Autheo schreef:--BUMP-- schreef:Ik denk dat het niet zozeer aan de schijven ligt, maar dat er een achterliggend probleem is. Dan is het vervangen van remschijven (zelfs al zou je er betere remschijven voor terugplaatsen) alleen maar symptoombestrijding. Het is maar afwachten of er niet ook nog andere onderdelen sneller verslijten/stuk gaan door het achterliggende probleem....
Wat voor achterliggend probleem denk je dat er is? Je suggereert dat er dan andere gevolgen zijn. Kun je iets specifieker zijn? Nu heb ik de indruk dat je alleen maar door vaagheden de zaak erger laat lijken dan hij misschien is. Maar misschien kun je wat concreter zijn, daar hebben we wat meer aan dan aan vage verdachtmakingen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)
Nou, het simpele feit dat de trillingen in het stuur niet altijd even erg aanwezig zijn, wijst erop dat het niet alleen de remschijven zijn: remschijven zijn krom of ze zijn niet krom, maar niet de ene keer meer dan de andere keer. Ik probeer niet de zaak erger te laten lijken dan hij is, ik geef alleen aan wat ik ervaar. En inmiddels kan ik zeggen dat de ca. 200.000 km die ik in 3 verschillende up!'s heb gereden, genoeg ervaring hebben opgeleverd om nauwkeurig aan te geven wat zich bij mijn drie auto's voordeed.
Het meest opvallende is nog dat up nummer 2 totaal geen last had van trilingen in het stuur of andere kenmerken van kromme schijven of andere soorten onbalans. Terwijl hij qua productieperiode precies tussen up nr. 1 en nr. 3 in viel.
En ik vind het voor de mensen die betere schijven hebben laten plaatsen heel fijn dat de trilingen weg zijn, dat vooropgesteld. De vraag is natuurlijk of het bij die betere schijven niet gewoon wat langer duurt voordat ook die krom trekken. Mijn dealer heeft me daarin in elk geval geen uitsluitsel kunnen geven; die hebben simpelweg telkens de schijven vervangen zonder verder te kijken.