Bluemotion

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Joris
Forum newbie

Bluemotion

Bericht door Joris » zo 07 okt 2012, 09:25

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar kwam deze website toevallig tegen tijdens het zoeken naar goede informatie omtrent de Volkswagen Up. Ik heb eergisteren namelijk mijn eerste auto gekocht, een Move Up met excecutive pakket. Een lekker compleet autootje dus, zeker voor iemand die net zijn rijbewijs heeft. Ik heb ontzettend veel zin om er over een kleine twee weken de weg mee op te gaan!

Nu zag ik op de bon dat ik een bluemotion uitvoering heb, zonder dat ik dat zelf eigenlijk wist. Dat komt er dus op neer dat de motor extra zuinig is etc. Maar heeft dit nog andere extra's tot gevolg? Ik las bijvoorbeeld ergens dat wanneer je een bluemotion hebt, je ook bijvoorbeeld de optie hebt dat wanneer je de koppeling op laat komen bij een stoplicht, de motor uitgaat etc. Weer intrappen zou hem dan weer aanslingeren. Heb ik dat soort dingen ook of niet?

Ik hoor het wel! Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Joris

Jojo
Vagling liefhebber

Re: Bluemotion

Bericht door Jojo » zo 07 okt 2012, 09:46

Gefeliciteerd met je up en je rijbewijs! Goede keuze, de up is een super fijne auto. :D

Ja, die dingen heb jij dan ook. ;) Als je voor een stoplicht enz. stilstaat, de auto in z'n vrij zetten en de koppeling loslaten, dan slaat de motor vanzelf af. Stoplicht op groen; koppeling intrappen en de auto in z'n versnelling zetten en hij start vanzelf weer.....

Ook ligt je bmt up 1,5cm lager op de weg dan een niet bmt en dat maakt hem iets zuiniger.

Oh ja, wel altijd bij het starten van je auto de koppeling intrappen, niet iedereen is dat gewend
maar anders start hij niet! 8-)
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Joris
Forum newbie

Bericht door Joris » zo 07 okt 2012, 09:48

Bedankt!

Ok, bespaar je met dat uitzetten van de motor dan benzine? Kan me voorstellen dat, omdat je de motor dan steeds aan en uitzet, je juist extra verbruikt?

Het grappige is dat ik niet eens wist dat ik een bluemotion had besteld: zag het pas op de bon...:D

up!
Forum eindbaas

Bericht door up! » zo 07 okt 2012, 10:11

Joris schreef:Ok, bespaar je met dat uitzetten van de motor dan benzine? Kan me voorstellen dat, omdat je de motor dan steeds aan en uitzet, je juist extra verbruikt?
Als de motor steeds langer dan zeg 10 seconden stilstaat, dan bespaar je zeker benzine. Maar stel je er niet teveel van voor. Stationair verbruikt het motortje 0,4 liter benzine per uur. Als de motor een minuut uitstaat door het start-stop systeem, bespaar je maar liefst 0,0066 liter. Met de huidige brandstofprijzen is dat toch weer 1,2 cent :roll: :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Jojo
Vagling liefhebber

Bericht door Jojo » zo 07 okt 2012, 10:16

:lol: Ja, dat zou je wel denken maar dat zal toch niet zo zijn. Waarom zouden ze dan een bmt op de markt brengen? Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik heb geen bmt uitvoering. Qua benzineverbruik schilt het volgens mij niet zoveel. Mijn niet bmt is ook erg zuinig maar dat hangt natuurlijk ook van je rijstijl af.
Up! Black-edition 60pk, zonder bluemotion!

Joris
Forum newbie

Bericht door Joris » zo 07 okt 2012, 11:23

Ahh ok, dan scheelt dat inderdaad niet erg veel nee, haha :lol: Maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk weer!

En los van het feit dat je de motor dus uit kan zetten middels de koppeling en het feit dat de auto iets lager bij de grond ligt, zijn er dan nog andere verschillen/extra's met een bluemotion?

TV_UP!
Forum eindbaas

Bericht door TV_UP! » zo 07 okt 2012, 12:22

Joris schreef:Ahh ok, dan scheelt dat inderdaad niet erg veel nee, haha :lol: Maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk weer!

En los van het feit dat je de motor dus uit kan zetten middels de koppeling en het feit dat de auto iets lager bij de grond ligt, zijn er dan nog andere verschillen/extra's met een bluemotion?
het embleem van bluemotion :lol:
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Joris
Forum newbie

Bericht door Joris » zo 07 okt 2012, 12:41

Haha ok, in principe is het dus allemaal wel te verwaarlozen?

Heb wel enorm veel zin in mijn eerste eigen en nieuwe wagen (A)

Marantz
Vagling liefhebber

Bericht door Marantz » zo 07 okt 2012, 12:43

Vreemd, bij mij werk BM (start-stop) anders.
Als ik voor het stoplicht sta slaat de motor inderdaad af (maar dat heb ik zo wat met iedere auto gehad de afgelopen 30 jaar), en zodra het licht weer op groen gaat springt mij vrouw de auto uit en duwd hem aan tot dat ie weer start.
Meestal gaat dat vrij snel, alleen als ze der hoge naald hakken aan heeft duurt het soms wat langer, en soms heeft ze hulp nodig.....
imagesCA4JB84Y.jpg
imagesCA4JB84Y.jpg (17.55 KiB) 3757 keer bekeken

Up-Jury
Donateur member

Bericht door Up-Jury » zo 07 okt 2012, 15:30

Joris schreef:En los van het feit dat je de motor dus uit kan zetten middels de koppeling en het feit dat de auto iets lager bij de grond ligt, zijn er dan nog andere verschillen/extra's met een bluemotion?
Een bluemotion is 15mm lager en heeft een sportonderstel (vlakke onderkant) waardoor hij zuiniger is. Tegenwoordig worden er alleen maar bluemotion verkocht ivm de huidige Co2 regels in nederland vandaar dat je een bluemotion hebt.

Joris
Forum newbie

Bericht door Joris » zo 07 okt 2012, 16:24

Dan is het me duidelijk! Ben benieuwd, heb er zin in!

Prohopper
Vagling liefhebber

Bericht door Prohopper » wo 17 okt 2012, 03:14

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op za 16 mar 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

oubaasje
Vagling liefhebber

Bericht door oubaasje » wo 17 okt 2012, 15:50

Up-Jury schreef:
Joris schreef:En los van het feit dat je de motor dus uit kan zetten middels de koppeling en het feit dat de auto iets lager bij de grond ligt, zijn er dan nog andere verschillen/extra's met een bluemotion?
Tegenwoordig worden er alleen maar bluemotion verkocht ivm de huidige Co2 regels in nederland vandaar dat je een bluemotion hebt.
de ups met automaat zijn niet bluemotion

GunSpeed
Forum eindbaas

Bericht door GunSpeed » wo 17 okt 2012, 16:40

Prohopper schreef: Volgens mij bestaat het sportonderstel van een BM alleen uit die kortere veren.
Dat de BM 15 mm. lager ligt EN een sportonderstel (vlakke onderkant) heeft, heb ik nog nergens kunnen lezen.
But correct me if I'm wrong...
Indien er kortere veren op zitten dan zitten er ook andere schokdempers op, is nooit anders geweest. ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Prohopper
Vagling liefhebber

Bericht door Prohopper » wo 17 okt 2012, 20:57

...
Laatst gewijzigd door Prohopper op za 16 mar 2013, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikester
Vagling liefhebber

Bericht door Mikester » wo 17 okt 2012, 21:02

Misschien bedoeld VW met sportonderstel gewoon alleen de veren? Waarom zullen ze investeren in andere schokdempers? Is nergens voor nodig.

GunSpeed
Forum eindbaas

Bericht door GunSpeed » do 18 okt 2012, 13:42

Zou me echt sterk verbazen moest het met de Up anders zijn. Dat is trouwens niet alleen bij VW/Audi(meestal -15mm) zo maar ook bij BMW(meestal -20mm)... Lijkt inderdaad op het eerste zicht niet zo veel maar toch zitten er altijd iets stuggere schokdempers onder en soms ook stijvere torsistangen. Daarom ook als je van plan bent om kortere veren te steken (Eibach of H&R...) dan is het aangeraden om af-fabriek reeds een sportonderstel mee te bestellen zodat je over goede aangepaste schokdemping beschikt. Als je dit niet doet is de kans dat de wagen sloppy gaat overkomen redelijk reëel.

Als je het echt wil weten dan vraag je aan je dealer om de artikelnummers op te zoeken en dan weet je het dadelijk, 5 minuutjes werk ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Plaats reactie