Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » di 19 jul 2022, 16:39

Hallo allemaal,

Na een paar weekjes hier als gast te hebben rondgeneusd nu toch even formeel voorstellen.
We hebben vorige week onze eerste Up en elektrische auto gekocht.

Deze heb ik in Duitsland gekocht. Dat doe ik eigenlijk al meer dan 30 jaar met bijna al onze auto’s.
De eerste vorige eigenaar heeft hem zelfs persoonlijk afgeleverd vorige week zondag.

Afgelopen vrijdag was de RDW keuring en vandaag kon ik het nieuwe kenteken al inzien bij Mijn RDW.
Heel fijn om nu ook geen BPM te hoeven afrekenen. Helaas zit de Belastingdienst er in het aanvraagproces nog steeds tussen en duurt daarom de procedure weer 2 dagen langer.

Eigenlijk kwamen we toevallig bij de E-Up uit in een zoektocht naar of een hybride of een elektrische auto.
Dit nadat we positieve ervaringen hebben met onze eerste hybride: een Ford Kuga PHEV.
Ik las heel veel positieve berichten en ben me er toen verder in gaan verdiepen.
Kwam toen al snel uit bij het model vanaf 2020 met de grotere accucapaciteit.
Alleen jammer dat er wel minder opties te krijgen zijn bij dit model zoals bijv. het dakje en dat de interieurs minder uitbundig zijn.

De E-Up is uit 2021 en is een style uitvoering met behalve het winterpakket alle opties en slechts 8000 km op de teller.

Ik ben een echte petrolhead en heb momenteel naast de Kuga nog twee leuke cabrio’s als hobby en mooi weer auto’s.
Bijlagen
3B623B70-A48F-4C18-8B17-5A370D729041.jpeg

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Gert » di 19 jul 2022, 20:46

Welkom. Ik mis een open dakje ook erg. Theoretisch zou je dat alsnog ergens kunnen laten inbouwen. Zelf heb ik dat nog niet gedurfd. Troost je met de gedachte dat de up pas sinds kort twee knoppen voor de raambediening aan de bestuurderskant heeft. Nu kun je dus ook gemakkelijk het passagiersraam openen en mis je het open dakje minder.

PS Je hebt wel al een chique "elektrische" garagevloer zie ik. Een van de zeer vele voordelen van een e-auto is dat een olie lekkende motor tot het verleden behoort. Daar past zo een "woonkamer" vloertje prima bij ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » wo 20 jul 2022, 20:17

Vandaag het kenteken bij de post, daar kan ik me dan weer heel erg op verheugen.
Meteen vanavond de plaatjes laten maken en net het eerste rondje met de nieuwe velgjes gereden.
Super leuk. Verschil met de 165er smalle bandjes met veel minder spoorbreedte merk je goed.
Ligt veel minder hobbelig in de bochten en stuurt een stuk strakker.
Comfort is tegelijk nog helemaal goed, veel drempels bij ons en daar gaat ie mooi soepel overheen.

Ook ff een stuk snelweg, die 130 heb je snel erop, bij precies 133 op Flitsmeister en 136 op de klok wordt ie afgeregeld.

Helemaal blij met de E-Up.

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door hutch » do 21 jul 2022, 16:28

Heel apart, 17 inch en 205/40/17 met een e-up. ;)

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » za 23 jul 2022, 15:27

Ja haha iedere gek zijn gebrek…..
Viel me vandaag nog wel mee toch dik 220km bereik alleen snelweg.
Met weinig verkeer dus bijna geen rem/bijlaad momenten

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Up!grade TSI » za 23 jul 2022, 22:47

PierreRS schreef:
di 19 jul 2022, 16:39
Hallo allemaal,

Na een paar weekjes hier als gast te hebben rondgeneusd nu toch even formeel voorstellen.
We hebben vorige week onze eerste Up en elektrische auto gekocht.

Deze heb ik in Duitsland gekocht. Dat doe ik eigenlijk al meer dan 30 jaar met bijna al onze auto’s.
De eerste vorige eigenaar heeft hem zelfs persoonlijk afgeleverd vorige week zondag.

Afgelopen vrijdag was de RDW keuring en vandaag kon ik het nieuwe kenteken al inzien bij Mijn RDW.
Heel fijn om nu ook geen BPM te hoeven afrekenen. Helaas zit de Belastingdienst er in het aanvraagproces nog steeds tussen en duurt daarom de procedure weer 2 dagen langer.

Eigenlijk kwamen we toevallig bij de E-Up uit in een zoektocht naar of een hybride of een elektrische auto.
Dit nadat we positieve ervaringen hebben met onze eerste hybride: een Ford Kuga PHEV.
Ik las heel veel positieve berichten en ben me er toen verder in gaan verdiepen.
Kwam toen al snel uit bij het model vanaf 2020 met de grotere accucapaciteit.
Alleen jammer dat er wel minder opties te krijgen zijn bij dit model zoals bijv. het dakje en dat de interieurs minder uitbundig zijn.

De E-Up is uit 2021 en is een style uitvoering met behalve het winterpakket alle opties en slechts 8000 km op de teller.

Ik ben een echte petrolhead en heb momenteel naast de Kuga nog twee leuke cabrio’s als hobby en mooi weer auto’s.
Welkom Pierre,
Gefeliciteerd met je mooie E-Up! Mooi rood met ook erg mooie zwarte velgen, knappe Yokohama's erom. Zo had ik ze zelf ook gespect.
Groet Erik
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » ma 25 jul 2022, 20:07

Dank voor de bloemen Erik heb jouw topic al helemaal doorgelezen.
Dat is erg mooi dat er mensen zijn die van alles individualiseren en delen.
Hele mooie Up met mooie aanpassingen heb je.
I love it

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1390
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Up!grade TSI » wo 27 jul 2022, 11:53

PierreRS schreef:
ma 25 jul 2022, 20:07
Dank voor de bloemen Erik heb jouw topic al helemaal doorgelezen.
Dat is erg mooi dat er mensen zijn die van alles individualiseren en delen.
Hele mooie Up met mooie aanpassingen heb je.
I love it
Thanks :D ,leuk om te lezen
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door OnlyWay=Up! » wo 27 jul 2022, 18:15

PierreRS schreef:
di 19 jul 2022, 16:39
Hallo allemaal,

Na een paar weekjes hier als gast te hebben rondgeneusd nu toch even formeel voorstellen.
We hebben vorige week onze eerste Up en elektrische auto gekocht.

Deze heb ik in Duitsland gekocht. Dat doe ik eigenlijk al meer dan 30 jaar met bijna al onze auto’s.
De eerste vorige eigenaar heeft hem zelfs persoonlijk afgeleverd vorige week zondag.

Afgelopen vrijdag was de RDW keuring en vandaag kon ik het nieuwe kenteken al inzien bij Mijn RDW.
Heel fijn om nu ook geen BPM te hoeven afrekenen. Helaas zit de Belastingdienst er in het aanvraagproces nog steeds tussen en duurt daarom de procedure weer 2 dagen langer.

Eigenlijk kwamen we toevallig bij de E-Up uit in een zoektocht naar of een hybride of een elektrische auto.
Dit nadat we positieve ervaringen hebben met onze eerste hybride: een Ford Kuga PHEV.
Ik las heel veel positieve berichten en ben me er toen verder in gaan verdiepen.
Kwam toen al snel uit bij het model vanaf 2020 met de grotere accucapaciteit.
Alleen jammer dat er wel minder opties te krijgen zijn bij dit model zoals bijv. het dakje en dat de interieurs minder uitbundig zijn.

De E-Up is uit 2021 en is een style uitvoering met behalve het winterpakket alle opties en slechts 8000 km op de teller.

Ik ben een echte petrolhead en heb momenteel naast de Kuga nog twee leuke cabrio’s als hobby en mooi weer auto’s.
Ha Pierre,

Mooie E-Up heb je! Staat er erg netjes bij zo!
Wat mist er in een E-Up door het ontbreken van een winterpakket?
EX: '17 UP! TSI

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » wo 27 jul 2022, 20:13

De stoelverwarming en de voorruitverwarming.
Heb wel We Connect erin daarmee kan ik de Up al laten voorverwarmen :x

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Gert » wo 27 jul 2022, 20:21

We connect kost geld (abonnement). Met de gratis M&M app kun je ook voorverwarmen (of koelen in de zomer) programmeren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » do 28 jul 2022, 17:08

Als je met M&M Maps and More bedoeld dan heb ik dat nog niet ontdekt :o
Eens ff zoeken dan is wel handig

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Gert » do 28 jul 2022, 18:27

Als je het niet kunt vinden kijk dan eens hier.
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... 60#p116936
Als ik me niet vergis zit het achter een van de vier icoontjes waarvan daar sprake is. Je kunt ergens het in de nacht opladen - kan voordelig en handig zijn - instellen. Ik had wat problemen met de methode van twee tijdstippen waartussen het laden dan moet gaan plaats vinden. Het beste werkte bij mij de methode waarbij je een vertrektijd programmeert. De computer doet dan de rest en zorgt dat de auto mooi is opgeladen op je beoogde vertrektijd. Bij het programma voor het opladen kun je aangeven of het opladen met verwarmen of koelen moet plaats vinden. De computer zorgt dan dat 1 kwartier voor je vertrektijd het opwarmen/koelen start zodat op je beoogde vertrektijd de auto op de juiste temperatuur is. Als het goed is tenminste. Ik zelf heb het nog nooit geprobeerd. Wel het opladen uiteraard maar niet met klimatiseren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
OnlyWay=Up!
Vagling liefhebber
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 25 aug 2021, 17:14
Locatie: Rotterdam

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door OnlyWay=Up! » do 28 jul 2022, 19:26

PierreRS schreef:
wo 27 jul 2022, 20:13
De stoelverwarming en de voorruitverwarming.
Heb wel We Connect erin daarmee kan ik de Up al laten voorverwarmen :x
Eh oké dat valt mee. Dat voor verwarmen lijkt mij echt heerlijk!
EX: '17 UP! TSI

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » za 30 jul 2022, 15:01

Ja heb ik bij de Kuga ook, voor het wegrijden via de IWatch of de IPhone de auto al lekker laten opwarmen.

