RoyVisser schreef:
Ik denk dat men niet moet vergeten dat we hier te maken hebben met een A segment auto, het is al vrijwel de duurste in het segment als je hem hetzelfde aankleed als zijn tegenhangers, en iedere vorm van besparing op kosten en fabricage is niet meer dan logisch. 100 euro duurder bovenop de prijs die die al duurder is, vergeet dat niet, dat maakt voor een hoop mensen echt wel uit en zullen ze veel eerder kijken naar een Picanto/Twingo/Aygo etc. Het is geen auto bedoelt voor een groep kopers die niet op de aanschaf prijs letten
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)
Deze bewering ben ik t niet helemaal mee eens. Om even te illustreren waarom niet heb ik even een klein vergelijkje gemaakt met de volgende auto's. Ik denk overigens dat dat de meest gekochte uitvoeringen zullen zijn.
Up 60PK Move (9.400) Aygo Comfort (9.390) Twingo Collection (9.690) Picanto Comfort Pack (9.690)
Geen van de concurrenten beschikt over ESP. De Aygo en Twingo hebben geen hoofd/gordijnairbags. De Aygo zelfs geen zij-airbags. De Up heeft in tegenstelling tot de rest geen remassistent maar wel weer het city emergency systeem.
Bij de Up is airco + audioinstallatie een optie terwijl dit bij de rest standaard is.
De Up en de Picanto hebben beide een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een in delen neerklapbare achterbank. De andere twee niet.
*bron: autoweek*
VW zet dus duidelijk in op veiligheid de rest op meer zichtbare zaken. Tellen we de airco + radio op bij de prijs van de Up dan komt ie op 10.190. Bij de Picanto ESP erbij en dan kost die 10.185. De Aygo en Twingo zijn niet op hetzelfde (veiligheids)niveau te brengen.
Kies je de goedkoopste van het stel dan krijg je een auto zonder ESP, zonder de nodige airbags, een mini-bagage ruimte, een mindere bouwkwaliteit (neem alleen t achterklepje al), beduidend mindere rij-eigenschappen, aanzienlijk minder comfort (geluid) en .......... vergeet ik nog iets?
Voor de Twingo geldt hetzelfde verhaal, zij het in mindere mate.
Als echt alleen "goedkoop" het criterium is dan vallen de Up en de Picanto direct buiten de boot. Kijk je iets verder dan zijn dit de betere aanbiedingen (met de Up op nr. 1 uiteraard
![Very Happy :D](./images/smilies/icon/biggrin.gif)
)
Paulus schreef:Ik blijf het zeggen, er zitten wat onlogische 'besparingen' in de Up, die m.i. nou niet voor 1000 euro aan meerkosten zouden zijn. Raam die niet automatisch werkt (1 druk op de knop of via de AB) is tot daar aan toe, maar geen lampjes in de schakelaars?!? Kom op, er moeten toch draden naar toe haha. Maar dat is off topic
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon/rolleyes.gif)
Als je de 'basis' zaken wel zou hebben in een Up, tm een kofferbak lampje, wat dan?!? 100 euro duurder totaal... poeh poeh.
Elke auto is een optelsom van compromissen. Alleen, hoe goedkoper de auto moet zijn, hoe lastiger t probleem wordt voor de fabrikant.
VW had om t de concurrentie lastig te maken de veiligheidsvoorzieningen kunnen beperken tot het hoogstnoodzakelijk en daarvoor in de plaats een radio en airco standaard kunnen maken (ala Aygo). Of zoals Kia: de veiligheidsvoorziening (ESP) een optie en de airco er af fabriek in. Zat manieren om de auto goedkoper te laten lijken maar linksom of rechtsom, alles voor een lage prijs kan niet en goed en goedkoop gaan zelden of nooit samen. Uitrusting kost geld, maar bouwkwaliteit en veiligheid ook. Ga er maar aan staan.
En natuurlijk: ik zou ik een knopje links voor t rechter raam wel fijn vinden, een lampje in de kofferbak is ook best handig, graag ook een axiaal verstelbaar stuur. Een ander wil graag een armsteun, een derde regelbare dashboard verlichting en de vierde een touwtje aan de hoedenplank. En zo kan je nog even doorgaan.
Bekijk het eens zo: in 1989/1990 kochten we voor (omgerekend) 9.600 euro een polo 3-deurs 1.3CL. Voor datzelfde geld hebben we nu een Move Up met 60pk. Kwa formaat heel vergelijkbare auto's. Maar de laatse is (een beetje) sneller en toch zuiniger en voorzien van heel veel meer luxe en veiligheid. En dat voor minder geld. Bijna 25 jaar !!!! later, terwijl zo'n beetje alles alleen maar duurder is geworden. En ik weet het, t is geen 1990 meer, maar zijn we zo verwend en ontevreden geworden dat we zelfs kunnen klagen over een lampje of een touwtje?
Schaamte is hier op z'n plaats
Ter illustratie:
![m1fygnib7oyo_800.jpg](./download/file.php?id=358&sid=557acb5ffd3c9417f20eb96ab99cbcbe)
- Interieur Polo
- m1fygnib7oyo_800.jpg (76.01 KiB) 21360 keer bekeken
![Up int.jpg](./download/file.php?id=359&sid=557acb5ffd3c9417f20eb96ab99cbcbe)
- Interieur Up
- Up int.jpg (146.08 KiB) 21360 keer bekeken
Ziet iemand t verschil?
De Up is gewoon veel te leuk om je druk te maken over of zelfs maar stil te staan bij dit soort futiliteiten. En anders verkopen, een paar duizend euri extra lappen en een Polo kopen waar t wel allemaal in zit.