Welke winterbanden, help?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
AlexVDL
Vagling liefhebber

Re: Welke winterbanden, help?

Bericht door AlexVDL » do 28 aug 2014, 23:54

Misschien een stomme vraag, maar waarom nemen mensen vaak 14 inch als winterband/wiel? Is meer rubber beter voor grip, of zijn dan de winterbanden wat goedkoper?
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » vr 29 aug 2014, 01:37

Meerdere redenen:
- een kleinere velg is vaak ook smaller. Hoe smaller winterbanden hoe meer grip in sneeuw en ijs.(hogere druk) (belangrijkste reden denk ik zo, zeker als je flink brede banden hebt dag en nacht verschil)
- kleinere band goedkoper in de aanschaf
- meer verticaal rubber geeft minder schade als je tegen een stoeprandje glijdt
- op al te grote velgen passen niet altijd sneeuwkettingen

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » vr 29 aug 2014, 11:53

AlexVDL schreef:Misschien een stomme vraag, maar waarom nemen mensen vaak 14 inch als winterband/wiel? Is meer rubber beter voor grip, of zijn dan de winterbanden wat goedkoper?

In mijn geval lag het een beetje aan de prijs. Omdat er 16 inch onder zit en ik had gekeken naar LM velgen (oog wil ook wat) en banden kwam ik toch op ruim 700 euro uit en dat vond ik toch een beetje te duur. Ik rijd niet zoveel meer (vut) dus wou geen al te grote uitgave doen. De dealer had setjes LM met semperit winterbanden voor net geen 500 euro en banden kwamen redelijk uit de test dus vandaar deze beslissing. En ook wat RobbertJ schrijft bij 14 inch zijn ook de bandjes wat smaller en hebben dan beter grip. Kijk maar bij ijsracen, hebben ook smalle bandjes.
20131119_130921.jpg
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Touchwood
Vagling liefhebber

Bericht door Touchwood » vr 29 aug 2014, 12:17

Hebben winter banden zin in een land, waar er 's winters eigenlijk nooit besneeuwde wegen zijn?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

JCC
Vagling liefhebber

Bericht door JCC » vr 29 aug 2014, 12:51

Touchwood schreef:Hebben winter banden zin in een land, waar er 's winters eigenlijk nooit besneeuwde wegen zijn?
Als je daarmee nederland bedoeld. Niet heel erg.
Winterbanden merk je pas goed als er sneeuw, ijzel ligt of dat het plaatselijk glad is (bevroren nat wegdek soms).
En dan zijn goedkope winterbanden 10x beter als goede zomerbanden.
Verder zal de remweg bij een noodstop vast wat korter zijn als het vriest.
Maar verder op een droog wegdek in de winter merk je bijna geen verschil.

Al wil ik persoonlijk wel winterbanden.
Het komt toch wel elke winter voor dat ik op de weg moet wanneer het glad is.
En ik woon aan de duitse grens.
Zit zelf te denken aan 175/60r15 banden. Lijkt me voor een UP een prima maat. Niet te breed voor de winter en ook weer niet te smal dat het er iellig uit gaat zien.
En ik zag dat het een voordelige maat is. Ook wel handig :D

NielsV
Forum newbie

Bericht door NielsV » vr 29 aug 2014, 12:52

Dat lijkt wel een eeuwige discussie. Google maar even. Het zijn geen sneeuwbanden, maar winterbanden. Onder de 7 graden Celsius heeft het zeker zin. Ook als er geen sneeuw ligt.

NoTVR
Vagling liefhebber

Re: RE: Welke winterbanden, help?

Bericht door NoTVR » vr 29 aug 2014, 13:18

Altijd gaan voor een A-merk bij winterbanden, want op een natte weg wil je ook grip. Ik heb een set Ronal met Michelin A4 185/60/14. Net iets te klein, /65/ hebben ze niet. Nieuw aangeschaft voor €560. Michelin gaat in het algemeen zoveel langer mee dat ze uiteindelijk goedkoper zijn.

henri
Forum eindbaas
Contacteer:

Bericht door henri » vr 29 aug 2014, 18:32

Ik blijf erbij dat de 7 graden regel vooral marketingtechnisch gepropageerd wordt. Zeker bij stevig bochtenwerk en remacties is mijn ervaring dat 'zomer'banden ook bij lage temperaturen extreem veel beter presteren op droog wegdek. In advertenties van zomerbanden zie je nooit dat je ze beter niet onder de 7 graden kunt gebruiken :eusa-naughty:

Enkel bij sneeuw is de winterband heer en meester. Reden voor mij om er toch in te investeren na de winters 2011/2012 en 2012/2013. Als de komende winters als afgelopen winter zijn, dan zal ik bij aanschaf van een volgende auto niet weer bij voorbaat aanschaffen.

RobertJ
Vagling liefhebber

Bericht door RobertJ » vr 29 aug 2014, 20:06

Inderdaad, pas bij gladheid en sneeuw werken winterbanden. Maarja, om ze nou in de vrieskou en sneeuw op de oprit om te wisselen is ook niet alles :)

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » vr 29 aug 2014, 20:39

RobertJ schreef:Inderdaad, pas bij gladheid en sneeuw werken winterbanden. Maarja, om ze nou in de vrieskou en sneeuw op de oprit om te wisselen is ook niet alles :)
Ja niet iedereen heeft het voordeel om dit lekker binnen te doen. :lol:
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie