Hoi allen!
Hoi allen!
Steef hier, al enkele jaren in het bezit van o.a. een High Up!
Onlangs een testrit gemaakt in een UP! GTi, en ik moet zeggen: dat viel even tegen zeg! Ik hou mijn eigen Up!
Ik had minstens verwacht dat het stuur als een echte Renault 5 Alpine uit je handen zou worden gerukt, maar niets van dat alles. Het ding haalt geeneens de 200! Je kan hem wel lekker de bocht in smijten, best redelijk onderstel, maar zwaar overprized.
Zéker geen 50.000,= gulden waard
Jammer hoor, gemiste kans van VW. Dus de beslissing genomen om de Up te laten remappen, en mogelijk te investeren in een beter onderstel.
Voor de Up hadden we een Kia Picanto 3-deurs. Niet vooruit te branden, maar dit karretje heeft van zichzelf een formidabel onderstel. Daar had ik graag een 1400 Turbo-blok in gehad, maar helaas, dat zou in ons milieu-landje onverkoopbaar zijn....
De Up is werkelijk doodeng in de achterkant. Daarmee zou ik nooit voluit de Hunzerug over durven, de achterkant is dramatisch onvoorspelbaar. Het onderstel rammelt ook. Onze Up is eigenlijk nooit zonder rammeltjes geweest, hierom heb ik ook de koppeling (laten) vervangen, ik werd gek van dat geklapper van de drukgroep. Ook heb ik de remschijven eens kromgetrapt, omdat ik vanaf 120km/h een stoplicht wilde halen, dus ook daarmee wil je het circuit niet op! Niet dat ik het circuit op wil, maar het is wel fijn om te weten dat een auto betrouwbaar is onder extreme omstandigheden....
De remap heeft overigens een vermogenswinst opgeleverd (met uitdraai!) van 68pk naar 88pk, en aanzienlijk meer koppel. Merk ik dat? Een beetje, het blijft weinig vermogen, en je went er al weer snel aan. Op de snelweg kom je wat beter mee, en tweede en derde versnelling merk je dit goed bij het uitkomen van een bocht. Hij 'trekt' hem als het ware wat beter door de bocht. Het viel me op dat het mondje van het luchtfilter (ingang) een vernauwing laat zien; dat lijkt me een restrictie die wat mij betreft gewijzigd mag worden. Ik denk dat je uit dit blokje zomaar 100pk zou kunnen peuren, maar dat is niet mijn bedoeling.
Omwille van mijn zoektocht naar een ander onderstel, kwam ik op dit forum uit. Genoeg leesvoer, dacht ik zo.
Onlangs een testrit gemaakt in een UP! GTi, en ik moet zeggen: dat viel even tegen zeg! Ik hou mijn eigen Up!
Ik had minstens verwacht dat het stuur als een echte Renault 5 Alpine uit je handen zou worden gerukt, maar niets van dat alles. Het ding haalt geeneens de 200! Je kan hem wel lekker de bocht in smijten, best redelijk onderstel, maar zwaar overprized.
Zéker geen 50.000,= gulden waard
Jammer hoor, gemiste kans van VW. Dus de beslissing genomen om de Up te laten remappen, en mogelijk te investeren in een beter onderstel.
Voor de Up hadden we een Kia Picanto 3-deurs. Niet vooruit te branden, maar dit karretje heeft van zichzelf een formidabel onderstel. Daar had ik graag een 1400 Turbo-blok in gehad, maar helaas, dat zou in ons milieu-landje onverkoopbaar zijn....
De Up is werkelijk doodeng in de achterkant. Daarmee zou ik nooit voluit de Hunzerug over durven, de achterkant is dramatisch onvoorspelbaar. Het onderstel rammelt ook. Onze Up is eigenlijk nooit zonder rammeltjes geweest, hierom heb ik ook de koppeling (laten) vervangen, ik werd gek van dat geklapper van de drukgroep. Ook heb ik de remschijven eens kromgetrapt, omdat ik vanaf 120km/h een stoplicht wilde halen, dus ook daarmee wil je het circuit niet op! Niet dat ik het circuit op wil, maar het is wel fijn om te weten dat een auto betrouwbaar is onder extreme omstandigheden....
De remap heeft overigens een vermogenswinst opgeleverd (met uitdraai!) van 68pk naar 88pk, en aanzienlijk meer koppel. Merk ik dat? Een beetje, het blijft weinig vermogen, en je went er al weer snel aan. Op de snelweg kom je wat beter mee, en tweede en derde versnelling merk je dit goed bij het uitkomen van een bocht. Hij 'trekt' hem als het ware wat beter door de bocht. Het viel me op dat het mondje van het luchtfilter (ingang) een vernauwing laat zien; dat lijkt me een restrictie die wat mij betreft gewijzigd mag worden. Ik denk dat je uit dit blokje zomaar 100pk zou kunnen peuren, maar dat is niet mijn bedoeling.
Omwille van mijn zoektocht naar een ander onderstel, kwam ik op dit forum uit. Genoeg leesvoer, dacht ik zo.
- arend van duijn
- Vagling liefhebber
- Berichten: 586
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 17:04
- Locatie: Katwijk
Re: Hoi allen!
Heel mooi verhaal!!!! Je bent een echte UP! liefhebber...
Re: Hoi allen!
Welkom!
Re: Hoi allen!
Opzoek naar nieuwe banden, kwam ik deze Toyo's tegen: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=R-327601
Ik was een beetje klaar met de banden die VW voorschrijft (Conti's), het oog wil immers ook wat, maar Toyo's worden ook op Donkervoort gemonteerd. Ik kwam deze Toyo's tegen, en dan gaat mijn hart wat sneller kloppen Ik ga ze gewoon proberen....
Iemand reeds ervaring met deze Toyo's? Op de plaatjes zien ze er mooi (sportief) uit.....ik heb zelf erg goede ervaringen met de T1R, dus vandaar mijn keuze.
Ik was een beetje klaar met de banden die VW voorschrijft (Conti's), het oog wil immers ook wat, maar Toyo's worden ook op Donkervoort gemonteerd. Ik kwam deze Toyo's tegen, en dan gaat mijn hart wat sneller kloppen Ik ga ze gewoon proberen....
Iemand reeds ervaring met deze Toyo's? Op de plaatjes zien ze er mooi (sportief) uit.....ik heb zelf erg goede ervaringen met de T1R, dus vandaar mijn keuze.
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Hoi allen!
Vroeger (vorige eeuw) heb ik weleens Toyo's gehad met dat mooie v-vormige profiel , de Proxes T1s geloof ik. Gaat het je vooral om het uiterlijk of meer om de rijeigenschappen? Of een combi daarvan wellicht. Overweeg misschien ook eens onderstaande band, mooi om te zien ook toch?
Bij Profile zeiden ze dat Hankook een beetje de 'nieuwe ' Michelins zijn...
Bij Profile zeiden ze dat Hankook een beetje de 'nieuwe ' Michelins zijn...
- Bijlagen
-
- Hankook-Ventus-V12-Evo-K110.jpg (76.61 KiB) 14434 keer bekeken
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
Re: Hoi allen!
Is inderdaad een beetje vergelijkbaar, maar krijg ik er in de Up!-maten die ik zoek, niet uit.
De Conti is een iets hardere band, ik verwacht met de Toyo iets meer slijtage, maar ook meer grip.
Ik had ooit T1S op een lichte sportwagen, en door leeftijd van de band, verloor ik grip. Toen vervangen door T1R, en dat was een wereld van verschil!
Ik was helemaal om, toen ik met dat ding in een stortbui belandde, en geen aquaplaning kreeg, waar ik het wél had verwacht.
Dat is het probleem met de R888: daar kan je niet mee in de regen rijden, en al helemaal niet met een ultralichte (sport)auto (bijvoorbeeld een Donkervoort of Lotus). (R888 is op een Up natuurlijk zinloos)
De Conti is een iets hardere band, ik verwacht met de Toyo iets meer slijtage, maar ook meer grip.
Ik had ooit T1S op een lichte sportwagen, en door leeftijd van de band, verloor ik grip. Toen vervangen door T1R, en dat was een wereld van verschil!
Ik was helemaal om, toen ik met dat ding in een stortbui belandde, en geen aquaplaning kreeg, waar ik het wél had verwacht.
