TSI , leuk zeg !

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Frankenstein
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 jan 2023, 21:15

TSI , leuk zeg !

Bericht door Frankenstein » zo 05 feb 2023, 21:07

Hallo allemaal, ben al enige tijd ingeschreven op het forum en aan het "lurken" , ofwel aan het rondlezen zonder commentaar te geven ;)

Voordat ik tot aankoop overging van een VW Up wilde ik eerst eens weten wat zo'n beetje de aandachtspunten zijn , problematiek , etc.

Sinds een paar weken in het bezit van een TSI-tje uit 2019 , 20,000km op de teller. De nieuwste auto die ik ooit heb gekocht :mrgreen:

Tegelijk eentje (een 75pk MPI?) voor m'n vrouw gekocht ; een 2018 met 24,000 op de teller.

Ik schrok een beetje van de "Remschijf-problemen" thread ; deze heb ik van voor naar achter gelezen en daarbij is eigenlijk nooit iets conclusiefs aangewezen als de veroorzaker van de kromme schijven. Ik kocht die van mij ook met kromme schijven en heb deze door de verkoper/handelaar laten vernieuwen voordat ik tot koop overging.

Remt goed nu .... Heb er echter geen fijn gevoel bij ; het blijkt schering en inslag te zijn deze kromtrekkende schijven. De wielnaven vervangen leek mij de meest plausibele oplossing maar dit bleek na het doorlezen van alle 530 posts ook niet de oplossing. Tom van hier noemde al eens : "flink doorremmen" en misschien is dit ook wel goed ja.. Ik rem dus af en toe als een malle om de boel recht te houden :D

Vreemd probleempje zeg... Maar goed, die van mij zijn nu recht , maar zodra deze wel problemen gaan geven dan bouw ik er GTI fusees/schijven/toestanden onder zoals sommigen dit hier erg goed al gedaan hebben. Een BBK conversie; dat wordt m'n mod die ik jullie ooit misschien laat zien 8-)

Hoop blabla sorry , hier wat foto's van de mijne nog bij de dealert :

ps ; hoop op wat vragen te kunnen stellen voor mijn vrouw haar Up met semi-automaat (ASG) , voor de rest gewoon met een smile van A naar B tuffen in het licht gewicht Kanonnetje.. het geeft het meeste rijplezier ! :mrgreen: ..meer nog dan een zware volwassen dikke Audi of iets dergelijks ; daar rij je 200+ maar het voelt niet snel aan ;)

Groet, Frank
96D66A90-26AB-49D4-814B-32F77997127E_1_201_a.jpeg

Frankenstein
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 jan 2023, 21:15

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door Frankenstein » zo 05 feb 2023, 21:19

IMG_4919.jpeg
IMG_4919.jpeg (38.43 KiB) 11342 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door Gert » ma 06 feb 2023, 15:04

Welkom. Leuke eretitel trouwens dat "lichtgewicht kanonnetje". Wat de remschijven betreft.
Mijn indruk is dat het best een van de meestvoorkomende en vervelendste zwakke plek van de up kan zijn maar dat dat toch ook inhoudt dat
verreweg de meeste bezitters probleemloos en langdurig kunnen remmen.
Vraag me stiekem ook af in hoeverre de rijstijl een rol speelt bij dit probleem. Als je veilig en rustig rijdt hoef je volgens mij nooit hard te remmen. Dat lijkt mij goed voor de remschijven ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Frankenstein
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 06 jan 2023, 21:15

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door Frankenstein » ma 06 feb 2023, 22:06

:thumbup: Bedankt !

Rustig rijden, jazeker! Sowieso een goed aantal km warmrijden :D . Dan als hij goed warm is dan zoek ik ook altijd zéker even de hogere toeren op , gezond voor het blokje ;-)
Dan moet er ook wat steviger geremd worden. Ik denk dus dat "te voorzichtig" remmen voor problemen kan zorgen, het nooit echt goed doorremmen zeg maar..

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door OnlyWay=Up! » za 11 feb 2023, 11:52

Hi Frank,

Leuke up! heb je!
Ik zou mij over de remmen niet al teveel druk maken.

Bij mijn TSI had ik negens last van. Vanwege de stijging in vermogen heb ik er upgrade spul onder wat iets beter remt (zie topic), dat zou op termijn misschien ook een oplossing voor jou kunnen zijn.
EX: '17 UP! TSI

Gebruikersavatar
TomTSI
Forum newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 mei 2022, 20:52

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door TomTSI » wo 08 mar 2023, 13:25

Hele mooie wagen!

Zo'n TSI loopt heerlijk.
Up! TSI 145PK RCL

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: TSI , leuk zeg !

Bericht door Up!grade TSI » do 09 mar 2023, 12:36

Frankenstein schreef:
zo 05 feb 2023, 21:07
Hallo allemaal, ben al enige tijd ingeschreven op het forum en aan het "lurken" , ofwel aan het rondlezen zonder commentaar te geven ;)

Voordat ik tot aankoop overging van een VW Up wilde ik eerst eens weten wat zo'n beetje de aandachtspunten zijn , problematiek , etc.

Sinds een paar weken in het bezit van een TSI-tje uit 2019 , 20,000km op de teller. De nieuwste auto die ik ooit heb gekocht :mrgreen:

Tegelijk eentje (een 75pk MPI?) voor m'n vrouw gekocht ; een 2018 met 24,000 op de teller.

Ik schrok een beetje van de "Remschijf-problemen" thread ; deze heb ik van voor naar achter gelezen en daarbij is eigenlijk nooit iets conclusiefs aangewezen als de veroorzaker van de kromme schijven. Ik kocht die van mij ook met kromme schijven en heb deze door de verkoper/handelaar laten vernieuwen voordat ik tot koop overging.

Remt goed nu .... Heb er echter geen fijn gevoel bij ; het blijkt schering en inslag te zijn deze kromtrekkende schijven. De wielnaven vervangen leek mij de meest plausibele oplossing maar dit bleek na het doorlezen van alle 530 posts ook niet de oplossing. Tom van hier noemde al eens : "flink doorremmen" en misschien is dit ook wel goed ja.. Ik rem dus af en toe als een malle om de boel recht te houden :D

Vreemd probleempje zeg... Maar goed, die van mij zijn nu recht , maar zodra deze wel problemen gaan geven dan bouw ik er GTI fusees/schijven/toestanden onder zoals sommigen dit hier erg goed al gedaan hebben. Een BBK conversie; dat wordt m'n mod die ik jullie ooit misschien laat zien 8-)

Hoop blabla sorry , hier wat foto's van de mijne nog bij de dealert :

ps ; hoop op wat vragen te kunnen stellen voor mijn vrouw haar Up met semi-automaat (ASG) , voor de rest gewoon met een smile van A naar B tuffen in het licht gewicht Kanonnetje.. het geeft het meeste rijplezier ! :mrgreen: ..meer nog dan een zware volwassen dikke Audi of iets dergelijks ; daar rij je 200+ maar het voelt niet snel aan ;)

Groet, Frank

96D66A90-26AB-49D4-814B-32F77997127E_1_201_a.jpeg
Beter laat dan nooit, welkom nog Frank!
Wat betreft remmen, een paar golden rules; altijd het 'pootje' van de rem bij het stoplicht en vermijdt ook door grote plassen te rijden...
Kan uit ervaring vertellen dat GTI remmen inderdaad beter remmen, zo'n conversie krijg je geen spijt van.
Leuk Upje heb je, paar mooie OZ'S eronder maakt het af😉
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Plaats reactie