Pagina 1 van 2
Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:27
door enie-up
Zojuist mijn citigo van maart 2014 met 7400km proberen te starten, alleen maar geratel en de lampjes op dashboard gaan uit en klokje heeft zich ook al naar o:oo gereset
Ik dacht van de week al, hij start een beetje moeilijk, aangezien ik alleen maar korte stukjes rij zal ik hem eens ff uitlaten op de autosnelweg, dus gister gedaan
Maar starten vanmorgen
Nu maar weer naar binnen, want koud buiten en mobiliteitsservice is onderweg
En even dit voorval delen met mijn vrienden van het forum
Nee er branden geen lampjes gister dus dynamo is wel heel denk ik, ik gok op een kapotte accu

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 13:42
door Tom Westendorp
Als er een cel in de accu is geknapt dan gaat het hard. Dan is het gedaan en moet er een nieuwe in.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 15:42
door Johannus
Sta je nu nog steeds te vernikkelen?
Paar uur later willen wij natuurlijk wel graag weten wat 't nou was!
Een kapotte accu is 'wel erg jong' (nog geen 'vol jaar' oud) maar kan natuurlijk wel voorkomen (zo bij winterse koude). of bleef er ergens een lampje branden?
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 15:46
door kgroot.nl
Ik kan je met zekerheid vertellen dat het de accu is die leeg is of kapot.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 16:11
door enie-up
Johannus schreef:Sta je nu nog steeds te vernikkelen? .....

Ik mocht van de anwb mevrouw aan de telefoon binnen wachten
Dus na een 20 min was er een gele auto voor de deur
Startkabels erop en lopen
Volgens ANWB meneer accu idd niet goed doormeten bij de dealert
Dus naar de dealert, daar alles doorgemeten en alles ok, alleen accu behoorlijk leeg
Moest eerst een uurtje gaan rijden alvorens ik hem weer mocht stilzetten
Dat nu dus gedaan, zonder stoelverwarming,radio,kachelblower
Nu start hij weer als de brandweer

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 16:16
door TwitNour
enie-up schreef:Johannus schreef:Sta je nu nog steeds te vernikkelen? .....

Ik mocht van de anwb mevrouw aan de telefoon binnen wachten
Dus na een 20 min was er een gele auto voor de deur
Startkabels erop en lopen
Volgens ANWB meneer accu idd niet goed doormeten bij de dealert
Dus naar de dealert, daar alles doorgemeten en alles ok, alleen accu behoorlijk leeg
Moest eerst een uurtje gaan rijden alvorens ik hem weer mocht stilzetten
Dat nu dus gedaan, zonder stoelverwarming,radio,kachelblower
Nu start hij weer als de brandweer

Toch gek dat je hem de dag ervoor nog hebt uitgelaten op de autosnelweg. Hopelijk blijft het probleem weg en is het geen vermoeide accu of iets dergelijks.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 16:20
door enie-up
TwitNour schreef:enie-up schreef:Johannus schreef:Sta je nu nog steeds te vernikkelen? .....
......Toch gek dat je hem de dag ervoor nog hebt uitgelaten op de autosnelweg. Hopelijk blijft het probleem weg en is het geen vermoeide accu of iets dergelijks.
Volgend de dealert was de accu diep ontladen door veel kleine ritjes met alles aan
Dat kan wel kloppen, blower,stoelverwarming licht etc alles aan
Nu dus voortaan korte ritjes niet alles aan

Dealert vertelde mij dat ook in de werkplaats standaard naast de brug acculaders hangen en die moeten worden aangesloten als ze aan de auto gaan werken, anders hebben ze halverwege last van foutcode's
De 100 amp dynamo zit er niet voor niets in, vanwege alle stroomzuipende electronica

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:09
door TwitNour
enie-up schreef:
Volgend de dealert was de accu diep ontladen door veel kleine ritjes met alles aan
Dat kan wel kloppen, blower,stoelverwarming licht etc alles aan
Nu dus voortaan korte ritjes niet alles aan

