Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » do 04 sep 2014, 20:51

Eventjes paar vraagjes..

Wij gaan naar Karinthie over 2 weken, ik, samen met mn vrouw met de Up daarheen. Op zich wel een pittig stuk rijden, tegen Slovenie aan.
Het complex waar we zitten ligt op 1000 meter hoogte, vlak onder een berg die 3900 meter hoog is.

Vraagjes: heeft er iemand ervaring met de route daarheen? Lijkt me fijn om zo vlak mogelijke route te hebben? Via Koblenz?
Hoe houd de 60 pk zich door de bergpaadjes? Issie sterk genoeg of kracht te kort?

Hopelijk krijg ik wat tips, want wil mn Up niet aan gort rijden he

Alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door Ron UP op do 04 sep 2014, 21:33, 4 keer totaal gewijzigd.
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Touchwood » do 04 sep 2014, 20:59

Motor flink op toeren houden als je omhoog gaat. In de derde of zonodig in de tweede versnelling. Bergaf dezelfde versnelling als daarvoor bergop en de remkracht van de motor gebruiken om je remmen te sparen.

Vergeet het nieuwe rijden! In de bergen het beste recept om je auto aan gort te rijden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
mijndochters
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
Locatie: Heerhugowaard

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door mijndochters » vr 05 sep 2014, 00:06

Kan makkelijk. Wij zijn naar Tsjechië geweest met de UP.inclusief kids op de achterbank :D
Ging als een trein
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tegenwoordig in een 11-2022 Volkswagen T-ROC

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Tom Westendorp » vr 05 sep 2014, 06:21

Ik ben er mee naar de Noordkaap geweest. Geen probleem. Onderweg ook 16% aangehouden. Gewoon de motor goed op toeren houden. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik even langs Nuenen rijden. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Xanderv » vr 05 sep 2014, 06:54

Ben in Oostenrijk geweest en de tips van de vorige mensen. Veel toeren in de 2e versnelling kom je overal omhoog. Gemiddeld verbruik gaat ook meevallen aangezien elke keer naar beneden je verbruik 0 is :) veel plezier!
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » vr 05 sep 2014, 07:38

Ok, thanks voor de nuttige info. Maar wat kunnen de mannen in Nuenen betekenen dan?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door JCC » vr 05 sep 2014, 08:02

Als je naar Neunen gaat heb je voor 150,- de software van de 75pk erop (merk je vanaf 4500 toeren).
Zie ander topic.
En dat is voor in de bergen wel handig.

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » vr 05 sep 2014, 09:18

Mmm.....onze vorige Up had ook 75 pk, en ik moet zeggen.....maakt totaal geen verschil met mn huidige 60 pk. De 75 versie is wat onrustiger vind ik
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door JCC » vr 05 sep 2014, 09:34

Als je in de bergen rijdt kom je eigenlijk niet onder de 3000 toeren.

Ik vond de 60pk eigenlijk niet tegenvallen in scherpe haarspeld bochten omhoog, soms moest ik wat harder door een bocht om in de 2e versnelling boven de 3000 toeren te blijven.
Maar dat maakt het ook wel leuk.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Autheo » vr 05 sep 2014, 11:06

Ron UP schreef: Lijkt me fijn om zo vlak mogelijke route te hebben? Via Koblenz?
Hoe houd de 60 pk zich door de bergpaadjes? Issie sterk genoeg of kracht te kort?

Hopelijk krijg ik wat tips, want wil mn Up niet aan gort rijden he
Alsof de Vagling alleen maar op vlak terrein uit de voeten kan.... Alsof ze in Oostenrijk, Zwitserland e.d. geen upjes zouden verkopen... Waar maak je je zorgen om?

Gebruikersavatar
yoyoman
Forum newbie
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 05:51
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door yoyoman » vr 05 sep 2014, 12:54

De 75 PK update er op laten gooien in Nuenen vlieg je tegen de bergen op

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » vr 05 sep 2014, 14:02

Nee, is gevoelsbedrog.
De 60 en 75 pk hebben precies hetzelfde koppel alleen trekt de 75 versie wat langer door boven de 4500 toeren.
Nee, ik hoef geen motorupdate.

Bij mn vorige auto's, transporters heb ik chip op maat laten doen maar dat waren tdi motiren. Daar merkte je wel degelijk verschil!

