Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Brojer82
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 19:21

Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door Brojer82 » ma 17 aug 2020, 19:40

Forumleden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Eergisteren wilde ik mijn up starten (hi up Uit 2013 start stop systeem) en wanneer ik contact omdraaide begonnen alle lampjes te flikkeren, tellertjes trilde en achter dashboard een tikkend geluid. De auto wilde op geen enkele mogelijkheid aan gaan en maakte ook geen startend geluid. Na aanduwen van Rotterdam naar Utrecht gereden zonder problemen (start en stop expres even niet laten activeren dus geen bij en koppeling ophalen ) bij thuiskomst uitgezet en bij aandoen zelfde als hiervoor beschreven. Vandaag bij brezan voor €140 een accu gekocht (een speciaal voor start stop auto’s) en de up doet het weer als voorheen. Enige probleem nu is de parkeersensoren achter. Zodra ik in achteruit ga hoor ik zo’n 10 seconden de sensoren piep, op scherm wordt niks aangegeven en springt dus niet op het parkeerhulp scherm, en de sensoren piepen ook niet met achteruit rijden. Dus na de lange piep piept er niks meer en lijkt het systeem niet te werken. Als ik hem later weer in achteruit zet is zelfs de lange piep weg en doet hij niks. Zet ik de auto uit en aan en dan weer in achteruit. Weer de lange piep en daarna niks meer. Wie herkent dit of kent iemand om deze vraag voor te leggen. Alvast heel heel heel erg bedankt

Groet Jeroen.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door Up!grade TSI » ma 17 aug 2020, 20:18

Ik herken het niet maar misschien ligt er een zekering uit?
Makkelijke stap 1 om dingen uit te sluiten...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Brojer82
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 19:21

Re: Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door Brojer82 » di 18 aug 2020, 20:59

Vandaag toch maar naar Dealer gegaan en laten uitlezen. Door dat de stroom eraf is geweest en daarna erop is de koppelingscode van de sensoren verdwenen, hierdoor werkte hij niet. Deze is hersteld aan de laptop en probleem was verholpen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door dennuus1 » di 18 aug 2020, 21:49

Bij moderne auto's áltijd 12v op de accuklemmen houden tijdens het verwisselen van een accu.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door Autheo » di 18 aug 2020, 22:56

dennuus1 schreef:
di 18 aug 2020, 21:49
Bij moderne auto's áltijd 12v op de accuklemmen houden tijdens het verwisselen van een accu.
Hoi Dennuus1,
Ik ken het accu wisselen alleen bij klassiekers, daar haal je gewoon de accupolen helemaal los en plaats je een nieuwe accu.
Maar kun je misschien uitleggen hoe je bij dat wisselen toch 12 v op de accuklemmen kunt houden. Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is dat je dat met accukabels doet zoals bij hulpstarten. Maar daarbij begreep ik dat je alleen de plus van de donor accu aan de plus accuklem van de ontvangende accu plaatst, en de min aan de massa van de ontvangende auto (dus niet aan de accuklem). Is dat correct? En kun je dan op die manier een nieuwe accu net zo met accukabels plaatsen? Of maak ik me nu een heel verkeerde voorstelling van hoe het zou moeten. Fijn als je het even kunt uitleggen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Parkeersensoren defect na accu problemen.

Bericht door dennuus1 » wo 19 aug 2020, 06:48

Je moet gewoon zorgen dat de auto niet stroomloos word.

Dus een extra accu met kabels eroverheen zetten tijdens het wisselen.

Zo voorkom je gedonder met radiocodes die kwijtraken, basisinstellingen van componenten, dingen die opnieuw dienen ingeleerd te worden etc..

Er zijn auto's waar je bijv het gasklephuis opnieuw moet inleren in basisstand als de stroom van de auto af is geweest, anders valt hij stationair uit..

Het verschilt per auto, maar er is gewoon een hoop gedonder mee te voorkomen.

Plaats reactie