benzine verbruik in de praktijk
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat wat up! zegt heb ik ook ervaren. 50km/h is een perfecte snelheid om in zijn vier te rijden. Het display zegt naar z'n vijf maar dat is voor de motor weinig winst voor consumptie tijdens de constante snelheid, terwijl hij bij accelereren eventjes meer verbruikt dan als je hem in z'n vier laat. In dat opzicht kijk ik niet zo nauw naar het schakeladvies van de auto. Wat ik voorheen wel altijd deed is constant naar het verbruik kijken en proberen zuiniger te rijden, maar dat is iets wat ik nu even niet meer ga doen want ik zie inderdaad omgekeerde resultaten. We zullen het maar even moeten wachten.
Re: benzine verbruik in de praktijk
In plaats van kijken naar het verbruik kun je beter kijken naar het verkeer om je heen, dat helpt bij het anticiperen en dat scheelt pas echt.TwitNour schreef:Wat ik voorheen wel altijd deed is constant naar het verbruik kijken en proberen zuiniger te rijden, maar dat is iets wat ik nu even niet meer ga doen want ik zie inderdaad omgekeerde resultaten. We zullen het maar even moeten wachten.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dus als je constant 50 rijdt laat je de auto lekker in zijn 4 staan omdat het beter is om op te trekken.... Dat is wel lekker logisch want je verbruikt minder in de 4 dan in de 5...
Je moet niet altijd van de boordcomputer uit gaan want die klopt niet. Minder toeren is minder verbruik, als je dan rustig optrekt kun je mij niet wijsmaken dat je meer verbruikt dan in lagere versnellingen optrekken.
Dat je het vervelend vindt om op te trekken in de 5 is een ander verhaal, maar nu gaat het om het verbruik.
Ik persoonlijk kijk ik nooit naar de boordcomputer maar ik bereken het verbruik alleen met het vol tanken.
Je moet niet altijd van de boordcomputer uit gaan want die klopt niet. Minder toeren is minder verbruik, als je dan rustig optrekt kun je mij niet wijsmaken dat je meer verbruikt dan in lagere versnellingen optrekken.
Dat je het vervelend vindt om op te trekken in de 5 is een ander verhaal, maar nu gaat het om het verbruik.
Ik persoonlijk kijk ik nooit naar de boordcomputer maar ik bereken het verbruik alleen met het vol tanken.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik durf het te betwijfelen. Zal best dat ie zuiniger is op een kaarsrechte weg zonder wind. Maar als je exact 50km/h wil blijven rijden (bijv. op de cruise control) en je komt wat hellinkjes tegen onderweg of je hebt veel tegenwind, waardoor er geregeld moet worden geaccelereerd, dan is mijn indruk dat rijden in 4 zuinger is. En zelfs al is rijden in 5 dan alsnog 0,1% of zo zuiniger, dan denk ik dat de motor onder die omstandigheden (af en toe accelereren zodanig dat je de constante snelheid van 50km/h aanhoudt) het fijner vindt om in 4 te rijden. Bovendien, als ik 50km/h rijd in 4, geeft de verbruiksmeter waardes aan van 3,0 tot 3,4 liter, is mij zuinig genoeg met de wetenschap dat het motortje het beter naar zijn zin heeft bij een iets hoger toerental (1.800 toeren in plaats van 1.500 toeren of zo).GasDwerg schreef:De up is zuiniger bij 50 in 5 dan in 4
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik kom nooit eigenlijk veel lager dan dat verbruik...GasDwerg schreef:Als je op de boordcomputer voortgaat zal je altijd bedrogen uitkomen.TwitNour schreef:Ik heb een tijdje heel zuinig geprobeerd te rijden, en te kijken hoe zuinig ik hem nou echt kan rijden. Ik kwam uiteindelijk op bestemming met 5 liter per 100 km dus 1 op 20.
.
5L/100km op de BC dan heb je niet echt je best gedaan.
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 224
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik rijd nu twee weken de High Up 60 pk versie. Beetje stad, beetje snelweg. Gewoon gemiddeld en heb er inmiddels 800 km op zitten. Ik ben geen scheurneus, maar met gewoon een beetje 'passief' en anticiperend te rijden haal ik zonder daar echt mijn best voor te doen ook 1 op 20. En dat Blue trainer gedoe gebruik ik absoluut niet. En nee, ik rij niet als een 100 jarige oma.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Hoe lang zijn de ritten? Die van mij max 10km dus dan haal ik dat verbruik nooit.
