ASG bak , altijd "manueel" bereden maar toch sporadisch "D"/automatisch opschakelen???

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Frankenstein
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 jan 2023, 21:15

ASG bak , altijd "manueel" bereden maar toch sporadisch "D"/automatisch opschakelen???

Bericht door Frankenstein » zo 05 feb 2023, 21:57

Hoi ,

Mijn vrouw en ik rijden sinds kort beide een Up. Zij heeft een semi-automaat van 2018 (jaja, robot geschakelde transmissie) en ze rijdt deze altijd in standje "M". Dit omdat ze "zelf" wilt schakelen maar een gevoelige/pijnlijke knie heeft dus het koppelen/pedaal bedienen wilt overslaan ;) . Ideaal systeempje dan !

Deze vorm van transmissie heeft ze al bij haar vorige 3 auto's gehad ; een Smart , Aygo , en een Opel Corsa. Altijd zonder problemen, maar moet wel zeggen dat de "vol-automatische" functie van schakelen echt slecht was/is te noemen. Belabberde momenten van overschakelen , nooit wanneer je zelf wilt , etc. Gelukkig maakt ze nooit gebruik van deze "automatische functie" , zou er zelf ook gek van worden .

Maar ! De "M" stand , zelf op en neer tikken met de pook , werkt fijn en ze is er blij mee :P

Nu bij de Up ; het komt voor dat als er in "M" wordt gereden ; dat hij toch af en toe "zelf" omhoogschakelt !

Omlaagschakelen doet hij zowieso, deden al die auto's, maar omhoog is "niet gewenst" om het maar zo te zeggen.. Heel storend en hoort niet ??

Iemand ook deze ervaring ? In de "M" stand toch automatisch omhoogschakelen ??

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: ASG bak , altijd "manueel" bereden maar toch sporadisch "D"/automatisch opschakelen???

Bericht door Ozzy » za 11 feb 2023, 16:18

De automaten van tegenwoordig hebben de neiging dat te doen om zoveel mogelijk eco te kunnen rijden. Ik denk dat het normaal is.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: ASG bak , altijd "manueel" bereden maar toch sporadisch "D"/automatisch opschakelen???

Bericht door dennuus1 » zo 12 feb 2023, 23:11

Je zou kunnen informeren bij een gerenommeerde tuner of dit aan te passen is in de software.

Plaats reactie