Startknop inbouwen?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Mathieu
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 dec 2021, 15:53

Startknop inbouwen?

Bericht door Mathieu » zo 12 dec 2021, 21:05

De VW up! van mijn vrouw draait gemakkelijk op contact, maar om door te draaien naar starten, kost nogal wat kracht. Zij heeft last van reuma in haar hand. Zou het mogelijk zijn voor het starten een drukknop in te bouwen waarop ze kan drukken na het op contact zetten? Zo ja, hoe? Welke draden moeten dan via die knop worden verbonden en waar vind ik die? Bij voorbaat dank voor het meedenken!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door dennuus1 » zo 12 dec 2021, 22:56

Dat kan, heb dat wel eens ingebouwd in auto's van mensen die met hetzelfde probleem zitten. Ik heb het nog niet bij een Up in gebouwd dus kan je zo niet zeggen welke draden je precies moet hebben.

Als je zelf een beetje handig bent; kappen rondom het contactslot demonteren en dan meten welke draad een + krijgt bij het starten. Deze kun je dan een + geven via een schakelaar, en evt een extra relais.

Mathieu
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 dec 2021, 15:53

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Mathieu » zo 12 dec 2021, 23:49

Dank je wel! Ik ga het proberen

Bonny
Vagling liefhebber
Berichten: 191
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 09:53
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Bonny » wo 15 dec 2021, 23:29

He toevallig, mijn vrouw heeft ook dergelijke klachten en ik zat aan exact hetzelfde te denken!

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Blackciti » wo 22 dec 2021, 12:55

Je zou dan voor het gemak het op contact draaien met de sleutel ook moeten vervangen door een speciale schakelaar.

Mathieu
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 dec 2021, 15:53

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Mathieu » wo 22 dec 2021, 13:25

Het op contact draaien moet blijven, ook vanwege het ontgrendelen van het stuurslot. Bij onze Up! gaat het op contact draaien heel gemakkelijk, maar om te starten moet je best veel kracht zetten op de sleutel. Vandaar het plan om daarvoor een drukknop in te bouwen. Het plan is er, maar het is me nog niet gelukt om de kap rond het startslot te verwijderen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door dennuus1 » wo 22 dec 2021, 23:31

Blackciti schreef:
wo 22 dec 2021, 12:55
Je zou dan voor het gemak het op contact draaien met de sleutel ook moeten vervangen door een speciale schakelaar.

Ik ben benieuwd naar de how to..

Mathieu
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 dec 2021, 15:53

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Mathieu » vr 14 jan 2022, 17:27

Het is gelukt! Ik heb bij Amazon een "Start engine" drukknop met led- verlichting gekocht voor € 12,55 incl. verzendkosten. Vervolgens heb ik op Youtube een filmpje bekeken hoe je het startslot kunt bereiken. (Filmpje van de wegenwacht) Eerst accuklem losmaken en 15 min. wachten. Dan bovenste stuurkap omhoog tikken en naar je toe uittrekken. De onderste kap losmaken door aan de onderkant één en aan de bovenkant twee boutjes te verwijderen. Dan de airbag losmaken door aan de achterkant van het stuur twee veertjes opzij te drukken. Airbag verwijderen door gele klepje los te trekken. Vervolgens het stuur markeren, de moer losdraaien en het stuur verwijderen. Dan de onderste kap naar je toe trekken (voorzichtig voorbij de stuurrol zodat die niet beschadigt) en óver de nokjes naar onderen verwijderen. Je kunt dan de stekker van het stuurslot (aan de linkerkant) naar onderen losmaken. De stekker heeft aan de kant van de sluiting drie draden: boven en onder zwart/rood en in het midden: zwart. Aan de drukknop heb ik vier draden van ongeveer 75 cm gesoldeerd: een zware aan de "-" pool, een rode aan de "+" pool en twee bruine aan de schakel-polen. (als je de knop indrukt komt er verbinding tussen de schakelpolen) Ik heb in het dashboard een gat geboord van 18mm in het ronde plastic net onder de startsleutel. Het gat moet net groot genoeg zijn voor de schacht van de drukknop zodat hij er klem in komt te zitten. Dan de draden achterlangs -samen in een isolatiehuls- leiden naar het startslot. De bruine schakeldraden heb ik gesoldeerd aan respectievelijk de zwarte en de onderste zwart/rode draad. De rode draad voor de ledverlichting vanuit de drukknop ook aan de zware in het midden. De zwarte draad vanuit de drukknop voor de ledverlichting heb ik met een kabelschoentje bij de massa draad gevoegd boven op de stuurkolom. Alles goed isoleren en de stekker weer in het stuurslot steken. Dan de stuurkappen weer monteren, het stuur over de markering, goed vastdraaien (6 kg/m) de stekker van de airbag vastklikken en indrukken en ten slotte de airbag in het stuur drukken tot hij vastklikt. Als je tussentijds geen contact hebt aangezet, zal na starten het airbag- lampje uit blijven. Als je zoals ik wél tussentijds contact hebt gemaakt om uit te zoeken welke draden je moet hebben, zal het airbag-lampje blijven branden en moet dat door een garage via uitlezen worden uitgezet. Een hele operatie, maar de startknop werkt prima! (zie foto voor eindresultaat)
20220114_162045[1].jpg

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door OnlyWay=Up! » vr 14 jan 2022, 19:57

Mathieu schreef:
vr 14 jan 2022, 17:27
Het is gelukt! Ik heb bij Amazon een "Start engine" drukknop met led- verlichting gekocht voor € 12,55 incl. verzendkosten. Vervolgens heb ik op Youtube een filmpje bekeken hoe je het startslot kunt bereiken. (Filmpje van de wegenwacht) Eerst accuklem losmaken en 15 min. wachten. Dan bovenste stuurkap omhoog tikken en naar je toe uittrekken. De onderste kap losmaken door aan de onderkant één en aan de bovenkant twee boutjes te verwijderen. Dan de airbag losmaken door aan de achterkant van het stuur twee veertjes opzij te drukken. Airbag verwijderen door gele klepje los te trekken. Vervolgens het stuur markeren, de moer losdraaien en het stuur verwijderen. Dan de onderste kap naar je toe trekken (voorzichtig voorbij de stuurrol zodat die niet beschadigt) en óver de nokjes naar onderen verwijderen. Je kunt dan de stekker van het stuurslot (aan de linkerkant) naar onderen losmaken. De stekker heeft aan de kant van de sluiting drie draden: boven en onder zwart/rood en in het midden: zwart. Aan de drukknop heb ik vier draden van ongeveer 75 cm gesoldeerd: een zware aan de "-" pool, een rode aan de "+" pool en twee bruine aan de schakel-polen. (als je de knop indrukt komt er verbinding tussen de schakelpolen) Ik heb in het dashboard een gat geboord van 18mm in het ronde plastic net onder de startsleutel. Het gat moet net groot genoeg zijn voor de schacht van de drukknop zodat hij er klem in komt te zitten. Dan de draden achterlangs -samen in een isolatiehuls- leiden naar het startslot. De bruine schakeldraden heb ik gesoldeerd aan respectievelijk de zwarte en de onderste zwart/rode draad. De rode draad voor de ledverlichting vanuit de drukknop ook aan de zware in het midden. De zwarte draad vanuit de drukknop voor de ledverlichting heb ik met een kabelschoentje bij de massa draad gevoegd boven op de stuurkolom. Alles goed isoleren en de stekker weer in het stuurslot steken. Dan de stuurkappen weer monteren, het stuur over de markering, goed vastdraaien (6 kg/m) de stekker van de airbag vastklikken en indrukken en ten slotte de airbag in het stuur drukken tot hij vastklikt. Als je tussentijds geen contact hebt aangezet, zal na starten het airbag- lampje uit blijven. Als je zoals ik wél tussentijds contact hebt gemaakt om uit te zoeken welke draden je moet hebben, zal het airbag-lampje blijven branden en moet dat door een garage via uitlezen worden uitgezet. Een hele operatie, maar de startknop werkt prima! (zie foto voor eindresultaat) 20220114_162045[1].jpg
Leuk en vooral nuttig projectje om te lezen!
Mooi gedaan!
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Up!grade TSI » vr 14 jan 2022, 23:44

Mathieu schreef:
vr 14 jan 2022, 17:27
Het is gelukt! Ik heb bij Amazon een "Start engine" drukknop met led- verlichting gekocht voor € 12,55 incl. verzendkosten. Vervolgens heb ik op Youtube een filmpje bekeken hoe je het startslot kunt bereiken. (Filmpje van de wegenwacht) Eerst accuklem losmaken en 15 min. wachten. Dan bovenste stuurkap omhoog tikken en naar je toe uittrekken. De onderste kap losmaken door aan de onderkant één en aan de bovenkant twee boutjes te verwijderen. Dan de airbag losmaken door aan de achterkant van het stuur twee veertjes opzij te drukken. Airbag verwijderen door gele klepje los te trekken. Vervolgens het stuur markeren, de moer losdraaien en het stuur verwijderen. Dan de onderste kap naar je toe trekken (voorzichtig voorbij de stuurrol zodat die niet beschadigt) en óver de nokjes naar onderen verwijderen. Je kunt dan de stekker van het stuurslot (aan de linkerkant) naar onderen losmaken. De stekker heeft aan de kant van de sluiting drie draden: boven en onder zwart/rood en in het midden: zwart. Aan de drukknop heb ik vier draden van ongeveer 75 cm gesoldeerd: een zware aan de "-" pool, een rode aan de "+" pool en twee bruine aan de schakel-polen. (als je de knop indrukt komt er verbinding tussen de schakelpolen) Ik heb in het dashboard een gat geboord van 18mm in het ronde plastic net onder de startsleutel. Het gat moet net groot genoeg zijn voor de schacht van de drukknop zodat hij er klem in komt te zitten. Dan de draden achterlangs -samen in een isolatiehuls- leiden naar het startslot. De bruine schakeldraden heb ik gesoldeerd aan respectievelijk de zwarte en de onderste zwart/rode draad. De rode draad voor de ledverlichting vanuit de drukknop ook aan de zware in het midden. De zwarte draad vanuit de drukknop voor de ledverlichting heb ik met een kabelschoentje bij de massa draad gevoegd boven op de stuurkolom. Alles goed isoleren en de stekker weer in het stuurslot steken. Dan de stuurkappen weer monteren, het stuur over de markering, goed vastdraaien (6 kg/m) de stekker van de airbag vastklikken en indrukken en ten slotte de airbag in het stuur drukken tot hij vastklikt. Als je tussentijds geen contact hebt aangezet, zal na starten het airbag- lampje uit blijven. Als je zoals ik wél tussentijds contact hebt gemaakt om uit te zoeken welke draden je moet hebben, zal het airbag-lampje blijven branden en moet dat door een garage via uitlezen worden uitgezet. Een hele operatie, maar de startknop werkt prima! (zie foto voor eindresultaat) 20220114_162045[1].jpg
Knap gedaan hoor 👌🏻, duidelijk verhaal. Nog wel 2 vraagjes, volstaat kortstondig indrukken of moet je hem ingedrukt houden tot de motor aanslaat? En kun je hem er ook mee uitzetten of dan gewoon de sleutel omdraaien?
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Mathieu
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 dec 2021, 15:53

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Mathieu » za 15 jan 2022, 00:08

De sleutel kun je gewoon gebruiken als vanouds. Met de sleutel ontgrendel je het stuurslot en zet je de auto op contact. In plaats van doordraaien naar starten druk je nu de startknop in om te starten. Dat doe je tot de motor aanslaat. Als je de motor wil uitzetten doe je dat zoals altijd door de sleutel terug te draaien. Het enige verschil is, dat je als de motor draait, niet op de startknop moet drukken, omdat de startmotor dan weer gaat draaien. Bij de sleutel zit daar een beveiliging op: als de motor draait kun je de sleutel niet doordraaien naar starten. Je moet dan immers eerst terug naar 0 voordat je opnieuw kunt starten. Duidelijk?

Bonny
Vagling liefhebber
Berichten: 191
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 09:53
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Bonny » za 15 jan 2022, 00:34

Netjes!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Startknop inbouwen?

Bericht door Tom Westendorp » za 15 jan 2022, 16:30

Knap project! Handig gedaan ook, doet me denken aan mijn S2000 die had ook een sleutel en een startknop.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie