Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door UpSie » di 16 aug 2016, 22:26

Goedeavond Daan en de anderen,

Even terug naar mijn eerste reactie op deze topic.
Buiten het technische aspect, is de hoofdzaak waarom deze toelatings optie nooit is getest de CO2 bpm, wegenbelastings reden geweest.
Marketing afdelingen zijn vaak de aanleiding tot dit soort besluiten.
Reden markt positie.....
En waarschijnlijk via marketing onderzoek dat deze groep gebruikers te klein is om de extra toelating te bekostigen, en het CO2 bpm voordeel te verspelen.
En nogmaals, ik geloof dat een Up of Mii of wat dan ook iets verantwoord kan trekken.
De vraag is moet je het daar mee willen, ik persoonlijk zeg dan, ik kies iets waarmee ik met een goed en veilig gevoel mee op weg kan.
Over vroeger, ook toen waren er soortgelijke regels en was trek capaciteit bepaald voor iedere auto, dat beleid en regelgeving niet echt strak werden gehandhaaft.
Grtn Leen

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » di 16 aug 2016, 22:45

Hoi Leen,
Ik heb dat gelezen, inclusief de veronderstelling dat het uitblijven van zo'n goedkeuring een na-effect kan zijn van het Bpm-gebeuren destijds.
Ik had daar echter niet direct uitgehaald dat dat na-effect voor de facelift anno 2016 ook nog van toepassing is. Weer wat wijzer.
Bedankt voor uw reactie!
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

DaanRoor
Forum newbie
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door DaanRoor » di 16 aug 2016, 22:51

JoVe schreef:
Of een hakselaar kopen, heb je ook nog compost
Een kleintje dan misschien, anders heb ik dadelijk nog een aanhanger nodig om hem in huis te halen :twisted:
Auto van mijn vriendin: Citigo automaat 2013, diverse Vagcom opties, cruise control, stoelverwarming, airco, getinte ramen achter, 60 naar 75 pk upgrade, LED achteruitrijlampen & hoedenplanktouwtjes.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » wo 17 aug 2016, 08:30

DaanRoor schreef:
JoVe schreef:
Of een hakselaar kopen, heb je ook nog compost
Een kleintje dan misschien, anders heb ik dadelijk nog een aanhanger nodig om hem in huis te halen :twisted:
Laten bezorgen bol.com,coolblue wehkamp,conrad etc hahaha
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Johnny-up
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 13:22

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johnny-up » ma 22 aug 2016, 08:57

JoVe schreef:Als de trekhaak alleen wordt gebruikt voor het transport van fietsen/e-bikes is er een speciale fietsaanhanger te koop. Deze is geheel opvouwbaar en kunnen 2 fietsen op of 1 fiets en bagage oid. Deze kost rond de 500 euro en weegt nog geen 100 kilo. Heb je ook niets meer te maken met de kogeldruk en alleen maar met trekgewicht.
http://www.termeeraanhangwagens.nl/bagagewagens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.laurieraanhangwagens.nl/fiets-aanhangwagens" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik was ook al een beetje vooronderzoek aan het doen bij Rameder naar een trekhaak voor de UP! Omdat het wel erg fijn zou zijn om onze fietsen mee te kunnen nemen. Maar zoals ik hier lees wordt dat toch wel afgeraden en doe ik het toch liever niet als we de UP dalijk hebben. Toch ben ik erg benieuwd of iemand ervaring heeft met bovenstaande fiets-aanhangwagen icm met de UP?

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 22 aug 2016, 10:10

Johnny-up schreef:
JoVe schreef:Als de trekhaak alleen wordt gebruikt voor het transport van fietsen/e-bikes is er een speciale fietsaanhanger te koop. Deze is geheel opvouwbaar en kunnen 2 fietsen op of 1 fiets en bagage oid. Deze kost rond de 500 euro en weegt nog geen 100 kilo. Heb je ook niets meer te maken met de kogeldruk en alleen maar met trekgewicht.
http://www.termeeraanhangwagens.nl/bagagewagens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.laurieraanhangwagens.nl/fiets-aanhangwagens" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik was ook al een beetje vooronderzoek aan het doen bij Rameder naar een trekhaak voor de UP! Omdat het wel erg fijn zou zijn om onze fietsen mee te kunnen nemen. Maar zoals ik hier lees wordt dat toch wel afgeraden en doe ik het toch liever niet als we de UP dalijk hebben. Toch ben ik erg benieuwd of iemand ervaring heeft met bovenstaande fiets-aanhangwagen icm met de UP?

