benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
leidup
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 02 sep 2012, 11:12
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door leidup » ma 27 mei 2013, 19:28

Als ik erg mijn best doe dan haal ik op een ritje Leiden >Westergasfabriek Amsterdam 1 op 25. Met vier personen in de 60pk up. Normaal rond de 1 op 20.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door BarMove(d)Up » ma 27 mei 2013, 20:39

Inge schreef:vanochtend 1: 24 naar mijn werk gereden :D
Ik heb vanmorgen 24 : 0 gereden (ik zat in de trein ;) )
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

Gebruikersavatar
ouolof
Forum newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 18 feb 2013, 17:04
Locatie: beverwijk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door ouolof » di 28 mei 2013, 09:18

Ritje Beverwijk-Eindhoven (met wind in de rug... :)
Bijlagen
261733_10152824054080058_5854779_n.jpg
261733_10152824054080058_5854779_n.jpg (38.35 KiB) 5122 keer bekeken
Move Up, Light Silver 4-deurs

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Miisport1 » di 28 mei 2013, 16:46

ik rijd gem 1 op 18 1 op 19 zo ongeveer
ben ik aan het doorrijden dan zit ik op gemiddeld met een tank van stukken 100 km stukken 120 km ,140 km en 160 km met soms een piek van 175 km nog steeds gemiddeld 1 op 17,5
dit is met tanken gecheckt dus echt helemaal vol gooien tot er niks meer bij kan.
rijd wel een asg bak met 60 pk

Gebruikersavatar
Victorio
Forum newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 17:31

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Victorio » di 28 mei 2013, 18:46

Inge schreef:vanochtend 1: 24 naar mijn werk gereden :D
leidup schreef:Als ik erg mijn best doe dan haal ik op een ritje Leiden >Westergasfabriek Amsterdam 1 op 25. Met vier personen in de 60pk up. Normaal rond de 1 op 20.
En hoe berekenen jullie dat? De boordcomputer wijkt tenminste 0,5L/100km af hè?
Ik persoonlijk rij elke dag 2x 30km... per rit geeft hij 4,5L/100km aan (of nog zuiniger).

Maar na een paar keer tanken (tot nu toe 33,0 of 33,5L getankt) merk ik dat het niet zuiniger dan 5L/100km is. ;)
Afbeelding | High Up! | BMT | 60pk | 2 deuren | Deep black pearl | Executive-, Drive- en Dynamic pakket
Afbeelding | Peugeot 106 | 1.1 Accent

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Miisport1 » di 28 mei 2013, 18:54

Die meter zegt niet veel.ja of je constant verbruikt.
Dus altijd 5 liter dan rijd je dus constant.als ie minder aangeeft verbruik je minder.maar of dat inderdaad 1 op 20 is weet je pas als je tankt en de km deelt door de liters
Ik rijd gewoon een tank leeg en vul hem bij.
Gereden km delen door liters brandstof dan heb je een gemiddelde en een idee.
Wel je rijstijl vergelijken met elke tank.

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GuidoUp » di 28 mei 2013, 18:54

Ik rij ongeveer 650 km met een tank

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Miisport1
Vagling liefhebber
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 15 mar 2013, 21:23

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Miisport1 » di 28 mei 2013, 19:18

GuidoUp schreef:Ik rij ongeveer 650 km met een tank

Oke een tank :mrgreen: en hieveel rijd je met de up gne gne gne

Gebruikersavatar
GuidoUp
Forum eindbaas
Berichten: 1654
Lid geworden op: ma 03 sep 2012, 15:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door GuidoUp » di 28 mei 2013, 19:28

Miisport1 schreef:
GuidoUp schreef:Ik rij ongeveer 650 km met een tank

Oke een tank :mrgreen: en hieveel rijd je met de up gne gne gne
Uuhhmm met 4 wielen ipv 2 rupsbanden:grin::grin::grin::grin:

Verstuurd van mijn ST26i met Tapatalk
Move UP! Bluemotion 60PK >> 75pk upgrade......Executive pakket......Getinte Ramen......17'' Brock Velgen Zwart...... Cree LED Bi led Dimlicht 5700k.....Schroefset

2e auto
Golf 6 1.4 tsi
FULL OPTIEN!!
zelfs standkachel
full led koplampen
19'' Santiago Wheels

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Mr10 » di 28 mei 2013, 22:09

Hoe berekenen jullie een tank? Tot die theoretisch leeg zou zijn? Als het lampje gaat branden heb ik eigenlijk nooit 600 km gehaald maar pakweg 570. Maar als ik dan de resterende tankinhoud mee zou tellen zou het wel kunnen natuurlijk.
Ik rijd doordeweeks maximaal 100-110 maar in het weekend vaak ritten van 300 km met hele stukken 130, dat telt wel mee natuurlijk.

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Patrick-Brand » di 28 mei 2013, 22:13

Mr10 schreef:Hoe berekenen jullie een tank? Tot die theoretisch leeg zou zijn? Als het lampje gaat branden heb ik eigenlijk nooit 600 km gehaald maar pakweg 570. Maar als ik dan de resterende tankinhoud mee zou tellen zou het wel kunnen natuurlijk.
Ik rijd doordeweeks maximaal 100-110 maar in het weekend vaak ritten van 300 km met hele stukken 130, dat telt wel mee natuurlijk.
Ik begrijp je vraag niet helemaal? Je tankt je auto helemaal vol, tripmeter op nul, eind rijden, opnieuw helemaal vol tanken.
Sommetje: Aantal kilometer dat je hebt gereden delen door het aantal liter dat je tankt.
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Mr10 » di 28 mei 2013, 22:16

Dat snap ik, maar ik zie ook een aantal reacties die spreken over het halen van 600 km op een tank.

Gebruikersavatar
Patrick-Brand
Vagling liefhebber
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 22:59
Locatie: Drechtsteden

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Patrick-Brand » di 28 mei 2013, 22:25

Mr10 schreef:Dat snap ik, maar ik zie ook een aantal reacties die spreken over het halen van 600 km op een tank.
Yes! Ik ook. En dan is hij nog niet leeg en ook nog geen waarschuwingslampje. 1:20,5
Misschien rij je niet zo zuinig?
High Up! BlueM | 75pk | Light Silver metallic | Executive | VAG-instellingen | Up rijder sinds 15-03-2013
The Only Way Is Up!

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door BarMove(d)Up » wo 29 mei 2013, 06:10

Mr10 schreef:Dat snap ik, maar ik zie ook een aantal reacties die spreken over het halen van 600 km op een tank.
Ik ga meestal tanken als ik 720 tot 730 heb gereden en dan gaat er 32 a 33 liter in, dus volgens mij moet ik er meer uit kunnen persen, maar als ik in de buurt ben van een goedkope pomp pak ik toch die maar ipv doorrijden. Je zit zo even 4 cent per liter duurder en elke cent telt :lol: .
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

iPolo
Forum newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 09:52

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door iPolo » wo 29 mei 2013, 06:30

Ik heb persoonlijk meegemaakt dat de 'goedkope pomp' toch niet zo goed is. Bij mijn vorige auto, een diesel, liep hij wat grauwer als ik hem bij zo een zelftankstation tankte. Ook reed ik minder op een tank. Gezien het prijsverschil tank ik liever bij BP. Je bespaart op jaarbasis misschien 50/60 euro? Mijn auto is mij meer waard dan dat.

Gebruikersavatar
BarMove(d)Up
Vagling liefhebber
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 16:06

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door BarMove(d)Up » wo 29 mei 2013, 12:52

Ik tank bij Argos.
Door mijn werk als voormalig toezichthouder bij Argos weet ik dat zij BP- dan wel Shell-benzines leveren.
Voor mij dus geen reden om bij een andere pomp te tanken. Er zijn vast andere leveranciers waar er iets gebeurd met mengen waardoor er een minderwaardig product ontstaat t.o.v. de Shells en de BPs.
Move Up 60pK, White Candy, Drive Pakket, Winterpakket, Climatic, Radio 'RCD 215', 4 deuren, Rubber Matten, Luxe kentekenplaten, korte antenne, uitlaat sierstuk, Up! instaplijsten, Dotz Freerider Peak 16", Getinte ramen, Osram Nightbreaker Plus.

pletter
Forum newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 18 jul 2012, 16:22
Locatie: Schagen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door pletter » wo 29 mei 2013, 16:12

Over benzine valt wel een en ander te zeggen.
Ik zelf werk op een niet nadergenoemde olie terminal, waar een klant oudere benzine weer een nieuw leven geeft.
Door benzine bij het overpompen te injecteren met butaan om het octaan gehalte weer te optimaliseren .

Dus voor mij de reden om GEEN witte pomp of ander vaag merk te tanken

mgr peter

Gebruikersavatar
Mr10
Forum newbie
Berichten: 99
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 22:39
Locatie: Vlissingen

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Mr10 » wo 29 mei 2013, 21:31

En wat doet zoiets met benzine en met de auto? Is het illegaal?

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door UpSie » do 30 mei 2013, 05:57

Brandstofverbruik is altijd een moeilijk onderwerp, ik organiseer dit soort verbruikstesten ook zelf in samenwerking met onze klanten.
Even een uitleg over benzine zelf en wat Peter in het vorige bericht beschrijft.
Benzines verouderen, gevolg hiervan is dat er vervuiling ontstaat b.v. water.
Dit ontstaat ook in de tank van een auto als gevolg van condensatie.
Als brandstof ouder wordt zal het octaangetal afnemen, we kunnen hier de brandstof met 95 en 98.
In de USA bv, is 91een veel voorkomende en zo is er wel wat variatie.
Dit getal zegt iets van de zwaarte van de energie moleculen in de brandstof.
Kunnen we dit merken?, ik denk het wel
Ondanks dat 98 duurder is haal je meer energie uit 98 en haal je meer km uit een liter.
Is dat wat die klant met die oude benzine doet illegaal?
Nee hij is goed bezig en volgt hier de wetgever, hij verkoopt geen benzine met een lager octaangetal dan voorgeschreven.
Je zou dit zelf merken overgins dat er onzuinig gereden wordt.
Over de verbruiken hier, is eigenlijk heel interresant voor de leverancier VW.
Hij is eigenlijk altijd op zoek naar echt gebruik cijfers. Auto's worden getest volgens een vaste test procedure, voorgeschreven in een ISO standaard, we noemen dit een duty cycle, en elke fabrikant test volgens deze cycle.
Ook de omgevings condities zijn voorgeschreven, hoogtes, en buitentemperaturen.
Als brandstof wordt referentie brandstof gebruikt, en niet die bij de pomp vandaan.
Kost iets van 1000 euro per 300 liter.
Is dat de consument voor de gek houden? ja en nee.
Je moet ergens volgens een standaard werken, en deze test herhalen als je verbeteringen wil aanbrengen en testen gebruikmakend van dezelfde brandstof.
Het verschil hier is moeilijk vast te stellen, 60pk versus 75, verschillende banden, drukken, verschillende brandstoffen, meten met een liter of meer verschil in de tank.
Verschillende parcours, veel files stationair draaiend, of motor uit, andere omgevingscondities en last plus not least wat gedacht van de bestuurders verschillen.
Ik weet niet of het kan hier op het forum, en mag.
Maar er zou een tabel gemaakt kunnen worden met, bv 60 en 75 versie.
Getankte aantal liters en behaalde km.
Het werkelijke verbruik is dan het totaal vereden km, en dit totaal delen door de getankte (verbruikte)liters.
Dit geeft een goede indicatie van het gebruik in de echte wereld,
Was geloof ik gisteren weer in het nieuws dat auto's meer verbruiken dan door fabrikanten opgegeven.
Een aantal milieu bewegingen moesten daar natuurlijk ook weer hun zegje over doen.
Ik kan daar zo pissig om worden, uitspraken van organisaties, die niet weten waar ze over praten.
Overheden en milieu instanties zouden eens bestraft moeten worden voor het misleiden van consumenten.!
De politiek is prima in staat hetzes te veroorzaken gebaseerd op gebakken lucht.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » do 30 mei 2013, 11:31

UpSie schreef: Ik weet niet of het kan hier op het forum, en mag.
Maar er zou een tabel gemaakt kunnen worden met, bv 60 en 75 versie.
Getankte aantal liters en behaalde km.
Het werkelijke verbruik is dan het totaal vereden km, en dit totaal delen door de getankte (verbruikte)liters.
Dit geeft een goede indicatie van het gebruik in de echte wereld,


Met vriendelijke groet,
Leen.
Hoi Leen, wie wil kan gebruik maken van http://www.spritmonitor.de waar je al precies een selectie kunt maken tussen de 60 en 75 pk versies. Behalve het gemiddelde verbruik in de werkelijkheid, kun je daar ook verdere statistieken zien van de hoeveelheid rijders met een bepaald verbruik. Zelfs kun je het onderscheid tussen de Up!'s, Citigo's en Mii's bekijken als je wil. Ook als je onder m'n post op het blauwe verbruiksvakje klikt, wordt je naar die site doorgelinkt. Dan kun je het eens bekijken. Er zijn hier op het forum wel meer leden, die daar het verbruik al bijhouden.

Plaats reactie