UP (extreem)winter klaar maken
Geplaatst: do 04 jan 2024, 13:21
Deze maand zijn wij van plan om met onze UP de poolcirkel over te steken in het noorden van Finland. Er zijn echter een aantal aanpassingen die ik (zo veel mogelijk)zelf wil doen aan de auto voordat we die kant op gaan en daar zou ik graag jullie mening over horen.
1. Nieuwe accu. De huidige is geloof ik nog nooit vervangen en bij koude temperaturen moet ik wel kunnen vertrouwen op een goed werkende accu. Heeft iemand tips voor de aanschaf van een nieuwe accu, bij voorkeur een die een beetje tegen de kou kan, als dat bestaat...
2. Winterbanden. Er zitten nu all seasons onder maar dat moeten goede winterbanden worden, hiermee maak ik gelijk een bruggetje naar het volgende punt...
3. Verhogen. Onze UP is (of voelt) vrij laag. Voor in/uitrit constructies in de stad moet ik echt hard afremmen en soms zelfs schuin eroverheen om er niet met de voorbumper overheen te schrapen. Kunnen andere (winter) banden en/of wielen hier een uitkomst in bieden? Grotere maat bijvoorbeeld? -wat ik vooral op dit forum en elders op de interwebs tegen kom zijn van die dikke grote tuning velgen, dunne band waarbij dan vooral de sport is om zo laag mogelijk bij de grond te blijven. Ik wil het precies andersom, dikke band, hoger van de grond. Nu weet ik ook dat er zogenaamde spacers bestaan die je op de schokdempers aanbrengt zoals op deze site: https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-3888
4. LED bar. Onze up heeft geen mistlampen voor en voor de nog donkere dagen in Scandinavië is het wel handig om wat meer verlichting aan de voorkant te creëren. Ik heb het volgende apparaat gevonden die je op/aan je kentekenplaat bevestigd(ff op Google zoeken, link veelste lang): "Willpower 20 "LED Werk Licht Bar". Alleen nog uitzoeken hoe ik dit ga monteren, iemand ervaring?
Ik zat ook nog aan een standkachel te denken, of in ieder geval iets van een verwarmingselement om de motor eventueel mee voor te verwarmen. Als het in de nacht richting de -30 gaat kan ik me voorstellen dat de koude motor of accu er niet zo heel veel zin in heeft in de ochtend, maar wellicht overbodig. Voor zo ver ik kon vinden is de 5W40 olie die nu in het blok zit voldoende voor die temperaturen dus dat zou goed moeten komen.
Verder zijn we van plan een extra 12v auto kacheltje mee te nemen, geen idee hoe de verwarming(en isolatie) van de auto zelf het gaan doen als de temperatuur ver beneden 0 komt namelijk.
Tips, advies of ervaring zijn zeer welkom, net zoals koud weer, sneeuw, ijs, ijzel verhalen of anekdotes met je UP.
1. Nieuwe accu. De huidige is geloof ik nog nooit vervangen en bij koude temperaturen moet ik wel kunnen vertrouwen op een goed werkende accu. Heeft iemand tips voor de aanschaf van een nieuwe accu, bij voorkeur een die een beetje tegen de kou kan, als dat bestaat...
2. Winterbanden. Er zitten nu all seasons onder maar dat moeten goede winterbanden worden, hiermee maak ik gelijk een bruggetje naar het volgende punt...
3. Verhogen. Onze UP is (of voelt) vrij laag. Voor in/uitrit constructies in de stad moet ik echt hard afremmen en soms zelfs schuin eroverheen om er niet met de voorbumper overheen te schrapen. Kunnen andere (winter) banden en/of wielen hier een uitkomst in bieden? Grotere maat bijvoorbeeld? -wat ik vooral op dit forum en elders op de interwebs tegen kom zijn van die dikke grote tuning velgen, dunne band waarbij dan vooral de sport is om zo laag mogelijk bij de grond te blijven. Ik wil het precies andersom, dikke band, hoger van de grond. Nu weet ik ook dat er zogenaamde spacers bestaan die je op de schokdempers aanbrengt zoals op deze site: https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-3888
4. LED bar. Onze up heeft geen mistlampen voor en voor de nog donkere dagen in Scandinavië is het wel handig om wat meer verlichting aan de voorkant te creëren. Ik heb het volgende apparaat gevonden die je op/aan je kentekenplaat bevestigd(ff op Google zoeken, link veelste lang): "Willpower 20 "LED Werk Licht Bar". Alleen nog uitzoeken hoe ik dit ga monteren, iemand ervaring?
Ik zat ook nog aan een standkachel te denken, of in ieder geval iets van een verwarmingselement om de motor eventueel mee voor te verwarmen. Als het in de nacht richting de -30 gaat kan ik me voorstellen dat de koude motor of accu er niet zo heel veel zin in heeft in de ochtend, maar wellicht overbodig. Voor zo ver ik kon vinden is de 5W40 olie die nu in het blok zit voldoende voor die temperaturen dus dat zou goed moeten komen.
Verder zijn we van plan een extra 12v auto kacheltje mee te nemen, geen idee hoe de verwarming(en isolatie) van de auto zelf het gaan doen als de temperatuur ver beneden 0 komt namelijk.
Tips, advies of ervaring zijn zeer welkom, net zoals koud weer, sneeuw, ijs, ijzel verhalen of anekdotes met je UP.