Afgelopen week ben ik in het Louwman Museum geweest. Ik moest me een dag vermaken in Amsterdam en omstreken en ben dus doorgereden naar het Louwman museum. Ik was er nog nooit geweest en ik wilde het graag eens goed bekijken. Omdat er niemand was waar ik rekening mee hoefde te houden heb ik de tijd genomen en werkelijk elk bordje gelezen bij elke auto en motorfiets. Het resulteerde in een tijdreis die uiteindelijk 4,5 uur duurde. Ik kan het iedereen aanraden!
Tevens heb ik de laatste tijd alles gelezen over the Cannonball run in Amerika. Zo hard mogelijk van Coast to Coast rijden waarbij alleen het begin- en eindpunt vaststaan. Voor de geinteresseerden google maar eens op Ed Bolian en Alex Roy om te beginnen.
Klassieke auto’s fascineren mij al een aantal jaren. De collectie in het Louwman Museum omvat ook een aantal prijswinnende klassiekers. Het loopt een beetje uiteen van Le Mans winnende auto’s tot auto’s waar duurrecords mee zijn gezet. Dat laatste is iets wat mij fascineert. Het eerste jaar dat ik met de up! naar Sicilië ben gereden zijn we op de terugweg in 16 uur van Palermo naar de Brenner gereden. 16 uur lang snorde het motortje dat het een lieve lust was in temperaturen variërend van 29 tot 43 graden.
Toch is dat nauwelijks verrassend. De up! draait bij constant 140 zo’n 4.000 toeren per minuut en zou dit dagen zo niet weken vol moeten kunnen houden. Toch ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de volumeknop wat verder open draait. Als je in je eentje 1.600 kilometer weg moet trappen is het niet het juiste moment om records te willen zetten.
Maar wat nou als je er een dag voor gaat zitten? Meer kilometers, een hogere snelheid en dus ook automatisch een zwaardere belasting voor mens en machine. Duitsland leent zich uitstekend voor dit soort ritten. Als je de route goed plant hoeft het niet druk te zijn onderweg en als je iemand kunt vinden die gek genoeg is om met je mee te rijden dan is het ineens heel goed te doen.
Wat is het idee? Nou dit:

Wat is er voor nodig om te gaan rijden?
- de up! aftanken;
- een onderhoudsinspectie;
- de banden op spanning zetten;
- de route checken op eventuele opbrekingen;
- een obd2 lezer installeren;
- een extra navigatiesysteem met live serices;
- een tablet installeren om de data van de OBD-lezer live te kunnen monitoren en eventuele foutcodes te resetten;
Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje. De reden dat ik deze plannen nu vast deel is omdat ik benieuwd ben wat jullie er van denken. Is het te doen? Ga er niet over beginnen dat het geen zin heeft, dat het gevaarlijk is, dat het nergens op slaat. Ik weet dat het geen zin heeft, ik ben me van de gevaren bewust maar dit is gewoon een tijdverdrijf dat ik leuk vind. Tel daarbij op dat je met de snelheid die een up! kunt halen never nooit het verkeer om je heen in gevaar brengt.
Houdt de up! het vol? Een hele dag vol gas is wel iets anders dan rustig toeren. Om eerlijk te zijn denk ik dat het een moeiteloos ritje zal worden.
I’ll keep you posted!