verbruik Eco Up

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
FritsW
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 19:19

verbruik Eco Up

Bericht door FritsW » ma 01 apr 2013, 14:29

Hallo,

Ik heb er nu de eerste 2000km op zitten.
25% stad, 75% buitenweg, incl. snelweg.
Rustige rijstijl, hou boordcomputer in de gaten, maar schakel op mijn gevoel.
Dus niet zo absurd snel opschakelen als de indicator aangeeft.
Snelweg meestal rond de 100-105km/uur.
Gemiddeld verbruik 4,3kg/100km. (gemeten aan de pomp, boordcomputer is meestal 0,2 optimistischer als werkelijk verbruik)
Veel kou en slecht weer gehad, ik hoop dat het verbruik naar het voorjaar/zomer beter wordt.
Auto bevalt mij goed, stil en comfortabel.
Ben benieuwd naar de ervaringen van andere Eco Up rijders.

groet, Frits

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Autheo » ma 01 apr 2013, 15:25

Er is over dit onderwerp al een ander draadje, http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=96

Lijkt me voor het overzicht beter als we daar over dit onderwerp praten.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: verbruik Eco Up

Bericht door henri » ma 01 apr 2013, 19:00

Met een apart topic voor de Eco op, die draait op CNG, vind ik persoonlijk niets mis zolang het niet vervuild wordt met verbruikscijfers van de 'gewone' Up's.

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Whazz'Up! » ma 01 apr 2013, 20:00

Ik ga mijn EcoUp! eind deze maand ontvangen, hoop je snel te delen in de praktijkverbruikscijfers! :ugeek:
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Whazz'Up! » vr 24 mei 2013, 22:30

Ik heb mijn Eco-Up! vorige week dinsdag in ontvangst genomen, en afgelopen dinsdag voor het eerst getankt.
Resultaat tot nu toe:
Tot zo'n 300km op een tank met groengas,
gemiddeld verbruik over de afgelopen 500km volgens boordcomputer: 3.3kg/100km (vorige week, gastank leeg gereden) tot 3.6kg/100km (deze week, gastank nog halfvol).
Dat valt me tot nog toe niet tegen! Wel merk ik dat als ik op de verbruiksmeting van de boordcomputer af ga, dat het verbruik vanaf zo'n 100km/u relatief veel hoger uitkomt (ruim 4.0kg/100km, volgens 'actueel verbruik').
Ik betrap mezelf er wel op dat je gaat proberen zuinig(er) te rijden, waardoor het gaspedaal bijna geen enkel moment tot op de bodem ingetrapt wordt. (En tot ergernis van andere weggebruikers?)
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Whazz'Up! » wo 03 jul 2013, 09:33

Kleine update;
inmiddels ruim 1.500km op aardgas (groengas) gereden en volgens boardcomputer ligt algeheel gemiddeld verbruik op 3,6 tot 3,7 kg / 100km. Ik vind het een mooie waarde! Voor €10 pomp ik de tank vol en kan er dan weer ruim 250km op rijden.

Helaas wel een klein tankprobleem sinds een paar weken; op beide tanklocaties van Orangegas in Amersfoort hebben ze 'nat gas' in de tankinstallatie zitten, waardoor de auto maar halfvol tot driekwartvol afgetankt kan worden. Heb al een paar keer gereclameerd bij Orangegas, ze zeggen/beloven het spoedig op te lossen maar inmiddels speelt dit al ruim 2 weken.
Gisteren bij het tanken stond er trouwens nog een leuke, darksilver Citigo op aardgas achter me bij de pomp, kennelijk begint het op aardgas tanken toch al wat populairder te worden! 8-)
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Tom Westendorp » vr 05 jul 2013, 10:59

Grappig topic dit. Dat is wel echt heel goedkoop rijden. Hoe gaat het als je een tank vol gas gaat geven dan? Zit er veel verschil in verbruik of valt het mee.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
TonyEcoUp
Forum newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 14:15

Re: verbruik Eco Up

Bericht door TonyEcoUp » vr 19 jul 2013, 23:22

Inmiddels 5700 km gereden en het gemiddelde zit nu op : 1 kg op 23,4 km.

Bij Orange gas Amsterdam australieweg heb ik ook gehad dat de tank niet vol is als de pomp stopt.

verder is mijn Navigatie af en toe helemaal gestoord,en stuurt me naar verkeerde plaatsen.... Navigon...... de naam alleen al.. troep!
Eco high up (CNG) . Dark Silver. executive. Maps. Drive pakket. GPSTrack anti theft. Sinds 12 mrt 2013

beninho
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 17:43

Re: verbruik Eco Up

Bericht door beninho » za 20 jul 2013, 11:12

Ik heb vanaf 26 april mijn Eco-Up - Het rijden op aardgas bevalt me goed!

Inmiddels 12.000 km gereden. Het gemiddelde verbruik is 4.1/100 km. Ik maak relatief veel snelweg km.

Meestal
40%/40/20 snelweg, provincieweg, stadsverkeer.

Wanneer ik op de snelweg 108 ga rijden haal ik 3.7 /km aan het einde van de dag.

Het verbruikt valt me met name op de snelweg tegen. Vaak bij 120 km/h kom ik op een actueel verbruik van 4.6/100 km dat staat dan in schril contrast met de 2.5 uit de folder :lol:

--?--
Hoe zit dat met nat-gas? Ik heb ook wel eens gehad dat ik de auto aftankte en er vervolgens maar 75% in de tank zat.

Whazz'Up!
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum

Re: verbruik Eco Up

Bericht door Whazz'Up! » vr 26 jul 2013, 22:46

beninho schreef:Het verbruikt valt me met name op de snelweg tegen. Vaak bij 120 km/h kom ik op een actueel verbruik van 4.6/100 km dat staat dan in schril contrast met de 2.5 uit de folder :lol:
Ben ik met je eens. Om die reden heb ik mijn 'kruissnelheid' teruggesteld naar 100km/u op de snelweg. Dan is de EcoUp! nog steeds lekker zuinig, kom ik misschien een minuut later op mijn werk/thuis aan, en heeft niemand last van me op de snelweg... ;) (valt dan overigens ook op dat ik niet de enige ben die met 100 rolt op de snelweg)
beninho schreef:Hoe zit dat met nat-gas? Ik heb ook wel eens gehad dat ik de auto aftankte en er vervolgens maar 75% in de tank zat.
Daarover kreeg ik van OrangeGas de volgende uitleg toegestuurd per e-mail:
"nat gas, dat betekent dat het aangeleverde gas te nat is, en het door de installatie niet meer voldoende gedroogd kan worden om nog te kunnen tanken. Door het natte gas bevriest de aansluiting op de tank, zodat er niet meer getankt kan worden. Echter de ene auto heeft hier sneller last van dan de andere. Sommige voertuigen kunnen dan wel nog gewoon tanken, hetgeen de reden is de pomp niet te blokkeren."
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen

EcoJaapUp!
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za 30 nov 2019, 19:43

Re: verbruik Eco Up

Bericht door EcoJaapUp! » za 01 feb 2020, 18:56

Oud topic, maar toch maar even m’n verbruik toevoegen. Ik geloof dat ik erg zuinig rijd met de EcoUp!... (zie onderschrift). Ik vind het wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Airco aan rijdt een halve kilo per 100 km duurder
Night Blue metallic EcoUp! Move uit 2014 (bij aankoop 16.700 km), gemiddeld verbruik over alles 4,2 kg Biogas / 100 km

Plaats reactie