Sinds begin oktober 2019 de trotse eigenaar van deze Up. Op mijn 18e ben ik begonnen met een Ford Fiesta zetec s uit 2001. Een erg leuke auto maar dat ding roestte onder m'n reet vandaan. Het werd tijd voor iets anders.
Ik ben begonnen met kijken naar een aantal verschillende auto. Gereden in onder andere een Fiesta st (mk7), Alfa 147 GTA, Alfa Mito en een Aberth 500. Allemaal leuk, maar niet de goedkoopste auto's om dagelijks in te rijden. De zoektocht ging nog even verder.
Toen kreeg ik de kans om een Up MPI uit 2014 te kunnen rijden van een familielid. Dit was financieel erg gunstig en dit heb ik dus ook anderhalf jaar gedaan. De auto beviel mij erg goed. Comfortabel, betrouwbaar, super zuinig en beter dan ik in eerste instantie had verwacht. Uiteindelijk moest ik de auto weer inleveren en werd het dus tijd voor iets anders.
Als redelijke autoliefhebber wilde ik toch wel iets leukers dan de Up waar ik in reed. Maar de vaste lasten en het verbruik mochten niet te hoog worden. Een Up GTI was voor mij nog iets te duur, maar toen ik er achter kwam dat er ook een TSI exemplaar bestond wist ik het gelijk, dit moest hem worden!
Er stonden maar 2 exemplaren te koop op dat moment, voor hetzelfde bedrag. Alle opties en met de polygon velgen moest mijn exemplaar wel hebben, vandaar dat ik maar 2 stuks kon vinden die daar aan voldeden. Proefrijden kon beginnen.
De eerste was een honey yellow exemplaar (erg mooie kleur wel). Dit was mijn eerste ervaring in een Up TSI. Wow, wat een verschil met de MPI Up. Uiteraard het vermogen, maar ook de wegligging was een wereld van verschil. Dit exemplaar had 30.000 kilometer op de teller. Er waren wat kleine krasjes te vinden en ook rookte de uitlaat bij de koude start iets (geen condens maar lichte grijze/zwarte rook). Toch het andere exemplaar maar bekijken.
De twee stond bij een dealer en was wit. Hier was geen rook te zien bij het startte wat mij al meer beviel. Ook zag de lak er nog als nieuw uit, net als de rest van de auto. Hier stond 15.000 kilometer op en bij deze kon je echt spreken over zo goed als nieuw. De nieuwe auto geur kwam je tegemoet bij het instappen. Ook voelde de auto wat strakker tijdens de proefrit in vergelijking met de gele. Toen ik ook nog veel meer kon onderhandelen en de witte ver onder de prijs van de gele kwam was de keuze snel gemaakt. Ik had een witte Up TSI!
Na bijna 10.000 kilometer met de auto te hebben gereden kan ik wel zeggen dat ik een goede keuze heb gemaakt. Echt een hele fijne auto.
En qua plannen? Niet zo gek veel. Ik zie hier op het forum een aantal hele mooie exemplaren voorbij komen. De auto iets verlagen zal hem goed doen, en ik vind de spoiler van de Up GTI ook erg mooi staan. Wellicht zijn dit nog dingen die ik in de toekomst een keer aanpak.
Ook zit chiptunen in mijn achterhoofd, maar aangezien ik nog bijna een jaar garantie heb en ik niet zeker ben hoe de versnellingsbak en de koppeling met het extra vermogen zullen omgaan laat ik dat nog even zitten. Gelukkig kan ik hier op het forum daarover vast wat informatie vinden.
Wat wel op de planning staat is een grondige poetsbeurt. Wassen, kleien, polijsten en in een coating zetten van Carpro. Spullen zijn al gekocht, nu nog de mentale voorbereiding.
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)
Ik ga nog even verder kijken op het forum. Jullie zullen mij wel vaker gaan zien hier.