Dealert vertelde mij dat ook in de werkplaats standaard naast de brug acculaders hangen en die moeten worden aangesloten als ze aan de auto gaan werken, anders hebben ze halverwege last van foutcode's
De 100 amp dynamo zit er niet voor niets in, vanwege alle stroomzuipende electronica

Goed om te weten voor de mensen onder ons die kortere ritten maken, waaronder ik.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:33
door oppermii
Wat zijn korte ritjes? Er zit echt n Joekel van n accu in mijn Mii.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:35
door TwitNour
oppermii schreef:Wat zijn korte ritjes? Er zit echt n Joekel van n accu in mijn Mii.
In elke Up met Blue Motion zin een grotere accu dan in een non-bluemotion Up. Dit in verband met start/stop systeem en dergelijke. Ik denk dat hetzelfde geldt voor de Mii alleen weet ik niet hoe het systeem bij Seat en Skoda heet.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:11
door Tom Westendorp
Accu laad ook niet zo hard bij als je alleen laag in de toeren rijdt. Dat zal ook meespelen.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:36
door enie-up
oppermii schreef:Wat zijn korte ritjes? Er zit echt n Joekel van n accu in mijn Mii.
Dan heb jij een start stop
Ik heb een automaat nog zonder start stop
Dus een kleine brooddoos

Korte ritjes zijn ritjes in de stad van zo een 4 km naar de AH en uurtje later weer terug
Als je dat dus doet in deze kou met alles aan zeg maar elke dag >>>> accu plat

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:45
door Vinniepilon
Enie-up, heb je geen acculader? Een dagje doorladen doet meer wonderen dan een uurtje rijden;-) je mag de accu ook bij mij langs brengen op het werk, mocht je de mogelijkheid hebben.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:54
door enie-up
Thanx voor je aanbod
Maar acculader heb ik wel, moet alleen ff zoeken want de schilder is bezig geweest dus hele huis overhoop
Gaat lukken thanx
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 20:07
door Vinniepilon
[THUMBS UP SIGN]
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 20:51
door PR010
Ik heb pas geleden ook gehad dat die niet startte. Draaide wel Romd maar startte niet. Beetje gas erbij en toen deed die t weer.
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:14
door Vinniepilon
PR010 schreef:Ik heb pas geleden ook gehad dat die niet startte. Draaide wel Romd maar startte niet. Beetje gas erbij en toen deed die t weer.
Sent from my iPad using Tapatalk
Om even te mieren....... Dan slaat de motor niet aan ipv niet starten. Dat wordt vaak als het zelfde gezien, maar is heel wat anders. Bij de jouwe was ie lichtelijk verzopen. Kan komen door bv. Starten uitzetten of af te laten slaan als de motor koud is.
Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: do 22 jan 2015, 23:43
door enie-up
Eerder op de avond ff voltage gemeten
Was 12.1V volgens diagram 50% ontladen
Toen maar ff doorgezocht en verlengsnoer uitgerold naar buiten
Nu maar ff nachtje doorladen
Morgen maar weer eens meten
Meten is weten

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 06:39
door Vinniepilon
Heel verstandig enie-up, zeker met de temperatuur van afgelopen nacht. Om bij het weerbericht te blijven.
12.1 is al een diep ontladen accu zoals het schema aangeeft 12.6, 12.7 is normaal.

Re: Koude start ...... dus niet
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 09:15
door PR010
Vinniepilon schreef:PR010 schreef:Ik heb pas geleden ook gehad dat die niet startte. Draaide wel Romd maar startte niet. Beetje gas erbij en toen deed die t weer.
Sent from my iPad using Tapatalk
Om even te mieren....... Dan slaat de motor niet aan ipv niet starten. Dat wordt vaak als het zelfde gezien, maar is heel wat anders. Bij de jouwe was ie lichtelijk verzopen. Kan komen door bv. Starten uitzetten of af te laten slaan als de motor koud is.
Had een week stil gestaan .. En daarom zei ik imdd ook hij draaidewel rond, alsje accu leeg/kapot is draait de motor niet rond.
Sent from my iPad using Tapatalk