Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » vr 12 jun 2020, 10:58

Ik heb even een vraagje..
Sinds maart ben ik de trotse eigenaar van mijn Volkswagen High Up uit 2013.
Met de proefrit viel het mij op dat de raamrubbers best wat brokkelig/broos waren. Ik dacht dat het niks uit zou maken, maar merk
wel dat wanneer ik het raam open doe het soms wat los zit (?) Aan de bestuurderskant lijkt het wat erger dan aan de passagierskant.

Nu mijn vraag.. Valt dit onder onderhoud? (bij mijn garage heb ik dat ik 6 maanden onderhoudsvrij kan rijden, dus mocht er iets aan de hand zijn dan fiksen hun dit op hun kosten geloof ik) en is dit normaal/kan het kwaad?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door mk1992 » zo 14 jun 2020, 07:37

Wat zit er precies los dan?
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door NidayFright » ma 15 jun 2020, 22:21

Dit valt niet onder het normale onderhoud bij een auto. Dit kan als opmerking worden genoteerd tijdens de inspectie van de Up! De kosten voor een nieuw rubber zijn dan wel voor de klant als de auto buiten de fabrieks en-/of verlengde garantie zit. Dit heb je gewoon aan de vorige eigenaar te danken. Meerdere situaties zoals; altijd buiten gestaan, veelvuldig naar de wasstraat etc. Op een gegeven moment drogen de rubbers helemaal uit, worden lelijk en poreus als hier geen aandacht aan wordt besteedt.
Zo te zien zijn dit de buitenste lijsten van de portieren. Klopt dat? Die kan je in principe zelf nog vervangen en zijn de kosten ook niet. Zou het dan wel eerst aan kaarten bij de dealer/garage met de vraag of ze dit onder hun 'garantie' willen vervangen. Eigenlijk had je het toen al na de proefrit aan moeten geven, maar dat is achteraf praten:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door ~Thijs~ » di 16 jun 2020, 09:22

Het handigst is dit gewoon even vragen bij de garage natuurlijk :?

Is dit overigens niet gewoon viezigheid/drek/modder? Dat verzameld zich graag op die plek. Even erlangs blazen met de hogedruk is wat ik zou doen.

MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » do 18 jun 2020, 10:44

NidayFright schreef:
ma 15 jun 2020, 22:21
Dit valt niet onder het normale onderhoud bij een auto. Dit kan als opmerking worden genoteerd tijdens de inspectie van de Up! De kosten voor een nieuw rubber zijn dan wel voor de klant als de auto buiten de fabrieks en-/of verlengde garantie zit. Dit heb je gewoon aan de vorige eigenaar te danken. Meerdere situaties zoals; altijd buiten gestaan, veelvuldig naar de wasstraat etc. Op een gegeven moment drogen de rubbers helemaal uit, worden lelijk en poreus als hier geen aandacht aan wordt besteedt.
Zo te zien zijn dit de buitenste lijsten van de portieren. Klopt dat? Die kan je in principe zelf nog vervangen en zijn de kosten ook niet. Zou het dan wel eerst aan kaarten bij de dealer/garage met de vraag of ze dit onder hun 'garantie' willen vervangen. Eigenlijk had je het toen al na de proefrit aan moeten geven, maar dat is achteraf praten:)
Idd, achteraf praten! Dat is het nare haha!
Ergens lijkt het me ook (de auto kwam net binnen dus was nog niet gepoetst etc. toen ik een proefrit ging maken, dit is erna gebeurd) dat het hun ook opgevallen moet zijn? Het zit zeg maar aan de buitenkant.. Niet die dikke rubbers maar waar je raam in verdwijnt zeg maar ;)

Het is ook dat de stukjes die los zitten mee gaan als ik mijn raam omlaag heb en dan omhoog doe..

MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » do 18 jun 2020, 10:45

~Thijs~ schreef:
di 16 jun 2020, 09:22
Het handigst is dit gewoon even vragen bij de garage natuurlijk :?

Is dit overigens niet gewoon viezigheid/drek/modder? Dat verzameld zich graag op die plek. Even erlangs blazen met de hogedruk is wat ik zou doen.
Dankjewel voor je reactie,
Het is geen viezigheid etc., ik ben er gisteren met de hogedruk langs gegaan maar niks spoelt/waait weg..
Maar wel als het raam omlaag zit en ik doe hem omhoog dat er dan soms stukjes mee komen

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door NidayFright » do 18 jun 2020, 11:30

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is een geheel. Het gedeelte wat los laat die 'haartjes' om het zomaar te zeggen komen niet zomaar los. Waarschijnlijk verweerd of iets. Deze slaan ook vaak groen uit als de auto dag en nacht buiten staat. En btw ik zou wel even oppassen met een hogedrukreiniger, daar kan je de rubbers op de auto mee beschadigen. (Niet op standje max, niet te dicht er op en ook niet te warm)
Wie weet hebben ze het wel opgemerkt maar verder niks mee gedaan. Aangezien het hun dan geld kost. Als het je toen al was opgevallen en had aangegeven dan zaten er wel 2 nieuwe lijsten op.
Maargoed als je je er zo aan stoort dan ga je toch even langs. En anders haal je zelf toch 2 nieuwe lijsten. Een andere oplossing is er niet als je zeker weet dat het geen vuil is:)
GTI DARK SILVER

MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » ma 22 jun 2020, 18:29

Ik heb contact gehad en het zijn idd de ''raamlikkers'' zoals hun het noemen, maar is wel aan de prijs zeiden ze om het te vervangen.
Het kan echter geen kwaad, dus denk gewoon ermee rond blijven rijden?

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door NidayFright » ma 22 jun 2020, 21:08

Ja die inderdaad. Hoeveel vragen ze voor 2 nieuwe dan? Als ik vragen mag :shhh: De arbeidskosten kunnen nooit hoog zijn hiervoor, het is nog geen 10 minuten werk:)
GTI DARK SILVER

MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » di 23 jun 2020, 19:03

Maar het zijn die rubbers waar je raam in verdwijnt zeg maar, dus dat is misschien duurder/kost meer tijd om te repareren?
Heb het gevraagd, afwachten maar

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door NidayFright » wo 24 jun 2020, 09:04

Ik weet welke je bedoelt. Je hebt aan de binnen -en buitenzijde een raamrubber zitten. Dat zijn die rechte die op het portier zit geklemd. Het gaat bij jou om de buitenste, waar alleen de buitenspiegel even los gehaald moet worden. Dat is dacht ik een enkele torx bout die je zo ziet zitten. Het raamrubber schuif je naar voren en vervolgens naar boven van het portier af. De nieuwe met wat beleid er op drukken (niet buigen) en tegen de lijsten schuiven d.m.v. van multispray of iets kan je deze makkelijk verschuiven. De spiegel weer vastzetten. Meer hoef je niet te doen:)

Het raamrubber wat aan de zij -en bovenkant zit is een geheel. Dat is iets meer werk, maar dat is niet hetgeen wat vervangen moet worden:)

Het raamrubber die jij vervangen wilt hebben kost misschien 2 tientjes en zou je eventueel nog zelf kunnen vervangen:)
De kosten voor een nieuw rubber inclusief monteren kunnen niet hoog zijn of ze hebben de verkeerde voor zich :doh:
GTI DARK SILVER

Caddykaatje
Vagling liefhebber
Berichten: 622
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 20:41

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door Caddykaatje » wo 24 jun 2020, 19:25

NidayFright schreef:
wo 24 jun 2020, 09:04
Ik weet welke je bedoelt. Je hebt aan de binnen -en buitenzijde een raamrubber zitten. Dat zijn die rechte die op het portier zit geklemd. Het gaat bij jou om de buitenste, waar alleen de buitenspiegel even los gehaald moet worden. Dat is dacht ik een enkele torx bout die je zo ziet zitten. Het raamrubber schuif je naar voren en vervolgens naar boven van het portier af. De nieuwe met wat beleid er op drukken (niet buigen) en tegen de lijsten schuiven d.m.v. van multispray of iets kan je deze makkelijk verschuiven. De spiegel weer vastzetten. Meer hoef je niet te doen:)

Het raamrubber wat aan de zij -en bovenkant zit is een geheel. Dat is iets meer werk, maar dat is niet hetgeen wat vervangen moet worden:)

Het raamrubber die jij vervangen wilt hebben kost misschien 2 tientjes en zou je eventueel nog zelf kunnen vervangen:)
De kosten voor een nieuw rubber inclusief monteren kunnen niet hoog zijn of ze hebben de verkeerde voor zich :doh:
Of een hoog uurtarief 🤔
Volkswagen UP GTI

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door NidayFright » wo 24 jun 2020, 22:17

Ik weet wat het uurtarief bij de VW is maar ze kunnen hier echt niet veel arbeid voor vragen. En al zeker geen vol uur. Het is echt Max. 20min voor links en rechts.
Maar goed ik weet verder ook niet wat er onder 'duur' wordt verstaan, vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben hoeveel ze rekenen voor zoiets kleins:) Misschien valt het allemaal wel mee en praten we over niks:)
GTI DARK SILVER

MijnUp
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 jun 2020, 10:42

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door MijnUp » vr 07 aug 2020, 10:17

Mijn excuses voor de late reactie!
Volgens mij kwam ik tussen de €120-€160 euro kwijt voor beide kanten.. (incl montage, werkuren etc)

Ik laat het er bij, als ik het met de Seat Mii van mijn vriend vergelijkt ziet die er bij die rubbers hetzelfde
uit als de mijne zonder die slierten (zijn er nu overigens allemaal af ook..)

Mochten er wel problemen door ontstaan dan kan het altijd nog...

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Kunnen brosse/brokkelige raamrubbers kwaad?

Bericht door hutch » do 01 jul 2021, 18:04

MijnUp schreef:
vr 07 aug 2020, 10:17
Mochten er wel problemen door ontstaan dan kan het altijd nog...
Zeker, voor een tientje of vijf ben je koopman (zonder korting). ;)

Plaats reactie