Ratel bij optrekken

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » vr 07 okt 2022, 22:22

Hallo ,
Al geruime tijd heb ik een erge ratel / tikken als ik optrek , vooral in lage toeren .
Het lijkt een beetje op tikkende kleppen van de motor maar ik weet niet of ze hier mee bekend zijn ., het is echt een erg irritant ijzer ratel / tik geluid , heel erg goed hoorbaar.
Het lijkt wel of elk moment iets kapot kan gaan .
Ook ratelt de versnellingsbak bij stationair draaien soms , dat is een ander geluid maar misschien kan het toch de bak zijn die bij optrekken zo’n geluid gaat maken . Heeft iemand meer dit meegemaakt?

Toen ik de auto kocht had hij dit niet , ik heb de auto toen ook nieuwe vloeistoffen gegeven , ook de versnellingsbak. Deze bleek tot de nok toe vol te zitten met olie , ik heb hem toen netjes op pijl gezet , misschien hebben ze het geluid daarmee willen verdoezelen maar nadat ik hem op pijl gezet heb heb ik een lange tijd niks vreemds gehoord.

Het lijkt mij toch echt een motor geluid maar weet het niet zeker .

Het is een 75pk motor, motor verbruikt overigens ook best wat olie , na 220.000 km maar ik hou het pijl goed in de gaten .

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Blackciti » zo 09 okt 2022, 16:42

Het ratelen van de versnellingsbak bij stilstand is een product eigen gebrek van de VW drieling. Daar moet je mee leren leven, net zoals veel mensen klagen over trillingen in het stuur bij afremmen. Dat laatste is een algemeen voorkomend euvel bij niet alleen de drieling, maar zelfs ook bij de Polo.
V.w.b. het geratel bij optrekken kan duiden op een te laag motoroliepeil, omdat de drieling zijn gezegend met hydraulische kleppen. Als het oliepeil te laag is gaan die lawaai maken.

De olie in de versnellingsbak moet beslist van een bepaalde kwaliteit zijn die VW expliciet voorschrijft. Als de bak, zoals jij zegt, te vol zou zijn zou er teveel druk op de keringen ontstaan waardoor er lekkage ontstaat. Experimenteren met oliën is i.d. beslist niet aan te raden. Bij Peugeot wordt zelfs gewaarschuwd dat de voorgeschreven olie beslist moet worden gebruikt, daar anders onherstelbare schade aan de motor niet is uitgesloten.

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Rosinfield » zo 09 okt 2022, 17:19

Product eigen gebrek dat zich kennelijk niet bij alle exemplaren voor doet. Evenmin ervaar ik die trillingen in het stuur bij afremmen, ook niet bij mijn vorige auto (Polo). Lucky me.
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » zo 09 okt 2022, 20:31

Blackciti schreef:
zo 09 okt 2022, 16:42
Het ratelen van de versnellingsbak bij stilstand is een product eigen gebrek van de VW drieling. Daar moet je mee leren leven, net zoals veel mensen klagen over trillingen in het stuur bij afremmen. Dat laatste is een algemeen voorkomend euvel bij niet alleen de drieling, maar zelfs ook bij de Polo.
V.w.b. het geratel bij optrekken kan duiden op een te laag motoroliepeil, omdat de drieling zijn gezegend met hydraulische kleppen. Als het oliepeil te laag is gaan die lawaai maken.

De olie in de versnellingsbak moet beslist van een bepaalde kwaliteit zijn die VW expliciet voorschrijft. Als de bak, zoals jij zegt, te vol zou zijn zou er teveel druk op de keringen ontstaan waardoor er lekkage ontstaat. Experimenteren met oliën is i.d. beslist niet aan te raden. Bij Peugeot wordt zelfs gewaarschuwd dat de voorgeschreven olie beslist moet worden gebruikt, daar anders onherstelbare schade aan de motor niet is uitgesloten.

Het lijkt inderdaad wel elke keer als ik de motorolie weer op pijl zet dat het geluid minder wordt, maar dat kan ook tussen m’n oren zitten.
Het pijl heeft bij mij nooit onder het minimum gestaan , vul m meestal bij als hij ongeveer tussen min en Max staat.
Ik heb de versnellingsbakolie vervangen door olie van mpm die aanbevolen werd door een automaterialenzaak waar mijn vrouw werkt.
De auto lekt geen druppel olie gelukkig.

