Versnellingspook probleem

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Paul_A
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 13:03

Versnellingspook probleem

Bericht door Paul_A » za 24 apr 2021, 13:21

Sinds een paar weken had ik last dat ik 'm niet meer goed in de tweede versnelling kreeg, sinds gisteren is het aantal versnellingen ineens gedaald naar 3 :shock:
De versnellingspook gaat niet ver genoeg naar voor, het verst is de neutraal stand, maar dan staat de bak in de 1e, 3e of 5e versnelling !
Met de pook naar achteren staat hij in neutraal.
Ik heb de geprobeerd de kabel te stellen maar het probleem lijkt de pook zelf te zijn, want die wil niet ver genoeg naar voor, zelfs met de kabel los.
Aangezien ik geen brug of oprijblokken beschikbaar heb, heb ik nog niet onder de auto kunnen kijken, ik zie in ieder geval niets vreemds aan de kabels onder de motorkap.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen ? Oprijblokken of assteunen kopen en eens kijken of er misschien iets met de kabel is aan de kant van de pook ?
Of toch gewoon naar de garage ? Ik ben absoluut niet onhandig, maar heb niet de juiste spullen of vrienden met een brug ;-)

Paul_A
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 13:03

Re: Versnellingspook probleem

Bericht door Paul_A » zo 25 apr 2021, 12:39

Na bergen met filmpjes op youtube te hebben gekeken ben ik er vrij zeker van dat 1 van de 2 kabels tussen de pook en de versnellingsbak kapot is. De versnellingsbak zelf kan ik met gemak in alle 6 de versnellingen zetten op de bak zelf maar de pook gaat gewoon niet verder naar voor dan de neutraal stand.
Gisteren tweedehands een set oprijbokken en assteunen opgehaald en vanochtend vol goede moed begonnen.
Nu ben ik er in ieder geval achter dat ik:
- de uitlaat vanaf het spruitstuk moet verwijderen om ruimte te maken voor de pook (misschien als ik alleen achterkant losmaak ik net genoeg ruimte heb maar ik heb mijn twijfels).
- de alu beschermplaat moet verwijderen
dan pas de versnellingspook kan laten zakken en verwijderen om de kabels te vervangen.
Dan hoop ik dat de kabels makkelijk te krijgen zijn, er zijn er zat te vinden van diverse andere VW's, met name Golfjes.
Toch iets meer werk dan ik gehoopt had...

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Versnellingspook probleem

Bericht door Blackciti » vr 28 mei 2021, 15:38

Je moet echt van de hoed en de rand weten wanneer je zelf deze klus wilt klaren. Zelfs de garage is niet happy met zo'n klus, omdat het kalibreren van de bedieningskabels een precisie werk is. Succes.

Plaats reactie