Dat is het probleem met de R888: daar kan je niet mee in de regen rijden, en al helemaal niet met een ultralichte (sport)auto (bijvoorbeeld een Donkervoort of Lotus). (R888 is op een Up natuurlijk zinloos)
- NidayFright
- Donateur member
- Berichten: 568
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44
Re: Hoi allen!
Het zegt niks dat er op Donkervoort, Toyo's zijn gemonteerd. Een compleet andere auto, denk aan ophanging gewicht etc. Dat is appels met peren vergelijken.steef schreef: ↑vr 16 okt 2020, 10:46Opzoek naar nieuwe banden, kwam ik deze Toyo's tegen: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=R-327601
Ik was een beetje klaar met de banden die VW voorschrijft (Conti's), het oog wil immers ook wat, maar Toyo's worden ook op Donkervoort gemonteerd. Ik kwam deze Toyo's tegen, en dan gaat mijn hart wat sneller kloppen Ik ga ze gewoon proberen....
Iemand reeds ervaring met deze Toyo's? Op de plaatjes zien ze er mooi (sportief) uit.....ik heb zelf erg goede ervaringen met de T1R, dus vandaar mijn keuze.
De Hankook Ventus wordt hoog geprezen. Doen het goed op zowel nat als droog wegdek en zijn goed geprijsd:)
GTI DARK SILVER
Re: Hoi allen!
....maar niet in 185/50 16 te krijgen (wat ik al had gezegd!)
Overigens heeft dat niks met appels en peren te maken hoor: zo bijzonder zijn die Donkervoort banden niet, bovendien verschillen de Hankook’s niet veel van de Toyo’s. En zo bijzonder zijn de Continentals al helemaal niet. Das zo’n Ecoband, en daar heb ik al helemaal niets mee. Dat zijn verkooptrucs.
Op een Donkervoort ben je ook beperkt met merk, omdat de velgen 15” zijn; dan is de keuze al helemaal beperkt. (Overigens heb ik een S8 en een D8 gehad, dus ik weet waar ik over praat )
Overigens heeft dat niks met appels en peren te maken hoor: zo bijzonder zijn die Donkervoort banden niet, bovendien verschillen de Hankook’s niet veel van de Toyo’s. En zo bijzonder zijn de Continentals al helemaal niet. Das zo’n Ecoband, en daar heb ik al helemaal niets mee. Dat zijn verkooptrucs.
Op een Donkervoort ben je ook beperkt met merk, omdat de velgen 15” zijn; dan is de keuze al helemaal beperkt. (Overigens heb ik een S8 en een D8 gehad, dus ik weet waar ik over praat )
- NidayFright
- Donateur member
- Berichten: 568
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44
Re: Hoi allen!
Mijn excuus, ik las het niet goed dat er naar de Hankook verwezen werd:)
Om even terug te komen op de vergelijking die ik maak. Het gaat niet om het merk of type band, maar over het onderstel van de auto. Dit kun je tussen de twee natuurlijk niet vergelijken. Dat je zeer te spreken bent over de T1R onder de Donkervoort begrijp ik, maar dat zegt nog niet dat eenzelfde band het ook goed doet onder een Up! Niet alle auto's zijn beter af met een bepaald merk en type band.
Los van dat zal de Toyo Proxes T1R vast een goede keuze zijn hoor. Ze zijn mij niet onbekend, twee van mijn vorige auto's reden hier ook op. Daar was ik dan ook over te spreken. Slijten wel iets harder maar dat bokst niet op tegen de grip die de band heeft:)
Continental is ook niet mijn ding, ondanks het verder een goede band is. De Goodyears daarentegen die onder mijn Up liggen, die zijn om te janken. Gelukkig zijn ze alle vier bijna aan vervanging toe Dan gaat er een setje Hankook's onder.
*In 15inch genoeg keuze. Het gaat er juist om met in dit geval de Donkervoort dat je met nauw sluitende wielkasten te maken hebt en dat maakt het enigszins wel beperkt en heb je al snel te maken met een niet veel voorkomende bandenmaat. Ik neem aan dat je dit bedoelde:)
Om even terug te komen op de vergelijking die ik maak. Het gaat niet om het merk of type band, maar over het onderstel van de auto. Dit kun je tussen de twee natuurlijk niet vergelijken. Dat je zeer te spreken bent over de T1R onder de Donkervoort begrijp ik, maar dat zegt nog niet dat eenzelfde band het ook goed doet onder een Up! Niet alle auto's zijn beter af met een bepaald merk en type band.