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Blackciti » di 11 okt 2022, 12:09

Nu wil ik niet zeggen dat de versnellingsbakolie die je van de automaterialenzaak hebt niet goed zou zijn, maar het is niet voor niets dat de fabrikant expliciet wijst op de speciale olie die er in moet om schade te voorkomen. De olie die er in moet kost wel ruim € 40.- per liter. De kwaliteit en samenstelling van deze olie is dan ook heel specifiek.
Nu zijn er altijd mensen die dan zeggen: natuurlijk wil de dealer juist deze olie verkopen omdat hij daar het meest aan verdient, maar versnellingsbakolie verversen bij de drieling komt bijna niet voor. Dus...
Ben wel benieuwd wat jij voor die olie hebt moeten betalen.

Als het ratelen niet verdwijnt maar wel minder wordt na het op pijl brengen van de motorolie, zou ik zeker door de dealer naar je kleppen laten kijken. Waarschijnlijk heb je schade opgelopen door een keer te laag pijl.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door iichel » di 11 okt 2022, 12:12

Rosinfield schreef:
zo 09 okt 2022, 17:19
Product eigen gebrek dat zich kennelijk niet bij alle exemplaren voor doet. Evenmin ervaar ik die trillingen in het stuur bij afremmen, ook niet bij mijn vorige auto (Polo). Lucky me.
De trillingen en ratel zitten met name in de 1.0 MPI modellen, omdat die bijvoorbeeld een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak hebben en meestal een dubbel-massa vliegwiel.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » di 11 okt 2022, 16:25

Het geratel/getik tijdens stationair draaien met koude motor is de druklager. Dat schijnt een producteigenschap te zijn. Alleen... sinds die van mij een nieuwe koppelingsset (incl. druklager) heeft is dat geluid weg. :think:

Geratel bij wegrijden heb ik nog nooit opgemerkt, en dan ben ik iemand die alle geluiden of vreemde dingen heel snel opmerkt.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » di 11 okt 2022, 17:46

Ozzy schreef:
di 11 okt 2022, 16:25
Het geratel/getik tijdens stationair draaien met koude motor is de druklager. Dat schijnt een producteigenschap te zijn. Alleen... sinds die van mij een nieuwe koppelingsset (incl. druklager) heeft is dat geluid weg. :think:

Geratel bij wegrijden heb ik nog nooit opgemerkt, en dan ben ik iemand die alle geluiden of vreemde dingen heel snel opmerkt.
Klopt wel dat hij wat ratelt tijdens stationair lopen ,en de koppeling los ,de ene keer meer als de andere . Maar op zich valt dat best mee met de herrie .

Het is echt tijdens het rijden / optrekken vooral onder de 3000 rpm , als ik heel rustig aan accelereer dan hoor ik het geluid niet tot nauwelijks.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » wo 12 okt 2022, 16:44

Joosten schreef:
di 11 okt 2022, 17:46

Klopt wel dat hij wat ratelt tijdens stationair lopen ,en de koppeling los ,de ene keer meer als de andere . Maar op zich valt dat best mee met de herrie .

Het is echt tijdens het rijden / optrekken vooral onder de 3000 rpm , als ik heel rustig aan accelereer dan hoor ik het geluid niet tot nauwelijks.
Zou het niet gewoon het motorgeluid zelf kunnen zijn? Het is namelijk een 1 litertje met 3 cilinders die pruttelt.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Rosinfield » wo 12 okt 2022, 17:21

Ja klopt, al zou ik dat eerder een roffel noemen. Maar dan zou dat geluid (de ratel) er altijd moeten zijn geweest en niet vanaf een bepaald moment. Zoals het wordt omschreven klinkt het behoorlijk onheilspellend, vind ik.
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » wo 12 okt 2022, 18:47

Rosinfield schreef:
wo 12 okt 2022, 17:21
Ja klopt, al zou ik dat eerder een roffel noemen. Maar dan zou dat geluid (de ratel) er altijd moeten zijn geweest en niet vanaf een bepaald moment. Zoals het wordt omschreven klinkt het behoorlijk onheilspellend, vind ik.
Het klinkt echt niet goed inderdaad, gevoel dat er elk moment wat kapot kan gaan . Helaas geen normaal 3 cinlinder geluid wat ie voorheen had .

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » wo 12 okt 2022, 19:52

In welke regio woon je? Eventueel kunnen we een aantal adressen voor je kunnen opnoemen die het probleem zouden kunnen beoordelen.

Ik las iets over olieverbruik. Hoeveel olie verbruikt ie? Als het 1 liter per 3000km of iets dergelijks is zou ik een andere motor erin laten lepelen. Zoveel kost een 1.0 MPI niet.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » wo 12 okt 2022, 21:03

Ozzy schreef:
wo 12 okt 2022, 19:52
In welke regio woon je? Eventueel kunnen we een aantal adressen voor je kunnen opnoemen die het probleem zouden kunnen beoordelen.

