Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Remschijf problemen

Bericht door Up!grade TSI » do 06 aug 2020, 02:12

Matspel schreef:
di 04 aug 2020, 16:19
Beste allemaal,

Ik ben nieuwe op het Forum en ook nieuw met mijn Skoda Citygo (broertje van de up) Bouwjaar 2014 km 104000.
Auto nu half jaartje in bezit, super blij mee. Alleen heb ik ook last van kromme schijven. Achter was ik niet op de hoogte dat je dus niet op de rem moet staan bij het stoplicht. Zal dit echt de reden zijn dat de schijven krom zijn?
Zo ja...
welke schijven zal ik plaatsen die niet zullen kromtrekken?

Groetjes Mats
Als je de voorgaande 479 berichten over dit onderwerp leest zul je ontdekken dat je nummer zoveel bent plus antwoord op al jouw vragen...veel leesplezier en welkom hier trouwens aangezien het je eerste bericht is.
Veel mede-forummers hier vinden het leuk trouwens dat je naast jezelf voorstellen ook je auto zelf even in de picture zet, met een leuk verhaaltje plus paar mooie foto's van je trotse bezit...
P.s. niet lullig bedoeld maar alleen zelf aan je remmen werken als je weet waar je mee bezig bent anders naar een goeie garage gaan.
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Langero » zo 13 dec 2020, 11:28

Ik weet dat ik niet eerder een bericht heb geplaats, maar heb toch een belangrijke vraag. sta op het punt 1 van de drieling te kopen uit 2013. Nette prijs en opzich een goede auto tijdens het proefrijden. Totdat ik wat harder moest remmen.. De auto trilde hard, ik schrok wel omdat ik zoiets nog nooit had meegemaakt en dacht gelijk al aan kromme remmen. Volgens de dealer zou dit vervangen worden en er zou serieus naar gekeken worden. Toch bleef het spoken en had ik dit topic gevonden. Toch blijft dit in mijn achterhoofd spoken, auto nog niet gekocht maar was/is wel een serieuze kanshebber. Nu zie ik in dit topic dat de laatse 2 paginas bijna 2 jaar tussen zit dus denk ik hoe erg kan dit nu zijn.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » zo 13 dec 2020, 14:35

Auto kopen met garantie. In het koopcontract duidelijk laten vermelden dat de trillende remmen die je met de proefrit hebt opgemerkt word opgelost. Als deze klacht in de toekomst weer komt, valt dit onder de garantie.

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Langero » zo 13 dec 2020, 15:33

dennuus1 schreef:
zo 13 dec 2020, 14:35
Auto kopen met garantie. In het koopcontract duidelijk laten vermelden dat de trillende remmen die je met de proefrit hebt opgemerkt word opgelost. Als deze klacht in de toekomst weer komt, valt dit onder de garantie.
Dat zou ook worden opgelost (staat op offerte), er zit een half jaar garantie op maar wat als dit na 6 maanden weer gebeurt?

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » zo 13 dec 2020, 16:11

Tja... Wat als na 6 maanden je versnellingsbak kapot loopt... Je koppakking lekt.... Je ECU in de brand vliegt....

We hebben het over een paar remschijven... Die kunnen krom trekken. Gebeurt bij heel veel auto's hoor, niet alleen bij Upjes.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Remschijf problemen

Bericht door Up!grade TSI » zo 13 dec 2020, 18:40

Precies, maar het goeie nieuws is dat je er iets aan kunt doen om het in de toekomst hopelijk te voorkomen.
Heel simpel, jezelf afleren je voet op de rem te houden bij stilstand. Vooral als je net lang en hard geremd hebt. Door de hitte die dan ontstaat zullen de schijven eerder kromtrekken als je steeds het rempedaal ingetrapt houdt.
Wil je toch voorkomen dat je voor- of achteruit rolt, gebruik dan de handrem, daar is hij (ook) voor😉
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Langero » zo 13 dec 2020, 19:38

dennuus1 schreef:
zo 13 dec 2020, 16:11
Tja... Wat als na 6 maanden je versnellingsbak kapot loopt... Je koppakking lekt.... Je ECU in de brand vliegt....

