Brandstofindicator blijft op leeg

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Otterspeed
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 19:51

Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Otterspeed » di 20 okt 2020, 19:05

Hi allemaal,

Sinds een dag of 2 blijft mijn brandstofindicator op leeg staan (met volgetankte tank). Ik heb in het onderhoudsboekje gekeken maar kan niks vinden over een eventuele zekering die hier tussen zit. Heeft iemand hier ervaring mee, heb geen zin hem naar de dealer te brengen en dat het iets lulligs is...
VW High Up 2012, 110k km.

Mocht iemand kunnen helpen dan hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Gert » wo 21 okt 2020, 15:45

De tank inhoud aflezen gaat volgens mij heel ouderwets met een vlotter. Ik heb ook eens zoiets gehad. Het was wel geloof ik het omgekeerde maar dat weet ik niet meer zeker. In mijn geval was er dus iets mis met de vlotter. Jouw geval is mogelijk logischer. Stel dat de vlotter lekt en dan naar beneden zakt?

Je zou een paar tanks op de km stand kunnen gaan rijden en tanken (35 liter = 660 km) en dan kijken of het verbetert. Dit voor het geval de vlotter vastzat en weer loskomt. Kosten daarvoor in elk geval 0 euro.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Otterspeed
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 19:51

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Otterspeed » wo 21 okt 2020, 23:09

Thanks! Ga ik proberen...!

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Tom Westendorp » do 22 okt 2020, 14:37

Vlotter lek was ook het eerste waar ik aan dacht, heb je al geprobeerd met een beetje gang over een ribbel in de weg te rijden zoals bijvoorbeeld een spoorwegovergang of iets dergelijks, wellicht zit het vlottertje iets klem en schiet hij daardoor los.

Mijn Carbagerun Peugeot 205 1.1 had ook een kapotte vlotter, bocht naar rechts op snelheid was een volle tank, bocht naar links op snelheid was een lege tank en het waarschuwingslampje aan. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Blackciti » zo 25 okt 2020, 13:32

De kans dat je vlotter lek is lijkt mij klein. Groter is de kans dat je last hebt van een los contact of een slecht contact van de bedrading van de benzinetank naar je benzinemeter.

Bij mij geeft de meter slecht aan. Hij geeft meer aan dan er in de tank zit, daarom moet ik al tanken als hij aangeeft dat er nog voor een kwart in zit.
Bij de garage is er geen defect geconstateerd, dus is het leven met het gegeven.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Gert » zo 25 okt 2020, 14:53

@blackciti

Dat slecht aangeven van de tankinhoud doen volgens mij alle ups, in elk geval mijn high-up. Ik heb dat eens wetenschappelijk onderzocht. Daarbij heb ik eerst mijn verbruik vastgesteld en toen een volle tank gelijk gesteld aan 35 liter x 18 (mijn verbruik) = 630 km.

Als je dan de stand van de meter uitzet tegen wat er nog in de tank zou moeten zitten volgens de gereden afstand (0 km = 0 en 630 km = 1) krijg je geen rechte lijn tussen 0 en 1 maar een sterk bolle curve boven de rechte lijn tussen 0 en 1. De kromme kun je als volgt karakteriseren:

Bij een 3/4 volle tank zegt de meter: tank helemaal vol
Bij 1/2 volle tank zegt de meter: tank voor 3/4 vol
Bij 1/4 volle tank zegt de meter: tank 1/2 vol
Bij 1/10 volle tank zegt de meter: tank 2/10 vol.

Je ziet dat de waarden wel heel voorzichtig naar de rechte lijn tussen 0 en 1 toebewegen. Maw. als de tank echt leeg is zal de meter ook wel ongeveer 0 aangeven. Bij standen van de meter, zeg boven 1/4 wordt je flink verneukt. Ik ging dus ook altijd bij meterstand 1/4 haast je repje tanken.

Overigens heeft deze misleiding niet vlug het gevolg dat je zonder benzine komt te zitten. Het gele lampje + geluidsignaal met nog 60 km te gaan werkte volgens mij wel correct. In Rusland, waar je bordjes kunt tegenkomen met "volgende pompstation over 600 km", heb je daar niet veel aan maar in Nederland zit je met die 60 km waarschuwing toch echt wel safe.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Otterspeed
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 19:51

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Otterspeed » zo 01 nov 2020, 00:37

Uiteindelijk even aangekeken en op de km stand gaan rijden, na 1/2 tank geeft hij weer de juiste inhoud aan, maar zodra de brandstof daarboven komt geeft hij weer 0 aan. Dacht zelf ook al aan de vlotter, maar na dit geconstateerd te hebben heb ik geen idee. Binnenkort maar even langs de dealer ben ik bang..

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Brandstofindicator blijft op leeg

Bericht door Blackciti » zo 01 nov 2020, 13:19

@Gert,
Dank voor je reactie.

Ondertussen al leren leven met de situatie. Wanneer de meter nog een kwart aangeeft kan ik rustig 30 tot 31 liter tanken en dat is eigenlijk niet normaal te noemen voor een tank met maximaal 35 ltr inhoud. Maar goed: er zijn ergere dingen.

Plaats reactie