Feitelijke waardes
In totaal heb ik in het jaar 2014 20 keer getankt. Het totale gemiddelde verbruik was 1 op 18,8 met pieken omhoog en omlaag. Mijn zuinigste Fuel-up was 1 op 21,4 en mijn minst zuinige Fuel-up was 1 op 17,3.
Grafiek:
![Afbeelding](http://www.nour.nl/images/grafiekanalyse2014.png)
Zoals je kunt zien gaat het verbruik omlaag naarmate de temperaturen omhoog gaan. In de zomer ligt het verbruik over het algemeen wel hoger, maar is zeker niet constant. De lagere waardes van die periode komen door het airco-gebruik. Ik heb afgelopen zomer namelijk geprobeerd zo min mogelijk gebruik te maken van de airco, maar soms dus wel. En dat kan je goed zien in de grafiek.
In 2014 heb ik in totaal 12.107 km gereden. De gemiddelde prijs die ik in 2014 per liter betaalde was €1,68 en valt nu relatief hoog uit aangezien de prijzen afgelopen weken fors zijn gedaald.
In totaal heb ik 644 L benzine verbruikt.
Bij de 5 ‘minst zuinige’ Fuel-Ups was de reden het airco-gebruik. Bij elke Fuel-Up kan je namelijk notitie maken van bepaalde zaken.
Van de afgelopen paar Fuel-Ups heb ik ook bijgehouden hoeveel de Boordcomputer aangeeft. Dit wilde ik namelijk graag vergelijken met het daadwerkelijke verbruik. Het is algemeen bekend dat de boordcomputer te optimistische waardes laat zien. Ik heb pas sinds 3 tankbeurten geleden besloten dit bij te gaan houden, dus de conclusies die ik trek zijn nog onder voorbehoud aangezien ik het voor de komende paar maanden nog ga bijhouden en er dus betrouwbaardere gemiddeldes uit gaan komen.
Hieronder de waardes
24.
Getankt: 1 op 17,2
Boordcomputer: 1 op 18,5
Verschil van 1,3 km/L
Percentage: 7,6% km/L te zuinig aangegeven
23.
Getankt: 1 op 20,8
Boordcomputer: 1 op 22,7
Verschil van 1,9 km/L
Percentage: 9,1% km/L te zuinig aangegeven
22.
Getankt: 1 op 19,4
Boordcomputer: 1 op 20,9
Verschil van 1,5 km/L
Percentage: 7,7% km/L te zuinig aangegeven
De waardes die de boordcomputer aangeeft zijn aan te passen via de vagcom instellingen en dus kan ik na verloop van tijd, wanneer ik meer vergelijkingen kan maken, de vagcom aanpassen met een percentage verbruik omlaag. Gemiddeld gezien nu geeft de boordcomputer nu 8,1% meer km/L aan.
Meeste getankte liters in een Fuel-up was 35,7 liter dus meer dan de officiële tankinhoud. Ik heb dan ook het vermoeden dat ik op reservetank reed en dat dit 1 of 2 liter extra volume in de tank is.
Wat valt op?
Het valt op dat ik bij Fuel-up 19, de 15e Fuel-up van 2014, ondanks dat ik heb aangegeven heel onzuinig te hebben gereden door snel optrekken, geen start/stop systeem en stationair laten draaien toch een verbruik heb behaald van 1 op 18,5.
Daarnaast valt het op dat ik bij de zuinigste Fuel-up van 1 op 21,4 ook gebruik heb gemaakt van de airco.
Voor de toekomst
Voor komende tijd ben ik van plan weer een wedstrijd met mezelf te houden om zo zuinig mogelijk te rijden.
Daarnaast ben ik van plan om dus ook komende tankbeurten bij te houden wat de boordcomputer aangeeft als verbruik. Daarna een correctie laten doen in de boordcomputer zodat het verbruik wat realistischer gepresenteerd wordt.
Alle Fuelly gegevens zijn openbaar en hier te bekijken
https://www.fuelly.com/car/volkswagen/u ... our/272423