Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Texel78
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 aug 2020, 14:39

Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bericht door Texel78 » ma 10 aug 2020, 14:58

De UP van mijn wederhelft maakt sinds kort een bijgeluid dat er eerder (100.000 km) nog niet was.

Aangezien de lokale garagist niet op korte termijn is in te boeken voor een goede beoordeling, dacht ik: laat ik het ondertussen eens op dit forum met louter up/citigo en mii-rijders voorleggen. Wellicht dat het iemand bekend voorkomt of gewoon weet wat het euvel is en een suggestie heeft om aan de monteur mee te geven.

Dit geluid is alleen hoorbaar bij gas geven in een versnelling, dus tijdens het rijden.
Bij onbelast gas geven is het er niet en bij stabiele toeren ook niet:

Het begint vrij onstuimig doch kort te kwetteren zodra je het gaspedaal (verder) intrapt, maar als je daarna de snelheid vasthoudt hoor je niets meer.

Het is natuurlijk lastig om een geluid te omschrijven, maar zelf vind ik erg het op het (nerveuze') geluid van een zoekende cdspeler (kras op cd!) lijken, maar mijn wederhelft vindt het meer een protesterende krekel.

Luid is het niet, maar werkt op den duur wel redelijk op je zenuwen ;)
Het zit qua geluidsnivo in de buurt van een schakelend relais.
Het gekwetter zelf klinkt ook enigszins 'digitaal'. Het zou me ook niet verbazen als de veroorzaker iets electronisch blijkt te zijn.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Texel78 op di 11 aug 2020, 12:37, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bericht door Autheo » ma 10 aug 2020, 15:38

Texel78 schreef:
ma 10 aug 2020, 14:58
De UP van mijn wederhelft maakt sinds kort een bijgeluid dat er eerder (100k km) nog niet was.

Aangezien de lokale garagist niet op korte termijn is in te boeken voor een goede beoordeling, dacht ik: laat ik het ondertussen eens op dit forum met louter up/citigo en mii-rijders voorleggen. Wellicht dat het iemand bekend voorkomt of gewoon weet wat het euvel is en een suggestie heeft om aan de monteur mee te geven.

Dit geluid is alleen hoorbaar bij gas geven in een versnelling. Bij indrukken van het gaspedaal in de vrij of met koppeling ingedrukt is het er niet.

Het is natuurlijk lastig om een geluid te omschrijven, maar zelf vind ik erg het op het geluid van een zoekende cdspeler (kras op cd!) lijken en mijn wederhelft vindt het meer een protesterende krekel.

Luid is het niet, maar werkt op den duur wel redelijk op je zenuwen ;)
Het zit qua geluidsnivo in de buurt van een relais.

Eerst dacht ik dat het aan een (de?) ventilator lag, maar deze uitzetten met de draaiknop verandert niets aan het geluid.
Op het gehoor afgaand speelt het zich af ergens achter/ onder de audio.
Voor de goede orde: er zit niet een tegenstrubbelende cd in de speler.

Iemand een idee?
Uit je verhaal is mij niet duidelijk wanneer precies je dat geluid hoort. Is dat tijdens het rijden bij accelereren, of is dat alleen in stilstand met ingedrukte koppeling en gas geven? Dat laatste geval is hier op het forum al vaker beschreven, en schijnt 'een producteigenschap' te zijn die geen kwaad kan (zoek maar eens met de zoekterm 'ratelen' op het forum) . Maar als het een situatie tijdens het rijden met gas geven is, zou het mogelijk niet om diezelfde 'producteigenschap' hoeven gaan.

Texel78
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 aug 2020, 14:39

Re: Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bericht door Texel78 » ma 10 aug 2020, 16:00

Ik heb het bericht wat aangevuld en verduidelijkt @autheo
Het is er enkel bij accelereren in een versnelling , dus tijdens het rijden.
Als je de toeren stabiel houdt is het er niet en bij onbelast gas gaven ook niet.

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bericht door mk1992 » do 13 aug 2020, 09:42

Texel78 schreef:
ma 10 aug 2020, 14:58
De UP van mijn wederhelft maakt sinds kort een bijgeluid dat er eerder (100.000 km) nog niet was.

Aangezien de lokale garagist niet op korte termijn is in te boeken voor een goede beoordeling, dacht ik: laat ik het ondertussen eens op dit forum met louter up/citigo en mii-rijders voorleggen. Wellicht dat het iemand bekend voorkomt of gewoon weet wat het euvel is en een suggestie heeft om aan de monteur mee te geven.

Dit geluid is alleen hoorbaar bij gas geven in een versnelling, dus tijdens het rijden.
Bij onbelast gas geven is het er niet en bij stabiele toeren ook niet:

Het begint vrij onstuimig doch kort te kwetteren zodra je het gaspedaal (verder) intrapt, maar als je daarna de snelheid vasthoudt hoor je niets meer.

Het is natuurlijk lastig om een geluid te omschrijven, maar zelf vind ik erg het op het (nerveuze') geluid van een zoekende cdspeler (kras op cd!) lijken, maar mijn wederhelft vindt het meer een protesterende krekel.

Luid is het niet, maar werkt op den duur wel redelijk op je zenuwen ;)
Het zit qua geluidsnivo in de buurt van een schakelend relais.
Het gekwetter zelf klinkt ook enigszins 'digitaal'. Het zou me ook niet verbazen als de veroorzaker iets electronisch blijkt te zijn.

Iemand een idee?
Volgensmij hebben wij hetzelfde geluid maar ook dezelfde vraag. Kan het zelf niet vastpinnen op één bepaalde situatie trouwens, komt het te onregelmatig voor naar boven.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Krekel [geluid] achter dashboard bij acceleratie

Bericht door Gert » zo 16 aug 2020, 16:45

Het enige wat ik kan bedenken is dat er dorre blaadjes bij de ventilatieopeningen zijn gekomen. Heb dat zelf wel eens - lees meer dan eens - gehad. De motorkap opengooien en de "goten" inspecteren biedt dan uitkomst.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie