Ik heb een 9 jaar oude Golf (1.4FSI) en een VW Up (60pk handgesch.) uit 2013.
Volgende maand ga ik naar Italiƫ, door Zwiterland. Aldaar wil ik oa. de Stelvio pas gaan rijden.
In de Up zit ik 108 kilo, mijn vrouw 68kg, en twee kinderen 10 en 22 kilo en wat baggage.
De Golf wil ik niet meenemen omdat ik geen pech wil hebben onderweg, ondanks goed onderhouden.
Mijn vraag is het verstandig om met de Up te gaan, of kom ik op de bergpassen in de problemen qua vermogen, overbelasting, etc.
Iemand ervaring met de Up in extreme hitte, en langdurig maximaal belasten van de motor.
MvG
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 08:21
door Xanderv
Ik denk dat je dan bij Tom moet zijn, een ritje noordkaap is wel een redelijke belasting.
Ik ben zelf naar Oostenrijk met mijn vriendin geweest. We waren wel wat minder zwaar, ik ben 85 en meissie rond de 68, en de citigo deed het prima. Zo nu en dan wel zwaar en terug schakelen maar in de 2e gaat ie overal wel naar boven.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 09:47
door TwitNour
Ik denk dat je zo gauw je waar nodig terugschakelt, hij er wel door heen moet komen. Maar de belading is vrij veel, maar zeker niet over het maximale toegestane belading volgens mij. Ben het wel eens met Xanderv
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 10:14
door Tom Westendorp
Kan echt makkelijk! Gewoon goed op toeren houden als het zwaar wordt.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 10:25
door RobertJ
Gewoon de up pakken als je je daar goed bij voelt. Vergeet niet dat toeren maken niet slecht is voor de motor, te weinig toeren wel! Koeling en smering worden beter als je meer toeren maakt. Dit hoef je niet te overdrijven natuurlijk(alleen caravan bezitters stranden meestal door een te laag toerental en dus oververhitting als gevolg)
Overigens heeft het met de 60pk versie weinig zin om meer dan 5krpm te draaien
Ga je met de golf, voed hem dan lekker octaan 98 benzine, zijn die fsi motortjes gek op
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 10:28
door Upsilon
Je moet je meer druk maken om de beperkte bagageruimte in een up. zeker als je met vier personen gaat.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 10:39
door Tom Westendorp
RobertJ schreef:Gewoon de up pakken als je je daar goed bij voelt. Vergeet niet dat toeren maken niet slecht is voor de motor, te weinig toeren wel! Koeling en smering worden beter als je meer toeren maakt. Dit hoef je niet te overdrijven natuurlijk(alleen caravan bezitters stranden meestal door een te laag toerental en dus oververhitting als gevolg)
Overigens heeft het met de 60pk versie weinig zin om meer dan 5krpm te draaien
Ga je met de golf, voed hem dan lekker octaan 98 benzine, zijn die fsi motortjes gek op
Dit ben ik helemaal met je eens. Schuw daarentegen ook niet om met 4500 of bijna 5k toeren een berg op te rijden. Je auto heeft het gewoon veel makkelijker op zo'n toerental dan wanneer je niet boven de 3 komt. Bergaf idem dito. Daar kun je hem echt wel met meer dan 5000 toeren naar beneden laten rollen. Dan remt hij nog enigszins op de motor. Af en toe even stevig remmen en dan weer laten rollen.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 11:09
door RobertJ
Berg af moet je volgens het boekje niet in een hogere versnelling dan op, laadt ie ook nog eens goed bij. Als het goed is hoef je niet te remmen
Op de verhoudingen van de bak na is de 75 pk identiek aan de 60 pk tot pakweg 4500rpm. Dus spijt van de 60pk hoef je eigenlijk nooit te hebben (mocht je straks in de bergen denken dat je beter de 75pk had moeten nemen)
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 11:17
door Tom Westendorp
RobertJ schreef:Berg af moet je volgens het boekje niet in een hogere versnelling dan op, laadt ie ook nog eens goed bij. Als het goed is hoef je niet te remmen
Op de verhoudingen van de bak na is de 75 pk identiek aan de 60 pk tot pakweg 4500rpm. Dus spijt van de 60pk hoef je eigenlijk nooit te hebben (mocht je straks in de bergen denken dat je beter de 75pk had moeten nemen)
Klopt maar als je hem in zijn twee hebt staan en het gaat 12% naar beneden en je mag maar 60 dan moet je toch echt af en toe bijremmen om niet veel te hard te gaan.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 12:11
door RobertJ
Zzonde van de remmen, ik haak wel een parachute aan dan.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 13:27
door Tom Westendorp
RobertJ schreef:Zzonde van de remmen, ik haak wel een parachute aan dan.
Je moet ook niet slepen he gewoon even je passagiers melden dat je gaat remmen, heel kort en heel hard remmen (wel gedosseerd natuurlijk) rem weer los en weer laten rollen. Zo hebben de remmen het minimaal te verduren en de rest van de techniek ook.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 18:33
door RobertJ
Petrolhead Tom schreef: gewoon even je passagiers melden
Dat dan weer niet
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 21:56
door enie-up
Als het echt moeilijk wordt bergop ff de airco uitzetten
Scheelt weer zo een 6 pk
En bergaf dan weer op volle kracht om de auto weer koel te krijgen, dan versterk je de remmende werking en bespaar je weer de remmen
Kom net terug uit luxemburg en heb dat zo gedaan en beviel prima
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 08:06
door RobertJ
Ik betwijfel of het 6pk scheelt.... een airco met 6kW koelvermogen verbruikt maximaal 1,5kW. (Hebben we hangen). En die koelt een ruimte van 150m3 met gemak(trekt meestal 0,5kW)
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 13:26
door Tom Westendorp
Airco kost gemiddeld 10 procent motorvermogen. Dan is 6 procent dus een heel aardige schatting.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 16:22
door RobertJ
laten we niet bij de 1980 airco blijven steken. Onze(nja, tom..) up maakt gebruik van een variable airconditioning compressor(Doowon DV9). Ik schat dat opgenomen vermogen voor deze compressor ergens tussen de 500W en 2kW zal liggen. Daar komt dan nog een paar honderd Watt (200?) voor de ventilator, maar dan heb je het ook wel gehad volgens mij.
Die 10% kan best kloppen, maar die geldt niet bij het maximale vermogen. Bij het rijden van 100Km/h gebruik je ergens iets tussen de 10 en 20 pk waarschijnlijk, dan is die 10% stukken aannemelijker.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 16:55
door Tom Westendorp
Mwoah ik weet niet wat voor airco er in de aygo zit maar die wordt knap astmatisch met een druk op de knop op de snelweg.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 18:47
door RobertJ
Tja, miss niet variabel.... scheelt een hoop. Mijn aygo had er geen last van iig. (Geen a.c.)