Los van dat zal de Toyo Proxes T1R vast een goede keuze zijn hoor. Ze zijn mij niet onbekend, twee van mijn vorige auto's reden hier ook op. Daar was ik dan ook over te spreken. Slijten wel iets harder maar dat bokst niet op tegen de grip die de band heeft:)
Continental is ook niet mijn ding, ondanks het verder een goede band is. De Goodyears daarentegen die onder mijn Up liggen, die zijn om te janken. Gelukkig zijn ze alle vier bijna aan vervanging toe Dan gaat er een setje Hankook's onder.
*In 15inch genoeg keuze. Het gaat er juist om met in dit geval de Donkervoort dat je met nauw sluitende wielkasten te maken hebt en dat maakt het enigszins wel beperkt en heb je al snel te maken met een niet veel voorkomende bandenmaat. Ik neem aan dat je dit bedoelde:)
GTI DARK SILVER
Re: Hoi allen!
Nee, de Donkervoort velgen zijn 15”, en daar is de keuze beperkt in voor juist die auto. Voor is smaller dan achter, dat hebben ze vanaf Loosdrecht al goed begrepen. Alleen Duchting is gaan experimenteren met grotere velgen (BBS) en plattere banden.
Voor de Up met 16” is de keuze ook beperkt: als je niet breder gaat dan 185, dan verval je al snel in de Toyo’s of de Conti’s. Een andere merkband kom ik niet tegen in die maat. Het is overigens niet de T1R, maar de CF. Ze kosten de wereld niet, dus ik wil ze graag proberen. Van mij hoeft het niet breder dan die 185. Breder is niet altijd lekkerder rijden of sturen. We’ll see.
Voor de Up met 16” is de keuze ook beperkt: als je niet breder gaat dan 185, dan verval je al snel in de Toyo’s of de Conti’s. Een andere merkband kom ik niet tegen in die maat. Het is overigens niet de T1R, maar de CF. Ze kosten de wereld niet, dus ik wil ze graag proberen. Van mij hoeft het niet breder dan die 185. Breder is niet altijd lekkerder rijden of sturen. We’ll see.
- NidayFright
- Donateur member
- Berichten: 568
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44
Re: Hoi allen!
Ja, ik heb het ook over 15 inch. Het komt op hetzelfde neer met wat je zegt
Ik haakte in op de T1 reeks omdat je over de T1R te spreken bent en Erik over de T1S band:) Breder zal iets meer grip hebben en het staat vaak net wat sportiever. Het is maar net wat iemand zijn voorkeur is:)
Ik denk dat de Toyo band een prima keuze is. Zou deze ook eerder kiezen dan een Conti
Ik haakte in op de T1 reeks omdat je over de T1R te spreken bent en Erik over de T1S band:) Breder zal iets meer grip hebben en het staat vaak net wat sportiever. Het is maar net wat iemand zijn voorkeur is:)
Ik denk dat de Toyo band een prima keuze is. Zou deze ook eerder kiezen dan een Conti
GTI DARK SILVER
Re: Hoi allen!
Volgens mij is de T1S niet meer te verkrijgen, en vervangen door de T1R, maar ik kan het mis hebben.....
Overigens had de T1R een prachtig profiel!
Overigens had de T1R een prachtig profiel!
Welkom Bert, maar volgens mij zat je in het verkeerde topic (ik zie dat je dat al gecorrigeerd had )
Re: Hoi allen!
Beste, waarom wacht je zo lang met vervangen van banden die niet te pruimen zijn?NidayFright schreef: ↑za 17 okt 2020, 16:57De Goodyears daarentegen die onder mijn Up liggen, die zijn om te janken. Gelukkig zijn ze alle vier bijna aan vervanging toe Dan gaat er een setje Hankook's onder.
- NidayFright
- Donateur member
- Berichten: 568
- Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44
Re: Hoi allen!