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: benzine verbruik in de praktijk
Even ter verduidelijking, is dit uitgerekend verbruik (kilometers delen door getankte aantal liters) of hetgene dat de boordcomputer aangeeft?F.Moerland schreef:Ik rijd nu twee weken de High Up 60 pk versie. Beetje stad, beetje snelweg. Gewoon gemiddeld en heb er inmiddels 800 km op zitten. Ik ben geen scheurneus, maar met gewoon een beetje 'passief' en anticiperend te rijden haal ik zonder daar echt mijn best voor te doen ook 1 op 20. En dat Blue trainer gedoe gebruik ik absoluut niet. En nee, ik rij niet als een 100 jarige oma.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 224
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dit geeft de bc aan
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: benzine verbruik in de praktijk
Bij mij geeft de BC meestal 1 op 20 en een beetje aan.F.Moerland schreef:Dit geeft de bc aan
Het daadwerkelijke verbruik ligt echter op 1 op 18,7.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: benzine verbruik in de praktijk
Hmm, ik zit ergens op de 5,7l/100km(tanken), terwijl ik bijna alleen maar snelweg rijdt.(100-130) Wel heb ik veel tegenwind de laatste tijd, en dat scheelt behoorlijk in het verbruik, helaas.
Met mijn aygo enige tijd terug reed ik zonder moeite 1:20(tanken). Best wel droevige waarden tot nu toe dus.
Met mijn aygo enige tijd terug reed ik zonder moeite 1:20(tanken). Best wel droevige waarden tot nu toe dus.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik had voor mijn Mii tijdelijk een Aygo. Reed ik op de snelweg 1:12.RobertJ schreef:Hmm, ik zit ergens op de 5,7l/100km(tanken), terwijl ik bijna alleen maar snelweg rijdt.(100-130) Wel heb ik veel tegenwind de laatste tijd, en dat scheelt behoorlijk in het verbruik, helaas.
Met mijn aygo enige tijd terug reed ik zonder moeite 1:20(tanken). Best wel droevige waarden tot nu toe dus.
Re: benzine verbruik in de praktijk
1:21 neem ik aan? als je 1:12 met een aygo rijdt, is er echt iets mis.... Met mijn aygo een tripje naar duitsland, 10 mins 175 op(buiten!) de teller gereden(moet in 4e ), in duitsland berg(heuvel)weggetjes op en af gesjeesd op een aardig tempo (die banden zullen piepen!! ) en over die trip gemiddeld 1:21 gehaald. Met alle korte Nederlandse stukjes erbij dus 1:19,76.oppermii schreef:Ik had voor mijn Mii tijdelijk een Aygo. Reed ik op de snelweg 1:12.RobertJ schreef:Hmm, ik zit ergens op de 5,7l/100km(tanken), terwijl ik bijna alleen maar snelweg rijdt.(100-130) Wel heb ik veel tegenwind de laatste tijd, en dat scheelt behoorlijk in het verbruik, helaas.
Met mijn aygo enige tijd terug reed ik zonder moeite 1:20(tanken). Best wel droevige waarden tot nu toe dus.
Moet er wel bij zeggen: de aygo stond op 155 (edit: ECO-)rubber en was 80kg lichter en de stoelverwarming stond minder vaak aan (Zat er niet op)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nee 1:12. Wel doorgereden.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Weer n tank verder. 4*110km snelweg plus 10*10km stad.oppermii schreef:Eerste week ook verbruik bijgehouden.
Na 98.8km even de tank volgegooid om zeker te zijn de metingen te starten met een volle tank.
Er ging 4.57l in, dus 1:21,6.
Veelbelovend. 80km lange snelweg rit, rest andere ritjes in de stad.
Inmiddels tweede tankbeurt gedaan na 408km. Waarvan 250 op de snelweg, rest stadsritjes van 10km per stuk.
24,10 liter, dus 1:16,9.
Stuk minder veelbelovend.
Heb echt mega rustig gereden.
We zullen zien wat de lange termijn doet. Die korte stadsritjes zullen niet echt helpen voor een goed verbruik.
545km / 33.72l = 1:16.2
Iets minder zuinige rijstijl gehanteerd. Nooit harder dan maximum snelheid. Wel altijd de kachel flink warm.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Bij de upmiigo is het van groot belang dat je de auto goed(gekoppeld) in de versnelling laat uitrollen, zeker bij stadsritjes scheelt dit veel. Verder heb ik ervaren dat iets verder in zn 2 doortrekken zuiniger dan vroeg opschakelen, omdat het optrekken dan langer duurt.
Sent from my XT897
Sent from my XT897
Re: benzine verbruik in de praktijk
Hoeveel km staat er op de teller oppermii? Ik heb gehoord dat met inrijden de auto meer benzine neemt.
Als je niet boven de 110 bent gekomen is 1 op 16 best veel zeg.
Als je niet boven de 110 bent gekomen is 1 op 16 best veel zeg.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik denk dat zijn tank lek is
Sent from my XT897
Sent from my XT897