UP met LPG wel of niet ?
UP met LPG wel of niet ?
Zou het nut hebben en LPG installatie te laten in bouwen in en nieuwe Up ?
Blijft de auto dan wegenbelasting vrij ?
Is er ruimte voor een LPG tank ?
Bij hoeveel KM is heeft dit nut ?
heeft het zo wie zo nut bij een zuinige UP ?
Blijft de auto dan wegenbelasting vrij ?
Is er ruimte voor een LPG tank ?
Bij hoeveel KM is heeft dit nut ?
heeft het zo wie zo nut bij een zuinige UP ?
Re: UP met LPG wel of niet ?
Hoi CBdicX, ik heb daar ook aan zitten denken maar het ligt er een beetje aan hoeveel kilometers je wilt gaan rijden. Rij je alleen korte stukjes is het niet rendabel en denk ik ook niet zo heel goed voor je motor.
de installatieprijs ligt rond de € 2000,- en met de gasprijs van € 0,8 en benzineprijs van € 1,80 moet je bijna 17.000km per jaar rijden voor tenminste 4 jaar wil je er voordeel uit gaan halen dus best veel. Ik ben benieuwd wat de up op aardgas gaat kosten en de dieselversie misschien dan het dan al eerder kostenbesparend zou zijn.
de installatieprijs ligt rond de € 2000,- en met de gasprijs van € 0,8 en benzineprijs van € 1,80 moet je bijna 17.000km per jaar rijden voor tenminste 4 jaar wil je er voordeel uit gaan halen dus best veel. Ik ben benieuwd wat de up op aardgas gaat kosten en de dieselversie misschien dan het dan al eerder kostenbesparend zou zijn.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: UP met LPG wel of niet ?
Tja, ik ga die 17.000 absoluut niet halen, ik zit rond de 10-12000 en dan moet ik echt mijn best doen.Martin33 schreef:Hoi CBdicX, ik heb daar ook aan zitten denken maar het ligt er een beetje aan hoeveel kilometers je wilt gaan rijden. Rij je alleen korte stukjes is het niet rendabel en denk ik ook niet zo heel goed voor je motor.
de installatieprijs ligt rond de € 2000,- en met de gasprijs van € 0,8 en benzineprijs van € 1,80 moet je bijna 17.000km per jaar rijden voor tenminste 4 jaar wil je er voordeel uit gaan halen dus best veel. Ik ben benieuwd wat de up op aardgas gaat kosten en de dieselversie misschien dan het dan al eerder kostenbesparend zou zijn.
Die aardgas UP lijkt mij op dit moment niet echt prettig, wie verkoopt er aardgas, het is voor 99% lpg.....
Re: UP met LPG wel of niet ?
99% lpg? op deze site http://www.groenopweg.nl/tankstationloc ... 8&x=30&y=9
kun je voor jou woonplaats zien waar je zou kunnen tanken maar die 17.000 km was natuurlijk bij inbouw van een nieuwe gasinstallatie maar heb geen idee wat de up gaat kosten met aardgas. als de meerprijs minder is dat 2000 zal je deze veel sneller terugverdienen.
kun je voor jou woonplaats zien waar je zou kunnen tanken maar die 17.000 km was natuurlijk bij inbouw van een nieuwe gasinstallatie maar heb geen idee wat de up gaat kosten met aardgas. als de meerprijs minder is dat 2000 zal je deze veel sneller terugverdienen.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: UP met LPG wel of niet ?
De dieselversie komt er NIET, en mocht deze er ooit wel komen dan haalt PON deze niet naar NL.
LPG met een kleine moderne motor moet je niet willen. Dit geeft met al het electronische randgebeuren een grote kans op storingen. Om over klepstoters nog maar te zwijgen. LPG: alleen icm een grote Duitse, Zweedse of Amerikaanse auto van >10 jaar oud. Ik mag mijzelf wel ervaringsdeskundige noemen na jarenlang lpg rijden...
LPG met een kleine moderne motor moet je niet willen. Dit geeft met al het electronische randgebeuren een grote kans op storingen. Om over klepstoters nog maar te zwijgen. LPG: alleen icm een grote Duitse, Zweedse of Amerikaanse auto van >10 jaar oud. Ik mag mijzelf wel ervaringsdeskundige noemen na jarenlang lpg rijden...
VW Up! | 60PK BMT | High Up! | Deep black pearl | Executive | Drive | Dynamic | Leder | Panoramadak | Aparte set winterbanden
Re: UP met LPG wel of niet ?
Hallo,
Ben nieuw op dit forum en switch regelmatig tussen het Skodaforum en dit forum. Veel zaken zijn toch uitwisselbaar. Met name het item over de middearmsteun heb ik hier gevolgd en vervolgens één gekocht in Duitsland.
Sinds september bezit ik een Citigo Tour. Daarvoor andere kleine auto's gereden , Aygo, Smart, Lupo. De Citigo bevalt prima.
Wat de LPG betreft. Een Up kan prima voorzien worden van een Vialle installatie. Binnenkort wordt die installatie ingebouwd in onze Citigo. Aangezien we meer dan 45000 KM in het jaar gaan rijden is de installatie snel terugverdiend. Ede techniek van de moderne gasinstallatie is zover gevorderd dat ze echt geen problemen meer opleveren met kleinere motoren zoals een 1.0 of een 1.2.
Ben nieuw op dit forum en switch regelmatig tussen het Skodaforum en dit forum. Veel zaken zijn toch uitwisselbaar. Met name het item over de middearmsteun heb ik hier gevolgd en vervolgens één gekocht in Duitsland.
Sinds september bezit ik een Citigo Tour. Daarvoor andere kleine auto's gereden , Aygo, Smart, Lupo. De Citigo bevalt prima.
Wat de LPG betreft. Een Up kan prima voorzien worden van een Vialle installatie. Binnenkort wordt die installatie ingebouwd in onze Citigo. Aangezien we meer dan 45000 KM in het jaar gaan rijden is de installatie snel terugverdiend. Ede techniek van de moderne gasinstallatie is zover gevorderd dat ze echt geen problemen meer opleveren met kleinere motoren zoals een 1.0 of een 1.2.
Citigo Tour (44 KW) Candy White, Travel Pack, vijfdeurs, Sunset.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: UP met LPG wel of niet ?
Is dit ook een LPi systeem, dus zonder verdamper, waarbij het gas in vloeibare vorm ingespoten wordt in het inlaatspruitstuk?
Re: UP met LPG wel of niet ?
Klopthenri schreef:Is dit ook een LPi systeem, dus zonder verdamper, waarbij het gas in vloeibare vorm ingespoten wordt in het inlaatspruitstuk?
Citigo Tour (44 KW) Candy White, Travel Pack, vijfdeurs, Sunset.
Re: UP met LPG wel of niet ?
Ik overweeg zelf ook om een Vialle LPi in te laten bouwen in mijn Up en heb al wat reken- en zoekwerk gedaan.Marantz schreef:Zou het nut hebben en LPG installatie te laten in bouwen in en nieuwe Up ?
Blijft de auto dan wegenbelasting vrij ?
Belasting is gelijk. (Dus geen belasting)
Deze regeling hangt aan CO2 uitstoot. Gezien LPG nog een extra +-10% minder CO2 uitstoot is de vrijstelling ook op LPG van toepassing.
Hoewel je hier met een after-market LPG systeem geen baat bij hebt, wel als fabrikant zijnde.
Ook in 2014, is de belasting gelijk aan benzine omdat de G3 korting gelijk is aan de LPG toeslag. Zoals het er nu uit ziet tenminste. Zie rekenmodule belastingdienst.nl.
In de ruimte die voor het reservewiel bedoeld is past een 39 liter tank. Effectief vul je die met zo'n 30 liter LPG. Moet je aardig wat km op kunnen rijden.Marantz schreef:Is er ruimte voor een LPG tank ?
Achter het benzinetank-klepje past een mini-vuller zodat je er van buitenaf niets van ziet.
Maakt niks uit, nieuw, 50.000, 100.000, kan altijd.Marantz schreef:Bij hoeveel KM is heeft dit nut ?
Ligt aan je verbruik, dus rijstijl en het aantal km dat je per jaar maakt. Hoe hoger het verbruik hoe sneller je de installatie terugverdient.Marantz schreef:heeft het zo wie zo nut bij een zuinige UP ?
Je kan in Excel een tabelletje maken, kosten op benzine -vs- kosten op LPG (LPG verbruik is gemiddeld 15% meer).
Bij 13.000km/jaar bespaar je ongeveer €500,- per jaar.
Als de installatie €2000,- kost, begin je na 4 jaar te besparen. (Exacte prijs weet ik niet maar de kit in mijn andere auto, 4-cilinder, kost bij de inbouwer tegen de €2000,-)
Rijd je 26.000km/jaar dan al na 2 jaar (€1000,- besparing/jaar).
e.e.a. hangt natuurlijk af van de actuele brandstofprijzen, maar het verschil is al lange tijd zo'n 1€ per liter.
+ een setje speciale LPG bougies erbij tellen a 2-3 tientjes per stuk
LPi kan ik overigens aanraden, ik rijd er al jaren probleemloos op, en onderhoudsvrij.
Re: UP met LPG wel of niet ?
Vanaf morgen heb ik een Vialle LPG installatie in m'n Citigo. Zal hier af en toe posten hoe het bevalt
Citigo Tour (44 KW) Candy White, Travel Pack, vijfdeurs, Sunset.
Re: UP met LPG wel of niet ?
Heb zelf sinds een week een Prins VSI LPG installatie in mijn Up! (van drie weken oud). Tot nu toe 900 probleemloze km's mee gereden op gas. Verbruik ligt nu rond de 1:15 (voornamelijk snelweg), maar ik hoop dat dit na het inrijden (nog) minder wordt.
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)
Re: UP met LPG wel of niet ?
Mag ik vragen wat je voor de Prins installatie betaald hebt?Sonic schreef:Heb zelf sinds een week een Prins VSI LPG installatie in mijn Up! (van drie weken oud). Tot nu toe 900 probleemloze km's mee gereden op gas. Verbruik ligt nu rond de 1:15 (voornamelijk snelweg), maar ik hoop dat dit na het inrijden (nog) minder wordt.
En uit nieuwsgierigheid: waarom een verdampersysteem? Als je in die kwaliteitscategorie van Prins koopt waarom dan niet meteen een vloeibaar systeem kopen?
Re: UP met LPG wel of niet ?
Ik heb E 1975,- betaald voor mijn installatie (incl. 3 jaar garantie, een 45 l ringtank (past tpv het reservewiel, kost je wel twee centimeter hoogte in je bagageruimte), RDW-keuring, 25 l gas en een gratis leenauto). Ik heb geen idee of dit duur is of juist niet.
Mijn keuze voor dit merk/ systeem is geen erg bewuste geweest. Voor mij stond vast dat de inbouw gedaan moest worden door een ' bevriende' garage: http:/www.poulsbaarlo.nl/. Het enige merk dat zij voeren is Prins en ik heb het verder met de eigenaar niet gehad over welk type installatie het zou worden. Wel hebben zij van tevoren voor me nagezocht of het in de Up! mogelijk was om lpg in te bouwen. Aangezien de motor niet direct ingespoten is (in ieder geval niet met een hogedruk pomp zoals mijn Golf FSI) en hydraulische kleppen heeft (scheelt stellen en daardoor loopt het beter) was dit geen probleem. Ook hebben ze voor me nagerekend wat het rijden op lpg me per jaar oplevert/ wat de terugverdientijd is en dit komt overeen met jouw berekening van een paar posts hierboven. Verder had ik natuurlijk wel even gegoogled op Prins, maar daar kwam ook uit dat zij serieus bezig zijn met hun vak en het ontwikkelen van de installatie.
Zoals gezegd ben ik niet bezig geweest met de technische kant van het verhaal. Het VSI systeem werkt bij mij prima. Koud start hij op benzine en als de koelvloeistof ongeveer 50 graden is, schakelt hij onmerkbaar over op gas. Ook als je bij een kruissnelheid van 120 km/u handmatig omschakelt naar benzine of terug naar gas, merk je daar helemaal niks van. Wat betreft draaieigenschappen of vermogen merk ik weinig/ geen verschil. Als het verbruik nog iets beter wordt, 1:16,5 bij voornamelijk woon-werk verkeer op provinciale wegen en 100 km/u op de snelweg, ben ik helemaal tevreden met mijn aanschaf (en als ik op langere termijn geen extra onkosten heb door het rijden op gas natuurlijk, maar dat zie ik tzt wel).
Mijn keuze voor dit merk/ systeem is geen erg bewuste geweest. Voor mij stond vast dat de inbouw gedaan moest worden door een ' bevriende' garage: http:/www.poulsbaarlo.nl/. Het enige merk dat zij voeren is Prins en ik heb het verder met de eigenaar niet gehad over welk type installatie het zou worden. Wel hebben zij van tevoren voor me nagezocht of het in de Up! mogelijk was om lpg in te bouwen. Aangezien de motor niet direct ingespoten is (in ieder geval niet met een hogedruk pomp zoals mijn Golf FSI) en hydraulische kleppen heeft (scheelt stellen en daardoor loopt het beter) was dit geen probleem. Ook hebben ze voor me nagerekend wat het rijden op lpg me per jaar oplevert/ wat de terugverdientijd is en dit komt overeen met jouw berekening van een paar posts hierboven. Verder had ik natuurlijk wel even gegoogled op Prins, maar daar kwam ook uit dat zij serieus bezig zijn met hun vak en het ontwikkelen van de installatie.
Zoals gezegd ben ik niet bezig geweest met de technische kant van het verhaal. Het VSI systeem werkt bij mij prima. Koud start hij op benzine en als de koelvloeistof ongeveer 50 graden is, schakelt hij onmerkbaar over op gas. Ook als je bij een kruissnelheid van 120 km/u handmatig omschakelt naar benzine of terug naar gas, merk je daar helemaal niks van. Wat betreft draaieigenschappen of vermogen merk ik weinig/ geen verschil. Als het verbruik nog iets beter wordt, 1:16,5 bij voornamelijk woon-werk verkeer op provinciale wegen en 100 km/u op de snelweg, ben ik helemaal tevreden met mijn aanschaf (en als ik op langere termijn geen extra onkosten heb door het rijden op gas natuurlijk, maar dat zie ik tzt wel).
HighUp! - 60pk - LPG (Prins VSI)
Re: UP met LPG wel of niet ?
Klinkt goed. Zeker die 3 jaar garantie.
Geen verkeerde keus.
Geen verkeerde keus.
Re: UP met LPG wel of niet ?
Heb een Vialle Lpi installatie. Is onderhoudsvrij, kostte €1995, vulopening achter tankklepje en rijdt prima
Citigo Tour (44 KW) Candy White, Travel Pack, vijfdeurs, Sunset.
Re: UP met LPG wel of niet ?
Hoeveel km rijd je met 1 tank Lpg?cali05 schreef:Heb een Vialle Lpi installatie. Is onderhoudsvrij, kostte €1995, vulopening achter tankklepje en rijdt prima
Merk je iets aan motorvermogen/trekkracht?
Re: UP met LPG wel of niet ?
Ik heb net 1 keer getankt na een herstelactie van de inbouwen dus ik kan nog niet zoveel zeggen over de reikwijdte. Er zit een 39 l tank in. Dat betekent dat ik ongeveer 30 liter kan tanken. 1 op 15 gem. Dus zou ik zo' n 450 km met een tank moeten kunnen rijden. Ik zal je binnenkort updaten. In trekkracht merk ik geen noemenswaardige verschillen. Overigens past de tank op de plek van het reservewiel en is de kofferbak dus net zo groot als voor de inbouw van het gas.Uppert schreef:Hoeveel km rijd je met 1 tank Lpg?cali05 schreef:Heb een Vialle Lpi installatie. Is onderhoudsvrij, kostte €1995, vulopening achter tankklepje en rijdt prima
Merk je iets aan motorvermogen/trekkracht?
Citigo Tour (44 KW) Candy White, Travel Pack, vijfdeurs, Sunset.
Re: UP met LPG wel of niet ?
is het juist dat een up met lpg in de zelfde belastinggroep zit al benzine ?
het gewicht moet dan waarschijnlijk met lpg onder de 850 kg liggen. wie weet wat ?
het gewicht moet dan waarschijnlijk met lpg onder de 850 kg liggen. wie weet wat ?
Re: UP met LPG wel of niet ?
Je komt in een hogere schaal.arends schreef:is het juist dat een up met lpg in de zelfde belastinggroep zit al benzine ?
het gewicht moet dan waarschijnlijk met lpg onder de 850 kg liggen. wie weet wat ?
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht betaal je, volgens de huidige berekening, €32 per kwartaal extra.
Zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
Ervan uitgaand dat je Up een ledig gewicht heeft van 840kg betaal ik in NB €56,- per kwartaal.
Op LPG met een tank van 40liter komt er 0,8x40= 32kg bij op je ledig gewicht = 872kg.
Daarmee zou ik €88,- per kwartaal gaan betalen.
Kortom, om de extra kosten aan (alleen) wegenbelasting op jaarbasis terug te verdienen hoef je maar 4 keer je LPG tank leeg te rijden.
Zie ook onderaan: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_inbouwen
Re: UP met LPG wel of niet ?
x-as: aantal km, y-as: totaalkosten brandstof, wegenbelasting, verzekering.
Besparing met LPG: 4 cent/km
Per 45.000km kun je €2000,- besparen.
Hiervan uitgegaan van volgende data:
- Gemiddeld verbruik alle Up's op spritmonitor.de: 5,42ltr
- Gemiddelde Landelijke Adviesprijs brandstoffen vandaag 19-2
- Wegenbelasting vanaf 2014, LPG gewichtsklasse hoger
- Verzekering uitgaande van gemiddelde vd goedkoopsten op Independer.nl
- 15% meerverbruik LPG
Dus na 45.000km heb je je systeem terugverdient en ga je 4cent/km besparen.