Onze Up! is te goed...

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
MauriceR.
Vagling liefhebber

Onze Up! is te goed...

Bericht door MauriceR. » do 13 mar 2014, 14:51

Vandaag was ik even bij de bevriende garagist die 's winters voor mijn Triumph zorgt (verwarmde plek, onderhoud etc). Daar trof ik een verkoper/vertegenwoordiger van automaterialen. Toen hij mijn Up! zag, stak hij van wal over VW-dealers en de Up!... Zijn boodschap:

een VW-garagist verdient niet veel op de verkoop van een nieuwe Up!, een paar honderd euro per auto, ongeveer. Maar... ze gaan niet stuk! De werkplaatsen hebben het bepaald niet druk... met het repareren van Uppies. Ze verkopen er wel veel, maar ze zien ze bijna nooit op de brug. Vaak worden ze als tweede of derde auto aangeschaft, waardoor de onderhoudsfrequentie ook nog eens terug wordt gebracht tot 1x p/jr.

Veel VAG-dealers drijven op 'n Audi-kurk.

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Re: Onze Up! is te goed...

Bericht door Tom Westendorp » do 13 mar 2014, 15:27

Zeg dat alsjeblieft niet hardop. De kwaliteit van veel VW producten heeft de laatste jaren te wensen over gelaten. Kijk maar naar de eerste 2.0tdi's en de 1.4 ti's. :lol:
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

HeHo
Vagling liefhebber

Bericht door HeHo » do 13 mar 2014, 15:59

Petrolhead Tom schreef:Zeg dat alsjeblieft niet hardop. De kwaliteit van veel VW producten heeft de laatste jaren te wensen over gelaten. Kijk maar naar de eerste 2.0tdi's en de 1.4 ti's. :lol:
Ja en ik heb al diverse versnellingsbakken voorbij zien komen.

vwlars
Vagling liefhebber

Bericht door vwlars » do 13 mar 2014, 17:54

Maurice heeft het over de up. Niet over 2 liter diesels en 1400 turbo blokken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 13 mar 2014, 18:25

vwlars schreef:Maurice heeft het over de up. Niet over 2 liter diesels en 1400 turbo blokken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
Wellicht een heel andere discussie maar heel veel insiders geven te kennen dat de kwaliteit van de gemiddelde Volkswagen beduidend lager was dan de jaren daarvoor. Ook zijn er in het begin legio problemen geweest met de up! zoals het welbekende vochtprobleem.
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » do 13 mar 2014, 20:05

Ja, daar heb ik ook al over nagedacht - ik zie hier best wel eens serieuze problemen langskomen. Maar de realiteit is, dat er veel meer Up!s probleemloos rondrijden dan dat er mensen op het forum lid zijn. En als je al lid bent, is dat wellicht ook omdat je een probleem hebt met je auto waarvoor(-over) je hulp en info zoekt. Dat verhoogt m.i. het aantal-probleemgevallen-per-1000-[*]forumleden. Er rijden zo'n 28.000 Up!s rond als je 2012 en 2013 samentelt. Voor het gemak tel ik niet het aantal Mii- en CitiGo-eigenaren mee, maar die medeforummers zijn in aantal ook behoorlijk goed vertegenwoordigd hier (Tom weet dat vast heel precies)

Of de VW-kwaliteit an sich lager is dan een paar jaar geleden, weet ik niet. Want dit is mijn eerste kennismaking met VW (of je moet de Kever die mijn ouders aan het begin van de jaren 60 hadden meetellen...) en ik heb niks te klagen. Dat waterballet en beslaan is natuurlijk een heikel punt. Maar, het zou wel interessant zijn om te achterhalen of dat gedurende een bepaalde bouwperiode is (geweest) bijvoorbeeld. Mijn Up! heeft daar bijvoorbeeld helemaal geen last van - en die is gebouwd in april 2013.

