Start problemen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Start problemen

Bericht door Joosten » do 10 nov 2022, 18:41

Vandaag wilde de up niet starten , de motor ging heel goed rond en normaal start ie meteen als je de sleutel aanraakt maar nu heb ik een keer of 10 de sleutel opnieuw om moeten draaien (hij start zelf dan even door als je de sleutel los laat) en hoe vaker ik startte hoe meer leven erin kwam .
Toen hij uiteindelijk startte pruttelde ie wat op een paar cilinders en na wat gas geven liep hij weer goed .
Maar ik ben denk ik wel een minuut of 10 bezig geweest.
Dit heeft ie een half jaar terug ook eens gehad en daarna nooit meer last van gehad .
Ik vraag me af wat het kan zijn . Heb hem al uitgelezen met OBDeleven maar geen fouten gevonden.
Lijkt misschien een brandstofpomp probleem of druk regelaar.
Iemand misschien ook ooit meegemaakt?

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Start problemen

Bericht door Ozzy » do 10 nov 2022, 19:03

Als je de chauffeurs portier open doet, hoor je dan de pomp lopen? In wat voor staat is je accu?
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Start problemen

Bericht door Autheo » do 10 nov 2022, 22:01

Joosten schreef:
do 10 nov 2022, 18:41
Vandaag wilde de up niet starten , de motor ging heel goed rond en normaal start ie meteen als je de sleutel aanraakt maar nu heb ik een keer of 10 de sleutel opnieuw om moeten draaien (hij start zelf dan even door als je de sleutel los laat) en hoe vaker ik startte hoe meer leven erin kwam .
Toen hij uiteindelijk startte pruttelde ie wat op een paar cilinders en na wat gas geven liep hij weer goed .
Maar ik ben denk ik wel een minuut of 10 bezig geweest.
Dit heeft ie een half jaar terug ook eens gehad en daarna nooit meer last van gehad .
Ik vraag me af wat het kan zijn . Heb hem al uitgelezen met OBDeleven maar geen fouten gevonden.
Lijkt misschien een brandstofpomp probleem of druk regelaar.
Iemand misschien ook ooit meegemaakt?
Heb het ooit een keer meegemaakt dat ik de auto met een koude motor heb gestart om hem 10 meter verder te verplaatsen, en toen de motor direct (nog koud dus) weer uitgezet. Toen ik een paar uur daarna wilde starten, kostte het ook wat moeite (net zoals jij aangeeft wat pruttelen, en daarna liep hij weer goed). Verder nooit meer meegemaakt. Ik vermoed dat het kwam door koud starten, en dan met condens erin de motor direct weer stil zetten. Doe ik nooit meer dus.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Start problemen

Bericht door dennuus1 » vr 11 nov 2022, 19:44

Hij start dus wel, maar slaat niet aan.

Heb je de auto die dag een keer heel kort laten lopen, zoals hierboven word omschreven?

Dan is het waarschijnlijk klepverkleving. als het ware een laagje onverbrande resten op de klepzittingen waardoor deze niet meer goed afdichten.

Auto in de vrij en op de handrem, gaspedaal vol intrappen (maximale luchttoevoer) en dan starten, dan zal hij na een tijdje starten weer aan moeten slaan.

Gebruikersavatar
Vdub_nl
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 20 nov 2022, 11:22
Contacteer:

Re: Start problemen

Bericht door Vdub_nl » zo 20 nov 2022, 20:35

klepverkleving... nog nooit van gehoord.. verzet zo vaak auto's op de zaak die een paar seconden lopen, nooit last gehad van slecht/niet aanslaan daarna..

Overigens is het wel de 2e Up/Mii/Citigo waarvan ik nu lees/hoor dat ie niet (meteen) aanslaat( in 1 week tijd). Ook de andere persoon heeft daar eerder een keer last van gehad, daarna een hele tijd niet, vorige week weer wel.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Start problemen

Bericht door dennuus1 » di 22 nov 2022, 23:21

"klepverkleving... nog nooit van gehoord.. verzet zo vaak auto's op de zaak die een paar seconden lopen, nooit last gehad van slecht/niet aanslaan daarna.."

Ik heb het vandaag nog gehad bij een klantenauto.

De ene auto is er gevoeliger voor dan de ander, en het ligt ook aan bijkomende omstandigheden. Bij m'n eigen Up heb ik het 1 keer meegemaakt.

Gebruikersavatar
~Thijs~
Vagling liefhebber
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
Locatie: Amersfoort

Re: Start problemen

Bericht door ~Thijs~ » wo 23 nov 2022, 14:23

Is iets waar de Up/Mii/Citigo gevoelig voor is. Even aan de kant zetten, koud, daarna niet meer willen aanslaan. Hier ook een paar keer gehad, allemaal met verschillende auto's.

hennie
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 19:46

Re: Start problemen

Bericht door hennie » di 05 dec 2023, 20:03

Leuk dat ik dit ook had na een verplaatsing van paar meter en daarna na paar dagen niet niet wilde starten na div keren door starten pakt die weer met veel pruttelen daarna geen problemen meer

Plaats reactie