Pagina 1 van 1
Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 12:01
door MauriceR.
Een spin-off van het 'vochtproblemen'-topic. Ik denk wel belangrijk genoeg om er een apart topic over te starten!
Elektrische motorvoorverwarming van het Zweedse merk Calix, speciaal voor de UP! Ik heb vandaag even geinformeerd bij de Nederlandse importeur van Calix in NL. Dit is hun antwoord:
Hierbij bieden wij onderstaande Calix voorverwarmer aan voor een VW Up.
1 x 1842900 Heater RE 729 Euro 77,76 p/s
1 x 1762461 Kabel Set MKMS 1525 Euro 46,54 p/s
Levering : Af magazijn Dordrecht (transport kosten binnen Nederland Euro 10,-)
Levertijd : 1 – 2 weken, t.t.v.v.
Prijzen : Netto in Euro, excl. BTW
Wil je weten hoe het er uit ziet:
http://www.calix.se/-file/6664DFCD0AE99 ... /RE729.pdf
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 12:06
door Tom Westendorp
Is dit zo'n apparaat dat helpt je koelvloeistof sneller op te laten warmen of is het echt meer een standkachel? Ik heb nu geen tijd om me er in te verdiepen.

Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 12:17
door oppermii
Dat laatste. Dacht dat er in het standkachel topic ook gesproken wordt over dit type oplossing.
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:55
door MauriceR.
oppermii schreef:Dat laatste. Dacht dat er in het standkachel topic ook gesproken wordt over dit type oplossing.
De Calix (en de Defa, die feitelijk hetzelfde is) zijn geen koelvloeistofverwarmers! De unit wordt aan de buitenkant van de carterpan geplaatst, met een beugel die past in een DAARVOOR BESTEMD(!!!) gat met passende schroefdraad. VW heeft er dus al rekening mee gehouden. Je kunt er dus vanaf de buitenkant bij. Geen gesloop etc. Het meeste werk zul je hebben met het netjes wegwerken van de stekker aan de voorkant.
Let op, je hebt dus geen interieur-verwarmingsmodule. Die moet je apart kopen, maar kan wel op dezelfde elektra-aansluiting.
Ik vind de DEFA website iets duidelijker.
- Ga naar DEFA:
http://www.defa.com/en/automotive/warmu ... e_heaters/
- Kies 'find your heater'
- Vul alle velden in tot je bij de UP! bent aangekomen (voor de Mii en Citigo moet je hetzelfde product hebben)
- Klik op het PDF-logo heater 414883, er opent een PDF-bestand met duidelijke foto's
Wil je meer weten over interieurverwarming, klik dan onderaan de DEFA-pagina op WarmUp-link en alles wordt opnieuw uitgelegd.
Zo ver ik weet heeft DEFA geen dealer in NL, ik stuur ze een mailtje.
M.
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:24
door Johannus
Calix of Defa Warmup voor het motorblok is meestal een koelvloeistof verwarming: Er wordt een vriesplug vervangen door een verwarmingselement.
Voor de up! heb ik echter nog géén koelvloeistofvoorverwarming gevonden, maar wel een carterpan-verwarming: Deze komt (bij zowel Calix als Defa) tegen de achterkant van het olie-carter geplaatst, en warmt niet de koelvloeistof, maar de olie op.
Ansich is daar wel wat voor te zeggen: De olie moet immers de smering verzorgen en is daarbij het belangrijkste van de 2 vloeistoffen qua motorslijtage bij koude start.
Maar voor 'comfort' is warmte koelvloeistof fijner: de auto warmt direct bij het wegrijden op, en vrijwel direct na het starten kan je de ruiten condens (en zelfs ijs!) vrij maken door simpelweg de blower op de voorruit te zetten. Dat is veiliger want ook condens verdwijnt als sneeuw voor de zon, zelfs als de airco niet aanschakelt omdat de buitentemperatuur te laag is.
But anyhoe:
De olie-verwarming zit dus tegen het blok aan, en niet IN het blok. De efficientie van de warmte overdracht zal daarmee wel beperkter zijn dan met de 'oudewetse-in-het-blok' geplaatste gloeispiralen. Aangezien de up! een aluminium carterpan heeft, zal de warmte wel relatief snel worden verdeelt..
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:27
door Johannus
MauriceR. schreef:oppermii schreef:Dat laatste. Dacht dat er in het standkachel topic ook gesproken wordt over dit type oplossing.
