e-up 2020 en M&M app

Bespreek hier alles omtrent het laden en de techniek van je Volkswagen ID
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

e-up 2020 en M&M app

Bericht door Gert » di 21 apr 2020, 17:00

Met de M&M app kun je kiezen in een laad-menu om de auto accu uitgesteld te laten opladen. Je kunt per dag van de week een vertrektijd kiezen bvb 8 uur waarop de auto dan vol geladen moet zijn. Drie (sorry) vragen:
1) Uiteraard moet hiervoor de smartphone in de auto zijn en daaraan gekoppeld neem ik aan. Mijn vraag is of het uitgesteld laden dan vereist dat de smartphone aan en in de auto blijft of kun je hem na programmeren uitzetten en mee in huis nemen?
2) Hoe werkt dat uitgesteld laden. Rekent hij gewoon de tijd uit die verstrijkt tussen programmeren en vertrek en berekent dan de stroom die hij nodig heeft om in die tijd de gemeten leegte in de acccu weer op te vullen of gaat hij uit van de maximaal toegestane laadstroom en berekent hij dan hoeveel uur hij voor de vertrektijd moet beginnen met laden met die maximale stroom om de vastgestelde accu leegte weer op te vullen?
3) Als je dat een keer zegt voor alle dagen van de week geprogrammeerd hebt moet je dan na een week weer opnieuw programmeren of onthoudt hij tot nader order de gewenste vertrektijdstippen.

Ik weet dat ik zo een beetje de enige 2020 e up rijder ben maar mogelijk weet iemand die in een garage werkt (lees: kgroot) hier meer van of mogelijk heeft iemand hier ervaring me in een andere e auto. Alvast bedankt voor je ervaring of gedachte hierover.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: e-up 2020 en M&M app

Bericht door Tom Westendorp » do 23 apr 2020, 06:20

Dag Gert,

Dat zijn goede vragen.

1. Nee je hoeft je smartphone niet in je auto te laten zitten. De auto en de Smartphone kunnen communiceren zonder dat de telefoon in de auto aanwezig is.
2. Uitgesteld laden werkt echt perfect. Wat je namelijk bij een elektrische auto moet nastreven is dat de accu vol is op het moment dat jij van huis vertrekt. Op die manier is de accu al opgewarmd als je ‘s-morgens vertrekt en haal je het meeste rendement uit je accu.
3. Hij onthoud de laadtijden tot nader order.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: e-up 2020 en M&M app

Bericht door Gert » do 23 apr 2020, 13:49

Bedankt voor je antwoorden Tom. De rode knoop moet de blauwe knoop steunen ;)

Ben vooral nieuwsgierig naar de oplaadstroom (hoog of laag) ivm mijn hoofdzekering. Bij opladen in de nacht zal het wel loslopen.
Mijn hoofdzekering is nu 25A en het laadpunt (3,7 kw) heeft een eigen 16A groep. Dus 9A voor de rest van het huis wat natuurlijk nagenoeg niks is.
Als het internet gelijk heeft zou een slapend huis tussen 80 en 250 Watt zijn en dat is 1A of minder. Denk wel dat zo ongeveer alles dan op standbye moet staan en het licht uiteraard uit.

Heb wel vervangen aangevraagd van de 25A hoofdzekering door een 35A exexmplaar. Dat schijnt te kunnen en gratis te zijn.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: e-up 2020 en M&M app

Bericht door Gert » do 07 mei 2020, 13:08

Heb inmiddels een beetje ervaring met het laadgedeelte van de M&M app. Ter info voor de volgende e-vagling rijder het volgende:

Het is me gelukt om de e-up gedurende de daluren - hier 21.00 tot 07.00 uur - op te laden. Ik had als vertrektijd 08.00 uur opgegeven. Het opladen begon exact om 21.00 en met de volle 10A . Je kunt in de app de maximale stroom instellen tot een max van 16A. Dit terwijl mijn range maar 40 km onder het maximum stond. Hij had dus ook om 03.00 uur of zo kunnen beginnen. Ik vermoed dat de vertrektijd alleen relevant is voor als je de optie voorverwarmen (winter) of voorkoelen (zomer) aanvinkt. Immers daar moet hij natuurlijk niet onnodig lang van te voren mee beginnen.

Verder kun je in het programma ook een minimale ladingsgraad en een maximale ladingsgraad instellen. Ook al is door VW ter bevordering van de levensduur van je (rij)accu al een deel van de capaciteit afgeschermd voor gebruik, het schijnt nog wel een beetje nuttig te zijn - ter verdere bevordering van die levensduur - om zelf ook nog wat van je max actieradius in te leveren en genoemde graden bvb op 10 en 90 % of 20 en 80 % in te stellen. Nu is de beschikbare max radius vd e-up 260 km dus iedereen moet maar zelf kijken wat hij nog gemakkelijk kan of wil inleveren. Echt nodig lijkt het niet maar als je de levendsuur van je e-precious ver over de 10 jaar zou willen tillen zou het kunnen helpen. Lease je of is ie van de zaak dan kun je er weer anders tegenaan kijken.

Bij de minimale ladingsgraad is er een addertje onder het gras. Als je de acccu zover leeg rijdt dat je onder die minimale ladingsgraad komt, dan begint de auto onmiddellijk gewoon te laden na aansluiting op een laadpunt ongeacht dus wat je voor oplaadtijden hebt opgegeven. Ben je eenmaal weer op die minimale ladingsgraad dan nemen de geprogrammeerde tijden weer de macht over. In die situatie komen is niet zo heel waarschijnlijk maar ik heb toch de minimale ladingsgraad die op 30 % stond maar teruggeschoven naar 20 %. Houd niet van verrassingen.

PS ik heb sinds een paar jaar gratis een slimme electricitetis meter. Nooit naar om gekeken maar nu wel. Het is toch erg handig om realtime te kunnen zien hoeveel kw je gebruikt, bvb na inschakelen van magnetron of boiler. Je kunt het zoeken naar het boekje met de specs laten zitten.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie