Pagina 1 van 1

Problemen Up

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 15:36
door Dennis1980
Hallo allemaal,

Ik had me graag even wat eerder willen voorstellen, maar door verschillende problemen met me Up is dit nog niet gelukt, dus bij deze,
ben sinds September de eigenaar van een zwarte Bluemotion Move Up met mooie 16" licht metalen velgen en maps & more systeem.
Kreeg bij mijn dealer een goede deal voor een nieuwe auto en goede inruil prijs voor mijn oude auto.

Ik was zeer verheugd dat ik mijn eerste nieuwe auto heb gekocht. Na 2 weken viel mij op dat zodra de auto een tijd stil stond de rem knal hard werd en moeilijk in te drukken, heb heel aantal auto's gehad en dit nog nooit zo gevoeld,(Geen idee als meerdere Up rijders dit probleem herkennen) zodra de auto gestart is is hier verder geen probleem meer mee, ook als de auto even uitstaat blijft de rem zacht, tenzij je natuurlijk de rem een aantal keren intrapt dan wordt de rem ook hard, maar dat lijkt mij logisch. Hiermee terug naar de dealer en vacuum slang vervangen, maar probleem bleef hetzelfde, weer terug naar de dealer en er moest een rembekrachtiger besteld worden, die scheen kapot te zijn of in iedergeval niet goed.

Vlak voordat ik mijn Up kon brengen voor de reparatie van de remmen, ging het temperatuurlampje branden en ging ook niet meer uit. Me garage vond het niet vertrouwd om er mee te rijden, dus auto laten afslepen(net 1100 km gereden). Potje vervangen en dat moest het probleem verhelpen maar 4 dagen later, temperatuur lampje knippert weer en ik weer terug bij de dealer, auto daar achtergelaten en een witte up mee gekregen, nu kon ik ook mooi eens wat dingen vergelijken. De remmen van deze auto waren altijd zacht ook nadat de auto langere tijd had stilgestaan. Ondertussen was de rembekrachtiger van mijn Up wel vervangen, verder geen storingen waargenomen.

Maar 3 dagen later stond me auto weer in storing en knipperde het temperatuurlampje weer. Nu moest ik rond blijven rijden en terug komen zodra me Up weer in storing stond, toen dat zo was meteen langs de garage gereden en de moter laten draaien. Auto uitgelezen en geen problemen, koelvloeistof vervangen want daar kon het probleem in zitten(dit gebeurde wel eens bij polo's).

Up weer meegenomen en in het weekend nog netjes door de garage gebeld als me Up nog goed was, op dat moment deed hij het ook prima maar 2 dagen later weer een storing en het temperatuur lampje knipperde weer, meteen terug naar de garage en auto helemaal uitgelezen en rappport opgemaakt en ondanks dat de auto op het dashboard een storing aangeeft, zegt de computer dat er geen storing is en alles goed en storingsvrij werkt.

De importeur is op de hoogte gesteld en nu is het wachten op een oplossing.

De service van mijn dealer is erg goed en netjes en ze proberen echt de problemen op te lossen maar al met al is mijn ervaring met Volkswagen en met de Up op dit moment dus niet zo best en zeker niet zoals het hoort!

De Up is wel een fijne auto om in te rijden, ook op langere stukken, zit goed en hij is zeker erg zuinig, de afwerking van de auto is degelijk en het maps & more systeem werkt echt fantastisch, als je in een Up rijd heb je echt het idee in een grotere auto te rijden dan dat je werkelijk doet.

Op dit moment 2300Km gereden en als er meer bekend is zal ik dat op dit forum melden en misschien heeft iemand hier ook iets aan en hopelijk kan ik zeer binnenkort zonder storingen/problemen in mijn Up rondrijden.

Met vriendelijke groet.

Dennis.

Re: Problemen Up

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 17:00
door Henk1200
Ik heb bij mijn Up! ook hetzelfde probleem dat de rem hard is als de auto stil staat en gestart word. Na starten word die zacht. Ik ben hiermee naar de dealer geweest en zij zeiden dat het normaal is. Ik weet dus niet echt wat normaal is want dit is mijn eerste auto. Verder heb ik hier geen problemen mee.

Re: Problemen Up

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 17:03
door DannyUp!
Ook ik heb dit ondervonden (180km gereden pas) weet niet of dit normaal is bij vw?

Re: Problemen Up

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 18:39
door 2 UPS
Het probleem met het controlelampje van de UP heeft zich ook voorgedaan bij onze rode MOVE UP 60 PK. Al naar een paar honderd kilometer begon het lampje van de koelvloeistof te branden, dat was wel even schrikken. Maar na de auto opnieuw gestart te hebben was het probleem weg. De temperatuurmeter van Maps en More liep niet op, dat was gerust stellend. De auto is door de dealer uitgelezen maar niets gevonden. Vervolgens heeft het euvel zich nog een aantal keren voorgedaan. Toen het lampje weer ging branden ben ik naar de dealer gegaan en de motor laten lopen. Hij is weer uitgelezen en er werd geen storing gemeld. De dealer heeft toen een nieuwe tankje + sensor besteld en een paar dagen later gemonteerd. Dit is inmiddels al weer ca 4 maand geleden en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan!!!!
Ik hoop dat bij jouw het probleem ook hiermee zal zijn opgelost.

