Pagina 1 van 1
Recuperatief remsysteem
Geplaatst: ma 01 jul 2013, 21:28
door Autheo
Hallo techneuten onder de forumleden. Graag wil ik jullie iets vragen:
Onze drieling beschikt in de 'zuinige' uitvoeringen (Ecomotive, Greentech of BlueMotionTechnology) over een regeneratief remsysteem. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dat werkt. De tot nog toe gevonden antwoorden, laten bij mij nog vragen over. Op de VW site vond ik het volgende:
Recuperatief remsysteem.
Energie winnen met het afremmen van de auto? Dat kan. Een slimme, zwaardere dynamo die alleen maar aanstaat tijdens het remmen, helpt de auto vaart te minderen en wekt tegelijkertijd genoeg elektriciteit op voor de hele accu.
Hier in het forum zag ik elders dat Henri het volgende vertelde:
henri schreef:Het recuperatieve remgedeelte staat geheel los van het hydraulische remsysteem.
/....../
Bij recuperatie regelt de motorelektronica dat de dynamo de maximale laadstroom levert. De dynamo vraagt in deze situatie behoorlijk wat motorvermogen, waardoor op de motor afgeremd wordt. Omdat de geleverde laadstroom ook afgevoerd/opgeslagen moet worden, past VW een grotere accu toe in de Up. Anders zou de (elektrische) energie alsnog in warmte (=verlies) omgezet moeten worden.
Met die informatie wordt wel een tipje van de sluier opgelicht, maar hoe het nu precies in z'n werk gaat is me nog niet goed duidelijk.
De vragen, die voor mij overblijven zijn:

- Werkt het recuperatief remmen alleen als je het rempedaal intrapt, of ook als je alleen op de motor remt (gas helemaal loslaten)?

- De slimme zwaardere dynamo (uit het verhaal van volkswagen) staat alleen maar bij het remmen aan. Betekent dit dat bij normaal motorgebruik de dynamo nooit de accu bijlaadt? Of betekent het (zoals ik uit Henri's verhaal begrijp) dat de dynamo ook wel 'gewoon' werkt als de motor draait, maar dat door de elektronica de dynamo bij het remmen op een slimme manier 'zwaarder' gemaakt wordt, en hoe gebeurt dat dan?

- Als de (grotere) accu al vol is, werkt het recuperatief remmen dan niet?

- Kun je zelf het recuperatief remmen bewust betrekken in het zuinig rijden (door bijv. minder geleidelijk te remmen, maar juist voor een wat kortere, steviger remactie te kiezen), of maakt dat niet uit?
Ik ben benieuwd of iemand vanuit z'n deskundigheid er wat meer licht op kan werpen. Al zou het kunnen dat voor mij als 'niet-autotechnicus-maar-daar-wel-in-geïnteresseerd' er dan wel weer andere vragen komen voor verdere discussie.
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: di 02 jul 2013, 17:31
door Psycho_Mantis
Als je de ventilatie 100% aan zet merk je dat de ventilatie harder gaat draaien bij het loslaten van je gaspedaal.
Dus ik vermoed dat de dynamo al aan staat bij het los laten van het gas.
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: di 02 jul 2013, 21:23
door UpSie
Goedeavond mede forumers,
Dit is weer eens een topic waar ik zal proberen duidelijkheid in te brengen.
Bij de huidige verbrandingsmotor technologie probeert mrn zo efficient mogelijk om te gaan met brandstof.
Ik schat dat we momenteel op ongeveer 30% effiecentie zitten, dus zeg dat we van een liter brandstof maar 0,3 liter omzetten in voorwaartse energie, de rest gaat verloren als warmte uit de uitlaat, koelsysteem, en wrijvingsverliezen.
Nu komt het vraagstuk hier, aan een motor zijn diversen componenten gehangen die de zaak aan de gang houden, waterpomp, stuurpomp, dynamo, oliepomp, airco pomp, kachelfan, ventilator, benzinepomp en zo zijn er vast nog wel een paar op te noemen. Dit noemen we in het vak parasitic loads.
De ontwikkelingen van de laatste tijd laten zien dat we deze voorzieningen niet continu nodig hebben, en alleen aanspreken wanneer dit nodig is,
Een simpel voorbeeld, de radiatorventilator, vroeger draaide deze altijd via de v-snaar, tegenwoordig electrisch en thermostatisch aangestuurd.
En zo zijn er nog veel meer slimmigheidjes bedacht.
Electrisch sturen ipv hydraulisch bv.
De dynamo is best wel een vermogenslurpend component, zeker met de huidige electronica zijn dynamo's met 120A laadcapaciteit geen uitzondering meer, als we hier even een reken sommetje op los laten betekend dat dit apparaatje in het slechtste geval rond de 14pk vraagt!.
Wel is het zo dat gelukkig de spanningsregelaar de laadspanning afbouwt naarmate de accu voller raakt.
Wat men nu bedacht heeft om tijdens gas loslaten en rem activatie, via de voertuig control unit gededecteerd, de dynamo bekrachtiging te activeren, dit heeft als gevolg extra remvermogen en remblokbesparing en de voorwaartse energie van het voertuig zorgt dat de motor aangedreven wordt zonder brandstof toe te voeren.
Hier wordt dan goed gebruik van gemaakt om op die momenten de dynamo zijn werk te laten doen.
De accu grote moet uiteraard hierop afgestemd worden, startstop systeem, een hoop electrisch aangestuurde componenten, en een hoog vermogen dynamo die deze heel cyclis vult, als gevolg van het remmen en gasloslaten.
Tevens zorgt de grote accu voor de extra systeem buffer voor het startstop samen met de dc/dc converter onder de stoel om al te grote spanningsverschillen tijdens startstop te voorkomen.
Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is indien niet laat maar weten en we doen weer een poging.
Groeten Leen.
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: wo 03 jul 2013, 18:03
door Ome Rolph
UpSie schreef:Goedeavond mede forumers,
Dit is weer eens een topic waar ik zal proberen duidelijkheid in te brengen.
Bij de huidige verbrandingsmotor technologie probeert mrn zo efficient mogelijk om te gaan met brandstof.
Ik schat dat we momenteel op ongeveer 30% effiecentie zitten, dus zeg dat we van een liter brandstof maar 0,3 liter omzetten in voorwaartse energie, de rest gaat verloren als warmte uit de uitlaat, koelsysteem, en wrijvingsverliezen.
Nu komt het vraagstuk hier, aan een motor zijn diversen componenten gehangen die de zaak aan de gang houden, waterpomp, stuurpomp, dynamo, oliepomp, airco pomp, kachelfan, ventilator, benzinepomp en zo zijn er vast nog wel een paar op te noemen. Dit noemen we in het vak parasitic loads.
De ontwikkelingen van de laatste tijd laten zien dat we deze voorzieningen niet continu nodig hebben, en alleen aanspreken wanneer dit nodig is,
Een simpel voorbeeld, de radiatorventilator, vroeger draaide deze altijd via de v-snaar, tegenwoordig electrisch en thermostatisch aangestuurd.
En zo zijn er nog veel meer slimmigheidjes bedacht.
Electrisch sturen ipv hydraulisch bv.
De dynamo is best wel een vermogenslurpend component, zeker met de huidige electronica zijn dynamo's met 120A laadcapaciteit geen uitzondering meer, als we hier even een reken sommetje op los laten betekend dat dit apparaatje in het slechtste geval rond de 14pk vraagt!.
Wel is het zo dat gelukkig de spanningsregelaar de laadspanning afbouwt naarmate de accu voller raakt.
Wat men nu bedacht heeft om tijdens gas loslaten en rem activatie, via de voertuig control unit gededecteerd, de dynamo bekrachtiging te activeren, dit heeft als gevolg extra remvermogen en remblokbesparing en de voorwaartse energie van het voertuig zorgt dat de motor aangedreven wordt zonder brandstof toe te voeren.
Hier wordt dan goed gebruik van gemaakt om op die momenten de dynamo zijn werk te laten doen.
De accu grote moet uiteraard hierop afgestemd worden, startstop systeem, een hoop electrisch aangestuurde componenten, en een hoog vermogen dynamo die deze heel cyclis vult, als gevolg van het remmen en gasloslaten.
Tevens zorgt de grote accu voor de extra systeem buffer voor het startstop samen met de dc/dc converter onder de stoel om al te grote spanningsverschillen tijdens startstop te voorkomen.
Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is indien niet laat maar weten en we doen weer een poging.
Groeten Leen.
Duimpje omhoog!!
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: za 06 jul 2013, 14:11
door Autheo
Leen, hartelijk dank voor je informatie.
Even voor mij de belangrijkste punten op een rijtje:
UpSie schreef:
Wel is het zo dat gelukkig de spanningsregelaar de laadspanning afbouwt naarmate de accu voller raakt.
Als ik het goed begrijp wordt de dynamo dus elektronisch geregeld. Als de accu leger is, werkt de dynamo wat harder, en als de accu voller is, werkt de dynamo minder krachtig, zodat die dan minder energie van de motor gebruikt. Dat is voor mij duidelijk.
UpSie schreef:
Wat men nu bedacht heeft om tijdens gas loslaten en rem activatie, via de voertuig control unit gededecteerd, de dynamo bekrachtiging te activeren, dit heeft als gevolg extra remvermogen en remblokbesparing en de voorwaartse energie van het voertuig zorgt dat de motor aangedreven wordt zonder brandstof toe te voeren.
Hier wordt dan goed gebruik van gemaakt om op die momenten de dynamo zijn werk te laten doen.
Dus als je gas loslaat en de rem intrapt, wordt de dynamo elektronisch bekrachtigd, zodat die meer energie van de draaiende motor opneemt en naar de accu voert. Dat kost geen drup brandstof en geeft extra remvermogen.

Als leek blijf ik me nog wel afvragen: - werkt dat ook als de accu al vol is? En ook als je alleen maar gas loslaat, zonder te remmen?
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 05:12
door UpSie
Goedemorgen Autheo,
Als de accu vol is dan zal de dynamo niet veel meer doen klopt helemaal,
Er zijn systemen die een weerstand hebben waar ze de energie op afvoeren als de accu geheel geladen is.
Je kan dit vergelijken met de gloeispiraal van een broodrooster.
Dit soort auto's worden ontwikkeld voor een specifiek gebruik met een vakterm noemt men dit duty cycle.
Aangezien men er vanuit gaat dat het merendeel van deze auto's als stadsverkeer auto wordt gebruikt, of in verhouding kleinere afstanden mee wordt gereden, met veel start-stop, er ook optimaal gebruik van dit systeem gemaakt kan worden.
En ja een lange snelweg rit zal deze voorziening minder assisteren dan wenselijk is.
Maar hij is altijd aanwezig!
Groeten Leen.
P.s. Aan Tom, misschien is het handig om een technisch topic hoofdstuk aan het forum toe te voegen, of even een surveytje doen of hier behoefte aan is.
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: ma 08 jul 2013, 17:35
door Autheo
Dank je wel Leen voor je heldere uitleg. Het is me nu iets duidelijker geworden.
UpSie schreef:
P.s. Aan Tom, misschien is het handig om een technisch topic hoofdstuk aan het forum toe te voegen, of even een surveytje doen of hier behoefte aan is.
Jouw voorstel voor een technisch topic hoofdstuk onderschrijf ik. Lijkt me handig om de technische onderwerpen bij elkaar te hebben. Zeker met jouw interessante bijdragen!
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: wo 10 jul 2013, 18:19
door NoTVR
Toevallig heb ik vorige week ook al gezocht naar de werking. Het is duidelijk dat je weinig aan dit systeem hebt als de accu al vol is.
Nu heb ik thuis een 12V DC systeem, dat een deel van de verlichting op zich neemt, gevoed door een zonne-collector, gebufferd door een paar accu's.
Nu is de collector maar een kleintje, vergeleken met wat er zoal op de markt is, en ik dacht er aan de accu van de up! in het systeem op te nemen.
Dat is natuurlijk alleen zinvol als die accu niet wordt geladen met energie uit benzine, maar wél als deze wordt gevoed uit overtollige enrgie, die vrijkomt door remmen.
En in de up! zit echt een behoorlijk dikke accu voor het auto-formaat.
Dat zou in feit kunnen betekenen dat ik de auto-accu van de up! thuis kan gebruiken voor verlichting ed. uit energie die afkomstig is uit afremmen met de auto, ofwel: geheel gratis.
Ik rij voornamelijk grotere afstanden per dag met die up!, dus de accu zal na een dag rijden zeer waarschijnlijk geheel zijn geladen.
In theorie zou ik de accu dus 's nachts zover leeg kunnen trekken, dat er 's ochtends nog net met de up! mee kan worden gestart.
Wat ik wel zeker wil weten natuurlijk: als ik 's ochtends op pad ga, gaat de auto-elektronica dan aan het werk om de bijna lege accu gelijk te laden, of wordt de accu toch voornamelijk geladen met rem-energie?
Ik denk dat je dan wel inzage moet hebben in de software van het systeem, maar wellicht weet iemand het gewoon
Het zou toch schitterend zijn als je remenergie thuis kunt gebruiken?
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: wo 10 jul 2013, 21:10
door UpSie
Goedeavond,
Ik vraag me af of dit zinvol is.
Je dient dan elke avond de accu te demonteren en s'morgens weer te monteren, of een verlengkabel aan te brengen.
Het systeem is 12VDC gebruikers thuis 220VAC, ik neem aan dar er achter de accu dan een converter aanwezig is van 12 Volt gelijkspanning naar 220 Volt wisselspanning.
Nadeel is dat er verlies optreedt.
Verder denk ik dat je thuis accu's van het tractie type zijn en doormiddel van traagladen met een constante stroom, in staat zijn gedurende langere periode een relatief hoge ontlaadstroom aankunnen vraag is echter wat is hoog?
Een auto accu is een start accu snel laden met hoge stroom en in staat om snel een hoge startstroom te genereren echter voor een korte periode.
Verder is de hoeveelheid Watt die je af wilt nemen belangrijk om te bepalen hoe lang je dit veilig kunt doen om s'morgens nog te kunnen starten.
Helemaal gratis zal het nooit zijn aangezien het systeem meet dat de accu capaciteit erg laag is na het ontladen en de dynamo zijn best zal laten doen om dit weer bij te laden, en niet alleen als er geremd wotdt.
Geen slecht idee overgins, echter zou ik vrezen dat de accu te leeg is om te starten.
Groeten Leen.
Re: Recuperatief remsysteem
Geplaatst: ma 15 jul 2013, 17:52
door NoTVR
Hoi,
ben er inmiddels achter -door vragen in een ander forum- dat de accu standaard maar voor zo'n 75% wordt geladen. Dit om remenergie te kúnnen opslaan in de accu.
Als ik dan 's ochtends ga rijden met een legere accu, dan wordt er benzine verbruikt om de accu te laden, en dat was niet de bedoeling.
Wat nog wel zou kunnen is de accu via de zonnepanelen vol te laden naar 100%, zodat de dynamo misschien de hele rit niks hoeft te doen. Maar daar heb je denk ik alleen 's winters wat aan, als je met vollicht rijdt. Maar dan heb je juist geen zonne-energie...