Ik las iets over olieverbruik. Hoeveel olie verbruikt ie? Als het 1 liter per 3000km of iets dergelijks is zou ik een andere motor erin laten lepelen. Zoveel kost een 1.0 MPI niet.
Ik moet het olieverbruik nog een keer precies bijhouden maar denk ongeveer een kwart liter per 1000 km

Regio Nijmegen maar ik heb wel adressen waar ik eventueel heen kan gaan .
Ik ben lange tijd monteur geweest in de landbouw mechanisatie alleen deze ratel kan ik niet helemaal uit komen , lijken wel echt op de kleppen maar ik dacht misschien heeft iemand hier ervaring mee met de up

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » do 13 okt 2022, 19:10

Een liter per 4000km is wel erg veel
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » do 13 okt 2022, 19:52

Hoor je het geluid zowel belast als onbelast?

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » do 13 okt 2022, 21:06

Ozzy schreef:
do 13 okt 2022, 19:10
Een liter per 4000km is wel erg veel

Ja dat denk ik ook, maar ik zal het eens bij gaan houden , binnenkort moet hij een beurt en dan zal ik het eens goed bijhouden.

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » do 13 okt 2022, 21:07

dennuus1 schreef:
do 13 okt 2022, 19:52
Hoor je het geluid zowel belast als onbelast?
Het geluid is er alleen belast , als ik hèèl voorzichtig doortrek hoor ik het niet .
Het is ook onderin de toeren tot ongeveer 3000rpm , als ik te snel naar een hogere versnelling ga vooral .

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » vr 14 okt 2022, 06:30

Is het in elke versnelling aanwezig? Je moet eerst uit zien te sluiten of het geluid uit de motor of uit de aandrijflijn komt.

Tikkende klepstoters hoor je ook onbelast goed, dus dat zou je in principe kunnen uitsluiten. Je zou, als je binnenkort toch olie gaat verversen, even een halve liter ATF olie kunnen toevoegen vóór je de olie gaat verversen. Is het geluid daarna minder dan kunnen het de klepstoters zijn.

Gezien je hoge olieverbruik zijn kantelende zuigers ook een goede optie. Dat geluid is onder belasting het hardst hoorbaar. Kantelende zuigers hebben wel een heel kenmerkend geluid, wellicht kun je een filmpje/geluidsopname van het geluid hier plaatsen?

Defecte nokkenasverstelling geeft meer een soort klapperend geluid, dat lijkt mij ook niet helemaal wat jij omschrijft.

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » vr 14 okt 2022, 06:41

dennuus1 schreef:
vr 14 okt 2022, 06:30
Is het in elke versnelling aanwezig? Je moet eerst uit zien te sluiten of het geluid uit de motor of uit de aandrijflijn komt.

Tikkende klepstoters hoor je ook onbelast goed, dus dat zou je in principe kunnen uitsluiten. Je zou, als je binnenkort toch olie gaat verversen, even een halve liter ATF olie kunnen toevoegen vóór je de olie gaat verversen. Is het geluid daarna minder dan kunnen het de klepstoters zijn.

Gezien je hoge olieverbruik zijn kantelende zuigers ook een goede optie. Dat geluid is onder belasting het hardst hoorbaar. Kantelende zuigers hebben wel een heel kenmerkend geluid, wellicht kun je een filmpje/geluidsopname van het geluid hier plaatsen?

Defecte nokkenasverstelling geeft meer een soort klapperend geluid, dat lijkt mij ook niet helemaal wat jij omschrijft.
Het is erg in de 1 2 3 en de 4 en 5 is het geloof ik minder maar dat zal ik nog eens proberen er goed op te letten.
Dat van de atf olie zal ik eens proberen!
Ik ben niet zo’n computer held dus weet niet of het me lukt om een geluidsopname te plaatsen.
Zou bij een defecte nokkenas verstelling er eigenlijk geen lampje moeten branden ?

Bedankt voor het meedenken

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » vr 14 okt 2022, 17:29

Nokkenasversteller heeft een bepaald bereik, en buiten dat bereik kan er een storingslampje gaan branden, maar hij kan prima lawaai maken en nog wel nét binnen het bereik zitten waardoor je geen storingslampje ziet.

Maar als ik jouw omschrijving lees lijkt het mij geen rammelende nokkenasversteller.

Plaats reactie