Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bericht door JBalthazar » vr 22 nov 2019, 22:36

:dance: Hoi mede up!-eigenaren! :dance:

Ik rijd nu al een jaar of 5 met veel plezier in een up! maar helaas niet geheel probleemloos. Zoals velen van jullie heb ik al meerdere setjes (kromme) remschijven versleten, ervaar ik vochtproblemen en beslagen ruiten in de natte maanden, heb ik last van vibraties die veroorzaakt worden door de banden rond 80 km/u en 115 km/u, etc. Maar dit is niet de reden waarom ik nu jullie hulp zoek.

Sinds enkele maanden ervaar ik trillingen/vibraties in zowel het stuur als in de stoel tijdens het rijden. Het lijkt toerental gebonden, bij het intrappen van de koppeling zijn de vibraties aanzienlijk minder. Ik kon een tweetal topics op het forum vinden met vergelijkbare problemen, maar beiden zonder een duidelijk gevonden oorzaak/oplossing.

- 2e versnelling - 2500 rpm - circa rond 42 km/u
- 3e versnelling - 2500 rpm - circa rond 62 km/u
- 4e versnelling - 2500 rpm - circa rond 75 km/u
- 5e versnelling - 2500 rpm - circa rond 98 km/u
- Bij optrekken een duidelijke vibratie hoorbaar in het dashboard tussen 1000 en 1500 toeren.


Ik ben met dit probleem bij twee verschillende garages geweest voor advies en diagnose, waaronder een VW dealer:
- De dealer vond de trillingen moeilijk waar te nemen, maar vermoedde de koppeling.
- De andere garage heeft na een proefrit de banden uitgelijnd en gebalanceerd, maar dit gaf geen verbetering. Als ik het goed begrepen heb, hebben ze nu het vermoeden dat er ergens speling in de versnellingsbak, lagers, drukgroep of koppeling zit. Helaas kunnen ze de vinger er niet precies op leggen en willen ze niet alles uit elkaar gaan halen zonder de zekerheid dat het probleem dan is verholpen.

Dus... ik heb jullie hulp nodig! :pray:
Ongetwijfeld zijn er meerdere bezoekers op dit forum die vergelijkbare problemen (hebben) ervaren. Ik ben benieuwd of er in die gevallen ook een duidelijke diagnose is gesteld en welke oplossing er toen is aangeboden? De trillingen irriteren me namelijk mateloos :x

Thanks!
Jeroen

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bericht door Blackciti » do 12 dec 2019, 16:13

Jeroen,
Is de trilling constant bij de toeren die je noemt? Is er bij het op laten komen van de koppeling wanneer je van stilstand wegrijdt ook een trilling en klapperend geluid waar te nemen? Zo ja, dan kun je zo maar re maken hebben met kapotte drukgroep. Dit is namelijk een (te) veel voorkomend euvel bij de drieling van VW.

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bericht door JBalthazar » do 12 dec 2019, 18:50

Dank voor je reactie! Ik heb de auto inmiddels ingeruild. Ik werd gek van het getril en wilde geen dure reparatie laten doen

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bericht door Blackciti » zo 22 dec 2019, 16:19

JBalthazar schreef:
do 12 dec 2019, 18:50
Dank voor je reactie! Ik heb de auto inmiddels ingeruild. Ik werd gek van het getril en wilde geen dure reparatie laten doen
Oké, kan ik inkomen. Wat heb je teruggekocht als ik vragen mag?

JBalthazar
Forum newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:09

Re: Trillingen in stuur bij 2500 toeren in verschillende versnellingen

Bericht door JBalthazar » ma 23 dec 2019, 08:36

De keuze is gevallen op een Ford Fiesta

Plaats reactie