Ratel bij optrekken

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Blackciti » zo 16 okt 2022, 12:59

dennuus1 schreef:
vr 14 okt 2022, 17:29
Nokkenasversteller heeft een bepaald bereik, en buiten dat bereik kan er een storingslampje gaan branden, maar hij kan prima lawaai maken en nog wel nét binnen het bereik zitten waardoor je geen storingslampje ziet.

Maar als ik jouw omschrijving lees lijkt het mij geen rammelende nokkenasversteller.
Nee, net wat jij zegt, lijkt het inderdaad op kantelende zuigers en waarschijnlijk door langdurig gebruik van de onjuiste oliën. Als een fabrikant een bepaalde olie voorschrijft is het heel verstandig je daar ook consequent aan te houden wil je niet dit soort problemen krijgen. Hoewel ik het mis kan hebben, vermoed ik, ook gezien het verhaal over die versnellingsbak, dat er is gedacht dat de specificatie die de fabrikant voorschrijft niet al te serieus hoefde te worden genomen.
Bij Peugeot en Citroën wordt door de fabrikant expliciet gewezen op het gebruik van de juiste olie om onherstelbare motorschade te voorkomen.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » ma 17 okt 2022, 16:42

Mpi motor van een Up is een simpel motortje zonder poespas, die draait gewoon op 'huis/tuin/keuken' olie.

Het zal eerder komen door veel te lang door te rijden met de olie. Gewoon elke 15.000/1 keer per jaar verversen.

Als je veel langer met dezelfde olie rijd, en dit jaren blijft doen moet je niet denken dat de motor probleemloos tonnen mee gaat.

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » di 18 okt 2022, 09:00

dennuus1 schreef:
ma 17 okt 2022, 16:42
Mpi motor van een Up is een simpel motortje zonder poespas, die draait gewoon op 'huis/tuin/keuken' olie.

Het zal eerder komen door veel te lang door te rijden met de olie. Gewoon elke 15.000/1 keer per jaar verversen.

Als je veel langer met dezelfde olie rijd, en dit jaren blijft doen moet je niet denken dat de motor probleemloos tonnen mee gaat.
Of het komt misschien door de hoge km stand van 220.000 km , het onderhoudsboekje is volledig bijgehouden, alle beurten gehad

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » di 18 okt 2022, 18:20

220k is natuurlijk een hoop voor zo'n klein torretje. Je moet met een upje behoorlijk gas geven om mee te kunnen komen in het verkeer, dus het is ook wel aannemelijk dat er vaak 'stevig' mee gereden is.

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » di 18 okt 2022, 18:52

Klopt , het is wel de 75pk versie maar of dat heel veel uit maakt weet ik ook niet

Joosten
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 10 sep 2021, 23:25

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Joosten » za 22 okt 2022, 22:20

Update

Afgelopen woensdag de olie vervangen en reiniger voor de klepstoters van wynn’s erbij gedaan, inmiddels een paar honderd km gereden en het geluid is echt veel minder geworden, bijna niet meer hoorbaar. Ik hoop dat dat laatste beetje ook nog weg gaat maar wel erg tevreden !
Of het nu aan de nieuwe olie ligt of de reiniger.. ik gok de reiniger want de oude olie zat er nog maar 12.000km op .
Maar ik had dit resultaat niet verwacht want ik geloof meestal niet in deze middeltjes , ik dacht baat het niet dan schaadt het niet , hij heeft toch al 220.000 gelopen

Gebruikersavatar
Rosinfield
Vagling liefhebber
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 20:57
Locatie: ZO Friesland

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Rosinfield » za 22 okt 2022, 22:44

Of zo'n verband er echt is, kun je op grond hiervan niet concluderen:

"Onterechte causale verbanden (Post hoc ergo propter hoc - 'daarna, dus daardoor')
Een specifieke redeneerfout die kan optreden is, dat een schrijver ten onrechte uitgaat van causale verbanden daar waar er alleen maar een opeenvolging in de tijd bestaat. Hij stelt dus dat X veroorzaakt wordt door Y omdat X optreedt na Y, oftewel met een bekend voorbeeld: dat de zon opkomt omdat de haan kraait. Deze redeneerfout staat bekend als 'post hoc ergo propter hoc' (daarna, dus daardoor). Er wordt dan dus eigenlijk foutief gebruik gemaakt van het redeneerschema: redeneren op basis van causaliteit."
Up! GTI Vag Techniek Stage 1; KW v1 schroefset; Milltek Road +; OZ Formula HLT
Wheels Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » zo 23 okt 2022, 11:48

Joosten schreef:
za 22 okt 2022, 22:20
Update

Afgelopen woensdag de olie vervangen en reiniger voor de klepstoters van wynn’s erbij gedaan, inmiddels een paar honderd km gereden en het geluid is echt veel minder geworden, bijna niet meer hoorbaar. Ik hoop dat dat laatste beetje ook nog weg gaat maar wel erg tevreden !
Of het nu aan de nieuwe olie ligt of de reiniger.. ik gok de reiniger want de oude olie zat er nog maar 12.000km op .
Maar ik had dit resultaat niet verwacht want ik geloof meestal niet in deze middeltjes , ik dacht baat het niet dan schaadt het niet , hij heeft toch al 220.000 gelopen
Mooi!

Weet je ook of je dezelfde viscositeit olie hebt gebruikt als dat er in zat? Zoja, dan zal het waarschijnlijk aan de reiniger gelegen hebben.

iig mooi dat het nu een stuk beter is geworden.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » di 25 okt 2022, 16:10

dennuus1 schreef:
zo 23 okt 2022, 11:48
Mooi!

Weet je ook of je dezelfde viscositeit olie hebt gebruikt als dat er in zat? Zoja, dan zal het waarschijnlijk aan de reiniger gelegen hebben.

iig mooi dat het nu een stuk beter is geworden.
Je hebt ook van die motorflush middelen van BG, gebruiken jullie die op de zaak? Die gooi je bij het oude olie en laat je vervolgens stationair draaien voor 20 a 30 minuten ofzo. Dat zorgde bij mij ervoor dat ie er mooier door ging lopen. Bij een maat van bij heeft het geholpen de tik uit zijn 1.0 MPI te halen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » di 25 okt 2022, 18:16

Die heb ik wel eens gebruikt ja.

Nadeel van flushen is wel dat het aangekoekt materiaal los kan weken wat vervolgens in je oliezeef gaat zitten.

tvdl
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 16:18

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door tvdl » zo 20 nov 2022, 21:51

Mijn Up (75pk) tikt/ratelt ook als ik op lage toeren veel gas geef. Ik ging er een beetje vanuit dat het erbij hoorde.
Autotje zit nu op 130.000km, maar deed het ook al bij 100.000km.

Is dit iets waar ik me wel zorgen over moet gaan maken?

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » ma 21 nov 2022, 02:38

tvdl schreef:
zo 20 nov 2022, 21:51
Mijn Up (75pk) tikt/ratelt ook als ik op lage toeren veel gas geef. Ik ging er een beetje vanuit dat het erbij hoorde.
Autotje zit nu op 130.000km, maar deed het ook al bij 100.000km.

Is dit iets waar ik me wel zorgen over moet gaan maken?
Doel je op bijv. 50-60 rijden in de 5 en dan volgas geven? Dat doet elke Up/Mii/Citigo 1.0 MPI waar ik ooit mee gereden heb. Eigenschap van de motor zou ik zeggen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » di 22 nov 2022, 23:18

Ozzy schreef:
ma 21 nov 2022, 02:38
tvdl schreef:
zo 20 nov 2022, 21:51
Mijn Up (75pk) tikt/ratelt ook als ik op lage toeren veel gas geef. Ik ging er een beetje vanuit dat het erbij hoorde.
Autotje zit nu op 130.000km, maar deed het ook al bij 100.000km.

Is dit iets waar ik me wel zorgen over moet gaan maken?
Doel je op bijv. 50-60 rijden in de 5 en dan volgas geven? Dat doet elke Up/Mii/Citigo 1.0 MPI waar ik ooit mee gereden heb. Eigenschap van de motor zou ik zeggen.

50 rijden in z'n 5 en dan volgas geven moet je sws niet doen. Je krijgt heel veel gaskrachten bovenop je zuigers, slecht voor je krukas lagers.

Laag in toeren rijden kán, maar dan wel met een zo laag mogelijke belasting, dus constante snelheid. Bij accelereren altijd terug schakelen zodat je minimaal boven de 2000 tpm zit, dan pas gas geven.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » do 24 nov 2022, 18:36

dennuus1 schreef:
di 22 nov 2022, 23:18
50 rijden in z'n 5 en dan volgas geven moet je sws niet doen. Je krijgt heel veel gaskrachten bovenop je zuigers, slecht voor je krukas lagers.

Laag in toeren rijden kán, maar dan wel met een zo laag mogelijke belasting, dus constante snelheid. Bij accelereren altijd terug schakelen zodat je minimaal boven de 2000 tpm zit, dan pas gas geven.
Geen zorgen, zo rijd ik niet. Ik deed het puur een keertje om te kijken of dat het geluid was wat ik ooit een keertje hoorde.
Ik rijd vaak tussen de 2000 en 3000 rpm. Inderdaad alleen laag in de toeren bij lage gelijke belasting, maar toch heb ik de voorkeur om 'm in de 4 te houden bij pak 'm beet 50-60km/h i.p.v. te schakelen naar de 5.
Onder de 2000 toeren volgas geven heeft sowieso weinig nut, zelfs bij 2000 rpm. Dat ding begint pas een beetje vooruit te branden na de 2000 toeren, bij 3000 rpm begint het ''feestje''. Dan leeft het blokkie eindelijk.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » do 24 nov 2022, 22:36

Je wilt niet weten hoeveel mensen tegenwoordig wél zo rijden.

Boordcomputer zegt 50 in z'n 5, mensen willen daarna accelereren en trappen gewoon dom het gas in...

Bij een Upje (mpi) word je dan wel gedwongen om terug te schakelen, want die trekt dan nog geen frikandel van tafel. Maar bij de kleine turbo blokjes gebeurt er wel iets, en dan schakelen ze niet terug...

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » do 24 nov 2022, 23:53

dennuus1 schreef:
do 24 nov 2022, 22:36
Je wilt niet weten hoeveel mensen tegenwoordig wél zo rijden.

Boordcomputer zegt 50 in z'n 5, mensen willen daarna accelereren en trappen gewoon dom het gas in...

Bij een Upje (mpi) word je dan wel gedwongen om terug te schakelen, want die trekt dan nog geen frikandel van tafel. Maar bij de kleine turbo blokjes gebeurt er wel iets, en dan schakelen ze niet terug...
Helaas weet ik precies wat je bedoeld. Dat zijn dezelfde mensen die niet durven in te halen op een B-weg, lang over doen om iemand in te halen, niet fatsoenlijk kunnen invoegen op de snelweg of denken dat een motor stuk gaat door veel toeren te draaien...
Ik ben van mening dat een mpi met 60pk best pittig is. Je moet alleen wel weten hoe je ermee moet rijden. Als je dat weet, dan kom je met 60pk geen vermogen tekort hier in Nederland.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Blackciti » di 27 dec 2022, 12:19

Ozzy schreef:
do 24 nov 2022, 23:53
dennuus1 schreef:
do 24 nov 2022, 22:36
Je wilt niet weten hoeveel mensen tegenwoordig wél zo rijden.

Boordcomputer zegt 50 in z'n 5, mensen willen daarna accelereren en trappen gewoon dom het gas in...

Bij een Upje (mpi) word je dan wel gedwongen om terug te schakelen, want die trekt dan nog geen frikandel van tafel. Maar bij de kleine turbo blokjes gebeurt er wel iets, en dan schakelen ze niet terug...
Helaas weet ik precies wat je bedoeld. Dat zijn dezelfde mensen die niet durven in te halen op een B-weg, lang over doen om iemand in te halen, niet fatsoenlijk kunnen invoegen op de snelweg of denken dat een motor stuk gaat door veel toeren te draaien...
Ik ben van mening dat een mpi met 60pk best pittig is. Je moet alleen wel weten hoe je ermee moet rijden. Als je dat weet, dan kom je met 60pk geen vermogen tekort hier in Nederland.
Een specifiek vermogen van 100 pk per 1000 CC motorinhoud is al verschillende jaren geen bijzonderheid. Maar 60 pk voor dezelfde motorinhoud is een beetje armoedig te noemen. Want ik begrijp niet waarom er ook een 75 pk versie is die overigens nu niet meer geleverd wordt.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » zo 01 jan 2023, 19:40

Mijn vorige Up! was een 75pk, de huidige een 60pk. Bij normaal rijgedrag merk ik eigenlijk geen verschil.

Beide zijn relatief traag, maar voor zo'n klein koekblikje is het gewoon prima. Het scheelt ook dat de Nederlandse wegen tegenwoordig gewoon veel te druk zijn om fatsoenlijk te kunnen doorrijden.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door Ozzy » di 03 jan 2023, 22:14

Blackciti schreef:
di 27 dec 2022, 12:19

Een specifiek vermogen van 100 pk per 1000 CC motorinhoud is al verschillende jaren geen bijzonderheid. Maar 60 pk voor dezelfde motorinhoud is een beetje armoedig te noemen. Want ik begrijp niet waarom er ook een 75 pk versie is die overigens nu niet meer geleverd wordt.
Vergeet niet dat het het een ongeblazen motor is. Met een turbo zouden deze motoren met gemak 90pk leveren, zoals de TSI dat doet. Veel meer is ook mogelijk overigens.

Waarschijnlijk is de 75pk eruit gegaan vanwege emissies. Of de vraag naar de 75pk (vanwege een redelijk prijsverschil) was zodanig weinig dat ze het overbodig vonden om die aan te blijven bieden. Bij normaal rijden, zoals Dennis al had aangegeven, merk je vrij weinig van die 15pk extra.
Ik heb toevallig ervaring met de 60pk, 65pk en een gechipte exemplaar. Tussen de 60 en 65pk is er geen verschil, de iets oudere 60pk voelde zelfs ietsjes vlotter aan vreemd genoeg.

dennuus1 schreef:
zo 01 jan 2023, 19:40
Mijn vorige Up! was een 75pk, de huidige een 60pk. Bij normaal rijgedrag merk ik eigenlijk geen verschil.

Beide zijn relatief traag, maar voor zo'n klein koekblikje is het gewoon prima. Het scheelt ook dat de Nederlandse wegen tegenwoordig gewoon veel te druk zijn om fatsoenlijk te kunnen doorrijden.
Gewoon meer gas geven Dennis. Of een turbo erop schroeven.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Ratel bij optrekken

Bericht door dennuus1 » wo 04 jan 2023, 07:14

Ozzy schreef:
di 03 jan 2023, 22:14
Blackciti schreef:
di 27 dec 2022, 12:19

Een specifiek vermogen van 100 pk per 1000 CC motorinhoud is al verschillende jaren geen bijzonderheid. Maar 60 pk voor dezelfde motorinhoud is een beetje armoedig te noemen. Want ik begrijp niet waarom er ook een 75 pk versie is die overigens nu niet meer geleverd wordt.
Vergeet niet dat het het een ongeblazen motor is. Met een turbo zouden deze motoren met gemak 90pk leveren, zoals de TSI dat doet. Veel meer is ook mogelijk overigens.

Waarschijnlijk is de 75pk eruit gegaan vanwege emissies. Of de vraag naar de 75pk (vanwege een redelijk prijsverschil) was zodanig weinig dat ze het overbodig vonden om die aan te blijven bieden. Bij normaal rijden, zoals Dennis al had aangegeven, merk je vrij weinig van die 15pk extra.
Ik heb toevallig ervaring met de 60pk, 65pk en een gechipte exemplaar. Tussen de 60 en 65pk is er geen verschil, de iets oudere 60pk voelde zelfs ietsjes vlotter aan vreemd genoeg.

dennuus1 schreef:
zo 01 jan 2023, 19:40
Mijn vorige Up! was een 75pk, de huidige een 60pk. Bij normaal rijgedrag merk ik eigenlijk geen verschil.

Beide zijn relatief traag, maar voor zo'n klein koekblikje is het gewoon prima. Het scheelt ook dat de Nederlandse wegen tegenwoordig gewoon veel te druk zijn om fatsoenlijk te kunnen doorrijden.
Gewoon meer gas geven Dennis. Of een turbo erop schroeven.

Als ik wil doorrijden pak ik de motor wel :)

Plaats reactie