De 2 UPS

Re: Problemen Up

Geplaatst: ma 22 okt 2012, 20:17
door Dennis1980
Hallo 2 UPS,

Bedankt voor jullie reactie en ja is zeker even schrikken als dat zich de eerste keer voordoet.
De dealer heeft mij inmiddels laten weten dat het een vaker voorkomend probleem is en dat het probleem en het tankje, de sensor of de stekker op het tankje is.
Ze schijnen bij de fabriek er ook nog niet helemaal uit te zijn waarom het probleem precies gebeurd.
Ik hoop idd dat het na het vervangen van de stekker ophoud met piepen en branden en dat ik gewoon ongestoord kan rijden.

Groeten,

Dennis.

Re: Problemen Up

Geplaatst: za 03 aug 2013, 20:54
door Monique
Hoi,

Ook ik heb het probleem met de remmen. Bij mijn Upje echter totaal willekeurig of de auto lang stil gestaan heeft of niet. was benieuwd of het probleem na de nieuwe rembekrachtiger opgelost was? Wil maandag even de dealer bellen voor een afspraak, vind het persoonlijk toch niet helemaal normaal.

Re: Problemen Up

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 07:02
door UpSie
Goedemorgen allen,

Deze eigenschap is normaal, en wordt veroorzaakt door de rem bekrachtiger.
Een rembekrachtiger werkt op vacuum, dit vacuum wordt vanuit het motor inlaatspruitstuk verkregen.
Nu is het zo dat als de motor stilstaat geen vacuum aanwezig is in het spruitstuk, hooguit wat er nog is van de vorige rit.
Als je nu een paar keer trapt is dit weg, en zal je pedaal hard zijn, eigenlijk geeft je dit direct contact met je remmen.
Het feit dat je pedaal zacht wordt na het starten van de motor, is niets anders dan het opbouwen van de bekrachtiging.
Je kunt dit ook op een parkeer plekje activeren met draaiende motor overgins.
Trap met een stationair draaiende motor maar eens heel snel een paar keer op je rempedaal, je verbruikt dan meer van de bekrachtiger dan er aangevoerd kan worden, een paar seconden later wordt het pedaal weer zacht.
Doe dit niet in het verkeer, want met een hard pedaal, is de remkracht vele malen minder!

Om de werking van een rembekrachting uit te leggen hebben we een opengewerkt model nodig, en een mooie toestand verandering presentatie van het onderdeel, dit is complexe materie.
Voor een eerste monteur opleiding behoort dit tot de onderstellen module en kost aardig wat les uurtjes.
Dit fenomeen is volkomen normaal en behoeft in mijn beleving geen enkele actie, mits de auto normaal remt rijdend.
De garagist zou eventueel de auto op de remmenbank kunnen zetten om dit te bevestigen.

Ik merk wel op dat de meeste dealers erg coulant zijn met service geven naar hun klanten, als ik dit vergelijk met onze business is dit heel anders en veel zakelijker, men gaat altijd terug naar de verkoop terms.
Daarin wordt gesteld dat de verkopende dealer/leverancier uiteindelijk bepaald of een issue gemeldt garantie is of niet.
Daarvoor dient ten alle tijde een opdracht tot onderzoek/reparatie door de klant verstrekt te worden.
Na onderzoek en eventuele vervanging van defecte delen wordt gerapporteerd of de garantie claim terecht was of niet, en wie gaat betalen, vergis u niet hoeveel er kapot gaat als gevolg van verkeert gebruik.
Je kunt het hier mee eens zijn of niet maar het is wel rechtvaardig.
En als ik weer naar ons als bedrijf kijk, dan wordt er nog steeds heel veel garantie verleend omwille van de relatie te behouden, die dan door de dealers wordt betaald en niet door de fabriek.
En het vervangen van vacuumslangen en bekrachtigers voor dit fenomeen zegt meer iets over het kennis nivo bij de handelende dealer.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Re: Problemen Up

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 09:42
door Xanderv
Haha dankje leen voor de verheldering. Grappig dat ook iedereen dit "probleem" dan heeft ;) Als het bij het starten van je auto over gaat dan weet je dat het wel goed zit toch? Alles moet opgestart worden. Mijn Seat had dit ook al, zelfs in een parkeergarage bijna een ongeluk mee gehad. Ik stond op een helling en deed mijn motor uit omdat het mega lang duurde. Alleen toen ging de bekrachtiging er af na een minuut en begon ik te rollen omdat je bijna niet meer kan remmen haha.

Wel bedroevend dat dealers niet eens weten dat dit zo hoort.

Re: Problemen Up

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 15:47
door Monique
Dank u dank u dank u voor de reactie. Scheelt een ritje naar tjeerdsma.... :D

Re: Problemen Up

Geplaatst: zo 04 aug 2013, 21:13
door UpSie
Groot gelijk,

Als de auto normaal remt rijdend, is er niets aan de hand.
En een snelle test om te controleren of de bekrachtiging werkt is stilstaand de rem meerdere malen intrappen tot hij hard wordt, daarna motor starten met de voet op de rem.
Als het pedaal dan wegzakt is het in orde.

Succes.

Groeten Leen.