Pagina 1 van 2
VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 17:58
door mosshuub
Gisteren bij VW-garage Hegeman in Nijmegen de eerste (van de garage) Up! op CNG - aardgas en methaan (groengas) - opgehaald.
Ik heb bewust gekozen voor de Take up omdat dat gewichtsbesparend is; centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
De kleur silver light metallic is mooi fris. De uitvoering van de auto is degelijk, bijna robuust en de binnenruimte is verrassend. Ik was een Lupo 3L gewend, maar dit is toch wel weer een volgende generatie in autobeleving.
Ik ga de komende maanden het verbruik bijhouden, want ik vrees dat de beloofde 1:34,5 bij lange na niet gehaald wordt. Daar is het mij ook uiteindelijk ook niet om te doen. Voor alles hoop ik op minder CO2-uitstoot, schonere emissies en een transitie naar duurzame automobiliteit. In Duitsland worden op dit moment twee fabrieken gebouwd die de piekproductie van zonne- en windenergie omzetten naar methaan. VW heeft slim ingezet op de CNG-strategie, want elektriciteit heeft nog steeds te veel nadelen. Ik ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld.
- foto.JPG (69.7 KiB) 16624 keer bekeken
- foto3.JPG (50.6 KiB) 16624 keer bekeken
- foto2.JPG (70.6 KiB) 16624 keer bekeken
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 18:19
door Up-Jury
Hey top Mosshuub,
gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat je topic lekker vol wordt met je ervaring hiervan.
Veel rij plezier
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 19:37
door TV_UP!
Gefiliciteerd
en veel plezier met je up!
ben benieuwd naar het verbruik.
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 19:50
door up!
Mooi hoor Huub! Leuk dat je zo trendsettend en maatschappelijk verantwoord bezig bent!
Ik ben ook benieuwd naar het verbruik en zie uit naar updates
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 20:08
door Pop Up!
Proficiat Huub, dat ziet er mooi uit! Ik lees hier graag je ervaringen over de Eco Up!
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 23:13
door Whazz'Up!
En weer een EcoUp! erbij, ik had niet gedacht dat er toch zo nog redelijk wat animo voor was. Wel goed om te zien dat deze uitvoering toch ook in trek is.
Ik heb er zelf ook een besteld, maar werd toch nog even aan het twijfelen gebracht toen ik afgelopen week een uitgebreide proefrit (woon-werkverkeer v.v., totaal 75km) heb gemaakt. Het gemiddelde brandstofverbruik (volgens de boordcomputer) kwam uit op 3.8kg/100km terwijl ik binnendoor reed, niet harder dan 80km/u en ook nog redelijk rustig aan het 'gassen' was. De volgende rit heb ik grotendeels over de snelweg genomen en kwam toen op een gemiddelde van 4,3kg/100km uit. Dat is toch wel wat anders als het gemiddelde van 2,9kg/100km wat VW opgeeft.
Ik vond het zeker wel een lekker rijdend karretje en kon zelf nauwelijks verschil merken in trekkracht t.o.v. de 60pk benzineversie.
Ben benieuwd naar jouw (en andere EcoUp!-gebruiker's) eerste ervaringen met je EcoUp! Enjoy!
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: za 16 feb 2013, 11:31
door GunSpeed
Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: za 16 feb 2013, 16:42
door up!
GunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???
Volgens mij hebben alle up's in Nederland hetzelfde gewicht: 840kg, ongeacht de uitvoering (take up, move up, high up). Hetzelfde zou moeten gelden voor de Eco Up. Dus ik geloof het ook niet
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 18 feb 2013, 11:22
door mosshuub
Als je kijkt naar de technische specificaties van de Take Up! in vergelijking met de High Up! zie je dat VW de standaard-specificaties hanteert; alle accesoires en het meergewicht laat men bewust daar buiten. Dat zou de verkoop van de luxere modellen juist ontmoedigen. Denk logisch na: elektrische ramen, centrale vergrendeling, parkeersensoren, navigatie, airco: het is allemaal extra techniek dat tot een toename van het basisgewicht van de auto leidt.
up! schreef:GunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???
Volgens mij hebben alle up's in Nederland hetzelfde gewicht: 840kg, ongeacht de uitvoering (take up, move up, high up). Hetzelfde zou moeten gelden voor de Eco Up. Dus ik geloof het ook niet
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:14
door up!
Dus je doet het niet voor de wegenbelasting, maar omdat de 10-20kg verschil van invloed is op de CO2 emissie? Dat is wel heel maatschappelijk verantwoord
Als jij je er maar goed bij voelt
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 18 feb 2013, 12:15
door Uppert
Meer opties= meer gewicht uiteraard. Als je airco besteld krijg je er een compressor, verdamper en condensor bij van een aantal kilos. Die worden niet ergens anders gecompenseerd door minder plaatwerk.
Eco up weegt zelfs 1031kg door de CNG-tanks.
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: di 19 feb 2013, 16:48
door Ron UP
GunSpeed schreef:Lijkt me inderdaad een leuk alternatief, hou ons op de hoogte van het verbruik en eveneens het gebruikgemak met de toch wel zeer beperkte tankinhoud.
mosshuub schreef:centrale portiervergrendeling leidt tot een gewichtstoename van 20-30 kilo, evenals elektrische ramen etc.
Dit geloof je toch zelf niet hoop ik???
Is dan wel een hele speciale zware uitvoering dan
Maarrrrr veel geluk met je Eco UP !!
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 25 feb 2013, 19:25
door Ederer
Alleen jammer dat je er maar op zeer beperkte plekken kunt tanken! Daardoor voor mij al kansloos
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: do 28 feb 2013, 21:02
door Whazz'Up!
Je moet wel een beetje mazzel hebben met de tanklocaties ja. Ik heb er (gelukkig) 2 langs mijn woon-werkverkeer route liggen, anders was mijn keuze ook niet op de Eco-variant gevallen.
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 20:20
door guggenheimer
Volgens de folder is het gewicht van de Eco op 931KG mocht dat niet zo zijn.... Dan is de 80PK TwinAir Turbo Panda op CNG toch wel een serieus alternatief...
Kan iemand op zijn eco up kenteken kijken wat het nu is? Alvast bedankt!
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: ma 19 aug 2013, 21:45
door Whazz'Up!
Bij deze bevestigd;
Massa ledig voertuig: 931 kg
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: di 20 aug 2013, 08:34
door guggenheimer
Dank. Panda is 1055 en daardoor 300 euro per jaar meer wegenbelasting.... lust meer CNG en daagt uit door de turbo om lekker door te trappen... en dan is de 11KG CNG niet genoeg om 2 keer woon werk te halen... en elke dag tanken dat is met net te veel.
Oh wat getwijfeld...... stoer bakkie hoor... 80PK met 145NM.... makkelijk 200NM van te tunen....
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: za 07 sep 2013, 11:06
door Aficionado
Een aantal argumenten die ik hierboven zie staan voor/tegen de CNG en de keuze tussen de Fiat Panda CNG en de Up! CNG zijn heel herkenbaar.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Sta je achteraf gezien nog steeds achter je keuze voor de TakeUp of had je beter voor bijv. de MoveUp of HighUp kunnen gaan?
Ik denk zelf aan de 5 deurs MoveUp EcoFuel.
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: za 07 sep 2013, 19:59
door GasDwerg
x
Re: VW Eco Up!
Geplaatst: wo 11 sep 2013, 21:10
door maximus288
hebbie die aardgas bus nooit zien branden? nein danke