Tom's GTI Killer - De opvolger! P64

Laat hier je nieuwe trots zien.
Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door damianw26 » do 16 jul 2020, 19:21

80.000, kan nog tijden mee dus ;) Ik verlang enorm ernaar om weer met die van mij te rijden! Wat is een A3 goed, maar echt oersaai
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » ma 20 jul 2020, 19:08

Even een wat meer uitgebreide update:

De 80.000ste kilometer in de up!
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een heerlijke auto vind. Ik heb de tienduizendste erop gereden en ook alle 70.000 kilometers daarna. Ik ben met de up! in Duitsland, Luxemburg, België, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Italie geweest en hij verveelt me nog geen seconden. Elke dag sta ik weer versteld van het rijcomfort aan boord.

Het terugplaatsen van de standaard uitlaat is voor mij wel echt de beste keuze geweest. Misschien is het de leeftijd die begint te tellen of het feit dat ik het tegenwoordig belangrijker vind dat ik mijn audiobooks en podcasts goed kan luisteren, maar om eerlijk te zijn zie ik mezelf niet snel weer een sportuitlaat monteren als ik een andere auto koop. Kers op de taart is het A3 uitlaatsierstuk op de standaard uitlaat die de ruimte in de bumper naar mijn mening beter vult dan de enorme pijp van de Milltek.

Nog steeds geen druppel olieverbruik en ook de motor loopt als een zonnetje. Hoewel ik tegenwoordig ruim 150 kilometer per dag met de up! afleg denk ik niet dat ik er de komende twee jaar afstand van ga doen. De auto zal dan rond de 160k staan en dan mag ze het wat rustiger aan gaan doen. Een TSI met chip is gewoon echt het snoepje van de week als je het vergelijkt met de GTI. De GTI heeft natuurlijk de kortere bak en een paar leuke frutsels maar als je louter afstanden rijdt (wie doet dat dan ook?) dan is de iets langere bak eigenlijk wel prettig.

Wegdoen zal ik de up! echter nooit meer doen.

Top kar!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door damianw26 » ma 20 jul 2020, 22:58

Dat zijn de betere berichten, gewoon echt een heerlijke en vooral leuke auto. En als klap op de vuurpeil kost het ook nog eens bijna niks om ervan te genieten ;)
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door NidayFright » wo 22 jul 2020, 11:33

Beetje een rare vergelijking, een gechipte TSI tegenover een standaard GTI :doh:
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » wo 22 jul 2020, 12:17

Waarom? Afgezien van de versnellingsbak en wat GTI-opsmuk identieke auto's.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » wo 22 jul 2020, 13:40

damianw26 schreef:
ma 20 jul 2020, 22:58
Dat zijn de betere berichten, gewoon echt een heerlijke en vooral leuke auto. En als klap op de vuurpeil kost het ook nog eens bijna niks om ervan te genieten ;)
Het rijden kost idd helemaal niets. Banden in 15 inch zijn ook heerlijk goedkoop.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Autheo » wo 22 jul 2020, 20:50

Tom Westendorp schreef:
wo 22 jul 2020, 13:40
damianw26 schreef:
ma 20 jul 2020, 22:58
Dat zijn de betere berichten, gewoon echt een heerlijke en vooral leuke auto. En als klap op de vuurpeil kost het ook nog eens bijna niks om ervan te genieten ;)
Het rijden kost idd helemaal niets. Banden in 15 inch zijn ook heerlijk goedkoop.
Nou jongens, overdrijven is ook een vak ;). Vergeleken met veel auto's is het rijden met een Vagling natuurlijk heel betaalbaar, maar desondanks blijft autorijden best een dure hobby. Als ik nu bereken wat ik op z'n gunstigst met mijn Mii kwijt ben, kom ik op 14 cent/km, bij mijn jaarkilometrage van 30.000 km. Dat klinkt lekker goedkoop, en is het ook. Maar als je dan kijkt wat ik in totaal maandelijks kwijt ben (inclusief alles), gaat het nog wel om € 360 per maand. Dat is per jaar dus ongeveer € 4.300. Dat noem ik toch niet direct 'bijna' of 'helemaal' niks ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » do 23 jul 2020, 07:37

Autorijden kost altijd geld Autheo, met dank aan onze regering zijn er maar weinig landen waar het autorijden duurder is. Ga je kijken naar de kosten van de up! dan kan het haast niet goedkoper. Als we alleen al de Duitse wegenbelasting zouden hebben zou het voor iedereen op dit forum al 2 tientjes in de maand schelen.

Sinds de jaren '60 is de overheid echter nog nooit verantwoordelijk gehouden voor haar autobeleid en laat de burger zich slaafs bestelen. Dan verdien je ook niet beter als land.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
UPyouGO
Vagling liefhebber
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 31 mei 2013, 20:08

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door UPyouGO » do 23 jul 2020, 08:04

Heerlijk om te lezen hoe de liefde tussen Tom en zn Up! Steeds weer opbloeit.
Deze romance is voor eeuwig....... :)
Cross Up! Full Option!
Chip'd and dangerous!!!
Weinig meer aan doen....

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » do 23 jul 2020, 09:56

Ik vermoed niet dat de up! ooit nog weggaat. Al gaat ze na ongeveer 160k wel uit daily duties ontslagen worden. Dan wordt het tijd voor wat anders.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Autheo » do 23 jul 2020, 19:53

Tom Westendorp schreef:
do 23 jul 2020, 09:56
Ik vermoed niet dat de up! ooit nog weggaat. Al gaat ze na ongeveer 160k wel uit daily duties ontslagen worden. Dan wordt het tijd voor wat anders.
Hoe moet ik dat rijmen met jouw eerdere pleidooi dat je met de up! probleemloos 3 ton kunt rijden, zoals die taxi-up!-jes waar je naar refereerde?

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » vr 24 jul 2020, 07:47

Heel simpel, ik wil de auto de rest van mijn leven houden. Bij 160k is ze nog wel in goede staat. Bij 300k ervaring is de meeste glans er letterlijk vanaf. Ik wil haar ook nog enigszins mooi houden en gebruiken voor ontspannen ritten en af en toe gebruik. Daarom de keuze voor een andere daily. Nu nog plek zien te vinden waar ik haar droog kan stallen. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door NidayFright » zo 26 jul 2020, 11:49

Tom Westendorp schreef:
wo 22 jul 2020, 12:17
Waarom? Afgezien van de versnellingsbak en wat GTI-opsmuk identieke auto's.
Je hebt het over een TSI gechipt naar 140pk en een GTI met 116pk en bijbehorend koppel van de twee. Dat is een appel met een peer vergelijken natuurlijk. Plus het feit is gewoon dat een TSI niet de fun-factor zal evenaren die de GTI wel heeft. *Niet verkeerd bedoelt, laat dat even duidelijk zijn:)* Verder begrijp ik niet waarom je nu meerdere punten benoemt en je deze vergelijking maakt, aangezien je niet eens een GTI in het bezit hebt. Een Audi A3 2.0 Quattro en een S3 zijn ook identiek, het 8X model A1 1.4 compressor en een S1 zijn ook identiek (etc etc..) als je het zo gaat bekijken dus wat is je punt. Je zit alleen per model in een andere prijsklasse, waarvan de Up! in de laagste zit. Zou de GTI helemaal Top-Notch zijn dan is die gewoon niet betaalbaar voor de gemiddelde burger. Dan benoem je vervolgens dat alleen een andere versnellingsbak en hooguit wat 'versiersels' zijn aangebracht om er een GTI van te maken. Beetje kortzichtig, wat verder duidelijk maakt dat je de auto niet of nauwelijks kent. Los van dat respecteer ik je mening en blijft het leuk om je topic te lezen hoe je jouw TSI ervaart maar geloof mij dat je heel anders over een GTI zal denken en tevens meer over te weten zal komen als je er zelf één zou hebben of wellicht een keer voor een lange tijd tot je beschikking zou hebben. En stap daarna weer eens in een normale Up TSI. En of die nou gechipt is of niet, er zijn veel meer verschillen dan je doet denken en dan heb ik het niet alleen over het visuele gedeelte. De vergelijking die je maakt is gewoon niet helemaal realistisch:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » zo 26 jul 2020, 18:04

Lol, volgens mij heb je gemist wat ik deed voordat ik bij Gallery Aaldering aan het werk ging. Ik heb namelijk 3,5 jaar bij Huiskes-kokkeler Autobedrijven gewerkt. Aldaar hadden we praktisch altijd één up! GTI in de demovloot. Zonder te overdrijven denk ik dat ik zo’n 3.000 kilometer in GTI’s heb gereden.

Leuk om te lezen dat de marketing van Volkswagen haar werk doet maar de GTI is echt niet zo verschillend van de TSI als dat ze je willen doen geloven. De remmen zijn marginaal groter, de wielen zijn 17 inch maar die kun je ook op een TSI krijgen, het stuur ziet er anders uit, de bekleding ziet er anders uit, de motor is identiek aan de TSI en alleen de versnellingsbak is iets waar je echt het verschil merkt in het dagelijks rijden. De sound-generator is er natuurlijk ook nog maar die zou ik persoonlijk direct activeren.

Een GTI en een TSI verschillen amper. Mijn TSI heeft de beschikking over Eibach pro veren, dat maakt het rijgedrag redelijk gelijk aan dat van de GTI, niet wetenschappelijk vastgesteld maar gewoon iets dat ik heb gevoeld toen ik twee keer back to back hetzelfde stuk weg reed, de ene keer in mijn auto de andere keer in een GTI.

Prachtig om te lezen dat je aangeeft dat ik de GTI nauwelijks ken, ik denk dat ik de GTI minstens zo goed ken als menig eigenaar en daarom ook heel goed een beeld kan vormen. Feit is en blijft dat de GTI een hele leuke kleine auto is maar bij lange na niet zo scherp als een Abarth 500 of Fiesta ST of Swift Sport. Had VW echt een verschil willen maken dan hadden ze in ieder geval de GTI een lichter vliegwiel mee moeten geven en maximaal 16 inch wielen met serieuze banden in plaats van die eco elastiekjes die nu om de 17 inch wielen zitten.

Lees dit topic er maar op na, na mijn eerste serieuze rit in een GTi heb ik direct aangegeven dat ik er nooit een zou kopen omdat ik al een TSI heb. Daar blijf ik bij, het verschil is niet groot genoeg om het enorme prijsverschil te rechtvaardigen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » di 28 jul 2020, 08:02

Toch een kleine reparatie aan de up! moeten uitvoeren. De lamp in de linker koplamp had het begeven. Gelukkig had ik nog een setje Osram Nightbreaker laser liggen en hoefde ik niet in het donker te zitten. De rechter Philips Whitevision lamp doet het nog wel dus die heb ik nog niet vervangen. Voor de zekerheid wel alvast een andere lamp in de auto gelegd.

Als het gekker niet wordt. ;)

Nog 2.500 kilometer tot de volgende beurt. Het gaat weer hard met de kilometers. Afgelopen vrijdag nog even naar Gorinchem op en neer geweest om te filmen met een Alpina B3s Touring. Wat een geweldenaar! :dance:

De film daarvan kun je hier zien:

Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Emiel25 » wo 29 jul 2020, 20:17

TSI, GTI, ieder zijn ding.
Zolang t maar geen BMW is, haha!
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Tom Westendorp » wo 29 jul 2020, 20:41

Mwoah heb er meerdere gehad, zou het volgende Bayerische wonderkind de oprit niet aftrappen. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Up!grade TSI » wo 29 jul 2020, 22:35

Tom Westendorp schreef:
wo 22 jul 2020, 12:17
Waarom? Afgezien van de versnellingsbak en wat GTI-opsmuk identieke auto's.
Vergeet het roetfilter en de sound-actuator niet...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Up!grade TSI » wo 29 jul 2020, 22:43

Tom Westendorp schreef:
di 28 jul 2020, 08:02
Toch een kleine reparatie aan de up! moeten uitvoeren. De lamp in de linker koplamp had het begeven. Gelukkig had ik nog een setje Osram Nightbreaker laser liggen en hoefde ik niet in het donker te zitten. De rechter Philips Whitevision lamp doet het nog wel dus die heb ik nog niet vervangen. Voor de zekerheid wel alvast een andere lamp in de auto gelegd.

Als het gekker niet wordt. ;)

Nog 2.500 kilometer tot de volgende beurt. Het gaat weer hard met de kilometers. Afgelopen vrijdag nog even naar Gorinchem op en neer geweest om te filmen met een Alpina B3s Touring. Wat een geweldenaar! :dance:

De film daarvan kun je hier zien:

Wil niet bijdehand doen Tom, maar jij zou toch moeten weten met zoveel ervaring in de automotive sector dat het los van het feit dat het geen gezicht is je bij een defect H4 lampje je beide hoort te vervangen? En zeker geen twee verschillende. Is maar een mening...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Tom's GTI Killer - Range extender p.53

Bericht door Up!grade TSI » wo 29 jul 2020, 23:02

Autheo schreef:
wo 22 jul 2020, 20:50
Tom Westendorp schreef:
wo 22 jul 2020, 13:40
damianw26 schreef:
ma 20 jul 2020, 22:58
Dat zijn de betere berichten, gewoon echt een heerlijke en vooral leuke auto. En als klap op de vuurpeil kost het ook nog eens bijna niks om ervan te genieten ;)
Het rijden kost idd helemaal niets. Banden in 15 inch zijn ook heerlijk goedkoop.
Nou jongens, overdrijven is ook een vak ;). Vergeleken met veel auto's is het rijden met een Vagling natuurlijk heel betaalbaar, maar desondanks blijft autorijden best een dure hobby. Als ik nu bereken wat ik op z'n gunstigst met mijn Mii kwijt ben, kom ik op 14 cent/km, bij mijn jaarkilometrage van 30.000 km. Dat klinkt lekker goedkoop, en is het ook. Maar als je dan kijkt wat ik in totaal maandelijks kwijt ben (inclusief alles), gaat het nog wel om € 360 per maand. Dat is per jaar dus ongeveer € 4.300. Dat noem ik toch niet direct 'bijna' of 'helemaal' niks ;)
Goed punt Theo! Je moet niet vergeten Tom dat er vele verschillende inkomensgroepen actief zijn hier op het forum.
Wat voor jou heerlijk goedkoop is, is voor een ander misschien -even sparen of uitstellen tot volgende maand-
En voor velen hier is de vagling misschien niet 't autootje van de vrouw of voor erbij maar gewoon de daily driver, uit noodzaak...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Plaats reactie