We hebben het over een paar remschijven... Die kunnen krom trekken. Gebeurt bij heel veel auto's hoor, niet alleen bij Upjes.
Ging erom dat ik hier verhalen las hier dat er na 5000km een up bijvoorbeeld weer trilde bij het remmen na vervanging, dat lijkt me toch niet goed toch? Dat je remmen slijten en aan vervanging toe zijn is normaal, maar niet naar 5 a 10 duizend km lijkt me. Ik snap dat we het over een paar remmen hebben, maar om ze elke beurt te vervangen? :?

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Langero » zo 13 dec 2020, 19:43

Up!grade TSI schreef:
zo 13 dec 2020, 18:40
Precies, maar het goeie nieuws is dat je er iets aan kunt doen om het in de toekomst hopelijk te voorkomen.
Heel simpel, jezelf afleren je voet op de rem te houden bij stilstand. Vooral als je net lang en hard geremd hebt. Door de hitte die dan ontstaat zullen de schijven eerder kromtrekken als je steeds het rempedaal ingetrapt houdt.
Wil je toch voorkomen dat je voor- of achteruit rolt, gebruik dan de handrem, daar is hij (ook) voor😉
Hiervoor ook automaat gereden en daarbij moest ik toch echt de rem erop houden in de D anders rijdt hij toch voorruit hoor ;) .
Maar snap wat je bedoelt, met een van de drieling gereden en daar moest je echt gas geven wil je voorruit gaan.
Maar dan nog, 5 a 10 duizend km als ik hier zo lees is gewoon slecht. Dat zou betekenen dat ik ze elk jaar zou moeten vervangen :shock: ? Huidige auto ongeveer 30 duizend km geleden vervangen en nog geen kromme remmen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » zo 13 dec 2020, 20:26

Langero schreef:
zo 13 dec 2020, 19:38
dennuus1 schreef:
zo 13 dec 2020, 16:11
Tja... Wat als na 6 maanden je versnellingsbak kapot loopt... Je koppakking lekt.... Je ECU in de brand vliegt....

We hebben het over een paar remschijven... Die kunnen krom trekken. Gebeurt bij heel veel auto's hoor, niet alleen bij Upjes.
Ging erom dat ik hier verhalen las hier dat er na 5000km een up bijvoorbeeld weer trilde bij het remmen na vervanging, dat lijkt me toch niet goed toch? Dat je remmen slijten en aan vervanging toe zijn is normaal, maar niet naar 5 a 10 duizend km lijkt me. Ik snap dat we het over een paar remmen hebben, maar om ze elke beurt te vervangen? :?

Onthoud wel dat mensen dit soort dingen op internet zetten als ze wat te klagen hebben...

Hier zijn enkele, hooguit tientallen gevallen geplaatst..... Hoeveel tig duizenden VAGlings rijden er rond? En hoeveel Polo's met precies hetzelfde remsysteem rijden er rond, hoeveel Fabia's met precies hetzelfde remsysteem rijden er rond.....


Laat je niet zo bang maken. Ik heb jaren bij een universeel bedrijf gewerkt, die ook veel VAG in onderhoud had. Ik heb 1 keer trillende remmen bij een Polo mee gemaakt.

Ja, er zijn hier mensen die er last van blijven houden... Maar hoe groot is die kans.... Ligt denk ik eerder aan óf verkeerde montage (raakvlakken niet goed gereinigd) of verkeerde rijstijl.

Op papier laten zetten dat de trillende remmen verholpen worden. Keert de klacht na korte tijd terug, ook al is het net na je garantie, gewoon aankloppen bij je garage. Een beetje fatsoenlijk bedrijf lost het gewoon netjes voor je op. Paar nieuwe schijven is een paar tientjes inkoopprijs voor een garage, kunnen ze wel lijden.

Veel belangrijker is de rest van de auto; Originele Nederlander? Geen schade verleden? Km stand klopt? (NAP) Hoeveel eigenaren heeft hij gehad? Onderhoud op tijd, en volgens schema uitgevoerd? Staat hij bij een bedrijf te koop die bij de BOVAG is aangesloten?


Als dat allemaal juist is, gewoon kopen dat ding.

Langero
Forum newbie
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2020, 11:05

Re: Remschijf problemen

Bericht door Langero » zo 13 dec 2020, 21:11

dennuus1 schreef:
zo 13 dec 2020, 20:26
Langero schreef:
zo 13 dec 2020, 19:38
dennuus1 schreef:
zo 13 dec 2020, 16:11
Tja... Wat als na 6 maanden je versnellingsbak kapot loopt... Je koppakking lekt.... Je ECU in de brand vliegt....

We hebben het over een paar remschijven... Die kunnen krom trekken. Gebeurt bij heel veel auto's hoor, niet alleen bij Upjes.
Ging erom dat ik hier verhalen las hier dat er na 5000km een up bijvoorbeeld weer trilde bij het remmen na vervanging, dat lijkt me toch niet goed toch? Dat je remmen slijten en aan vervanging toe zijn is normaal, maar niet naar 5 a 10 duizend km lijkt me. Ik snap dat we het over een paar remmen hebben, maar om ze elke beurt te vervangen? :?

Onthoud wel dat mensen dit soort dingen op internet zetten als ze wat te klagen hebben...

Hier zijn enkele, hooguit tientallen gevallen geplaatst..... Hoeveel tig duizenden VAGlings rijden er rond? En hoeveel Polo's met precies hetzelfde remsysteem rijden er rond, hoeveel Fabia's met precies hetzelfde remsysteem rijden er rond.....


Laat je niet zo bang maken. Ik heb jaren bij een universeel bedrijf gewerkt, die ook veel VAG in onderhoud had. Ik heb 1 keer trillende remmen bij een Polo mee gemaakt.

Ja, er zijn hier mensen die er last van blijven houden... Maar hoe groot is die kans.... Ligt denk ik eerder aan óf verkeerde montage (raakvlakken niet goed gereinigd) of verkeerde rijstijl.

Op papier laten zetten dat de trillende remmen verholpen worden. Keert de klacht na korte tijd terug, ook al is het net na je garantie, gewoon aankloppen bij je garage. Een beetje fatsoenlijk bedrijf lost het gewoon netjes voor je op. Paar nieuwe schijven is een paar tientjes inkoopprijs voor een garage, kunnen ze wel lijden.

Veel belangrijker is de rest van de auto; Originele Nederlander? Geen schade verleden? Km stand klopt? (NAP) Hoeveel eigenaren heeft hij gehad? Onderhoud op tijd, en volgens schema uitgevoerd? Staat hij bij een bedrijf te koop die bij de BOVAG is aangesloten?


Als dat allemaal juist is, gewoon kopen dat ding.
Dat is op papier gezet inderdaad. Ja originele Nederlander, altijd bij deze dealer onderhouden geweest. Boekje is mooi compleet, NAP klopt en heeft 1 keer te koop gestaan (2 eigenaren gehad) en is aangesloten bij BOVAG. Het is zelfs een vakgarage en een merkdealer, voorheen ook merkdealer van 2 vag merken.

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Remschijf problemen

Bericht door Miietje » ma 14 dec 2020, 18:51

Heb je er geen vertrouwen in, zoek een andere. Er zijn zat up-jes, Mii-tjes of Citigo-tjes te koop.
Mii sport connect april 2015

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » ma 14 dec 2020, 20:32

Miietje schreef:
ma 14 dec 2020, 18:51
Heb je er geen vertrouwen in, zoek een andere. Er zijn zat up-jes, Mii-tjes of Citigo-tjes te koop.

Ja, en wellicht tref je er eentje waarvan de schijven net vervangen zijn ivm trillen, zonder dat je het weet....

Probleem niet groter maken dan dat het is.

Ryanh
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 20:40
Locatie: Noord-Holland-Noord

Re: Remschijf problemen

Bericht door Ryanh » ma 08 feb 2021, 21:59

Ik ben nu aan het kijken voor nieuwe schijven en blokken. Voor de schijven had ik de bosch in gedachten. Maar bij de blokken zie ik 2 foto’s met zo lijkt verschillende montage plaatjes. Weet iemand welke ik moet hebben?
DA63551E-44BF-4999-97E2-C7036364BF0A.png
Laatst gewijzigd door Ryanh op di 09 feb 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » ma 08 feb 2021, 22:48

Schijven.


Je moet de bovenste blokken hebben.

Ryanh
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 20:40
Locatie: Noord-Holland-Noord

Re: Remschijf problemen

Bericht door Ryanh » di 09 feb 2021, 14:28

dennuus1 schreef:
ma 08 feb 2021, 22:48
Schijven.