Wat ik in eerste instantie niet schreef, maar wat de man nog wel vertelde, is dat andere VW-modellen grote klappen hebben opgelopen. Bijgevoegd PDF'je lijkt dit wel te bevestigen...http://www.bovag.nl/data/sitemanagement ... 202013.pdf Aantal verkochte Passats in 2012: 8254, in 2013: 1653! Nou wil dat niet zeggen dat klanten voor een Passat massaal in een Up stappen, maar de Passat zorgde lange tijd wel voor brood op de plank van de werkplaats. Want als leaseauto ingezet, wordt er niet bezuinigd op onderhoud. De Golf lijkt die rol wel over te hebben genomen, maar ondanks twee populaire auto's (Golf, Up!) is de verkoop van VWs in 2013 met zo'n 11.000 stuks ofwel bijna 20% gedaald.

Dus ja, ik snap nog steeds wel waar deze meneer eerder vandaag zijn verhaal op baseerde.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Upsilon
Vagling liefhebber

Bericht door Upsilon » do 13 mar 2014, 20:13

Dat van de dalende verkoop zegt niet zoveel over het merk. 2013 was een rampzalig jaar voor de alle merken qua verkopen.
Petrolhead Tom schreef:Kijk maar naar de eerste 2.0tdi's en de 1.4 ti's. :lol:
De problemen met de 1.4 blokken, maar ook de rest, was eigenlijk vrij eenvoudig. Slechte serie (te lang doorgegaan met produceren uit een mal) distributiekettingen (ze zijn niet voor niets wss uit voorzorg weer naar riemen gegaan met de nieuwe generatie motoren).

Voor een groot deel is het ook erg aangedikt door media en de VAG-haters. Niemand van deze groepen kan met cijfers komen over hoe groot het probleem nu eigenlijk was, maar ja, het doet het altijd wel goed aan de borreltafel natuurlijk. En op het internet. Iedereen die met argumenten komt wordt weggehoond. Want ja, hoge bomen (VAG) vangen veel wind natuurlijk.

NIemand die je hoort over soortgelijke problemen bij het PSA-concern bijvoorbeeld.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » vr 14 mar 2014, 09:19

Leuk topic dit! Ik ben het over het algemeen wel eens met de zaken die hier benoemt worden. Het hele 1.4tsi drama is volgens mij niet echt aangedikt. Daar zitten te veel slechte motoren tussen.

Soortgelijke problemen met de PSA motoren ken ik eigenlijk alleen van de New Mini. De R56 Cooper S heeft vanaf het begin problemen gehad met de kettingspanner. Het openen van de motor liet zien dat PSA betere zuigers en drijfstangen gebruikt dan BMW in dezelfde motor (!).

Upsilon
Vagling liefhebber

Bericht door Upsilon » vr 14 mar 2014, 14:29

Petrolhead Tom schreef:Daar zitten te veel slechte motoren tussen.
Zoals ik al zei, kom dan eens met onderbouwing daarvan. En dan bijvoorbeeld uitval-cijfers. Als 1 op de 1000 een probleem heeft, is dat dan erg? Die ene hoor je, de andere 999 niet.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » vr 14 mar 2014, 15:01

Gunner schreef:
Petrolhead Tom schreef:Daar zitten te veel slechte motoren tussen.
Zoals ik al zei, kom dan eens met onderbouwing daarvan. En dan bijvoorbeeld uitval-cijfers. Als 1 op de 1000 een probleem heeft, is dat dan erg? Die ene hoor je, de andere 999 niet.
Exacte cijfers heb ik niet voor handen maar als de consumentenbond, de ANWB, de ADAC en Autobild er meermaals over schrijven mag je toch aannemen dat er wat aan de hand is. Dat doen ze niet als er twee of drie gevallen zijn.

HeHo
Vagling liefhebber

Bericht door HeHo » vr 14 mar 2014, 16:28

En Pon en de dealer maar ontkennen. Nee hoor... nog niet eerder gehoord zeggen ze dan... De pinokkio's :-(

Psycho_Mantis
Vagling liefhebber

Bericht door Psycho_Mantis » ma 17 mar 2014, 15:29

Jammer dat mijn up helaas wel die ene up is die wél veel naar de garage moet...

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » ma 17 mar 2014, 15:33

Heb je nog steeds problemen?!

Plaats reactie