e-Up! nep motorgeluid

Laat hier je nieuwe trots zien.
PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » do 20 jan 2022, 17:02

Onze e-Up! maakt tot zo'n 30km/u en motor nepgeluid.
Dat schijnt vanaf midden 2021 verplicht te zijn geweest in Duitsland (import e-Up!).

Naast de onzin vind ik het ook hinderlijk en afbreuk doen aan het comfort van de Up!.

Weet iemand een adresje waar ik dat uit kan laten zetten?

IgorGTI
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:46

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door IgorGTI » do 20 jan 2022, 19:43

Ik heb in mijn GTi ook een zgn "soundactor". Het eerste half jaar was dat leuk maar heb 'm uit laten zetten via VCDS. Kan bij de VW garage maar ik heb toen een persoon gevonden via Marktplaats. Hier op het forum zullen er ook genoeg zitten die dat kunnen
Up GTi 139pk/242Nm
Golf TSi 150pk/250Nm

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door OnlyWay=Up! » do 20 jan 2022, 22:46

Dat is zeker uit te programmeren.
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Autheo » do 20 jan 2022, 23:40

PHS schreef:
do 20 jan 2022, 17:02
Onze e-Up! maakt tot zo'n 30km/u en motor nepgeluid.
Dat schijnt vanaf midden 2021 verplicht te zijn geweest in Duitsland (import e-Up!).

Naast de onzin vind ik het ook hinderlijk en afbreuk doen aan het comfort van de Up!.

Weet iemand een adresje waar ik dat uit kan laten zetten?
Dat nepgeluid is juist een veiligheidsoptie. Jij vindt het achter je stuur mogelijk onzin, maar als iemand in een woonwijk loopt/fietst en niet hoort dat er achter zich een hele stille electrische auto aankomt, kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen. Boven de 30 km/u maken de banden vaak genoeg geluid, om niet meer onopgemerkt iemand van achter te naderen. Ik hoop dat je niet je eigen comfort boven de veiligheid van anderen wil stellen.

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » za 22 jan 2022, 11:01

Ik vind het schijnveiligheid.
In het dagelijkse verkeer overstemt de rest van het verkeer dit geluid.
En tegen Airpods heeft het al helemaal geen kans.
En de meeste fietsers doen toch waar ze zin in hebben, ook al horen ze een V8 achter zich grommen.
Maar goed. Dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Up!grade TSI » za 22 jan 2022, 13:35

PHS schreef:
za 22 jan 2022, 11:01
Ik vind het schijnveiligheid.
In het dagelijkse verkeer overstemt de rest van het verkeer dit geluid.
En tegen Airpods heeft het al helemaal geen kans.
En de meeste fietsers doen toch waar ze zin in hebben, ook al horen ze een V8 achter zich grommen.
Maar goed. Dat is mijn mening.
Daar heb je een punt, ligt er ook wel een beetje aan waar je woont/veel rijdt natuurlijk ;)
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Autheo » za 22 jan 2022, 14:10

PHS schreef:
za 22 jan 2022, 11:01
Ik vind het schijnveiligheid.
In het dagelijkse verkeer overstemt de rest van het verkeer dit geluid.
En tegen Airpods heeft het al helemaal geen kans.
En de meeste fietsers doen toch waar ze zin in hebben, ook al horen ze een V8 achter zich grommen.
Maar goed. Dat is mijn mening.
Ik vind het schijncomfort.
In het dagelijks verkeer overstemt je radio het nepgeluid probleemloos.
En al doen andere verkeersdeelnemers wat ze willen, dat betekent niet dat ik ook zo egoïstisch moet zijn.
Maar goed, dat is mijn mening ;)

PS Wat die Airpods betreft, de mensen met die dingen in hun oren, zijn er waarschijnlijk aan gewend en schrikken minder van wat ze niet eerder hoorden. Maar juist oudere verkeersdeelnemers, zonder die dingen, en soms zelfs met een minder goed gehoor, kunnen veel eerder schrikken van een achteropkomende stille auto. Bovendien, als die schrikken, zijn ze fysiek meestal niet zo snel om daar goed op te reageren....

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » za 22 jan 2022, 18:10

Autheo schreef:
za 22 jan 2022, 14:10
PHS schreef:
za 22 jan 2022, 11:01
Ik vind het schijnveiligheid.
In het dagelijkse verkeer overstemt de rest van het verkeer dit geluid.
En tegen Airpods heeft het al helemaal geen kans.
En de meeste fietsers doen toch waar ze zin in hebben, ook al horen ze een V8 achter zich grommen.
Maar goed. Dat is mijn mening.
Ik vind het schijncomfort.
In het dagelijks verkeer overstemt je radio het nepgeluid probleemloos.
En al doen andere verkeersdeelnemers wat ze willen, dat betekent niet dat ik ook zo egoïstisch moet zijn.
Maar goed, dat is mijn mening ;)

PS Wat die Airpods betreft, de mensen met die dingen in hun oren, zijn er waarschijnlijk aan gewend en schrikken minder van wat ze niet eerder hoorden. Maar juist oudere verkeersdeelnemers, zonder die dingen, en soms zelfs met een minder goed gehoor, kunnen veel eerder schrikken van een achteropkomende stille auto. Bovendien, als die schrikken, zijn ze fysiek meestal niet zo snel om daar goed op te reageren....
Die oudere verkeersdeelnemers moeten dan wel hun gehoorapparaatjes opgeladen hebben :D
En uit ervaring met (schoon)ouders weet ik dat dat vaak niet het geval is. WAT ZEG JE??? Haha.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Gert » za 22 jan 2022, 20:51

Ik ben het met je eens PHS en gelukkig heeft mijn iets oudere e-up dit nep-geluid niet. Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers me nog goed genoeg horen aankomen. Daarbij reed ik met mijn benzine up en rijdt ik met mijn e-up in de stad supervoorzichtig. Of ze je nou horen of niet ik vind mijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid veel groter dan die van voetgangers of fietsers. Waarom? Omdat de gevolgen voor hen (dood of invalide) veel groter zijn dan voor mij (kras in de lak of bloed op mijn gril).

Het punt voor mij als e-up rijder is niet dat mijn auto geen geluid mag maken maar dat ik geen enkel geluid kan bedenken dat acceptabel is als substituut voor geruisloos. De e-up levert trouwens ruim voldoende wind en banden geluid. Ik zie dat ik gehoord wordt, al vertrouw ik er niet op ;)

Wat je er aan kunt doen PHS ? Ik denk dat net als met de default instellingen van de airco en de lane assist het antwoord luidt: OBDeleven! Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=JwdBicprgNg

Tegen elke e-up rijder zeg ik: Tedo Nash en OBDeleven rule!
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Gert » ma 24 jan 2022, 14:59

Er bestaat trouwens wel een geluid dat een acceptabel substituut is voor geruisloos. Dat is muziek van Bach, Mozart of Schubert.

Ik zet de mediaplayer/radio altijd vrij hard en het geluid is ook buiten de auto te horen. In de zomer staat het passagiersraam op een kiertje en is het op straat nog beter te horen. Asociaal wellicht, maar ook veilig ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Kanerr
Forum newbie
Berichten: 76
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 09:20

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Kanerr » di 25 jan 2022, 10:49

Zo, max volume Bozart luisteraar heb ik nog niet gehoord! Gaaf :D

wat het geluid betreft is dit uit te zetten middels vag/com of obd11, alleen even zoeken naar de juiste codering :)
Mini JCW Manhart - viewtopic.php?f=19&t=8096

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » ma 31 jan 2022, 12:51

Gert schreef:
za 22 jan 2022, 20:51
Ik ben het met je eens PHS en gelukkig heeft mijn iets oudere e-up dit nep-geluid niet. Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers me nog goed genoeg horen aankomen. Daarbij reed ik met mijn benzine up en rijdt ik met mijn e-up in de stad supervoorzichtig. Of ze je nou horen of niet ik vind mijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid veel groter dan die van voetgangers of fietsers. Waarom? Omdat de gevolgen voor hen (dood of invalide) veel groter zijn dan voor mij (kras in de lak of bloed op mijn gril).

Het punt voor mij als e-up rijder is niet dat mijn auto geen geluid mag maken maar dat ik geen enkel geluid kan bedenken dat acceptabel is als substituut voor geruisloos. De e-up levert trouwens ruim voldoende wind en banden geluid. Ik zie dat ik gehoord wordt, al vertrouw ik er niet op ;)

Wat je er aan kunt doen PHS ? Ik denk dat net als met de default instellingen van de airco en de lane assist het antwoord luidt: OBDeleven! Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=JwdBicprgNg

Tegen elke e-up rijder zeg ik: Tedo Nash en OBDeleven rule!
Dacht ik ook, maar modellen 2021 schijnen een soort OBD beveiliging te hebben (SFD).
Ik weet niet of OBDeleven dan ok werkt.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door Gert » ma 31 jan 2022, 17:35

Het zou mij verbazen als OBDeleven niet (meer) zou werken. Volgens mij hebben de meeste Duitsers nieuwe modellen al was het maar omdat ze vaak een jaar of langer hebben moeten wachten op levering.

https://www.goingelectric.de/forum/view ... n#p1789622

Hieronder wordt mijn vermoeden bevestigd volgens mij.

https://www.goingelectric.de/forum/view ... 8#p1723608
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » ma 31 jan 2022, 19:46

Gert schreef:
ma 31 jan 2022, 17:35
Het zou mij verbazen als OBDeleven niet (meer) zou werken. Volgens mij hebben de meeste Duitsers nieuwe modellen al was het maar omdat ze vaak een jaar of langer hebben moeten wachten op levering.

https://www.goingelectric.de/forum/view ... n#p1789622

Hieronder wordt mijn vermoeden bevestigd volgens mij.

https://www.goingelectric.de/forum/view ... 8#p1723608
Lijkt er idd wel op.
Dank voor de links!

PHS
Forum newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 09 jan 2022, 15:08

Re: e-Up! nep motorgeluid

Bericht door PHS » za 05 feb 2022, 19:32

OBDeleven gekocht en direct wat getuned aan de E-Up!

Grasmaaiergeluid is weg :D

Heel veel in te stellen. Goed kijken naar Tedo....

Plaats reactie