( volgens mij veel te kort ....)
Een wielnaaf eigenlijk niet deze draait gewoon rond, maar als iemand in de fabriek
deze niet goed heeft afgedraaid op de draaibank / cnc heb je een constructiefout
![Uber Geek :ugeek:](./images/smilies/icon/ugeek.gif)
hier kunnen ze niet onderuit.
Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.00km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
Mogen de naven 0,005 afwijken voordat ze door VW worden 'afgekeurd', of mogen ze 0,005 afwijken voor je wat voelt? Daar kan natuurlijk een verschil in zitten.Paulus schreef:UPDATE: Naven mogen 0,005 afwijken, die van mij zitten op 0,003. Ofwel, binnen de marge. Dit is dus niet het probleem, conform de dealer. Dealer weet het verder ook niet meer. Ik weet wel dat het mijn rechtervoet niet is die hiervoor zorgt. Met mijn andere auto's 60.000+ km met dezelfde schijven gereden en niet 1x krom.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!MicroUp schreef:Ik zal mijn advies herhalen: Laat de wielnaven na meten! @Sjoerd, Martin Schilder Alkmaar heeft ervaring met dit probleem en zullen je zeker goed helpen.
Vorige week monteur mee laten rijden en voelde inderdaad ook een (beginnend) golvende beweging bij het zacht afremmen van de laatste meters (2e set schijven nu 13.000km erop). 5 mei verloopt mijn garantie dus heb ik woe 30-04 nog een afspraak gemaakt met mijn dealer om mijn naven te laten meten. Moest lullen als brugman (want een naaf met een slag oid hadden ze natuurlijk nog nooit van gehoord?!?).
Ik laat weten wat hieruit komt.
Dat klopt inderdaad. Doordat er, overdreven gezegd, een slinger in het wiel komt door het wiellager dat een te grote afwijking vertoont, raken de schijven krom en moeten ze vervangen worden. Dat is enkel symptoombestrijding want als de naven niet goed zijn heeft het geen nut om de schijven te vervangen maar dient de oorzaak aangepakt te worden: de naven.pianopass schreef:Goede avond allemaal:) Ik heb vandaag gebeld naar de dealer voor de remschijven en om meteen wielkasten er op te laten zetten. Nu was diegene er niet waarmee ik het van de wielkasten had besproken dus moet ik morgen terug bellen.
Maar wat is nou handig om te zeggen over de remschijven, ik zie hier al wat nuttige informatie verschijnen, maar omdat ik een concentratie probleem heb door medicijnen is het voor mij heel on overzichtelijk.
Ik zie dat sommige mensen het hebben over de naven van het wiel? Die krom zijn of een afwijking hebben waardoor de remschijven telkens krom trekken? Alvast bedankt
UpSie schreef:Ondanks alles heb ik nog steeds moeite om dit te begrijpen, ondanks ik een op en top techneut ben, en geacht wordt voor zeer complexe vraagstukken een oplossing te vinden snap ik gewoon niet wat de basis van het probleem is die men beschrijft.
En ben ik het met pianopass eens.
De naaf is voor mij het asgat in de mc pershon aslichaam, hierin zitten de lagers, met aan de buitenzijde de flens met binnen vertanding waartegen de remschijf is gemonteerd, met een borgboutje gefixeerd, en bevatten de 4 boutgaten waarmee het wiel aan de veerpoot vast zit, de aandrijfas gaat door het wiel lager gat. en wordt met een moer, aan de buitenzijde van het asgat vast gezet.
De vraag is nu in welk onderdeel ontstaat een slingering.?
Het enige wat ik me kan bedenken is de flens met binnenvertanding en boutgaten die de montage van wiel en aandrijfas mogelijk maken, wordt vervormd door het te vast zetten van wiel bouten of aandrijfas bevestigingsmoer.
Aangezien hier de remschijf tegen gemonteerd wordt vervormd deze ook, met trillingen tot gevolg.
De vraag aan een monteur van mij zou zijn. Met een goede klok op magneetvoet gefixeerd op een vastpunt, en de klok op de naaf om de axiale afwijking te controleren, elke afwijking groter dan de fabrikage tolerantie, is een goede indicator voor de problemen beschreven.
Sterker nog, dit zou opdracht moeten zijn voor de vraag om dit soort reparaties onder garantie uit te voeren.
De verzamelde informatie zou moeten verduidelijken waar de bron van de problemen liggen.
In principe vervangt nu elke garage het symtoom, maar verhelpt niet de bron!
Kortom er is geen of zoals eerder beschreven beperkte diagnose gesteld.
Neem aan dat elk geval gemeldt wordt aan de importeur, bij herhaaldelijke gevallen is het bij onze dealers zo dat ze assistentie van een specialist kunnen vragen bij de importeur, deze gaat alle diagnose stappen door welke door de fabrikant zijn beschreven, hij controleert tevens of de diagnose stappen compleet en duidelijk zijn.
Als er desondanks geen diagnose wordt gesteld, gaat deze specialist terug naar product engineering, om te checken of er materiaal of constructie fouten zijn gemaakt.
Deze persoon heeft verantwoording dit soort problemen samen met de fabriek en dealers op te lossen.
Soms kan dit in onze beleving lang duren, maar dit soort projecten duren minimaal 1 jaar, en mijn ervaring is meestal langer.
Verder is in deze business dit process vrij standaard, zou me niets verbazen als er achter de schermen al mensen druk bezig zijn om dit gekende probleem, boven water te krijgen en een fix voor te bereiden.
Hoop in iedergeval dat de oorzaak snel duidelijk wordt, en er een passende oplossing voor komt.
Hier voor alsnog geen problemen.
Met vriemdelijke groet,
Leen.
Nou, weinig hoopgevend. Ik had de up weggebracht omdat de achterschokbrekers vervangen moesten worden (nu al?) en dus vooraf aangegeven dat ik graag wilde dat ze mijn trillingsprobleem verder gingen onderzoeken.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Hoe kwam je er achter dat de achterdempers versleten waren? Van BMW in Nederland is bekend dat de VOORdempers snel(ler) slijten dan in andere landen omdat we meer verkeersdrempels hebben. En dat snap ik ook wel door de krachten die er op komen te staan. Maar achter... Ik weet niet hoe ik het aan elkaar moet verzinnen, maar heeft de -snelle- slijtage wellicht iets te maken met het trillen?--BUMP-- schreef:Nou, weinig hoopgevend. Ik had de up weggebracht omdat de achterschokbrekers vervangen moesten worden (nu al?) en dus vooraf aangegeven dat ik graag wilde dat ze mijn trillingsprobleem verder gingen onderzoeken.Paulus schreef:Dank je voor je bijdrage!
ik ben benieuwd naar jouw uitkomst van de dealer.
Toegezegd was dat een monteur de auto mee zou nemen voor een uitgebreide testrit. Jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar de uitkomst was als volgt: er is geen trilling geconstateerd.
De man achter de werkplaatsbalie had wel een meedenkende houding, hij bood aan om mij samen met de werkplaatschef een ronde te laten rijden. Zodoende zou ik kunnen laten zien/voelen wanneer de trilling zich voordoet. Omdat ik geen zin en tijd heb om tussen de beurten door nóg een keer terug te moeten, heb ik aangegeven dat ik dat graag bij de volgende beurt wil doen.
Ondertussen trillen we gewoon verder, op naar de 75.000 km. Ik vraag me af of er door de trillingen ook andere onderdelen van de wielophanging sneller slijten. Iemand enig idee? Ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de rubbers van de draagarmen eerder 'uitgelubberd' zijn?