Parkeren in versnelling, remwerking?
Parkeren in versnelling, remwerking?
Hoi allemaal, ik merkte dit weekend dat mijn up! geen remwerking had toen ik hem parkeerde in de 3e versnelling. Ik dacht dat parkeren in de versnelling altijd een soort van handremwerking heeft, in de zin dat de auto dan niet gaat rollen als je op een helling geparkeerd staat. Maar mijn up! rolde dus naar beneden terwijl die in de 3e versnelling stond geparkeerd op een helling (met de neus naar beneden) Ook in de 4e versnelling rolde de up! naar beneden... In de tweede versnelling leek het wel goed te gaan, maar voordat ik wegliep van de parkeerplaats heb ik voor de zekerheid ook de handrem erop gezet, dus of het in de 2e versnelling wel goed gaat weet ik ook niet eens zeker. Wie kan hier meer over vertellen?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: Parkeren in versnelling, remwerking?
geen idee. Hoe hoger de versnelling, hoe minder de motor remt? net als bij onderweg remmen op de motor?
Anyway, waarom zet je hem niet gewoon in zijn 1 of achteruit?
Anyway, waarom zet je hem niet gewoon in zijn 1 of achteruit?
Het gaat mij er niet om hoe ik rollen op een helling kan vermijden (door bijv. in zijn 1 of achteruit te parkeren). Het gaat mij er om te weten of rollen in de 3e of 4e versnelling normaal is... Als dat niet zo is, ga ik naar de dealer om dit te laten oplossenoppermii schreef:Anyway, waarom zet je hem niet gewoon in zijn 1 of achteruit?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
Ja, dat is normaal. 1e versnelling of achteruit is prima (Saabs kun je alleen parkeren / sleutel uit het slot nemen als ze in de achteruitversnelling staan).up! schreef:Het gaat mij er niet om hoe ik rollen op een helling kan vermijden (door bijv. in zijn 1 of achteruit te parkeren). Het gaat mij er om te weten of rollen in de 3e of 4e versnelling normaal is... Als dat niet zo is, ga ik naar de dealer om dit te laten oplossenoppermii schreef:Anyway, waarom zet je hem niet gewoon in zijn 1 of achteruit?
Het heeft te maken met de compressieweerstand van de motor. Als je de auto probeert te verrollen in zijn 1, moeten de wielen vaak ronddraaien (theoretisch) om door de compressie te komen. Daar is veel kracht of vaart voor nodig. Als je 'm in zijn 4 zet, is er maar een kort stukkie dat de wielen moeten draaien om door de compressie te komen. Herinner je je de tijd nog dat je een auto aan moest duwen? Eerst vaart maken in neutraal / koppeling ingetrapt en dan de versnelling in 4 en op laten komen. Als de bestuurder dan versnelling in 1 zette, vloog je als duwer met je gebit op het kofferdeksel omdat de auto dan ineens veel vaart verloor door de weerstand van de compressie (tevens de reden dat je een diesel bijna niet aangeduwd krijgt).
Kortom, je hoeft niet naar de dealer.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Hmm weer wat geleerd, ik zet mijn auto's al jaren in z'n 2! Al voldoet dat prima op alle relatief vlakke ondergronden. Heuveltje en dan handrem erbij, maar 's winters is dit dan weer geen aanrader (voor zover ik weet).
- Bhuddymahn
- Donateur member
Hoe hoger de versnelling, hoe langer de auto uitrolt. Dat betekent dus impliciet dat de weerstand lager is in een hogere versnelling. Dus daarom gewoon in de eerste of achteruit zetten bij het gebruik als handrem. Is juist beter dan de handrem in de winter, geen kans op vastvriezen!
|High Up!
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
|Peugeot 206 Roland Garros
Dark Silver|5 drs|60PK|Executive & Drive|M&M|Middenarmsteun|VAGcom|K&N filter|SX4 antenne
Ring Ultima dimlicht|Super white mistlicht|Chrome knipperlichten|White dagrijverlichting|LED kentekenverl.
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Ik weet niet of het aan mij ligt maar waarom gebruiken jullie niet gewoon de handrem? Daar is hij immers toch voor gemaakt of mis ik iets?
Dat kan idd maar net als afgelopen nacht met vorst aan de grond bestaat de kans dat de handrem vast vriest.TwitNour schreef:Ik weet niet of het aan mij ligt maar waarom gebruiken jullie niet gewoon de handrem? Daar is hij immers toch voor gemaakt of mis ik iets?
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,
Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
18,3 KM/L
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Aha, dus met koud weer liever in z'n één zetten dus? Hoor het echt voor het eerst haha.TV_UP! schreef:Dat kan idd maar net als afgelopen nacht met vorst aan de grond bestaat de kans dat de handrem vast vriest.TwitNour schreef:Ik weet niet of het aan mij ligt maar waarom gebruiken jullie niet gewoon de handrem? Daar is hij immers toch voor gemaakt of mis ik iets?
Ja is wel het verstandigst.
Zit in de ploegendienst en werk dus ook s`nachts, collega in de avond auto op handrem gezet s`morgens zat de handrem vast gevroren.
http://www.tuning-gids.nl/handrem_vastgevroren.htm
Zit in de ploegendienst en werk dus ook s`nachts, collega in de avond auto op handrem gezet s`morgens zat de handrem vast gevroren.
http://www.tuning-gids.nl/handrem_vastgevroren.htm
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
18,3 KM/L
18,3 KM/L
- TwitNour
- Donateur member
- Contacteer:
Goed om te lezen! Thanks.
Ik heb een UP! Automaat.Moet hem dus op de handrem zetten.Trek hem een tandje omhoog maar hij staat bij nacht in de garage.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.
- Bhuddymahn
- Donateur member
Dat is niet nodig Jos, bij de ASG kan je, als de motor uit staat, de hendel nog steeds naar drive duwen. Dan staat 'ie ook in de versnelling.
Zie ook hier: http://www.upownersclub.co.uk/forum/hel ... 32407.html
Dus eerst uitschakelen in neutraal, daarna in drive duwen.
|High Up!
Kijk daar heeft de mede Upper wat aanBhuddymahn schreef:Dat is niet nodig Jos, bij de ASG kan je, als de motor uit staat, de hendel nog steeds naar drive duwen. Dan staat 'ie ook in de versnelling.
THX
Ga het morgen gelijk proberen.
Gr,
Jos
Het werkt inderdaad Niet dat ik aan je expertise had getwijfeldJos Bosch schreef:Kijk daar heeft de mede Upper wat aanBhuddymahn schreef:Dat is niet nodig Jos, bij de ASG kan je, als de motor uit staat, de hendel nog steeds naar drive duwen. Dan staat 'ie ook in de versnelling.
THX
Ga het morgen gelijk proberen.
Gr,
Jos
Alleen dat vervelend nog uit zien te krijgen.
Jos.
Ik zet auto's ook altijd in 1 weg vanwege de weerstanden in de verschillende versnellingen hierboven.
Handrem aantrekken doe ik altijd met knopje ingedrukt, slijten de kartels minder snel.
Parkeren in een situatie (zoals bij een bocht), waarbij een auto tegen m'n auto zou kunnen botsen.
Gebruik ik de handrem toch weer iets sneller dan de versnelling: mocht er een auto tegen mijn auto vliegen dan heb ik niet alleen schade aan bumper, maar ook aan de aandrijflijn.
Handrem aantrekken doe ik altijd met knopje ingedrukt, slijten de kartels minder snel.
Parkeren in een situatie (zoals bij een bocht), waarbij een auto tegen m'n auto zou kunnen botsen.
Gebruik ik de handrem toch weer iets sneller dan de versnelling: mocht er een auto tegen mijn auto vliegen dan heb ik niet alleen schade aan bumper, maar ook aan de aandrijflijn.
MauriceR. schreef:Ja, dat is normaal. 1e versnelling of achteruit is prima (Saabs kun je alleen parkeren / sleutel uit het slot nemen als ze in de achteruitversnelling staan).up! schreef:Het gaat mij er niet om hoe ik rollen op een helling kan vermijden (door bijv. in zijn 1 of achteruit te parkeren). Het gaat mij er om te weten of rollen in de 3e of 4e versnelling normaal is... Als dat niet zo is, ga ik naar de dealer om dit te laten oplossenoppermii schreef:Anyway, waarom zet je hem niet gewoon in zijn 1 of achteruit?
Het heeft te maken met de compressieweerstand van de motor. Als je de auto probeert te verrollen in zijn 1, moeten de wielen vaak ronddraaien (theoretisch) om door de compressie te komen. Daar is veel kracht of vaart voor nodig. Als je 'm in zijn 4 zet, is er maar een kort stukkie dat de wielen moeten draaien om door de compressie te komen. Herinner je je de tijd nog dat je een auto aan moest duwen? Eerst vaart maken in neutraal / koppeling ingetrapt en dan de versnelling in 4 en op laten komen. Als de bestuurder dan versnelling in 1 zette, vloog je als duwer met je gebit op het kofferdeksel omdat de auto dan ineens veel vaart verloor door de weerstand van de compressie (tevens de reden dat je een diesel bijna niet aangeduwd krijgt).
Kortom, je hoeft niet naar de dealer.
M.
Precies verkeerd om. Als de auto in zijn 1 staat moeten de wielen weinig draaien voor draaing in de motor. Daardoor heb je bijvoorbeeld in 1 wielomtrek 3 compressiemomenten van de motor en dus veel weerstand. In hogere versnellingen wordt dit dus minder en kan je het wiel misschien wel 2 keer draaien voor slechts 1 compressiemoment van de motor. De kracht wordt dus verdeeld, maar veel kwalijker is dat de auto al een snelheid kan maken en die impuls kan gebruiken om door de compressie heen te duwen.
Logisch ook, want het omgekeerde(autorijden) is in de eerste versnelling lichter voor de motor
Na flinke remacties is het dus niet bevorderlijk om door waterplasjes te rijden. Ook voor een verkeerslicht kun je beter een keer even de voet van je rem halen als je flink hebt lopen rammen.
Edit: iPad past woord zelf aan.
Edit: iPad past woord zelf aan.
Laatst gewijzigd door Sjoerd op di 31 dec 2013, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- Autheo
- Donateur member
Mag ik vragen wat je precies bedoelt, Sjoerd? Van beide zinnen is mij dat niet duidelijk.Sjoerd schreef:Na flinke redacties is het dus niet bevorderlijk om door waterplasjes te rijden. Ook voor een verkeerslicht kun je beter een keer even de voet van je rem halen als je flink hebt lopen rammen.
Na onderstaande reactie bedacht ik me dat er mogelijk sprake van een typefout is, en je het over rem-acties had. In combinatie met de tweede zin zul je dan misschien iets over warmte-afvoer bedoelen, of toch wat anders? Weliswaar off-topic hier, maar kun je dit toch wat nader toelichten?
Laatst gewijzigd door Autheo op di 31 dec 2013, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Dat is ook wat ik doe. Na flinke redacties rijd ik in principe niet door waterplasjes.Sjoerd schreef:Na flinke redacties is het dus niet bevorderlijk om door waterplasjes te rijden