Na ruim een jaar en ruim 35.000 km wordt het hoog tijd dat ik eens ga beschrijven hoe mijn Mii bevalt in de praktijk.
Nou, daar kan ik kort over zijn: GEWELDIG.
Waar we in het begin nog dachten dat we voor gezinsactiviteiten onze grotere auto, een Peugeot 206 SW zouden gebruiken, vanwege de ruimte, is dit in al die tijd één keer voorgekomen. We gebruiken de Mii werkelijk voor álle ritten met ons gezin.
Het rijdt goed, de stoelen zitten volwassen en nu ik een poosje terug een armsteun heb laten plaatsen is de ervaring helemaal compleet.
De auto rijdt soepel, het schakelen en sturen gaat nog steeds als toen hij nieuw was.
Ik ben inmiddels zo gewend aan de wendbaarheid en korte draaicirkel dat ik echt voorzichtig moet doen en goed moet nadenken als ik in een grotere auto rijd.
De motor is met zijn 60 pk bescheiden, maar ik heb niet het gevoel enorm tekort te komen.
Ik lees op het forum wisselende ervaringen over het rijden op de snelweg in combinatie met het beperkte vermogen.
Mijn ervaring is dat het allemaal prima gaat. Ik rij geregeld op de snelweg, en heb de auto pittig ingereden, dus die loopt wel.
Tuurlijk, als je vanaf 80 a 90 km/u wil versnellen, en je wil dat vlot doen ontkom je niet aan even terugschakelen. Is ook wel weer leuk, want die 3 cilinder roffel blijft pure fun! (Mijn zoon zegt altijd als ik meer toeren maak: Pap, je hebt een raceauto
)
Mijn verbruik ligt in de winter rond de 1 op 18. Daarbij let ik niet echt op of ik nou zuinig doe of niet. Ik vind autorijden leuk, en ik kan tanken in Duitsland dus mij maak je niet gek. In de zomer heb ik ook met gemak 1 op 20 gehaald. Mijn winterbanden worden op het standaard lichtmetaal gezet dus ik vind het al met al een heel net verbruik. Het enige moment waarop verbruik stevig oploopt is met flinke tegenwind op de snelweg. Dat nemen we dan maar voor lief.
Verder werken alle opties en toebehoren zoals het moet.
Ik ben heel blij met mijn Garmin en gebruik alle toeters en bellen die daarop zitten regelmatig.
- Navigatie
- Twee telefoons gekoppeld (werk en prive, erg handig)
- SD kaartje voor muziek
- Muziek afspelen vanaf telefoon met bleutooth
- Uitgebreide BC (vond in het begin die zuinigheidstrainer die later uitkwam voor Seat erg grappig)
- De parkeersensoren met indicatie op het scherm vond ik in het begin echt overdreven, maar het zat erop. Maar verdorie, je went er ook nog aan. Ook hier opletten geblazen als ik met andere auto's rijd.
Ik gebruik altijd de Cruise control, en bij koud weer standaard de stoelverwarming.
Ook gebruik ik standaard bij verkeerslichten het start stop systeem.
Is er dan helemaal niets waar ik minder tevreden over ben?
Jazeker wel. Het zijn een beetje de standaard dingen:
- De hoedenplank die rechtop blijft staan, wat ontzettend irritant. Gelukkig heb ik mijn kinderen ook vaak bij me in de auto, die kunnen dan een klap naar achter geven,
- Het ontbreken van dubbele raambediening (ook mis ik verlichting in de knoppen)
- En dan mijn grootste ergernis. Het vies worden van de achterkant, zeker in deze tijd van het jaar.
Ik weet dat ik voor spatlappen kan gaan, maar wat vind ik dat lelijk. Dan maar regelmatig door de wasstraat. Hoewel ik meestal wacht tot de kentekenplaat bijna onleesbaar is. (gemiddeld elke twee weken)
Ik ben nog steeds superblij met mijn Mietje, en hoop er nog lang met veel plezier in te rijden.
Hieronder nog wat plaatjes.
Eentje omdat ik vond dat het gewoon leuk was in de sneeuw.
Die ander omdat ik gewoon een foto moest maken toen ik naast Tom kon parkeren in Enschede.