Heb op de site van Rameder mijn Up! ex kenteken ingevuld en daar was geen trekhaak voor beschikbaar. Echter via de dealer kun je wel een geschikte trekhaak kopen incl hulpveren en ik dacht montage voor iets meer dan 700 euro. Hoop geld wel.
Ga je het berekenen kom je gauw op 55 kg kogeldruk en das te veel. Je wilt het niet op je geweten hebben als de boel afbreekt en er klapt een motorrijder over jouw fietsendrager met toebehoren. Al 2x meegemaakt op de Duitse autobahn dat de boel op de weg ligt.
voorbeeld; gazellefiets 19.8 kgx2=39.6 kg + fietsdrager gem 15 kg=afgerond 55 kg. Dus is de trekhaak die ook via de dealer geleverd wordt niet goed of je moet er 2 racefietsen mee vervoeren van carbon.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Johnny-up
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 09 aug 2016, 13:22

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Johnny-up » di 23 aug 2016, 15:31

Laten we de UP! dan maar lekker een UP! zijn zoals hij hoort, zonder trekhaak en aanhangers, sowieso ook een duur grapje

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » di 23 aug 2016, 16:40

Johnny-up schreef:Laten we de UP! dan maar lekker een UP! zijn zoals hij hoort, zonder trekhaak en aanhangers, sowieso ook een duur grapje

Ja als je alles van te voren had geweten had ik waarschijnlijk geen Up! aangeschaft. Maar ja men kan verkeerde keuzes maken. Nu wil mijn vrouw weer een auto met wat hogere zit (heeft in een Kia Sportage gezeten) kan je nu al zeggen dat dat em niet gaat worden. En een Ateco ligt net ff buiten het budget. dus voorlopig maar met de Ibiza FR blijven sturen. Gaat perfect trekhaak (75kg)+ Uebler fietsendrager en 2 E-bikes
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 aug 2016, 11:19

Toch ben ik benieuwd of er iemand een keer de moeite neemt om een trekhaak te monteren en te kijken wat onze vrienden bij de RDW er van zeggen. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 29 aug 2016, 11:32

Mijn buurman had een Seat Mii met trekhaak, daarop een fietsendrager en 2 e-bikes (mag niet) en de Mii zakte aardig door zijn hoeven. daarom via de dealer een trekhaak met hulpvering monteren om doorzakken te voorkomen. Dit was natuurlijk niet toegestaan omdat hij ver boven de 50 kg kogeldruk kwam, nl 65 kg.
Trekken wordt een heel ander verhaal. Je zult denk ik naar de montagepunten moeten kijken of deze sterk genoeg zijn om de trekkrachten te weerstaan.
En wil je dat zul je de auto ter herkeuring moeten aanbieden aan de RDW. Zou vooraf wel ff bellen of het wel kan.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Pup!
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 11:32

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Pup! » ma 16 jan 2017, 16:16

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een trekhaak onder zijn/haar Up!/Citigo/Mii?

Ik heb Black Up! uit 2012 en overweeg nu om er een trekhaakje onder te zetten. Liefst een trekhaak met een normale kogel, lees: geen RMC kogel (ja ik weet dat een Up niks mag trekken). Iemand tips?

Heeft iemand foto's van een Up!/Citigo/Mii met een trekhaak?
Ik zou graag zien hoe het er uit ziet.

Alvast bedankt.

Groet,PS

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » ma 16 jan 2017, 16:32

Al je antwoorden staan in het topic...