Je moet de bovenste blokken hebben.
Oeps het was wel bedtijd zo te zien haha. Heb het even aangepast. Bedankt voor je antwoord ga ik ze even bestellen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door Tom Westendorp » vr 12 feb 2021, 10:51

Wat ik me trouwens wel afvraag he, hoeveel mensen in dit topic hebben daadwerkelijk al eens geprobeerd om twee keer keihard van 100 kilometer per uur naar 0 te remmen? Ik moet regelmatig keihard remmen en heb nog nooit kromme schijven op mijn up!'s gehad. Tevens zul je mij niet met de voet op de rem voor het stoplicth zien staan, slepend remmen, of nooit een keer stevig remmen. Allemaal zaken die het gevoel kunnen geven dat je schijven krom zijn terwijl een paar keer goed warm remmen vaak voldoende is om het hele probleem op te lossen.

Vorig jaar nog voor een kennis gedaan, die had er ook last van. Vier keer keihard remmen en je merkte er niets van. Toch fors goedkoper dan een setje nieuwe blokken en schijven.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Remschijf problemen

Bericht door Blackciti » di 06 apr 2021, 16:22

Tom Westendorp schreef:
vr 12 feb 2021, 10:51
Wat ik me trouwens wel afvraag he, hoeveel mensen in dit topic hebben daadwerkelijk al eens geprobeerd om twee keer keihard van 100 kilometer per uur naar 0 te remmen? Ik moet regelmatig keihard remmen en heb nog nooit kromme schijven op mijn up!'s gehad. Tevens zul je mij niet met de voet op de rem voor het stoplicth zien staan, slepend remmen, of nooit een keer stevig remmen. Allemaal zaken die het gevoel kunnen geven dat je schijven krom zijn terwijl een paar keer goed warm remmen vaak voldoende is om het hele probleem op te lossen.
Om antwoord te geven op op je vraag: Ik! En daarom heb ik dan ook geen problemen met mijn schijven. Mensen die dat we hebben remmen vaak veel te voorzichtig, bang dat ze hun remblokken verslijten.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Remschijf problemen

Bericht door henri » do 11 nov 2021, 23:07

Wow, dit is een fors topic geworden over remschijven. Binnenkort kan ik ook mijn remschijven en -blokken vervangen. Ik vind het vrij snel na bijna tien jaar en ruim 131.000 kilometer ;)

Bij vervanging ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de Ate Ceramic remblokken;
https://www.ate-brakes.com/products/dis ... rake-pads/

Wat betreft remschijven wordt het Brembo of Ate.

Gebruikersavatar
golfruud
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 23:19

Re: Remschijf problemen

Bericht door golfruud » zo 14 nov 2021, 11:49

Hoop gedoe over de remmen.
Als je stil staat voor het verkeerslicht is het "normaal" dat je de rem in trap, moet de rem en de schijf gewoon tegen kunnen. (wel ingetrapt houden en niet laten slippen)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » ma 20 dec 2021, 21:24

Ben het met je eens hoor golfruud, je hoort zelfs op je rem te staan bij een verkeerslicht want als iemand achterop je rijdt dan hoor je niet de kruising / op je voorganger te schieten. Is toch raar dat je met een vagling ineens heel precies met je remmen om zou moeten gaan. Mijn probleem met mijn linkervoorwiel is er ook nog steeds, trilt nog steeds met remmen. Na het vervangen van de remmen voor is dit even weg geweest maar nu gewoon weer. begin te twijfelen of de wielnaaf wel recht is. Kan helaas niet echt iemand vinden die na het vervangen hiervan klachtenvrij is.

Daarnaast wel grappig dat ik alles teruglees en dat ik zei dat mij wiel "bonkte" en dat iemand zei dat dit niet aan het lager kon liggen. Nou maakte mijn achterwiel ook een bonkend geluid, vermoedelijk door een slechte centreerring. Hierdoor zat het wiel scheef en is het lager versleten en hierdoor zat er een klein beetje speling in het lager. Dit maakte dus wel degelijk een bonkend geluid bij het op en afrijden van drempels en kleine hoogteverschillen bij lage snelheid.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie