Getik motor splinternieuwe Seat Mii

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Giani
Forum newbie

Getik motor splinternieuwe Seat Mii

Bericht door Giani » zo 27 dec 2015, 21:43

Goedenavond,

Twee weken geleden mijn Up! ingeruild voor een splinternieuwe Seat Mii sport Connect.
Na 400km op de teller nu last van een hard tikkende motor: alleen bij stationair draaien en ook bij warme motor. Tikken niet hoorbaar/ loopt niet mee met hoger toerental. Koppeling ingedrukt of niet maakt voor getik geen verschil. Dit is wat anders dan het meer rauwe ratelende driecilinder geluid. Iemand hier bekend mee zodat ik beter geïnformeerd naar de dealer kan?

Zie link naar Youtube hieronder!

https://youtu.be/fE0ze3upFAA" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Giani op ma 28 dec 2015, 12:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Ruben
Donateur member

Re: Getik motor splinternieuwe Seat Mii

Bericht door Ruben » zo 27 dec 2015, 22:16

Je hebt garantie, gewoon naar de dealer gaan en laat ze maar zorgen voor een oplossing!
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » ma 28 dec 2015, 12:41

Inderdaad Ruben, maar ik wil goed geinformeerd naar de dealer en niet het bos worden ingestuurd met 'product specifieke eigenschap' etc. vandaar. Ik heb nu ook de link naar een videootje met het probleem opgenomen.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Guy
Forum newbie

Bericht door Guy » ma 28 dec 2015, 13:28

brrr wat een geluid, klinkt niet best zo

Ruben
Donateur member

Bericht door Ruben » ma 28 dec 2015, 13:44

Dit is duidelijk niet goed! Zal er ook niet teveel meer mee rijden als ik jou was! Kan heel veel wezen, klepstoter, oliedruk of meedraaiend lager bijvoorbeeld maar doorrijden kan misschien meer schade veroorzaken.
| High Up! | Blue | Blue Dashpad | Dynamic Triangle pakket (Zwarte hemel, Triangle velgen, Ramen 65% getint) | Drive pakket (Cruise Control, Boordcomputer, Parkeersensoren) | Maps&More | Fender soundsystem |

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » ma 28 dec 2015, 14:14

Is inderdaad geen gezond geluid. Gewoon de dealer opzoeken en desnoods de mobiliteitsgarantie inschakelen

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » ma 28 dec 2015, 15:09

Bedankt voor jullie reacties. Auto staat bij Martin Schilder Heemstede. Ze wisten niet wat het was en gaan op onderzoek uit. Inclusief check bij Pon..
Dacht iets te horen van nokkenas...
Ik heb ze aangegeven ook evt gevolgschade te checken en oplossen.
Nieuwe auto en nu al ellende.
Wat ontzettend balen.
Een ander gekocht product zou je onder garantie omruilen voor een nieuwe. Werkt helaas niet zo in autoland.
Ik houd jullie op de hoogte

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » ma 28 dec 2015, 15:26

Ik heb het filmpje even werkend gemaakt in het topic. Wat vervelend zeg! Ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt. De beste oplossing lijkt mij om er een nieuwe tor in te gooien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » ma 28 dec 2015, 16:02

Dank je.
Die nieuwe (mo)tor zou mooi zijn.
Maar dat doen ze natuurlijk niet zomaar meteen.
Zeker niet als ze de oorzaak niet kennen, straks zit het probleem bijv. in een ander onderdeel dan de motor....

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » ma 28 dec 2015, 16:03

Dealer zit natuurlijk met beperkte capaciteit aan manuren, dus het zal niet in een dagje zijn opgelost....

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » ma 28 dec 2015, 17:27

Petrolhead Tom schreef:Ik heb het filmpje even werkend gemaakt in het topic. Wat vervelend zeg! Ik hoop voor je dat het snel opgelost wordt. De beste oplossing lijkt mij om er een nieuwe tor in te gooien.
Helaas werkt het alleen als je Flash hebt.

FunPlay
Forum newbie

Bericht door FunPlay » di 29 dec 2015, 08:06

De dealer levert garantie en dan heb je ook nog fabrieksgarantie.

Maar wat hierboven ook al is genoemd, het is oliebollentijd dus zal het helaas wat langer gaan duren.
Het is ook niet even een defect lampje wat vervangen moet worden hier moet eerst goede diagnose gedaan worden en pas daarna kan er naar een oplossing gewerkt worden.

Geef de dealer even de tijd om dit op te pakken en heb er vertrouwen in ook al is dat laatste niet altijd even makkelijk.

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » di 29 dec 2015, 14:29

FunPlay schreef:De dealer levert garantie en dan heb je ook nog fabrieksgarantie.

Maar wat hierboven ook al is genoemd, het is oliebollentijd dus zal het helaas wat langer gaan duren.
Het is ook niet even een defect lampje wat vervangen moet worden hier moet eerst goede diagnose gedaan worden en pas daarna kan er naar een oplossing gewerkt worden.

Geef de dealer even de tijd om dit op te pakken en heb er vertrouwen in ook al is dat laatste niet altijd even makkelijk.
De dealer zelf verschaft geen garantie (dit is ook niet hun taak) maar de importeur doet dat samen met de fabriek. De 2 jarige garantie die je dan ook krijgt bij de aanschaf van een auto is ook de fabrieksgarantie.

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » di 29 dec 2015, 14:47

Bedankt voor hart onder de riem. Je hebt gelijk met vertrouwen.
Maar voelt gewoon slecht dat ze al vol gas gaan sleutelen aan een nieuwe auto.
En kom je er ooit echt achter wat de diagnose is, hoe deze na 400km heeft kunnen onstaan en wat ze aan directe en indirecte (gevolg) schade hebben gedaan?
Voooral de gevolgschade die nu niet direct zichtbaar is maar op termijn shit kan opleveren baart me zorgen.
Tegen de tijd dat dat evt. ellende oplevert is dat natuurlijk al geen garantie meer of 'heeft het niets met dit voorval te maken'.
Je gaat vanaf nu denk ik helaas toch rijden met aandacht voor elk geluidje of oneffenheidje.
En dat is niet de bedoeling bij een nieuwe auto.

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » di 29 dec 2015, 16:14

Dealer net gebeld.
Het complete draaiende gedeelte (=onderste gedeelte) van de motor moet worden vervangen.
Lijkt productiefout, dat zich pas manifesteert na rijden.
Ik weet niet wat dit precies betekent, maar ik ben de auto voorlopig kwijt.
Iemand verstand van zaken wat draaiende gedeelte van de motor precies is qua onderdelen?
Kan het zijn dat rare geluiden uit mijn versnellingsbak bij koppelen (ik ken de versnellingsbakverhalen van de up uit het forum, maar dit klinkt af en toe bij op laten komen van koppeling alsof je 'ernaast' schakelt: grrrrrrk-achtig geluid) hier misschien ook mee te maken hebben gehad?

lupocor
Vagling liefhebber

Bericht door lupocor » wo 30 dec 2015, 09:29

denk dat het draaiende gedeelte onder andere de krukas is en alles wat daar onder zit.
boven de krukas zal dus niet vervangen worden zoals cilinderkop,zuigers,nokkenas enz.
ik zou ook het vertrouwen in dit motorblok kwijtraken ook al zal hij goed gerepareerd worden.
ik zou er een nieuwe motor in willen hebben zodat ik gerust gesteld ben en niet iedere keer ga rijden met de gedachte dat ik het motorblok niet vertrouw.

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » wo 30 dec 2015, 09:40

Ik had rond 2002 hetzelfde met een nieuwe Mercedes C-klasse. En niet 1x maar meerdere keren: bleek ook een productiefout. Bij het uitboren van de oliekanalen die voor de inwendige koeling moeten zorgen, was er boorsel achtergebleven waardoor de boel verstopt zat.

Eerste keer na 500 km... Nieuwe motor geplaatst en na 1500 km opnieuw! Bleek dus een serie motoren te zijn die allemaal hetzelfde euvel hadden. Pas bij motor #3 was het goed. Ik moet zeggen dat de werkplaats van Wensink in Apeldoorn dit allemaal prima regelde.

Was trouwens wel de eerste en laatste Mercedes die ik heb gehad.

Moraal van dit verhaal: in eerste instantie draait de dealer op voor de kosten. Ze zullen dus niet happig zijn op het leveren van een nieuwe motor, behalve (A) wanneer ze het kunnen verhalen op de importeur die -als het een productiefout is- het probeert te verhalen op de fabriek. Maar ja, Pon kennende... (B) wanneer een nieuwe motor onder de streep goedkoper is dan uren klussen aan een geplaatste motor. De dealer waarmee je communiceert zal je de optie aanbieden die voor hem het minste kost/achteraf rompslomp oplevert.

Andere optie: laat ze met een voorstel komen om de auto terug te nemen en jou een nieuwe leveren. Kunnen ze deze als demo-auto inzetten nadat 'ie gerepareerd is.

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » wo 30 dec 2015, 11:11

Bedankt voor de informatie.
Klikt hoopgevend:-(
Het vervangen van het draaiend deel van de motor is volgens dealer wellicht gedekt door Pon.
Op mijn vraag om hele motor te vervangen reageerden ze dat ze alleen (mogen) vervangen (lees: gedekt zijn bij Pon) voor onderdelen die stuk zijn.
Ik wil natuurlijk dat zowel directe schade (motor) als indirecte schade (gevolgschade) wordt gefixed als nieuw.
Maar ben natuurlijk aan de goden overgeleverd omdat je er nooit bij bent en ook geen verstand van hebt.
Ze zeggen dat ze dan bij het vervangen van dit gedeelte van de motor erachter komen wat er evt. nog meer niet goed is en vervangen dat dan bij twijfels.
En dat ik er vertrouwen in moet hebben dat de auto daarna weer tip top in orde is.
Voorstel van nieuwe auto kost me waarschijnlijk weer 1 of 2K en daar zit ik niet op te wachten want ook geen garantie voor succes: had nu net mijn Up! ingeruild voor deze Seat om van de ellende af te zijn....

-bassie-
Forum newbie

Bericht door -bassie- » wo 30 dec 2015, 14:20

lupocor schreef:denk dat het draaiende gedeelte onder andere de krukas is en alles wat daar onder zit.
boven de krukas zal dus niet vervangen worden zoals cilinderkop,zuigers,nokkenas enz.
ik zou ook het vertrouwen in dit motorblok kwijtraken ook al zal hij goed gerepareerd worden.
ik zou er een nieuwe motor in willen hebben zodat ik gerust gesteld ben en niet iedere keer ga rijden met de gedachte dat ik het motorblok niet vertrouw.
Als het draaiende gedeelte van de motor vervangen word is dit ook met de zuigers en dergelijke bij.
Het gene wat dan vaak gebeurd is dat het onderblok vervangen word, dit houd in het de cilinders met zuiger drijfstangen en krukas en carterpan.
Dan hoeven ze alleen de cilinder kop over gezet te worden en de aanhangende gedeeltes aan het blok.

En vergeet niet dat bij elke nieuwe auto wel eens een klein probleem kan zitten, er word zo veel geproduceerd en er kan wel eens een iets mindere bij zitten.

Giani
Forum newbie

Bericht door Giani » di 02 feb 2016, 08:52

Update:
Motor gemaakt door zoals gezegd het draaiende gedeelte/ onderblok te vervangen.
We blijven echter niet tevreden over de auto;
voorbeeld: auto hobbelt raar op constante snelheid 50 en 70km/uur.
En stuur trilt wat.
We hadden absoluut geen vertrouwen meer in deze auto (nog wel in de Mii in het algemeen)
Na flink wat contactmomenten die daarop volgden heeft de dealer nu gezorgd voor een gepaste oplossing.
Ik houd jullie op de hoogte

Plaats reactie