![Very Happy :D](./images/smilies/icon/biggrin.gif)
Het is echt een basis modelletje zonder de navigatie unit. Geen elektrisch bedienbare ramen of spiegels, parkeer sensoren, bluetooth en geen centrale deurvergrendeling.
Maar ik heb m kunnen oppikken met nog geen 50k op de teller voor ongeveer €5,5k. Ik had precies 3 dagen om een nieuwe auto te kopen, dus dit is natuurlijk niet de aller beste prijs die ik betaald heb. Maar ik had simpel weg niet meer tijd om rond te kijken.
Op een woensdag hiel mijn oude autootje (Fiat Sceicento Young uit 99) er mee op. Schakelen ging nog maar amper, en de garage schatte de reparatie tussen de 500 en 1500 euro. Dat was meer dan die Fiat waar was, dus moest er een andere auto komen. Dus die donderdag en vrijdag op internet gekeken en de up viel direct in de smaak. De zaterdag een aantal testritjes gemaakt maar de up stak er toch bovenuit wat betreft ontwerp, rijgedrag en comfort.
Toen heb ik de maandag erna op hoop van zegen (bijna continue in de 3de versnelling) de auto op de plaats van een paar dealers weten te krijgen. En toen die er stond was schakelen gewoon niet meer mogelijk
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon/lol.gif)
Zo begon mijn Up avontuur.
Nu na 3 maanden en een paar duizend kilometers verder is het wel leuk om mijn ervaringen met jullie te delen.
THE GOOD
- Het ontwerp van het dashboard en interieur is zeer stijlvol en tijdloos. Waar andere modellen uit 2012 echt al ouderwets aandoen, krijg
ik vaak genoeg de vraag of de Up nieuw is.
- Het ding rijdt echt heerlijk! Het stuur voelt zeer goed, net zoals het schakelen. Het geef je echt vertrouwen in de wagen wat ik bij andere merken in dit segment toch niet altijd had.
- Er is echt ruimte zat voorin. Geen klachten hierover.
- Het verbruik is redelijk goed. ik kom nu uit op gemiddeld 1:18, maar wellicht gaat zich dat in de zomer nog verbeteren. Het helpt natuurlijk ook niet dat ik vaak genoeg 160 rij op de Duitse autobahn.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon/mrgreen.gif)
- de boordcomputer laat zien wanneer je moet schakelen en laat zien in welke versnelling je zit. Dat is niet een essentieel feature, maar is wel een leuk detail.
- Er is behoorlijk wat bagageruimte achterin. Meer dan in vele andere kleine autootjes, en dit kan ik wel erg waarderen. Fink wat boodschappen doen is zo geen enkel probleem.
THE BAD
- de cd speler heeft geen pause knop? Tot op heden heb ik niet kunnen ontdekken hoe je een cd kunt pauzeren. Dit vind ik echt een vaag iets, het is niet alsof er niet genoeg knoppen beschikbaar zijn. Maar het lijkt erop dat ze het gewoon vergeten zijn
![Doh! :doh:](./images/smilies/eusa/doh.gif)
- Je kunt merken dat deze auto ontworpen is met centrale deurvergrendeling en afstandsbediening in gedachte. Ik kan namelijk niet met de sleutel de achterklep openmaken. Ik moet eerst de deur openmaken en daarna pas de achterklep. Een klein ongemak waar je wel aan went, maar alsnog niet een ideale situatie.
- De hoedenplank zit niet vast aan de achterklep met touwtjes zoals bij zoiets elke auto. Hoe vaak ik al wilde wegrijden en dan erachter kwam dat die hoedenplank niet omlaag is. Echt supper irritant.
![Mad :x](./images/smilies/icon/mad.gif)
- Ik heb de uitvoering zonder een fysieke toeren teller en brandstof meter, maar alleen 1 grote snelheidsmeter. Maar omdat die zo groot is heb ik nu het probleem dat het stuur het bovenste gedeelte van de snelheidsmeter bedekt. Dus 70 80 en 90 km is voor mij niet echt makkelijk te zien. Ik kan natuurlijk het stuur wat hoger zetten, maar dat werkt niet echt relaxt om met mijn elleboog op de armsteun van de deur te leunen.
THE UGLY
- Het opklappen van de stoelen is echt een drama. Het afstellen van je stoel en het opkiepen om mensen achterin te laten stappen is het zelfde hendeltje?!? Met als resultaat dat je dus elke keer weer je stoel mag afstellen zodra iemand achterin gezeten heeft. Niet echt een optimaal ontwerp. Mijn fiat had gewoon twee verschillende hendeltjes voor. 1 voor je stoel af te stellen en 1 voor de stoel op te klappen.
- Het afstellen van je stoel gaat in stapjes, en je hebt niet echt veel controle hierover. Dit doet erg basic aan en is iets wat mijn Fiat uit 99 al beter deed (die had gewoon een draaiknop welke je stoel traploos kon verstellen in welke stand je ook maar wilde)
CONCLUSIE
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met de UP. Het is een gigantische vooruitgang in vergelijking met mijn oude fiat. Zowel in vermogen, veiligheid, comfort en rij plezier. Ik weet zeker dat ik nog heel wat jaartjes plezier uit de UP ga halen.