actieradius E-up gekelderd

Bespreek hier alles omtrent het laden en de techniek van je Volkswagen ID
Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

actieradius E-up gekelderd

Bericht door Rinke » vr 26 nov 2021, 22:57

Aangezien ik nieuw ben op dit forum stel ik me graag even voor. Sinds een half jaar is mijn vrouw de trotste eigenaar van een stoere elektrische VWup uit 2014. Deze up is door een Nederlands garagebedrijf geïmporteerd uit Duitsland. Bij aanschaf in de zomer de accu laten testen en de capaciteit was nog steeds 100% (met 21.000 km op de teller). Wanneer de up 100% opgeladen werd stond er 145 km op de teller. De werkelijke actieradius was weliswaar wat minder maar nog altijd rond de 135 - 140 km. So far so good.

Nu een half jaar verder en wat guurder weer laden we de auto op tot 90%. Dit op aanraden om de accu in goede conditie te houden. De actieradius echter laat een veel lager aantal kilometers zien. Dat aantal wisselt. De laatste keer was een dieptepunt van 85 km. Ter nauwer nood kan er maar 60 kilometer in gereden worden. En dan wordt er gereden op de meest zuinige stand, zonder ook maar een andere stroomverbruiker aan te hebben (kachel bijvoorbeeld).

Heeft iemand enig idee of dat normaal is? Het weer is nu ook niet zo koud dat de accucapaciteit zo ver achteruit hobbelt. Is dat het of is er iets anders aan de hand? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Het opladen doen we overigens gewoon via een kabel aan het stopcontact (3,7 kW).

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Gert » zo 28 nov 2021, 09:59

Dag Rinke,
Weliswaar heb ik een 2020 e-up maar ik zie hetzelfde met mijn range gebeuren als jij en volgens mij iedereen die een e-up heeft of trouwens welke elektrische auto maar ook. Mijn range is formeel 260 km maar dat betekent in de zomer 300 km en in de winter 150 km en in herfst / lente niet heel veel meer dan die 150 km zeg 160/170. Ik kan daar overigens goed mee leven omdat ik een laadpunt in mijn garage heb. Je laad gewoon wat vaker op in de winter. Het laden gaat volgens programma in de nacht en het stekkeren/ontstekkeren is secondenwerk.

Bij een 2014 e-up (pak hem beet 150 km in de zomer, 75 km in de winter en niet veel meer in lente en herfst.) is de situatie natuurlijk wat kritischer en hangt het natuurlijk wat sterker af van hoeveel je per dag maximaal wilt en kunt rijden of je nog blij bent met je e-up.

Verder speelt je snelheid bij het rijden natuurlijk ook een complicerende rol. Bij 50 km is je verbruik bvb 10 kwh/uur, bij 75 km bvb 16 kwh/uur en bij 120 km bvb 22kwh/uur. Dat je boordcomputer het allemaal niet precies weet komt omdat hij niet weet wat jij van plan bent. De voorspelling is gebaseerd op je laatste rijgedrag denk ik.

Kortom: binnen grenzen is de e-up een heerlijke auto maar die grenzen zijn er dus wel. Overigens is dat tot 90 procent opladen (ik doe tot 80 procent!) wel een goed idee. Incidenteel kun je natuurlijk gerust wel tot 100 procent opladen maar heel veel schiet je daar natuurlijk niet mee op.

PS De thermostaat staat default op 22 graden en springt elke dag naar die waarde. In de winter rij ik vaak met de thermostaat op 18 graden . Soms gebruik ik de stoelverwarming maar altijd kleed ik me lekker warm aan. Het helpt wel maar een beetje voor de range.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PlannedObsol
Forum newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 20:42
Locatie: Assen

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door PlannedObsol » zo 28 nov 2021, 20:22

@Rinke: het verhaal van Gert kan ik bevestigen (ook 2020 E-Up). Afgelopen zomer rond de 10 kW/100 km, afgelopen week tegen de 15 kW/100 km. Ben benieuwd waarop ik uit ga komen in de winter.

De E-Up heeft een relatief kleine capaciteit, bruto 36 kW of in jouw geval 18 kW. Trek er de verplichte 10% reserve van af, dan houd je 16 kW over (als je tot 90% laadt en je geen capaciteit hebt verloren zoals je al aangeeft). Daarbij is de E-Up een eenvoudige EV zonder warmtepomp, dus bij kou en koude accu kun je er minder uit halen. Kortom ook in eco+ stand kom je in de winter waarschijnlijk niet veel verder dan 75-85 km op een volle lading.

Is EV-eigen: snelheid, temperatuur, (tegen)wind, breedte van de banden, zelfs regen maakt uit heb ik gemerkt. Vreet de ruitenwisser-motor zoveel stroom? Grappig is bijv. temperatuur: onthoudt de range eens op een koude ochtend (als je bijv. aankomt op het werk) met dat als je later op de warmere middag wilt vertrekken voor de thuisrit: de accu-meter staat een fractie hoger en de range neemt daardoor uiteraard iets toe.

Groeten, Hendrik.
Seat Ibiza 1.5 Sport 2022 Pure Red, Mini JCW 2021 Rebel Green, Dacia MCV 2014 Black

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 nov 2021, 09:46

Dit probleem gaat vaker voorkomen bij eerste generatie E-up! bezitters dus daarom hier mijn advies zoals ik het ook altijd gaf toen ik nog bij de dealer werkzaam was.

1. Gewoon de accu volladen, daar kunnen ze prima tegen, een laadpaal thuis is geen snellader dus de accu heeft maar weinig te leiden.
2. Zorg dat de accu vol is op het moment dat je weggaat. Veel mensen laden de auto nog steeds helemaal vol op het moment dat ze thuis komen en rijden vervolgens met een steenkoude accu 's morgens de straat uit. Dat zorgt ervoor dat de accu waardevolle kilometers verliest aan het opwarmen van het pakket. Zorg dus dat de accu vol is op het moment dat je van plan bent van huis te gaan.
3. Houd er rekening mee dat het met nog lagere temperaturen nog minder wordt. dus probeer het ongemakt zoveel mogelijk te beperken door bovenstaande in acht te nemen.

Edit: zie nu net dat jullie via het stopcontact laden, echt geen enkele reden om de accu niet helemaal vol te laden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Rinke » ma 29 nov 2021, 23:31

Bedankt mensen. Ik begrijp dat we er mee moeten dealen. Laden tot 100% is inderdaad een optie. Ben wel erg benieuwd wat de actieradius is als het pittig vriest. Hoe houd je het dan een beetje behaaglijk? Er zou iets van een verwarming moeten zijn die niet op elektra werkt. Geen idee of dat bestaat. Dan maar een blower op stookolie mee voor onderweg :-)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Gert » di 30 nov 2021, 10:34

Voor mijn gevoel vindt de grootste dip in de range plaats in de herfst en doet de winter dan niet heel veel extra. Wel staat mijn auto in een garage en dat scheelt natuurlijk wel in de winter. Verder is er ook nog het broeikaseffect waardoor de winters toch wel wat zachter worden. Nog een paar tips om het een beetje warm te houden zonder een petroleumkacheltje mee te hoeven nemen:

i) Gebruik stoelverwarming ipv de gewone verwarming. Stoelverwarming schat ik op een paar honderd watt, de gewone verwarming op vele honderden watt, richting kwatt.
ii) Het laadprogramma heeft ook de optie om te climatiseren voor geplande vertrektijd. Dat werkt voor koelen en verwarmen. Je kunt dan de auto lekker voorverwarmen op je eigen stroomnet zonder de accu leeg te melken.
iii) Kleed je in de winter in fleece. Dat isoleert heerlijk en verbruikt 0 watt ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Tom Westendorp » wo 01 dec 2021, 09:52

Uitstekende tips Gert!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Mezelf
Forum newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 12:58

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Mezelf » za 18 dec 2021, 08:18

Hier een Citigo eIV bezitter. Ik laad standaard op tot 100% (laadpaal op oprit), kachel op 21C en stoelverwarming aan (indien de bestuurdertemperatuur daarom vraagt). Wegrijden met de accu juist volgeladen en de auto op temperatuur probeer ik zoveel mogelijk te doen. In de zomer is de WLPT range van 260km goed te doen, in de winter eigenlijk nooit minder dan 160km gezien (harde wind en vorst). Dit geldt voor woon-werkverkeer; 2x 80-85 km over voornamelijk snelweg.
Als ik alleen korte ritten maak en de kachel moet aan (die kan makkelijk 3 KW verbruiken) dan daalt de range helemaal dramatisch. Dat ligt dus niet aan de accu (al is die capaciteit ook wat minder als het koud is), maar vooral aan de al door iemand anders vermeldde slechte efficiëntie van een elektrische kachel.

Persoonlijk zou ik met het pre-facelift model e-Up met zo’n kleine accu niet kunnen leven, dat zou me wel erg veel range-anxiety geven.

Mino
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: za 08 okt 2022, 20:53

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Mino » wo 01 feb 2023, 13:14

Ik heb een e-up 2021 met grotere accu. Het schijnt dat de auto met grote of kleine accu maakt niet uit een keerpunt heeft bij 9 graden buitentemperatuur. Als de accu constant kouder is dan 9 graden gaat de radius achteruit. Het is nu febr. Dus nog steeds winter maar als de buitentemperatuur dadelijk warmer word en de batterij ook warmer word zul je zien dat de radius ineens beter is.
Ik ben laatst in de garage geweest en toen stond hij enkele uren binnen en toen ik wegreed was de radius ook meer geworden...
Verder is dit mijn 2e elektrische auto en ik moet zeggen hij is vrij km vast. Wat hij aangeeft kun je er redelijkerwijs ook mee halen. Dat was is de vorige auto altijd een verrassing. In de winter gebruikt iedereen ook de verwarming enzo en de verwarming is net als de airco elektrisch. Verwarmen kost ook meer stroom als koelen.
Er is niks aan de hand met de auto maar is nou eenmaal zo.
Heb je de mogelijkheid om thuis te laden en wil je je accu volledig benutten dan moet je hem op de lader al verwarmen dan gebruikt je de stroom van je huis en niet van de auto.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: actieradius E-up gekelderd

Bericht door Gert » zo 05 feb 2023, 10:29

@Mino
Ik heb inderdaad ook de indruk dat de invloed van de temperatuur op de range een beetje een stapfunctie is. En het "stappunt" inderdaad in de buurt van de 10 graden ligt.

Daar ligt mijn eigen stappunt trouwens ook. Ik bedoel dat ik het boven de 10 graden min of meer behaaglijk vind en bvb zonder jas naar buiten durf ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie