4 personen, beladen, en zwitserland in..
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Dat dus tom zou eens na kunnen gaan of er in de aygo uberhaupt een variabele airco zit.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ik heb geen idee. Ik weet wel dat het ding echt behoorlijk vermogen inlevert. Maar dat het soms ook lijkt alsof het allemaal wat makkelijker lijkt te gaan. Zou dus best variabel kunnen zijn.RobertJ schreef:Dat dus tom zou eens na kunnen gaan of er in de aygo uberhaupt een variabele airco zit.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Dank. Duidelijker. Vernuftig systeem. De Up ECU zet de compressor dus even op low tijdens acceleren?
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Dat zou kunnen. Waarschijnlijk hoeft hij ook niet voluit te staan bij de nederlandse temperaturen, en dat is nou precies wat je dan mist bij de niet variabele versies, hij koelt de verdamper erg af met mogelijk aanvriezen tot gevolg. Ook meer lawaai en het hogere afgenomen vermogen. Bij maximale airco belasting worden de verschillen natuurlijk nihil.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ik wil dus een Vagling. Nu nog meer.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ik vind het best wel dapper !! om zo de bergen in te gaan.
Ik heb al vele jaren in de bergen gereden en ik kan met recht zeggen, dat wat meer vermogen echt wel handig is.
Het bij een berg/heuvel etc. etc. omhoog rijden wil (nog) wel met veel toeren maaaaaaar het grootste probleem ligt in het
stilstaan optrekken en weer doorrijden.
Daarmee bedoel ik het volgende; in de bergen/passen kom je van allerlei verkeer tegen, auto en caravan, motoren, touringcars ..jaja
bestelbussen etc. etc. Het is niet alleen een kwestie van alleen maar doorrijden helaas...............
Vaak stokt het verkeer bij een bocht, deze zijn vaak erg krap en steil.
De truuk is eigenlijk om in een bepaalde versnelling bijv. de 2e door te rijden tot na de bocht en dan evt. te schakelen ( wel ff wat toeren maken).
Echter in de praktijk lukt dit niet altijd door o.a ander verkeer vooral bussen en onervaren rijders
die hun auto overschatten en wat dacht je van de auto caravan combi.
Ik heb wel eens wat benauwde momenten gehad wanneer het verkeer halverwege de etappe stopte en je weer op gang moest komen, vooral als
de persoon achter je ( en dat gebeurt daar vaak) 5 cm achter je bumper staat.
Bottomline: je hebt koppel nodig en dat heeft de UP niet ..............
Tip: laat je niet opjagen. blijf rustig rij op je eigen tempo wat goed voelt.
Tip: kijk en denk vooruit reageer op het andere verkeer houdt afstand, dan kun je snelheid maken.
En verder geniet vooral van dit erg mooie land, het is er super mooi, schoon ( en duur).
Ik ben erg benieuwd, hoe e.e.a. verlopen is, laat je het t.z.t. nog ff weten (plaats evt. ook ff fotootje...)
Suuces en een hele prettige en veilige vakantie toegewenst
Ik heb al vele jaren in de bergen gereden en ik kan met recht zeggen, dat wat meer vermogen echt wel handig is.
Het bij een berg/heuvel etc. etc. omhoog rijden wil (nog) wel met veel toeren maaaaaaar het grootste probleem ligt in het
stilstaan optrekken en weer doorrijden.
Daarmee bedoel ik het volgende; in de bergen/passen kom je van allerlei verkeer tegen, auto en caravan, motoren, touringcars ..jaja
bestelbussen etc. etc. Het is niet alleen een kwestie van alleen maar doorrijden helaas...............
Vaak stokt het verkeer bij een bocht, deze zijn vaak erg krap en steil.
De truuk is eigenlijk om in een bepaalde versnelling bijv. de 2e door te rijden tot na de bocht en dan evt. te schakelen ( wel ff wat toeren maken).
Echter in de praktijk lukt dit niet altijd door o.a ander verkeer vooral bussen en onervaren rijders
die hun auto overschatten en wat dacht je van de auto caravan combi.
Ik heb wel eens wat benauwde momenten gehad wanneer het verkeer halverwege de etappe stopte en je weer op gang moest komen, vooral als
de persoon achter je ( en dat gebeurt daar vaak) 5 cm achter je bumper staat.
Bottomline: je hebt koppel nodig en dat heeft de UP niet ..............
Tip: laat je niet opjagen. blijf rustig rij op je eigen tempo wat goed voelt.
Tip: kijk en denk vooruit reageer op het andere verkeer houdt afstand, dan kun je snelheid maken.
En verder geniet vooral van dit erg mooie land, het is er super mooi, schoon ( en duur).
Ik ben erg benieuwd, hoe e.e.a. verlopen is, laat je het t.z.t. nog ff weten (plaats evt. ook ff fotootje...)
Suuces en een hele prettige en veilige vakantie toegewenst
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
@superED: Voor iemand die al "vele jaren in de bergen" rijdt vind ik het een erg scherpe stelling. Uiteraard is vermogen altijd wel leuker en beter en weet ik veel wat maar auto's als de Jetta, golf2 hadden een 95Nm 1.3 motor, of de passat uit begin 1990 125Nm! Met deze auto's werd geen berg gehuiverd.... vaak zelfs nog een sleurhut erachter ook! Het is namelijk zo dat auto's zijn uitgerust met versnellingen en een koppeling, zodat zelfs het bescheiden koppel of vermogen van een auto optimaal gebruikt kan worden.
Even zonder persoonlijke aanval: De up is voorzien van een hill hold assist, dus je kunt rustig je voet van de rem halen en pas als je aan het koppelen bent laat ie los. Met 60pk en 95Nm koppel op 1350KG (100kg overbeladen) ben je beter af dan met een 100pk en 150Nm koppel op een 2600+kg combinatie, en die rijden er ook veel
edit: begrijp me niet verkeerd, veek vermogen is leuk, maar niet noodzakelijk
Even zonder persoonlijke aanval: De up is voorzien van een hill hold assist, dus je kunt rustig je voet van de rem halen en pas als je aan het koppelen bent laat ie los. Met 60pk en 95Nm koppel op 1350KG (100kg overbeladen) ben je beter af dan met een 100pk en 150Nm koppel op een 2600+kg combinatie, en die rijden er ook veel
edit: begrijp me niet verkeerd, veek vermogen is leuk, maar niet noodzakelijk
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Nice filmpje enie.
Dus als je zuinig rijdt en je airco aanzet doet ie vrij weinig goed om te weten dat als je kou wilt je meer toeren moet maken.
Dus als je zuinig rijdt en je airco aanzet doet ie vrij weinig goed om te weten dat als je kou wilt je meer toeren moet maken.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ik heb eens de grossklocknerpass op gereden met een toyota.
Op een gegeven moment heb ik de verwarming vol aan gezet ramen open om het blok te koelen.
Omdat je niet zo snel gaat heb je weinig koeling van de rijwind.
En dat werkt prima.
Daarna heb ik de auto op een parkeerplaats gezet om af te koelen.
Niet dat er problemen waren maar meer uit voorzorg.
Een uur later weer verder gereden en wat bleek na de eerste bocht waren we al bij de gletcher.
Een uur lang voor niks staan wachten.
Met de up zou ik dat zeker nog eens willen doen.
Op een gegeven moment heb ik de verwarming vol aan gezet ramen open om het blok te koelen.
Omdat je niet zo snel gaat heb je weinig koeling van de rijwind.
En dat werkt prima.
Daarna heb ik de auto op een parkeerplaats gezet om af te koelen.
Niet dat er problemen waren maar meer uit voorzorg.
Een uur later weer verder gereden en wat bleek na de eerste bocht waren we al bij de gletcher.
Een uur lang voor niks staan wachten.
Met de up zou ik dat zeker nog eens willen doen.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
JCC schreef: Een uur lang voor niks staan wachten.
Met de up zou ik dat zeker nog eens willen doen.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ik ben ook ooit begonnen in de bergen met een VW polo 75 PK ( was toffe auto) ook dat had niet over, ik zeg niet het wil niet...........RobertJ schreef:@superED: Voor iemand die al "vele jaren in de bergen" rijdt vind ik het een erg scherpe stelling. Uiteraard is vermogen altijd wel leuker en beter en weet ik veel wat maar auto's als de Jetta, golf2 hadden een 95Nm 1.3 motor, of de passat uit begin 1990 125Nm! Met deze auto's werd geen berg gehuiverd.... vaak zelfs nog een sleurhut erachter ook! Het is namelijk zo dat auto's zijn uitgerust met versnellingen en een koppeling, zodat zelfs het bescheiden koppel of vermogen van een auto optimaal gebruikt kan worden.
Even zonder persoonlijke aanval: De up is voorzien van een hill hold assist, dus je kunt rustig je voet van de rem halen en pas als je aan het koppelen bent laat ie los. Met 60pk en 95Nm koppel op 1350KG (100kg overbeladen) ben je beter af dan met een 100pk en 150Nm koppel op een 2600+kg combinatie, en die rijden er ook veel
edit: begrijp me niet verkeerd, veek vermogen is leuk, maar niet noodzakelijk
maar het heeft niet over. Misschien is de UP dan nog steeds in verhouding in het voordeel
Maar de verzetten in de versnellingsbak tellen ook behoorlijk mee en een 4 cilinder maakt
iets kleinere sprongetjes waardoor deze iets meer souplesse heeft.
Ik weet niet hoe vaak jij al op passen etc. etc. hebt gereden, maar
indien dit vaker het geval is geweest, zul je je zeker herkennen in wat ik heb geschreven.
Vooral het stoppen en weer verder rijden op een helling......
Trouwens de hillhold is prachtig ik wou dat ik dit eerder had gehad
Ik blijf er bij.............Het heeft absoluut niet over..........
Vooral als je bekijkt hoe je meestal rijdt, als het kan in z'n 3 of anders de 2e versnelling.
Daar ligt ook een beetje het knelpunt van 2 naar 3 is bij een UP een redelijke sprong vooral als
de weg voor je met minimaal 12% omhoog gaat en vaak meer.
Maarre goed, zo heb ik het tenminste beleefd ieder heeft z'n eigen visie en mening daar in.
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Dag ED, over overhouden hoeven we het niet te hebben, het is geen racemonster. Je leek initieel erg aan te geven dat het haast ondoenlijk was, vandaar mijn grote verbazing. Maar zelfs in de traagste auto kom je nog boven, dus met de up zeker! Lekker toeren maken en gewoon dus niet naar de 3 bij die 12%.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Hou hem maar een tijdje tegen de 6000 toeren als hij dat makkelijk vol kan houden. Kan zo'n motor prima hebben. Daardoor zorg je ervoor dat je het blok niet onnodig belast. Al vraag ik me af of het nodig is.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Wij vertrekken morgenavond met twee volwassenen, twee kids en bepakking naar Tsjechië voor 10 dagen vakantie
Omdat ik door nachtdiensten in een nachtritme zit gaan we in 1 keer heen, eens kijken hoe dat gaat, 1090 km.....one driver
Grootste zorg......passen er wel genoeg onderbroeken voor een week in de UP! ......
Omdat ik door nachtdiensten in een nachtritme zit gaan we in 1 keer heen, eens kijken hoe dat gaat, 1090 km.....one driver
Grootste zorg......passen er wel genoeg onderbroeken voor een week in de UP! ......
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Je moest een 's weten hoeveel onderbroeken erin passen.Als wij met de UP! Weg gaan met 4 personen (twee kids.11 en14)
leg ik de kleren en zo gewoon los in de kofferbak.
Ziet alleen stom uit op het vakantieadres als je onderbroek voor onderbroek uitlaad.
Maar voor de zekerheid ook maar een koffer voor op het dak.
leg ik de kleren en zo gewoon los in de kofferbak.
Ziet alleen stom uit op het vakantieadres als je onderbroek voor onderbroek uitlaad.
Maar voor de zekerheid ook maar een koffer voor op het dak.
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Fijne vakantie!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Ga ik een jaar niet op vakantie, zie ik allemaal berichten van mensen die wel gaan... het is niet eerlijk!
Fijne vakantie allemaal!
Fijne vakantie allemaal!
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Schoonmoeder gaat ook meeJos Bosch schreef:....Maar voor de zekerheid ook maar een koffer voor op het dak.
Re: 4 personen, beladen, en zwitserland in..
Die gaat bij mij nooit op het dak maar moet duwen