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 16 jan 2017, 16:38

02_up.jpg
749 euro
02_up.jpg (10.92 KiB) 17383 keer bekeken
Deze foto via de banner v Udenhout en zoeken op fietsdrager
De dealer zal vast wel een folder hebben van een Up! met trekhaak. Ze verkopen ze n.l. wel als set met hulpveren erbij.
Kijk maar eens op de webshop van MartinSchilder.nl
En het is er eentje met een gewone kogel.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Pup!
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 11:32

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Pup! » ma 16 jan 2017, 21:14

Dankjewel voor de tip.

Op de website van martinschilder staat een goede foto van de Thule. Zie: https://shop.martinschilder.nl/dragersy ... ssing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vermoed wel dat je er nog zo'n Thule RMC kogel moet bijkopen, die ik niet kan gebruiken. Zie: https://shop.martinschilder.nl/dragersy ... rager.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik graag zou willen is een normale trekhaakkogel om een fiets aanhangwagen zoals deze te kunnen trekken. Zie: http://www.laurieraanhangwagens.nl/fiets-aanhangwagens" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door JoVe » ma 16 jan 2017, 22:02

Pup! schreef:Dankjewel voor de tip.

Op de website van martinschilder staat een goede foto van de Thule. Zie: https://shop.martinschilder.nl/dragersy ... ssing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vermoed wel dat je er nog zo'n Thule RMC kogel moet bijkopen, die ik niet kan gebruiken. Zie: https://shop.martinschilder.nl/dragersy ... rager.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik graag zou willen is een normale trekhaakkogel om een fiets aanhangwagen zoals deze te kunnen trekken. Zie: http://www.laurieraanhangwagens.nl/fiets-aanhangwagens" onclick="window.open(this.href);return false;

En dat laatste is nou net wat niet mag.
trekhaak mag wel als steun gebruikt worden maar niet als trekkracht.
Er zijn wel trekhaken te koop hoor met vaste kogel en die gemonteerd zijn op het frame achter de bumper.
De trekhaak van Thule loopt onder de bandenbak door en zie je een brede strip zitten aan de onderzijde van de bak waarin het reservewiel ligt.
Ik heb laatst iets gelezen op internet van iemand die ook iets wou wat niet was toegestaan en wilde via de RDW goedkeurings papieren maar dit werd zo kostbaar en moest ook bij meerdere auto's gedaan worden om homologatie te krijgen dat men er toch van af zag. Ditzelfde geld ook voor keuringseisen van de trekhaak.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » ma 16 jan 2017, 22:07

Exact. Het kan prima maar je krijgt geen goedkeuring.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

arnout84
Forum eindbaas
Berichten: 1342
Lid geworden op: vr 08 aug 2014, 20:02

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door arnout84 » di 17 jan 2017, 05:31

Petrolhead Tom schreef:Exact. Het kan prima maar je krijgt geen goedkeuring.
Precies, dus ook niet "even naar de stort" met een aanhangertje zoals werd gepretendeerd in het andere, nu gesloten topic.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Tom Westendorp » di 17 jan 2017, 07:39

Dat kun je beter laten inderdaad. Je bent namelijk niet verzekerd en als de politie ziet dat je met een up! rondrijdt met daarachter een aanhangwagen dan kun je vermoedelijk op weinig sympathie rekenen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gerjol
Donateur member
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:25
Locatie: Rijssen

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door Gerjol » za 09 sep 2017, 23:18

Vandaag up i met trekhaak met fietsdrager
Bijlagen
IMG_0851.JPG
Vw Up met fietsdrager "in het wild"
1.0 60 pk VW Move UP - zwart
VCDS 18.9.1 NL

B.W. Wassing
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 feb 2018, 21:46

Re: Trekhaak: tot 750 kg trekken met een up!

Bericht door B.W. Wassing » vr 23 feb 2018, 20:29

Een vraag:

Mag je met een Up! GTI wel een aanhanger trekken, of is daar nog niets van bekend?

Groet,

B.W. Wassing.

Plaats reactie