Maar nu on topic: de Up is dus sterk genoeg in de bergen, de route vanaf Eindhoven via Koblenz naar Oostenrijk heeft iemand die al gereden?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Wienjo
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 22:21

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Wienjo » vr 05 sep 2014, 14:05

Ben reuze benieuwd naar je ervaring straks. Ik ga de 27e zelfde kant op (Ehrwald)
Seat Mii | Sport Dynamic | 60 PK | Ecomotive| 5-deurs | White

Verbruik: http://bit.ly/MiiWienjo

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door oppermii » vr 05 sep 2014, 16:17

Autheo schreef:
Ron UP schreef: Lijkt me fijn om zo vlak mogelijke route te hebben? Via Koblenz?
Hoe houd de 60 pk zich door de bergpaadjes? Issie sterk genoeg of kracht te kort?

Hopelijk krijg ik wat tips, want wil mn Up niet aan gort rijden he
Alsof de Vagling alleen maar op vlak terrein uit de voeten kan.... Alsof ze in Oostenrijk, Zwitserland e.d. geen upjes zouden verkopen... Waar maak je je zorgen om?
+1
ik ga naar Oostenrijk en geen moment over nagedacht.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Tom Westendorp » vr 05 sep 2014, 18:07

Noorwegen had ook 16% heuvels. Geen probleem. Gewoon rustig op 4.000 plus toeren laten draaien.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Mii2013wit
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 08:46
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Mii2013wit » za 06 sep 2014, 19:32

Zie
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=3925

Gaat dus wel lukken, maar tijdig terugschakelen.

Prettige vakantie.

Gr. Jan
Seat Mii Chill Out, wit, bouwjaar 8/2013, 60 pk

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Xanderv » zo 07 sep 2014, 09:35

Ron UP schreef:Nee, is gevoelsbedrog.
De 60 en 75 pk hebben precies hetzelfde koppel alleen trekt de 75 versie wat langer door boven de 4500 toeren.
Nee, ik hoef geen motorupdate.

Bij mn vorige auto's, transporters heb ik chip op maat laten doen maar dat waren tdi motiren. Daar merkte je wel degelijk verschil!

Maar nu on topic: de Up is dus sterk genoeg in de bergen, de route vanaf Eindhoven via Koblenz naar Oostenrijk heeft iemand die al gereden?
Helaas wij rijden iets noordelijker. Wij rijden altijd via Arnhem en Frankfurt naar St. Anton im montafon.

Dat stuk is goed te doen alleen soms als je omhoog gaat, op de snelwegen, dan zak je terug naar de 80km/u dus moet je gezellig met de vrachtwagens meerijden hahaha.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » zo 07 sep 2014, 09:44

Aha! Ok, word kalm aan doen dus. Geeft niks, we hebben vakantie he :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Vince
Forum newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:02

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Vince » zo 07 sep 2014, 14:47

begin dit jaar ook naar Oostenrijk gereden met een toen gloednieuwe up! Voorheen deden we dat stuk met een golf IV TDI en ik merk op een stukje extra snelheid na op de Duitse Autobahn geen verschil. (hard rijden kan daar tegenwoordig toch bijna niet meer, tenzij je 's nachts gaat rijden.) Wij reden via de Fernpass en zolang ik niet langzamer ga dan een LKW vind ik alles best.

Je zou trouwens ook nog even voor een andere route kunnen kiezen, probeer eens linksrheinisch te rijden, via Stuttgart-Ulm-München. Bij gaat het een beetje omhoog daar moet de UP even werken maar indien je op tijd schakelt geen enkel probleem.

Brandstoftanken in Duitsland doe je altijd van de snelweg af. In nederland scheelt het al een paar cent, in Duitsland zijn de verschillen nog groter. Je verdient makkelijk 20 cent per liter. Ik gebruik er een handige app voor. 1-2-3 tanken, (https://itunes.apple.com/nl/app/1-2-3-t ... 81330?mt=8 deze geeft op de minuut nauwkeurig aan waar je in Duitsland de goedkoopste benzine krijgt. (in Duitsland mogen tankstations de prijzen meerdere keren per dag aanpassen, en vooral de eigen tankstations kijken goed naar de prijzen van de concurrentie) Verder is de actuele brandstof prijs in vergelijking met Nederland hier te vinden (http://www.allesoverduitsland.nl/algeme ... -duitsland

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: Naar Oostenrijk met de Up? Lukt dat?

Bericht door Ron UP » zo 07 sep 2014, 17:09

Uitstekende tips Vince!
Ga ik me in verdiepen, thanks!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Plaats reactie