Het was mij niet direct opgevallen toen ik de auto net nieuw had. Wel opgemerkt dat er Goodyears onder zaten, maar geen ervaring met dit merk. Ging er enigszins vanuit dat het een 'goede' band zou zijn, maar dat bleek echter niet het geval. Met een nieuwe auto rij ik in het begin dan ook onbewust 'wat voorzichtig' en zoek ik niet gelijk het limiet op. Tenminste dat heb ik in ieder geval wel.hutch schreef: ↑zo 18 okt 2020, 13:51Beste, waarom wacht je zo lang met vervangen van banden die niet te pruimen zijn?NidayFright schreef: ↑za 17 okt 2020, 16:57De Goodyears daarentegen die onder mijn Up liggen, die zijn om te janken. Gelukkig zijn ze alle vier bijna aan vervanging toe Dan gaat er een setje Hankook's onder.
Als ik het had geweten van te voren, dan had ik de banden direct na aflevering op marktplaats gezet. Weggooien is geen optie, heb er immers wel voor betaald:) En met het verkopen van gebruikte banden moet je maar net het geluk hebben dat er in no-time een koper voor is. Kosten van een advertentie komen er dan ook nog eens bij. Rij gemiddeld 17.000 km per jaar dus een kilometervreter is het ook weer niet, daarom gum ik ze maar gewoon op Het einde is in ieder geval in zicht.
GTI DARK SILVER
Re: Hoi allen!
Duidelijk, dank. Zelf had ik ze op mijn rode en nu dus ook weer met de grijze.
Daarbij nog een extra set (voor het geval dat) in de kelder liggen, waarvan ene in de reservebak (beats subwoofer ligt er boven).
M.a.w. mij bevallen ze prima. Hierbij nog een leuk kort testje (een minuut of 5) door James May(Top Gear).
https://www.youtube.com/watch?v=KaVg3N0F5a4
Daarbij nog een extra set (voor het geval dat) in de kelder liggen, waarvan ene in de reservebak (beats subwoofer ligt er boven).
M.a.w. mij bevallen ze prima. Hierbij nog een leuk kort testje (een minuut of 5) door James May(Top Gear).
https://www.youtube.com/watch?v=KaVg3N0F5a4
Re: Hoi allen!
Zouden we nog winter krijgen? Ik sta een beetje voor l.l met mn winterbanden met dit klimaat.
Ik denk dat ik eerdaags de zomerbanden er weer onder gooi (en dan zal je precies zien dat we sneeuw krijgen...)
Ik denk dat ik eerdaags de zomerbanden er weer onder gooi (en dan zal je precies zien dat we sneeuw krijgen...)
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Hoi allen!
Nou, lees dit maar eens>>>> https://www.weer.nl/nieuws/2020/recordl ... in-de-bilt
Misschien is een beter alternatief all-seasonbanden?
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
Re: Hoi allen!
Nee
Als ik er 's nachts uit moet voor een alarm, en het zou onverwacht gesneeuwd hebben, dan snij ik met smalle winterbandjes zo door de sneeuw.
Ik woon in een buitengebied, dus de sneeuwruimers komen hier als laatste.
Zomers daarentegen, wil ik sportieve banden onder mijn auto's (PS, PS Cup, Toyo's, en wellicht in de toekomst Yoko's), en dan is een all-season band een grote misser. Die doen in alle seizoenen net niet wat ze zouden moeten doen. Voor een werkbussie misschien een oplossing...
Als ik er 's nachts uit moet voor een alarm, en het zou onverwacht gesneeuwd hebben, dan snij ik met smalle winterbandjes zo door de sneeuw.
Ik woon in een buitengebied, dus de sneeuwruimers komen hier als laatste.
Zomers daarentegen, wil ik sportieve banden onder mijn auto's (PS, PS Cup, Toyo's, en wellicht in de toekomst Yoko's), en dan is een all-season band een grote misser. Die doen in alle seizoenen net niet wat ze zouden moeten doen. Voor een werkbussie misschien een oplossing...
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Hoi allen!
In mijn ogen verkoop gelul. Heb zelf nu Hankook winterbanden, prima budget keuze maar kan nog niet op honderd meter in de schaduw staan van die overheerlijke soepele Michelin's. Om over het rolgeluid nog maar te zwijgen.Up!grade TSI schreef: ↑vr 16 okt 2020, 11:06
Bij Profile zeiden ze dat Hankook een beetje de 'nieuwe ' Michelins zijn...
Met Toyo T1R heb ik trouwens ook goede ervaringen onder mijn ex MX-5 en Micra. Was op dat moment het fijnste dat ik kon vinden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