BPF regeneratie?

Deel hier al je ervaringen omtrent je geblazen up!
Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

BPF regeneratie?

Bericht door rrvandooren » wo 10 jul 2019, 16:28

Vandaag maar eens gebeld...

Wij hebben onze Up! GTI sinds januari van dit jaar in bezit en sindsdien al aardig wat km’s (20129) gereden.

Wat mij nu voor de 3e keer opviel is het volgende;
Zo om de 5000km lijkt de auto het gedrag te vertonen van een diesel na 2006 met DPF (Diesel Partikel Filter).

- Het toerental bij stationair draaien is verhoogd tot zo’n 1200 toeren ipv zo’n 900 normaliter. (Zie foto)
- De schakelindicator geeft (ook bij kalm rijgedrag) pas bij veel hogere snelheden aan om op te schakelen (zie foto’s)
- De auto rijdt wat schokkerig en maakt een wat zwaarder geluid.

Dit hele scala van bijzonderheden houdt zo’n 10km aan alvorens weer “normaal” te rijden.

Nu ben ik vanzelfsprekend op de hoogte van het gemonteerde roetfilter onder de GTI, maar is het dan daadwerkelijk een “BPF”??

Met deze vraag de dealer maar eens gebeld, die hier niet direct een antwoord op heeft. Ik word nog teruggebeld..

Ben ik naïef en weten jullie hier alles al van? Of is dit niet alleen voor mij mogelijke nieuwe informatie?

Ow, als derde optie; er is iets mis met mijn Up!?😳
Bijlagen
EB78B675-C0B6-4D9F-9D83-183DD19090DC.jpeg
544E06FD-282E-44F6-8A71-ADC9FEEF2829.jpeg
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: BPF regeneratie?

Bericht door damianw26 » wo 10 jul 2019, 16:37

Dit is zo’n beetje de exacte procedure voor een regeneratie inderdaad. Je krijgt geen melding in beeld met teksten als regeneratie bezig, cq blijf doorrijden?
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: BPF regeneratie?

Bericht door rrvandooren » wo 10 jul 2019, 16:40

damianw26 schreef:
wo 10 jul 2019, 16:37
Dit is zo’n beetje de exacte procedure voor een regeneratie inderdaad. Je krijgt geen melding in beeld met teksten als regeneratie bezig, cq blijf doorrijden?
Nee, niets dat erop wijst dat er iets gaande is. Wat ik ook nog heb geprobeerd is of de start/stop (tijdelijk) zou zijn uitgeschakeld, maar hier is dan weer geen sprake van.
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: BPF regeneratie?

Bericht door damianw26 » wo 10 jul 2019, 17:04

Het regenereren is in ieder geval noodzakelijk maar kan natuurlijk geen kwaad, het is onverstandig om de motor steeds uit te zetten tijdens het regenereren, raar dat start stop dan wel werkt. Ik zou het start-stop systeem handmatig uitschakelen als hij weer aan het regenereren slaat.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: BPF regeneratie?

Bericht door dennuus1 » wo 10 jul 2019, 21:25

Lijkt inderdaad op regeneren. Er word extra brandstof ingespoten, ontstekingstijdstip word aangepast etc om een hetere verbranding te creëren.

Ding zit nog in de garantie toch? Nergens druk om maken dus ;)

Gebruikersavatar
rrvandooren
Forum newbie
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 19:42
Locatie: Groningen

Re: BPF regeneratie?

Bericht door rrvandooren » do 11 jul 2019, 08:32

Helaas. De huidige Up! GTI beschikt niet over een regenereerbaar roetfilter.

Met opzet gebruikte de dealer het woord “huidige”, omdat dat weleens de reden kon zijn dat de GTI tijdelijk niet leverbaar was.
In december is hij weer bestelbaar met mogelijk dus een BPF.

De nieuwere TSI motoren (o.a. de 1.5) hebben deze “accessoire” al wel...

Kortom, weer wat kennis én een afspraak voor een check-up rijker 🤨
Volkswagen Up! GTI Tornado Red ‘18
Volkswagen Polo 1.4 TDI BM ‘08

Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: BPF regeneratie?

Bericht door damianw26 » do 11 jul 2019, 11:29

Het staat in dit artikel uitgelegd onder de kop regeneration. http://www.infineuminsight.com/articles ... e-filters/

In het kort: Een benzinemotor werkt niet zoals een dieselmotor dat wel doet met een luchtoverschot (en daardoor is er dus ook veel minder zuurstof aanwezig, want 14;1 zuurstof-benzineverhouding) Extra zuurstof is bij benzine dus nodig icm extra brandstof om de 600 graden Celsius te bereiken om het roetfilter schoon te kunnen branden) Tijdens het rijden onder last kan het benodigde extra zuurstof voor de regeneratie niet worden toegevoegd want dan is de verbranding niet op orde. Bij benzine kan de extra zuurstof (en dus het regenereren) alleen tijdens deceleratie en stationair draaien voorkomen, want dan levert de motor geen kracht.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Plaats reactie