ruitenwissers e-up

Of het nou gaat om een onderhoudsbeurt of andere wielen, hier kun je alles bespreken
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

ruitenwissers e-up

Bericht door Gert » za 23 sep 2023, 17:00

De ruitenwissers van mijn e-up doen na ruim 3 jaar hun werk nog prima maar ik word zo ongeveer gek van het knarsende geluid dat ze maken. Meen me vaag te herinneren dat dat bij mijn up ook al een beetje zo was maar ben niet zeker of dat dezelfde wissers zijn/waren.

Enfin, op het Duitse e-up forum is er een draadje "Scheibenwissergerausche" over van 9 paginas. Daar komen allerlei oplossingen voorbij maar ik heb gekozen voor de tip om over te stappen op Bosch Aerotwin A555S wissers (prod.nr 3397007555). Online zijn die te koop voor 20 euro. Ze doen het !!! Dwz ze wissen ongeveer even goed als de oude maar totaal zonder enig irriterend geluid. Hoop wel dat mijn garantie niet vervalt door deze eigenhandige ingreep ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: ruitenwissers e-up

Bericht door Autheo » za 23 sep 2023, 23:01

Ruitenwissers zijn versleten als ruitenwissers gaan knarsen, piepen of schuren, of niet meer streeploos kunnen wissen. In al deze gevallen is het rubber verouderd, en moeten ze worden vervangen. Mijn ervaring is dat de termijn waarop één van deze defecten gaat optreden, enorm kan verschillen, zelfs met Bosch Aerotwins.
Maar ik zou me vooral heel erg veel zorgen gaan maken over de vervallen garantie door deze eigenhandige aanpassing. Ik denk niet dat de dealer nog enige clementie zal bieden :lol:

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: ruitenwissers e-up

Bericht door Gert » ma 25 sep 2023, 09:47

Ja, je zult wel gelijk hebben. Ik heb altijd gedacht dat ruitenwissers niet meer goed zijn als ze niet meer goed wissen maar dat is kennelijk niet altijd het geval want in mijn up en e-up wisten ze nog prima. Wat ook niet heel vreemd is want ik rijd maar zelden in de regen dus veel hebben ze niet te doen. Wel ben ik geneigd je diplomatieke "enorm kan varieren" te vervangen door "heel vaak al verrassend snel", bvb 2 jaar of minder. Voor nauwelijks gebruikte wissers vind ik dat tenminste verrassend snel. Zeker gegeven dat de up in elk geval 's nachts altijd in de garage staat.

Gelukkig loopt mijn garantie al as maart af ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie