Verzuipen doet/kan een moderne motor al lang niet meer.
Er is geen carburateur meer die 'ongebreideld' benzine geeft. Er zijn slechts injectoren die brandstof inspuiten. Alleen bij een echt defect, bijvoorbeeld een defect aan de injectoren, kan een moderne motor nog verzuipen.
Door 'verkeerd starten' krijgt een normaal persoon een auto echt niet 'verzopen'.
(een verzopen motor is voorzien van zoveel benzine dat de bougie's zo nat zijn geworden van de benzinedampen, dat er géén vonk meer mogelijk is. Door 'vol gas' te starten ventileer je de motor, waardoor het teveel aan brandstof afneemt, de bougie's drogen en er weer een vonk mogelijk is. Vroeger, met een hand-choke en/of een acceleratiesproeier op de carburateur kon je echt vééél benzine in de motor krijgen, maar tegenwoordig gaat dat echt niet zonder een technisch defect).
Overigens: Een injectiemotor start je altijd zonder 'gas te geven'. Dus zo'n beetje alle auto's met een leeftijd tot zo'n 20 jaar: starten, zonder het gaspedaal te beroeren.
motor slaat niet helemaal aan
Re: motor slaat niet helemaal aan
Bedankt voor de info Jup. Er bestaan geloof ik autos die je start door een knop in te drukken.
Ik starte eerst door de sleutel heel even naar rechts te draaien en dan meteen weer terug laten gaan. Beetje alsof je een knop indrukt. Is het inderdaad wel beter om het contact ietsje langer ingeschakeld te houden?
Heb jij geen idee wat de oorzaak van mijn tijdelijk uitvallen van een cylinder is geweest?
Behalve vocht, slecht of gecorrodeerd contact? Ligt er nog iets anders voor de hand?
Ik starte eerst door de sleutel heel even naar rechts te draaien en dan meteen weer terug laten gaan. Beetje alsof je een knop indrukt. Is het inderdaad wel beter om het contact ietsje langer ingeschakeld te houden?
Heb jij geen idee wat de oorzaak van mijn tijdelijk uitvallen van een cylinder is geweest?
Behalve vocht, slecht of gecorrodeerd contact? Ligt er nog iets anders voor de hand?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)