Pagina 1 van 1

Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 13:36
door robert
Wanneer ik bijvoorbeeld op een helling sta van een parkeergarage of een stoep op wil rijden dan komt er een vieze lucht de auto binnen. Weet iemand of dit te maken zou kunnen hebben met de koppeling?

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:09
door erikvank
robert schreef:Wanneer ik bijvoorbeeld op een helling sta van een parkeergarage of een stoep op wil rijden dan komt er een vieze lucht de auto binnen. Weet iemand of dit te maken zou kunnen hebben met de koppeling?

Ja, dat kan. Maar dat is moeilijk te beoordelen zo. Het zou mooi zijn als je de geur even toe kon voegen aan dit draadje, want dan zou ik het wel herkennen. Maar zo multimedia is het internet nog niet.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 14:43
door Ome Rolph
Slippende koppelingen veroorzaken een nare lucht in de auto. Niets om je zorgen over te maken.
Optimaal gebruik maken van Hill Assist moet de slijtage van je koppeling tot een minimum brengen.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 15:47
door Psycho_Mantis
Ome Rolph schreef:Slippende koppelingen veroorzaken een nare lucht in de auto. Niets om je zorgen over te maken.
Optimaal gebruik maken van Hill Assist moet de slijtage van je koppeling tot een minimum brengen.
Moet je die wel hebben ;)

Je koppeling mag niet zomaar verbranden in dit soort gevallen, neem een keer iemand mee in de auto die de geur herkent....

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 16:45
door Ome Rolph
Psycho_Mantis schreef:
Ome Rolph schreef:Slippende koppelingen veroorzaken een nare lucht in de auto. Niets om je zorgen over te maken.
Optimaal gebruik maken van Hill Assist moet de slijtage van je koppeling tot een minimum brengen.
Moet je die wel hebben ;)

Je koppeling mag niet zomaar verbranden in dit soort gevallen, neem een keer iemand mee in de auto die de geur herkent....
Is dat niet standaard op elke Up! dan?

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 16:59
door GuidoUp
alleen mogelijk bij high up!

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 20:12
door JCDNL
Je laat de koppeling onnodig lang slippen waardoor je inderdaad een graflucht ruikt in en om de auto. Dus volgende keer niet te lang vasthouden en doorrijden en niet te lang 'voorzichtig' zijn en de koppeling frituren.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 22:03
door robert
Het is inderdaad een graflucht/kadaver lucht. Verbaasd me wel dat dit erg snel optreed.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 22:11
door erikvank
Tijdens een oefening in militaire dienst reden we met viertonners het bos in waar het wat heuvelachtig was. De heuvels met onverharde wegen waren niet gemakkelijk voor deze vrachtwagens en bovendien waren de chauffeurs soms erg onervaren. Toen we over de laatste honderd meter een kwartier deden kregen we te horen dat we maar uit moesten stappen en daar ons kamp op moesten slaan. Ik opende de deur en verwachte boslucht tussen al die dennen. Maar helaas rook het er nog een uur lang naar koppelingsplaat. Die lucht vergeet ik nooit meer.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 22:12
door erikvank
robert schreef:[...] Verbaasd me wel dat dit erg snel optreed.
Als je wil kan het heel snel. :-)

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 08:35
door Psycho_Mantis
Ome Rolph schreef:
Psycho_Mantis schreef:
Ome Rolph schreef:Slippende koppelingen veroorzaken een nare lucht in de auto. Niets om je zorgen over te maken.
Optimaal gebruik maken van Hill Assist moet de slijtage van je koppeling tot een minimum brengen.
Moet je die wel hebben ;)

Je koppeling mag niet zomaar verbranden in dit soort gevallen, neem een keer iemand mee in de auto die de geur herkent....
Is dat niet standaard op elke Up! dan?
Nee, als je de auto voor Mei 2012 heb gekocht heb je het niet
mijn up is van 24 april, dus ik heb het niet...
GuidoUp schreef:alleen mogelijk bij high up!
Nee zit op alle up's geproduceerd na Mei 2012

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 12:34
door EdUp!
en hoe werkt dat hill assist dan? Ik heb er iig nog niets van gemerkt.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 15:43
door aut5MIIsport60
Mijn semi-automaat van oktober heeft het ook niet (ook geen stop-startgedoe).

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 16:18
door Ome Rolph
EdUp! schreef:en hoe werkt dat hill assist dan? Ik heb er iig nog niets van gemerkt.
Wanneer je in z'n 1 op een heuvel staat, sta je met ingedrukte koppeling en voetrem. Wanneer je zonder Hill Assist weg wilt rijden, laat je de voetrem los en de koppeling opkomen. Uiteraard met een beetje gas. De auto zal altijd iets terug zakken. Best link als er een auto achter je staat.
De Hill Assist houdt de voetrem een seconde of 3 voor je vast wanneer jij die loslaat om gas te geven.
Werkt perfect. Je rijdt altijd veilig weg.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 17:24
door erikvank
Ome Rolph schreef: Wanneer je in z'n 1 op een heuvel staat, sta je met ingedrukte koppeling en voetrem. Wanneer je zonder Hill Assist weg wilt rijden, laat je de voetrem los en de koppeling opkomen. Uiteraard met een beetje gas. De auto zal altijd iets terug zakken. Best link als er een auto achter je staat.
De Hill Assist houdt de voetrem een seconde of 3 voor je vast wanneer jij die loslaat om gas te geven.
Werkt perfect. Je rijdt altijd veilig weg.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de rijopleiding is, maar toen ik mijn rijbewijs haalde was de hellingproef gewoon een van de bijzondere verrichtingen die je moest beheersen (net als straatje keren, achterruit de bocht door, ...) Iets terugzakken was daarbij echt niet toegestaan. Iedereen die een rijbewijs heeft zou toch vooruit weg moeten kunnen rijden vanaf een helling?

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 17:31
door Ome Rolph
erikvank schreef:
Ome Rolph schreef: Wanneer je in z'n 1 op een heuvel staat, sta je met ingedrukte koppeling en voetrem. Wanneer je zonder Hill Assist weg wilt rijden, laat je de voetrem los en de koppeling opkomen. Uiteraard met een beetje gas. De auto zal altijd iets terug zakken. Best link als er een auto achter je staat.
De Hill Assist houdt de voetrem een seconde of 3 voor je vast wanneer jij die loslaat om gas te geven.
Werkt perfect. Je rijdt altijd veilig weg.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de rijopleiding is, maar toen ik mijn rijbewijs haalde was de hellingproef gewoon een van de bijzondere verrichtingen die je moest beheersen (net als straatje keren, achterruit de bocht door, ...) Iets terugzakken was daarbij echt niet toegestaan. Iedereen die een rijbewijs heeft zou toch vooruit weg moeten kunnen rijden vanaf een helling?
Klopt. Maar dan doe je dat wel met de handrem.
Je kunt zonder Hill Assist ook wel van A naar B komen maar al die nieuwe opties maken het allemaal wel erg makkelijk.
Vroeger gingen we in een toen al oude Opel Kadett 1.6D naar Frankrijk. Zonder airco, dvd's, streaming audio enz. enz. Ging allemaal prima en hadden we toen ook niet nodig maar was toch wel lekker geweest.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 18:22
door erikvank
Klopt. Auto's worden luxer en veiliger. Maar die hellingproef die doe ik als vanzelf. Hetzelfde geldt voor achteruit parkeren. Ik zou liever geen sensoren hebben, want ik vind ze alleen maar irritant piepen. Mijn Passat had een elektronische handrem die ik ook liever niet had gehad.

Soms is die elektronica eerder vervelend dan prettig in mijn ogen.

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:15
door Psycho_Mantis
De PDC volume kan je aanpassen in de radio dacht ik
Zag die optie ergens staan

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:20
door erikvank
Psycho_Mantis schreef:De PDC volume kan je aanpassen in de radio dacht ik
Zag die optie ergens staan
Die ga ik opzoeken!

Re: Stank bij slippende koppeling

Geplaatst: di 02 apr 2013, 07:49
door Nikooos
Die kan je harder zetten dmv VAGcom instellingen. Neem aan dat je ze dan ook wel zachter/uit kan zetten op die manier?