De Calix (en de Defa, die feitelijk hetzelfde is) zijn geen koelvloeistofverwarmers! De unit wordt aan de buitenkant van de carterpan geplaatst, met een beugel die past in een DAARVOOR BESTEMD(!!!) gat met passende schroefdraad. VW heeft er dus al rekening mee gehouden.
Hmm: nee, dat schroefdraad is 'gewoon' een standaard schroefdraad dat ook in de fabriek gebruikt wordt bij het opbouwen van het blok.
DeFa kent overigens gewoon dealers in Nederland: Waeco is de overkoepende organisatie.
http://nl.waeco.com -> verkooppunten
Ik kocht desondanks mij DEFA Warmup voorheen in Duitsland, omdat ze m daar 'op het schap' hadden liggen.
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:42
door arnout84
Is toch echt geen standkachel maar een koelvloeistof verhitter. Misschien een idee om meteen het voorschot van de energierekening te verhogen. Zuipt stroom....
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 15:50
door arnout84
*olieverwarmer
Ik lees nu het pdf'je door...
Overigens heb ik (nog) geen last van vochtproblemen
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 18:42
door arnout84
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 19:00
door arnout84
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 20:43
door MauriceR.
arnout84 schreef:Is toch echt geen standkachel maar een koelvloeistof verhitter. Misschien een idee om meteen het voorschot van de energierekening te verhogen. Zuipt stroom....
Ik heb zo snel niet kunnen achterhalen wat het verbruik/Watt van het element is, maar volgens een Prius-rijder die eenzelfde apparaat aan zijn motorblok heeft gehangen trekt dat ding 329Watt bij 240Volt. Zeg maar 400Watt.
http://priuschat.com/threads/defa-safes ... z3KCkYacc8
Bij Nuon kost 1KWH momenteel zo'n 23 cent. Dus iets meer dan 9 cent per uur... Zo'n interieur-verwarmer kost mee:r 1350W op vol vermogen, maar dat kun je instellen, bijvoorbeeld op de helft. Da's dus 31 cent per uur. Stel dus dat je beide apparaten volop wilt laten draaien, dan kost je dat 40 cent per uur. 1350 + 400 is 1750 Watt, gedeeld door 230Volt is ruim 7,6Amp (als ik heb opgelet bij meneer W. te R. tijdens zijn natuurkundelessen...)
Ff doorrekenen: Stel, van de 50 weken gebruik je 'm 25 weken x 5 ochtenden x 2 uur (alles heel ruim berekend) = 25x5x2x0,4= precies 100 euro op jaarbasis. In het echt is het nog niet de helft.
M.
Re: Motorvoorverwarming
Geplaatst: wo 26 nov 2014, 22:13
door Johannus
MauriceR. schreef:arnout84 schreef:(als ik heb opgelet bij meneer W. te R. tijdens zijn natuurkundelessen...)
Als je hebt opgelet, weet je ook dat de omzetting van energie in de ene vorm, naar de andere vorm vrijwel altijd 'warmte' als bij product geeft. Nu is warmte precies wat we willen bereiken (van stroom naar warmte of van brandstof naar warmte) en dus is de efficientie zo goed als 100%.. Voor brandstof verbranding iets lager dan bij stroom, want de verbranding geeft ook nog een beetje licht, wat we niet zoeken.
De totale efficientie echter zit m ook in de plaats waar we de warmte willen hebben vs de plaats waar we 't NIET willen hebben.
Wil je het interieur lekker warm hebben? Dan is een lucht-standkachel ideaal. Wil je de motor voorverwarmen én het interieur snel warm hebben? Dan is een koelwaterstandverwarming fijn. Is het je vooral om slijtage voorkomen bij koude start te doen, en wil je soepel starten bij -23 C? Dan is een motorolieverwarming fijn.
Hoeveel warmte verloren gaat door de verkeerde dingen te verwarmen, bepaald de efficientie. Die motorverwarming van 400 Watt moet vrij lang aan zijn om de temperatuur van de olie enigzins te verhogen. Een standkachel van 1350 Watt vermogen is veel sneller klaar. Als beiden 100% efficient zijn (en dat zijn ze zo ongeveer) dan is het niet zozeer de vraag welke vorm beter is, maar wat je zelf wilt. Qua verbruikskosten maakt t elkaar niet zoveel.
Ik had zo'n ingebouwde koelvloeistofplug, waarmee de motor alvast lekker warm was, en de diesel lekker soepel startte (geen koude nagel, maar direct een zeer rustige motorloop, zelfs bij -20 C. Ook stroomt er direct wamte lucht het interieur in, wat vooral prettig is voor de ruiten. Zelf ben je toch 'goed ingepakt in jas-en-das' als het eenmaal flink vriest.