Heerlijk. Weer zo’n gimmick waar je gewend aan raakt. :D

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » za 30 jul 2022, 15:02

Gert schreef:
do 28 jul 2022, 18:27
Als je het niet kunt vinden kijk dan eens hier.
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... 60#p116936
Als ik me niet vergis zit het achter een van de vier icoontjes waarvan daar sprake is. Je kunt ergens het in de nacht opladen - kan voordelig en handig zijn - instellen. Ik had wat problemen met de methode van twee tijdstippen waartussen het laden dan moet gaan plaats vinden. Het beste werkte bij mij de methode waarbij je een vertrektijd programmeert. De computer doet dan de rest en zorgt dat de auto mooi is opgeladen op je beoogde vertrektijd. Bij het programma voor het opladen kun je aangeven of het opladen met verwarmen of koelen moet plaats vinden. De computer zorgt dan dat 1 kwartier voor je vertrektijd het opwarmen/koelen start zodat op je beoogde vertrektijd de auto op de juiste temperatuur is. Als het goed is tenminste. Ik zelf heb het nog nooit geprobeerd. Wel het opladen uiteraard maar niet met klimatiseren.
Thanks Gert dat is dan toch vrij omslachtig.
Via We connect kun je dat met een druk op de knop regelen, kwartiertje voordat je vertrekt.
Alleen jammer dat dit maar een jaar gratis is.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door Gert » za 30 jul 2022, 22:42

Tja, ik persoonlijk haat periodieke kosten. Als je het een paar keer hebt gedaan is het eenvoudiger dan het lijkt maar ik ben met je eens een druk op de knop is het zeker niet en al helemaal niet vanuit je luie stoel ipv in de auto te moeten kruipen. M&M lijkt me vooral geschikt voor als je in principe op vaste tijden vertrekt. Overigens kun je in M&M ook per dag van de week aangeven wat er moet gebeuren. Dat maakt het wel ook niet heel veel simpeler. Maar het weekend eruit gooien zou dan wel moeten kunnen.

Maar nee, M&M moet je alleen programmeren voor wat je in principe altijd en op dezelfde manier wilt. Dat geldt voor het opladen. Niet opladen doe je dan eenvoudig door niet de stekker van je laadpunt in de auto te pluggen. Het geldt ook nog wel voor iets als de maximale ladingsgraad. Die kun je gerust op 80 procent ipv 100 procent programmeren. Een enkele keer als je dan toch de maximale ladingsgraad moet hebben kun je hem dan een keer weer op 100 zetten.

Overigens is dat voorverwarmen wel luxe maar niet echt nodig, ook niet als je geen stoelverwarming hebt. Immers de essentie van de e-up is dat alles elektrisch is en dat geldt ook voor de gewone verwarming en die werkt verrassend snel. Dit itt de benzine up waar de verwarming moet wachten op het warm worden van de motor. Zeker het kost je range maar dat valt in de praktijk reuze mee. Als de 300 km (zomer) of 175 km (winter) range net krap voor je zijn dan telt het voordeel van de preheat die immers niet op kosten van de accu gaat maar op je lichtnet. Echter, als deze - relatief riante - range kritisch voor je zouden zijn kun je misschien beter helemaal van de e-up afzien.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » zo 31 jul 2022, 10:51

Ik herken het helemaal van de periodieke kosten heb ik ook een bloedhekel aan.
Voor mij is het een sport die zo laag mogelijk te houden.
Financiële planning is een hobby van me. Alleen jammer dat de energievoorziening zo op de rug ligt nu.
Dat verstiert de boel behoorlijk zeker nu switchen niet meer interessant is.

Qua bereik is de Up helemaal perfekt. We hebben beide een auto nodig voor ons werk. Dat is nooit meer dan 50 km retour.

De PHEV Kuga met zijn 40-50 km bereik voor de korte afstanden en met zijn benzinemotor erbij voor de lange afstanden en dan de Up voor de afstanden tot 200km is voor ons het ideale wagenpark.
Als we geen vakantieritten hebben kom ik niet meer bij de benzinepomp.
En de eerste keer elektrisch laden bij een laadpaal moet ik ook nog ervaren :D

De zonnepanelen maken het alleen maar nog aantrekkelijker financieel.

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » za 03 sep 2022, 19:44

PierreRS schreef:
wo 27 jul 2022, 20:13
De stoelverwarming en de voorruitverwarming.
Heb wel We Connect erin daarmee kan ik de Up al laten voorverwarmen :x
En de elektrische verwarmde spiegels kwam ik onlangs achter, die zitten ook in het winterpakket.

PierreRS
Vagling liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: di 19 jul 2022, 16:15

Re: Onze eerste Up en eerste elektrische auto

Bericht door PierreRS » za 03 sep 2022, 20:14

Hier is de prijslijst van de E-Up voor de geïnteresseerden
Bijlagen
Prijslijst Volkswagen e-up.pdf
(495.69 KiB) 64 keer gedownload

Plaats reactie